Mag een werkgever verplichten om een webcam in te schakelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Mag een werkgever verplichten om een webcam in te schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 16:28

Lieve bokkers, ik heb even een (hypothetische) vraag. Ik probeer de situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen. Wij werken in een team waarvan het grootste gedeelte op 1 locatie zit (het hoofdkantoor). Een aantal collega's, waaronder ikzelf, zitten op een andere locatie. Dit is verplicht vanuit de werkgever.
Wij hebben momenteel driemaal per week overleg, waarbij ik het grootste gedeelte van de tijd mijn camera niet aan heb. Ik heb hier geen sterke reden voor, ik vind het gewoon vreselijk om mezelf in beeld te zien. Uiteraard draag ik in deze overleggen actief bij. Ook ben ik regelmatig aanwezig op het hoofdkantoor, dus ik zie mijn teamgenoten vaak in levende lijve.
Nu wordt het overleg door onze leidinggevende omgezet naar een overleg die eenmaal per week plaatsvindt. In de nieuwe 'regels' voor dit overleg staat ook een verplichting voor het inschakelen van de webcam. Op zich heb ik hier niet zo heel veel problemen mee, behalve dat ik vind dat of mijn camera wel of niet aanstaat geen invloed heeft op de effectiviteit van de meeting. Daarnaast zou ik graag zien dat er op vertrouwd wordt dat ik actief deelneem, en dat het niet als schooljuf gecontroleerd word d.m.v. webcams. Hier had ik het zo over met mijn collega, en wij vroegen ons af: mag een werkgever eisen dat een deelnemer aan een online gesprek zijn camera aandoet?
Even voor de duidelijkheid: ik wil hem best aandoen hoor :) . En ga ook niet principieel lopen doen. Het is gewoon iets wat wij ons afvroegen, en ik hoopte dat hier wellicht mensen het antwoord weten!

KimD

Re: Mag een werkgever verplichten om een webcam in te schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:31

ik ben wel benieuwd of er officiële regels voor zijn. Ik hoorde van collega's die nu bij ons werken dat ze tijdens de Corona-periode op de 'corona lijn', hun hele dienst de webcam aan moesten. Daar heb ik wel een sterke mening over. :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:32

Of het mag durf ik niks over te zeggen. Maar ik vind het ook echt vervelend als ik zo in het niets zit te staren en praten in een meeting met meerdere mensen.
Aan lichaamstaal en expressie kun je toch zo veel meer aflezen tijdens een meeting. Dat mis ik dan echt.

Verder ben ik helemaal blij met online vergaderen. Juíst omdat je nog zoveel non verbale communicatie meekrijgt.

Dus geen antwoord op je vraag maar wel een ander licht op de zaak. Heeft voor mij niks met controleren te maken.

De hele dag die camera aan heb ik ook wel een mening over ja. Vreselijk -O-

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:34

KimD schreef:
ik ben wel benieuwd of er officiële regels voor zijn. Ik hoorde van collega's die nu bij ons werken dat ze tijdens de Corona-periode op de 'corona lijn', hun hele dienst de webcam aan moesten. Daar heb ik wel een sterke mening over. :=

Oh wauw, tijdens gewoon werken verplicht je webcam aan dat lijkt me niet OK, maar tijdens een meeting vind ik het niet meer dan normaal om je webcam aan te hebben. In een live overleg zie je elkaar toch ook en kijk je toch ook degene aan waarmee je praat?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:35

pol013 schreef:
Of het mag durf ik niks over te zeggen. Maar ik vind het ook echt vervelend als ik zo in het niets zit te staren en praten in een meeting met meerdere mensen.
Aan lichaamstaal en expressie kun je toch zo veel meer aflezen tijdens een meeting. Dat mis ik dan echt.

Verder ben ik helemaal blij met online vergaderen. Juíst omdat je nog zoveel non verbale communicatie meekrijgt.

Dus geen antwoord op je vraag maar wel een ander licht op de zaak. Heeft voor mij niks met controleren te maken.

