Wij hebben momenteel driemaal per week overleg, waarbij ik het grootste gedeelte van de tijd mijn camera niet aan heb. Ik heb hier geen sterke reden voor, ik vind het gewoon vreselijk om mezelf in beeld te zien. Uiteraard draag ik in deze overleggen actief bij. Ook ben ik regelmatig aanwezig op het hoofdkantoor, dus ik zie mijn teamgenoten vaak in levende lijve.
Nu wordt het overleg door onze leidinggevende omgezet naar een overleg die eenmaal per week plaatsvindt. In de nieuwe 'regels' voor dit overleg staat ook een verplichting voor het inschakelen van de webcam. Op zich heb ik hier niet zo heel veel problemen mee, behalve dat ik vind dat of mijn camera wel of niet aanstaat geen invloed heeft op de effectiviteit van de meeting. Daarnaast zou ik graag zien dat er op vertrouwd wordt dat ik actief deelneem, en dat het niet als schooljuf gecontroleerd word d.m.v. webcams. Hier had ik het zo over met mijn collega, en wij vroegen ons af: mag een werkgever eisen dat een deelnemer aan een online gesprek zijn camera aandoet?
Even voor de duidelijkheid: ik wil hem best aandoen hoor