Bankstel met kuilvorming, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Bankstel met kuilvorming, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 17:01

Iets meer dan 2 jaar geleden heb ik een bankstel gekocht bij een meubelzaak( Sanders meubelstad). Ik wilde een kwalitatief goed bankstel waar ik vele jaren plezier van zou hebben. Uiteindelijk uitgekomen op een fijn bankstel en de medewerker verzekerde mij ook dat in dit bankstel geen kuilvorming zou optreden want er zou goed koudschuim inzitten. Ook 5 jaar garantie erop. Helaas blijkt nu na net 2 jaar, dat er al een grote kuil in de bank zit. Ik krijg nu rugpijn ervan en zit helemaal niet lekker en de stof heeft ook nog grote plooien. Ook heb ik de bank vrij weinig gebruikt, ik zit er enkel maar een tot twee uurtjes savonds op, en woon alleen.
Nu vraag ik mij af wat zijn mijn rechten? Deze bank was niet goedkoop. Ik heb uiteraard de winkel (Sanders meubelstad) gemaild en deze geven nu aan dat ik in het derde jaar van mijn garantie van 5 jaar zit, en hun daarom maar eenderde vergoeden van hun eigen servicemonteur die voor 180 euro wel wil komen kijken. En dan is de bank nog niet eens gemaakt.
Het voelt voor mij totaal niet rechtvaardig. Iemand toevallig een idee wat ik zou kunnen doen?

Kinke

Re: Bankstel met kuilvorming, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:02

wat staat er in hun garantievoorwaarden dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:04

Wat vervelend! Bij mijn bank kan je de kussens wisselen en draaien dus dat doe ik regelmatig. Maar van een dure kwaliteitsbank verwacht je wel wat meer natuurlijk. Wat staat er precies in de overeenkomst over de garantie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:14

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 17:18

Er zou 5 jaar een totaalgarantie op de bank zitten mocht er onverhoopt toch wat mis gaan binnen de 5 jaar, dan zou Sanders dat vergoeden. Dat is mij ook met de koop verzekerd. Maar nu blijkt dat ze maar een derde deel vergoeden na 2 jaar en 2 maand? Ik kan dat nergens terugvinden in hun voorwaarden. Wel spreken ze van totaalgarantie van 5 jaar.
Ik betwijfel overigens nu ook sterk of er wel echt gebruik is gemaakt van het goede koudschuim wat mij beloofd is ( en ik ook zwart op wit op papier heb). De kussens zitten vast, kan ik niet draaien helaas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:22

Heb je dit zwart op wit staan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:25

Is Sanders aangesloten bij eea geschillencommissie ??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:40

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:40

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 19:09

Ik heb voor aankoop, zwart op wit van Sanders meubelstad dat de bank gemaakt is van koudschuim met de hr-waardes er ook bij. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dit wel echt waar is, misschien zit er toch goedkoop polyether schuim in , want dat zou vaak kuilen geven(in tegenstelling tot een hogere hr-koudschuim)? En ik ben ook nog eens lange periodes van huis geweest, waardoor de bank echt heel weinig is gebruikt.
Ik heb ook ergens gelezen dat een bank toch wel 7 tot 10 jaar mee moet gaan. Daaraan voldoet deze bank dus helemaal niet.

Men heeft ook gezegd in de winkel van Sanders meubelstad , 5 jaar totaalgarantie dus ik hoefde mij geen zorgen te maken :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:12

En wanneer je op internet zoekt dan slaat je de schrik om het hart, komt meestal neer op garantie tot de voordeur. Inderdaad veel over dure aankopen die achteraf van goedkope zooi gemaakt zijn en oplossingen ? Dan geven ze meestal niet thuis of je moet abnormaal veel betalen. Ik wens je sterkte.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:48

Zou je de bank door een onafhankelijke partij kunnen laten nakijken om te bevestigen welk materiaal het is?

Hoe dan ook hoop ik dat ze het netjes oplossen voor je, want dit hoort niet!

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:04

Ik zou rechtsbijstand inschakelen, het bedrijf hoort zich te houden aan de garantie welke is afgegeven.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 20:05

Dat zit ik mij ook af te vragen of een externe partij misschien kan beoordelen dat het materiaal niet is wat met mij is afgestemd. Omdat de bank echt heel erg weinig is gebruikt en ook best prijzig was(het betreft een bank in het hogere segment) dan klopt het echt niet dat er nu al een behoorlijke kuil zichtbaar en voelbaar is! |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:32

Kloesje schreef:
Ik zou rechtsbijstand inschakelen, het bedrijf hoort zich te houden aan de garantie welke is afgegeven.