Hier hetzelfde. Ik vertrouw er helemaal op dat mijn collega's actief meedoen. Maar ik vind het echt vervelend om tegen een scherm aan te kijken waar één of meerdere vakjes zwart zijn of alleen initialen bevatten. Je mist dan echt een hoop non-verbale interactie.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:37

Bij veel bedrijven vinden werkoverleggen tegenwoordig online plaats. Werkgevers kunnen echter niet simpelweg eisen dat werknemers tijdens deze digitale vergaderingen hun webcam inschakelen. Hiervoor is de goedkeuring van de ondernemingsraad (OR) vereist. Dit valt onder artikel 27 van de Wet op de Ondernemingsraden, regels voor werkoverleggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:51

Ik denk dat het niet zozeer een kwestie van wantrouwen is dat je anders niet actief betrokken bent, maar wel een kwestie van fatsoen. Ik voel me ook echt gehandicapt als ik tegen zo'n zwart scherm aan het praten ben en de reacties van de anderen niet kan zien. Dat komt de interactie en kwaliteit van discussie echt niet ten goede.

Hier zijn er echt bijna geen vergaderingen waarbij mensen hun camera uitzetten (informerende stafbrede besprekingen met +/- 100 man uitgezonderd). En als de camera al uitgaat is het met excuses ivm slechte internetverbinding/noodgedwongen onderweg naar een overleg elders etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:54

Hoe het voor de wet is: geen idee
Maar camera aan tijdens overleg in kleine groepen vind ik een kwestie van goed fatsoen tenzij iemand onderweg is of een slechte verbinding heeft.
Voor hele grote meetings/webinars doe ik hem enkel aan als ik iets te zeggen of te vragen heb.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:55

Of het verplicht mag worden weet ik niet, maar ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Binnen ons bedrijf wordt veel digitaal overlegd en iedereen heeft hierbij zijn/haar camera aan. Alleen als iemand in de trein zit ofzo staat hij uit.
Ik zou het niet prettig vinden om te overleggen met iemand die de camera uit heeft staan. Alleen bij reviews waar 30+ collega's naar kijken en maar 3 a 4 het woord doen zet ik mijn camera en geluid uit.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:57

Laatst bijgewerkt door Annick75 op 15-08-24 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:57

Ik heb geen idee van de regels.. Maar heb misschien wel een paar tips voor het 'ik zie mezelf niet graag' gedeelte. Allereerst doet een goede webcam al heel veel. Het voordeel van een externe webcam is ook dat je deze wat verder weg kan plaatsen zodat je minder groot in beeld bent. Maar nog belangrijker: goede belichting. Klinkt heel raar, maar hoe beter het licht, hoe meer lampen je aan hebt, hoe beter je eruit ziet. En dat licht moet op jou vallen, dus je zit liefst met je gezicht naar het raam of naar de lamp gericht. Dan heeft je beeld veel minder ruis, krijgt je huidskleur zijn normale kleur in plaats van oranje-rood en vallen oneffenheden in je gezicht minder op. Fel licht van achteren, dus een raam zichtbaar in de camera, wil je juist vermijden.
Ik heb zelf een heel erg felle plafondlamp die we normaal eigenlijk alleen als werklicht gebruiken bij het klussen, maar die gebruik ik dus ook met videogesprekken, en dat doet zo veel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:58

Je kunt ook je scherm zo instellen dat je niet naar jezelf hoeft te kijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:08

Geen idee van de regels maar het lijkt me niet meer dan logisch dat iedereen in een videomeeting te zien is…
Vind het echt raar om dat niet te doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:12

Ik vind het nogal vreemd als iemand in een meeting z'n camera uit heeft. Wat meerderen hier al zeggen: kwestie van fatsoen.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:16

Ok, een bedrijf schijnt het dus niet te mogen verplichten, want de OR moet het eerst goedkeuren, maar wat als het een klein bedrijf is zonder OR en/of nergens bij is aangesloten?
Bij een kleine groep vind ik het ook niet meer dan normaal om gewoon de camera aan te zetten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:20

Gruis schreef:
mag een werkgever eisen dat een deelnemer aan een online gesprek zijn camera aandoet?
Enkel onder specifieke omstandigheden en voorwaarden:
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... ganisaties

Ik vermoed niet dat dit in jouw casus geld. "Ik wil iedereen kunnen zien/checken of ze opletten" is geen fatsoenlijke grondslag aan zich. Dan moet er wel een heel goed verhaal bij komen.

Dit gaat om de wettelijke input. Het AP, de bron hierboven, is de controlerende authoriteit. Als je werkgever dit eist en je er niet met hem uit komt, kun je ook bij hun een melding maken.

