Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Herfstblad

Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-24 18:45

Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik ben benieuwd!

Ik zie ze overal! Tieners op een fatbike.
Waarom zou je als ouder zijnde een fatbike voor je kind kopen? Want ik neem aan dat je als tiener z'n fiets niet kunt betalen. Uitzonderingen daar gelaten. Maar waarom? Ze gaan loeihard, ontzettend gevaarlijk. Ze zitten met 2 man achterop en telefoon in hun hand. Laatst reed er een jongen dwars door een drukke winkelstraat op hoog tempo tussen het winkelend publiek door.

Ze kosten €1000,- Als tieners heel hard sparen, verjaardag geld/extraatjes ed opzij zetten en ze gebruiken de fiets (op een veilige manier) echt voor langere afstanden naar school, oke dan begrijp ik het nog.

Maar dan nog, wat is er mis met fietsen op een tiener leeftijd? Heel cliche, maar ik fietste vroeger 15 km enkele reis naar school. :')

alex66

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:57

Ik denk dat het dezelfde druk is van erbij horen als met die stepjes (net zo illegaal) en het gebrek aan handhaving.
Pas wanneer papa en mama een gepeperde rekening krijgen en die opgevoerde krengen gelijk in beslag genomen worden gaan misschien de oogjes open
Ouders beseffen gewoon niet dat wanneer hun kind iemand blijvend letsel toe brengt ze dus ook blijvend kunnen betalen want geen verzekering die uitkeert

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:57

Geen idee. Hier ook 12 km naar de middelbare school. Snap niet dat gezonde tieners hiervoor een ebike krijgen.
De hele bevolking wordt steeds dikker en ongezonder omdat er zo weinig bewogen wordt. Laat ze lekker fietsen.
Elektrische fietsen/fatbikes zijn voor 65+ers of mensen die anders niet kunnen fietsen.

[o]

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:05

Geen flauw idee, de mijne krijgen ze ook niet. Gevaarlijke dingen vind ik het.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:07

Daarom heet zo'n ding toch fat bike, om vette kinderen te kweken? :+

Nee snap het ook niet.

Maar als je je prinsje of prinsesje al hun hele leven hebt gegeven waarover ze geschooid hebben kun je nu niet ineens nee zeggen natuurlijk. Dan is het oorlog in de tent.

Maar goed op de lagere school gaat nog om speelgoed of om een spelcomputer, maar dan worden ze ouder en gaat om andere dingen... In dit geval dus dingen waarmee ze verongelukken.
geeft niks, ruimt mooi op...

Elektrische fietsen, ik begrijp het voor de jeugd die 20 km moet fietsen naar school en er is geen busverbinding. Ook met windkracht 7.
De rest die gezond zijn en zo'n fiets krijgen zijn ook verwende mormels.

Zo nu zal ik vast herrie krijgen, maar zo zie ik het wel :D

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:08

Ik snap niet hoe ouders het geld hebben om dit soort dingen te kopen en dan hoor je iedereen maar klagen dat alles duurder wordt

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:11

Als 65 plusser denk ik dat over 10 jaar de fatbike de norm is en de elektrische fiets zoals die nu bestaat verdwijnt. De fatbike is veiliger, lager en goedkoper. Voor de jeugd zie ik de fatbike als een tijdelijk iets, de elektrische step lijkt mij handiger.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:12

De fatbike veiliger? Hoe dan? :+

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:14

nevica schreef:

Spreekt voor zich bij dezelfde snelheid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:15

Er is een vrij simpele verklaring voor: "peer pressure".

Oftewel: "ja maar Pietje, Jantje, Marietje, Sofietje mogen het wèhel, nouhóu, stomme ouders, ik háát jullie"

En dan zijn de ouders met een beetje pech óf gescheiden óf ze werken allebei fulltime, dus vol schuldgevoelens dat ze de kinderen tekort doen.

En dan krijg je dat.

Naast dat er kinderen zijn die gewoon zelf gestolen fietsen kopen, of illegale inkomsten hebben om de zooi te kopen. Neem als 14-jarige de klus aan om een bom ergens te leggen en hop, één fatbike verdiend.

DuoPenotti

Nico12 schreef:
nevica schreef:

Spreekt voor zich bij dezelfde snelheid.

nee voor mij niet?

het is niet zo dat die ineens airbags heeft of zo :+

Daarnaast denk ik niet dat veel oudere zo'n ding mooi vinden.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Ibbel

nevica schreef:

Niks mis met een fatbike als je 'm niet opvoert. Het zijn de illegaal opgevoerde dingen die gevaarlijk zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:16

Ibbel schreef:
nevica schreef:

Niks mis met een fatbike als je 'm niet opvoert. Het zijn de illegaal opgevoerde dingen die gevaarlijk zijn.

maar dan word hij toch niet veiliger dan een gewone elektrische fiets?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:19

Mhaw, in mijn jeugd hadden ze puchjes of scooters, en wij maar fietsen op een fiets met hopelijk 3 versnellingen en dan 20 km per dag. Of ze die dingen van hun ouders kregen, er waren er vast bij maar er waren ook die geld hadden verdiend en niet omdat ze bij de appie werkte :)* zal nu niet zoveel anders zijn.

