Swapfiets wel of niet doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CaptainJS

Swapfiets wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 17:29

Ik ga in september met een nieuwe studie starten en daarvoor moet ik met de trein reizen. Dat is gelukkig goed te doen, alleen zit het centraal station nog een stukje van mijn school af. Nu was ik laatst in de stad en zag ik allemaal Swapfietsen staan en begon ik daarover na te denken.

Het voordeel van een Swapfiets lijkt mij;
- als er iets kapot aan is, krijg je een vervangende fiets
- zelf geen fiets te kopen
Nadeel;
- kost geld
- bij diefstal betaal je 4-,-

Voordeel eigen fiets in stad van studie neerzetten;
- kost minder
Nadeel;
- bij diefstal nieuwe 2de hands fiets kopen
- bij defect fiets in de trein naar huis moeten nemen om te maken, om deze vervolgens weer in de trein terug te moeten nemen.

Ikzelf weet het niet echt, hebben jullie ervaring met het abonnement van Swapfiets en de service?

zonnebloem18

Re: Swapfiets wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:34

Bij swapfiets heb je niet altijd meteen een vervangende fiets, goed om rekening mee te houden.

Ik zou een goede stationsfiets aanschaffen, model omafiets zonder versnellingen of handremmen. Daar kan weinig aan stuk gaan. De meeste grote stations hebben een fietsenstalling van de NS met een Fiets en Service die in veel gevallen dezelfde dag de fiets nog heeft gerepareerd tegen een schappelijk tarief.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:35

Leuk verdienmodel, zo'n swapfiets :D

Ik zou ook een goede tweedehands stationsfiets aanschaffen. Dan ben je veel goedkoper uit.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:36

Ik had in mijn studententijd ook eigen fiets op het station. Werkte prima en die is nooit gejat en kostte mij verder niets.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:37

zonnebloem18 schreef:
Bij swapfiets heb je niet altijd meteen een vervangende fiets, goed om rekening mee te houden.

Ik zou een goede stationsfiets aanschaffen, model omafiets zonder versnellingen of handremmen. Daar kan weinig aan stuk gaan. De meeste grote stations hebben een fietsenstalling van de NS met een Fiets en Service die in veel gevallen dezelfde dag de fiets nog heeft gerepareerd tegen een schappelijk tarief.

+1

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:42

CaptainJS schreef:
- bij defect fiets in de trein naar huis moeten nemen om te maken, om deze vervolgens weer in de trein terug te moeten nemen.

Deze snap ik even niet, je kan de fiets toch gewoon laten maken in de stad waar hij staat? Desnoods laat je hem even langer bij de fietsenmaker staan als je hem niet gelijk kunt ophalen, maar dat is vaak echt geen probleem (mits het geen weken duurt natuurlijk).

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:44

Ik heb twee keer een half jaar in het buitenland gestudeerd. De eerste keer kocht ik een rammelbak voor omgerekend 90 euro waar ik vervolgens hetzelfde geld in heb gestopt qua reparaties. De tweede keer was ik het zat en ben ik maar gaan Swapfietsen. Op zich beviel me dat prima. Na al dat gedoe met die andere fiets vond ik het wel fijn om een back-up te hebben als dat nodig zou moeten zijn. Uiteindelijk heb ik een keer gehad dat mijn ketting letterlijk doormidden was gebroken. Omdat ik toch tijd genoeg had, ben ik maar een uur door het centrum van Kopenhagen gaan wandelen en heb 'm daar afgezet bij Swapfiets. Ze zeiden inderdaad dat het kon dat er niet onmiddelijk een back-up aanwezig was, maar gelukkig hadden ze er nog een paar staan. Ik kon dus gelijk weer op de fiets terug. :D

Ik vind er in beide gevallen wel voor en nadelen aan zitten, maar in jouw geval zal ik denk ik wel voor een eigen fiets gaan.

... Hoewel ik dan spreek als iemand die nu al heeft aangekondigd dat als mijn fiets (de originele rammelbak is weer meeverhuisd) me weer in de steek laat, ik 'm laat staan bij een bushalte en dan wel ga Swapfietsen. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:48

Een ns ov fiets is dat geen optie?

Anders een simpel fietsje kopen. Voor 50 euro kun je al best een ok fiets vinden. :j soms wel voor minder als je geluk hebt. Hoe lelijker ze zijn des te kleiner de kans dat ze gestolen worden. Ik heb op een gegeven moment een grote maat kinderfiets op de kop getikt. Ik kan er net op fietsen en toen ik er vanaf wilde heb ik heb bewust niet op slot gezet. En toen zelf maar na 4 maanden opgehaald en naar de kringloop gebracht. :+

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 17:55

[/quote]
Foaly schreef:
CaptainJS schreef:

Deze snap ik even niet, je kan de fiets toch gewoon laten maken in de stad waar hij staat? Desnoods laat je hem even langer bij de fietsenmaker staan als je hem niet gelijk kunt ophalen, maar dat is vaak echt geen probleem (mits het geen weken duurt natuurlijk).