Over fatsoen/normen gesproken. Kleinere meetings waar ik actief aan deel neem zet ik de camera wel aan. Maar ik heb niet altijd mijn camera aan. Als er ff iets tussendoor komt gaat hij uit en mute ik mezelf (laat ik wel ff weten natuurlijk). Maar ook bijvoorbeeld bij bedrijfswijde meetings (vaak meer presentaties), meetings die uren duuren en mijn interactie niet continue nodig is, of meetings die worden opgenomen zet ik echt niet standaard mijn camera aan. Doen de meesten die ik ken ook niet overigens. En ik ben het ook nergens verplicht tijdens werk.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 15-08-24 17:35, in het totaal 8 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:23

verootjoo schreef:
Geen idee van de regels maar het lijkt me niet meer dan logisch dat iedereen in een videomeeting te zien is…
Vind het echt raar om dat niet te doen.

Dit idd.

Als je t niet leuk vindt jezelf te zien, dan haal je je eigen schermpje weg? In teams doe je dat met 'verbergen voor mij' in het menu.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:24

Ik vind het vergelijkbaar met dat als je een afspraak hebt met iemand (op locatie) maar je er dan een afscheidingswand tussen zet, zodat je elkaar wel kan horen, maar niet kan zien.

Of daar regels voor zijn weet ik niet, maar het beinvloedt toch zeker de effectiviteit van communicatie als je dat gedeelte weglaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:25

Zo uit mijn hoofd, als er geen OR is, ze kunnen het verplichten als je op kantoor zit maar niet als je thuis zit. In het CNV informatieblad hebben daar wat artikelen over ingestaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:33

Ook ik heb geen idee of het mag.

Wel heb ik er echt een hekel aan als de ander zijn webcam niet aan zet. Ik wil graag het idee hebben dat ik mensen aan kan kijken. Dat ik hun reacties kan zien op wat er gezegd wordt. Het is gewoon prettig als je iets aan het vertellen bent, dat je ziet dat mensen zitten mee te knikken.

Nu vind ik ook nog eens intonatie en non-verbale communicatie heel lastig om goed te interpreteren. Als ik het dan ook nog eens alleen met een stem moet doen, vind ik het wel echt heel lastig worden.

Of een werkgever het dus mag verplichten? Geen idee, maar ik vind het gewoon horen bij een stukje goed fatsoen richting collega’s.

Bij meetings die meer presentaties dan meetings zijn, is het prima dat de webcam uit is. Maar als je iets wilt zeggen of vragen dan vind ik het ook dan netjes als je eerste de webcam even aan te zetten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:41

Ik vind het echt grappig om te zien hoeveel mensen het uit fatsoen nodig vinden. Ik doe het wel maar ook geregeld niet, zelf kan ik er echt niet om deren of iemand dit wel of niet heeft. Bij sommige denk ik 'Doe maar liever snel die webcam uit.' :')

Die mensen wat het goed fatsoen vinden, zitten jullie dan ook strak in het pak achter de laptop aan het werk? :))

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:43

Het kan me echt een worst wezen of je in pak of in een sloeber trui zit. Het boeit me echt niet wat mensen aan hebben. Maar ik voel me in de communicatie echt gehandicapt als ik de non verbale communicatie er niet bij heb.

Ik heb ook echt een hekel aan bellen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:01

KimD schreef:

Ik werk voor de GGD en heb ook medische supervisie voor het corona project gedaan, dit klopt niet hoor.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:04

KimD schreef:
Ik vind het echt grappig om te zien hoeveel mensen het uit fatsoen nodig vinden. Ik doe het wel maar ook geregeld niet, zelf kan ik er echt niet om deren of iemand dit wel of niet heeft. Bij sommige denk ik 'Doe maar liever snel die webcam uit.' :')

Die mensen wat het goed fatsoen vinden, zitten jullie dan ook strak in het pak achter de laptop aan het werk? :))

In passende kleding voor de werkomgeving ja. Ik zit niet in mn casual shirt of trui, en dat zit ik ook niet op kantoor.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:07

Ik werk voor een vrij casual bedrijf dus gewoon een normaal shirt, bloesje of trui aan. Niet te bloot en geen bandshirts ofzo.