1994-2024****J.J. Jazz E Jam****
2008****D'Molga**** Levantos II x Voltaire
2018****Neila D'Molga**** El Salvador x Levantos II
2020****Phalco**** Il est Balou x Levantos II

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:22

Ibbel schreef:
nevica schreef:

maar dan word hij toch niet veiliger dan een gewone elektrische fiets?[/quote]

Als 65+ en techneut zie ik de elektrische fiets zoals wij die gewend zijn als een gedrocht ontstaan door op een fiets een elektrische motor toe te voegen. De fatbike zie ik als een elektrische fiets met hoger comfort en lager bij de grond, beide benen makkelijk aan de grond bij de stoplichten, dus stabieler. Helaas is hier nog geen fatbike. Toen ik naar voorgezet onderwijs ging was dat met een opgevoerde brommer die echt 80 km/h ging en een helm nee dat was er niet.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 17-08-24 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:23

jazzejam schreef:
Mhaw, in mijn jeugd hadden ze puchjes of scooters, en wij maar fietsen op een fiets met hopelijk 3 versnellingen en dan 20 km per dag. Of ze die dingen van hun ouders kregen, er waren er vast bij maar er waren ook die geld hadden verdiend en niet omdat ze bij de appie werkte :)* zal nu niet zoveel anders zijn.

Die Puch mocht je pas op met 16, niet met 12 al.
En ja ik had een Puch, waar ik zelf voor had gewerkt. En wel braaf eerlijk werk.
Mijnbroers hadden een Zundapp, ook voor gewerkt, met eerlijk werk.

Dus ja dat kan zeker, maar niet als 12 jarige want die mogen nog geen bijbaantje.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-08-24 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Inderdaad in mijn tijd veel opgevoerde brommers en scooters. Alleen zie ik nu soms wel vier kinderen tegelijk op een fatbike die eruit zagen of ze nog op de basisschool zitten.

Maar goed ik word ook altijd jonger geschat dus misschien heb ik het mis :P
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 17-08-24 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

DuoPenotti schreef:
maar dan word hij toch niet veiliger dan een gewone elektrische fiets?

Bredere banden, lagere instap, lager zwaartepunt? Er is wat voor te zeggen dat dat veiliger is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:25

Waarom ze een fatbike voor hun kind kopen? Omdat ze een hekel aan hun kind hebben. Dat is de enige reden die ik kan bedenken :+

Hier rijd ook alleen een bepaald slag kinderen op die dingen rond.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:26

Nico12 schreef:
Als 65+ en techneut zie ik de elektrische fiets zoals wij die gewend zijn als een gedrocht ontstaan door op een fiets een elektrische motor toe te voegen. De fatbike zie ik als een elektrische fiets met hoger comfort en lager bij de grond, beide benen makkelijk aan de grond bij de stoplichten, dus stabieler. Helaas is hier nog geen fatbike.

Ik kan ook gewoon met de voeten aan de grond. Is maar net hoe je het zadel zet.
Ik heb door NAH slecht evenwicht, dus moet wel. Ik ga niet steppend op en af de fiets, blijf mooi op de kint zitten.

Dat hoger comfort zie ik niet en de lagere instap al helemaal niet, vind het juist hoog.
Of je krijgt die gedrochten met die soort s in het frame...brrr

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:31

Als 65+ denk ik ook, misschien leert de jeugd dankzij de fatbike ook wat sleutelen en techniek is. En een fatbike die 80 km/h gaat die heb ik nog niet gezien. Auto rijden doe ik al sinds dat ik 13 jaar oud was, ja op de openbare weg. Uiteraard is het nu te druk op de weg en dat is wel een probleem.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:32

Er zijn zat elektrische fietsen die speciaal berekend zijn op de oudere gebruikers waarbij je snel je voeten op de grond kunt zetten en die zijn tenminste nog te verzekeren tegen diefstal
Wat de elektrische stepjes betreft, die zijn niet rdw gekeurd er zit geen kenteken op en ze zijn dus ook niet wa verzekerd . Die mogen dus niet de weg op.
Ik zit heel vaak op de weg en als ik zie hoeveel halsbrekende toeren er worden uitgehaald door de lieve jeugd op die krengen verbaas ik me dat er niet meer doden vallen

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:36

In meerdere landen zijn electrische fietsen pas toegestaan boven de 14.
Dat zou wellicht al een boel ongelukken schelen.

De vraag waarom is geen echte eerlijke vraag.
Dat kun je bij alles wat je zelf anders doet wel stellen.
Waarom wil iemand een paard, of een ifoon, of of of.

Gewoon de standaard opvoer controles weer invoeren die vroeger ook zo ongeveer standaard op alle fietsroutes stonden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-08-24 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:39

Ik snap het ook niet. Nog afgezien van dat veel tieners er als idioten op rijden wat ze heel stoer lijken te vinden, waarbij je echt denkt "waar is je opvoeding?"... En dat ze vaak illegaal opgevoerd zijn...

Die dingen verongelukken statistisch gezien heel veel, en worden zo vaak gejat dat menig verzekeraar ze niet eens meer wil verzekeren. Zelfs al zou je een aso ouder zijn die schijt heeft aan iedereen buiten eigen kring, dan wil je toch nogsteeds niet zo veel geld uit geven aan iets waarvan de kans groter is dat hij in het beste geval gejat wordt of in het slechtste geval dat je kind ernstig verongelukt, dan dat het goed gaat?
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 17-08-24 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

I could write a whole Wikipedia page about why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:40

Ik heb al een puber met een fat bike tegen mn motorkap gehad. Die fietser ging zo hard de bocht om dat hij die heel ruim nam. Ik zag het al aankomen en was al stil gaan staan, zodat hij de ruimte had om de bocht te nemen. Alleen de remmen van de fat bike bleken stuk, dus de bocht kon niet korter genomen worden... :x

Gelukkig alleen blikschade, maar wel paar duizend euro verder :$

Als ze goed werken en er verstandig mee om gegaan wordt is het prima, maar ik let wel even drie keer extra op als ik er een voorbij zie komen.

Limoncello
@puppy_freek