Dat dus..
Je hoeft je als klant toch niet op zoek te gaan naar bewijzen waar de bank van gemaakt is?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:40

Als je rechtbijstand hebt zou ik deze zeker inschakelen. Verder zou ik niet akoord gaan en ze dit ook terugmailen en aangeven dat je verwacht dat ze volledig voor je oplossen zonder bijkomende kosten. Van hun berekening klopt ook geen drol. 2 jaar en 2 maanden is nog niet de helft van die 5 jaar. Zelfs als ze daar op wijzen, zouden ze alsnog iets van 60 of 65% moeten vergoeden. En zelfs daar zou ik niet mee akkoord gaan trouwens. Wat een raar bedrijf.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:48

Ik zou ze daar niet op wijzen, want het is niet relevant. Als je rechtsbijstand hebt, dan kun je die het beste inschakelen. Ik ga ervan uit dat dit onder non conformiteit valt. Geef ze schriftlijk een termijn waarin zij het kosteloos moeten oplossen en aangeven dat je anders de koop ontbind en je beroepen op non conformiteit.
Zie ook onderstaande link. Je mag ervan uit gaan dat een goede bank langer mee gaat dan 2 jaar, zeker als je 2 jaar garantie hebt.
https://www.hijink.com/non-conformiteit/

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:07

Ik zit in hetzelfde schuitje, ander bedrijf.. ook bank met traagschuim, nu na 4 maand al kuilen.. bij mij komt hun servicemonteur over 3 weken langs en dan kijken wat ze zeggen. Ik lees even mee

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:17

Bij garantie en het oplossen van problemen door een winkel, is het belangrijk om te kijken naar de levensduur die je redelijkerwijs van een product mag verwachten (wettelijke garantie).
Van een bank, gekocht bij een gerenommeerde meubelzaak en voor een redelijke prijs (dus geen budgetbank van 300 euro voor een 3/4-zits), mag je verwachten dat deze aanzienlijk langer dan twee jaar meegaat, zelfs bij dagelijks gebruik van enkele uren.
Dit staat los van de garantie die de winkel zelf aanbiedt.

Aangezien het bedrijf in dit geval niet bereid lijkt om een oplossing te bieden die in lijn is met de wettelijke bepalingen, zou ik in jouw situatie overwegen om een ingebrekestelling te sturen.
Bij een net bedrijf is dit vaak genoeg om toch tot een oplossing te komen.
Onderstaand een voorbeeldbrief.

Citaat:
[Jouw Naam]
[Adres]
[Postcode en Plaats]

[Datum]

Sanders Meubelstad
[Adres van de winkel]
[Postcode en Plaats]

Betreft: Ingebrekestelling – Kuilvorming en plooivorming in bankstel – Garantieclaim

Geachte heer/mevrouw,

Op [datum van aankoop] heb ik bij uw filiaal een bankstel gekocht van [Merk/Model] tegen een aanzienlijke prijs. Bij de aankoop verzekerde uw verkoper mij ervan dat deze bank van hoge kwaliteit is en dat kuilvorming uitgesloten zou zijn vanwege het gebruik van koudschuim. Helaas constateer ik nu, na slechts twee jaar en ondanks zeer beperkt gebruik, een aanzienlijke kuilvorming en plooien in de stof. Dit heeft bovendien geleid tot rugklachten, waardoor het gebruik van de bank voor mij niet meer comfortabel is.

Gezien de korte tijd dat ik de bank in gebruik heb en de beloften die bij de aankoop zijn gedaan, acht ik dit onacceptabel. Ik doe daarom een beroep op de wettelijke garantie en verzoek u vriendelijk, maar dringend, om het probleem kosteloos op te lossen. Dit kan door herstel of vervanging van de bank. Aangezien u een garantie van 5 jaar biedt, verwacht ik dat deze garantie volledig wordt nagekomen, zonder extra kosten voor mij, zoals de 180 euro die u voorstelt voor een monteurbezoek.

Indien u niet binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief met een passende oplossing komt, stel ik u hierbij formeel in gebreke. Ik behoud mij in dat geval het recht voor om verdere juridische stappen te ondernemen, waaronder het inschakelen van juridisch advies en het indienen van een klacht bij de Geschillencommissie Wonen. Tevens behoud ik mij het recht voor om eventuele bijkomende kosten op u te verhalen.

Ik zie uw reactie graag binnen 14 dagen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

[Jouw Naam]

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:59

Super dank jullie wel voor jullie advies en veel dank Polar voor de voorbeeldbrief :) !!! Super.

Ik ga er morgen even goed voor zitten en dan een email / brief sturen. Ik hou jullie op de hoogte mbt de reactie van deze meubelzaak.

De bank was best een grote hap uit mijn budget. Omdat ik een bindweefselziekte heb wilde ik juist een goede bank met goede ondersteuning en zodoende wat meer geld ervoor uitgeven in de hoop dan een goed degelijk product te hebben waar ik een tijd mee zou doen. Helaas heb ik zelf geen rechtsbijstandsverzekering maar ik kan eventueel wel juridische bijstand aanvragen via het juridisch loket misschien.