Rookoven! Maar welke?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Rookoven! Maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 08:12

Hoi bokkers,

Laatst heb ik ergens warm gerookte ganzenborst gegeten en dat was zo heerlijk! Ik wil het nu zelf ook maken en nog wat andere dingen zoals gerookt zout, rookkaas etc.

Maar de keuze is reuze in rookovens en kom er niet uit wat ik wil. Misschien hebben jullie wat tips?

Mijn eisen:

- gemak dient de mens dus stekker erin en gaan vind ik ideaal. Uren pielen met houtskool vind ik geen lol aan (de pulled pork komt hier altijd uit de oven zeg maar ;) )

- LIefst iets dat geschikt is voor koud en warm roken

- Niet te gek duur omdat het een probeersel is. Als het echt bevalt weet ik al wat ik wil :D

Of als iemand me gerust kan stellen dat het echt niet veel moeite is om met briketten te gaan roken wil ik dat wel proberen maar ik heb thuis een kleine Weber gasbbq dus dan moet daar ook wat nieuws bij komen.

Exitium

Re: Rookoven! Maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:35

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:00

Wij roken altijd met briketten, zorg voor een goede brikettenstarter
Ook.low en slow koken van vlees
Hebben een hele.grote weber, met allerlei accesoires
Zelfs in de winter gaat hij aan.

Zo heerlijk een zalmzijde roken

Op vakantie hebben we weber go anywhere, roken we ook.op

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:11

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:13

Ik rook in mijn Kamado. Geen aparte rookoven, zowel koud (rookmot, wel alleen als het buiten max 20 graden wordt de hele dag, liefst zelfs 15) als warm. Ik gebruik wel pure houtskool, liefst lekker grote blokken met rookhout (chunks op de kool, chips in een bakje) of pellets in de smokerbox. Voor koud roken gebruik ik rookmot in een spiraal. Vis doe ik nog wel op een plankje.

Maar ik gebruik ook geen aanmaakblokjes oid, hooguit een krulletje zonder chemische toevoegingen maar meestal alleen met de heatgun.

Ik rook overigens alles wel, zelfs als ik grill (altijd indirect) voeg ik rookhout toe, gewoon omdat dat zo lekker is :D (bij warm roken).

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 19:00

Heb je briketten nodig voor het koud roken? Ik zag in een filmpje dat dat kon met zo een spiraal en een theelichtje?

Tijdens corona ben ik een hele tijd meegegaan op de barbecue hype en had ik ook een grote weber mastertouch met alles er op en eraan. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er niks aan vindt om te lopen pielen met temperatuur en minion methode en weet ik veel wat nog allemaal. Het roken vond ik altijd tof , ik gebruikte meestal chunks op de briketten maar ik heb ook een smokerbox.

Nu met mijn kleine gasbbq gebruik ik de smokerbox ook wel eens om wat extra smaak toe te voegen maar dat is toch wat anders lijkt me.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:15

Koud roken is met rookmot en een spiraal. Maar dat kan niet jaarrond, nu is het voor veel dingen (waaronder zalm) te warm buiten. :j