Het kost meer om de fiets te laten maken bij een fietsenmaker dan thuis, waar ik ook de spullen heb. Het nadeel van de fiets naar huis nemen is dat die dan de trein in moet.

@Karuna ik had gekeken naar een OV fiets, alleen is dat te duur om iedere dag/week te moeten huren, dan is een eigen of Swapfiets makkelijker.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:57

Ik had altijd een vouwfiets toen ik studeerde. Mag mee in de trein en bus. Ideaal.

Tegenwoordig heb ik nog steeds een vouwfiets. Een Brompton. Die zijn super klein, minder dan 60x60x30 cm als ze opgevouwen zijn, en heel licht. Ik heb hem tweedehands gekocht en ben er nog steeds super blij mee. Het ding ligt altijd in de kofferbak om parkeerkosten te omzeilen. In grote steden gewoon iets verderop gratis parkeren en paar minuutjes op de fiets. En als het regent stap je gewoon een tram of bus in. Hij gaat dit najaar ook mee in het vliegtuig want een fiets huren kost €25 per dag en meenemen in mn koffer is veel goedkoper
Hij mag ook gratis mee in de Flixbus dus ook ideaal als ik naar Parijs ga bijvoorbeeld. Sowieso ideaal voor stedentripjes

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:03

Ik heb een Swapfiets, het goedkoopste model, is prima. Wel is het natuurlijk zo dat het op lange termijn duurder is dan een eigen fiets.

Hier komt einde van het jaar wel weer een eigen fiets, maar ik wist gewoon niet zo goed wat ik wilde qua fiets :+

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:07

Gewoon een simpele "bushalte fiets" kopen die ff oppimpen met een spuitbus dan jat ook niemand 'm

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 11:29

Ik ben er wel uit, ik ga voor een eigen fiets. Dit is in de long run goedkoper en ik kan op marktplaats een goede fiets voor 85 euro kopen. Met al dat extra betalen bij swapfiets lijkt het mij toch rendabeler om een eigen fiets aan te schaffen en deze goed vast te zetten.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:47

irisdepony schreef:
Gewoon een simpele "bushalte fiets" kopen die ff oppimpen met een spuitbus dan jat ook niemand 'm

Ja, het helpt als je hem in een opvallende kleur spuit en dan kan je de fiets ook makkelijk vinden :D
Mijn omafiets is turquoise en al 15 jaar oud intussen

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:49

CaptainJS schreef:
Ik ben er wel uit, ik ga voor een eigen fiets. Dit is in de long run goedkoper en ik kan op marktplaats een goede fiets voor 85 euro kopen. Met al dat extra betalen bij swapfiets lijkt het mij toch rendabeler om een eigen fiets aan te schaffen en deze goed vast te zetten.

Met stages had ik ook zo'n fiets. Die had ik gratis afgehaald op marktplaats.
Oerlelijk geverft in oranje, zodat hij minder aantrekkelijk was. Wel 2 goede sloten aan de voor- en achterband.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:39

Ik weet niet waar je de fiets gaat gebruiken, maar alle grote stations hebben een NS fietsenstalling waar je voor maximaal 110 euro per jaar je fiets onbeperkt kan stallen. Dan staat hij altijd veilig en droog.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:25

Ik vind Swap ideaal voor korte periodes. Ik heb nu een elektrische, omdat ik wilde testen of ik daar daadwerkelijk meer van ging fietsen voordat ik 2000 euro over de balk smeet voor een elektrische fiets.

Daarbuiten is het natuurlijk gewoon een heel goed verdienmodel. 25 euro per maand loopt best op als je er langer dan een paar maanden op rijdt en dan is het al snel de moeite waard om gewoon een afdankertje op marktplaats of bij de lokale fietsenboer te kopen - die hebben ook altijd wel stationsmodelletjes staan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:44

Een swapfiets kost 15 euro per maand (studentenprijs), dus als je 10 maanden studeert, september tot en met juni, dan kost je dat 150 euro per maand. Een goedkope station fiets kost je 50 euro, dan heb je dus nog 100 euro over om er in dat jaar onderhoud aan te laten doen. Met een uurprijs van een fietsenmaker die tegenwoordig tussen de 60 en 75 euro per uur ligt, ben je met alles wat meer is dan een band laten plakken al gauw duurder uit dan die swapfiets. De vraag wordt dan wat je prettiger vindt, een fiets die te duur is om onderhoud aan te laten doen of de zekerheid dat je 100 euro per jaar meer kwijt bent voor een fiets waar het onderhoud bij inzit.

En dat laatste is een vraag die alleen jij kan beantwoorden.