Hoe mol bestrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Hoe mol bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 15:44

Wij hebben een klein gazon in de achtertuin met prachtige hoopjes inmiddels. :Y)
Ik ben op zoek naar iets wat werkt tegen mollen.
Bij bol.com zag ik vriendelijke molvangen maar die lijken volgens de reviews niet te werken. Ook de 'vallen' die een vervelend geluid afgeven blijken niet te werken.

Wat werkt wel? (En is het liefst diervriendelijk? Ik zet ze met liefde uit in het bos een stukje verderop)

Alvast bedankt namens ons gazon. -O-

zonnebloem18

Re: Hoe mol bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:59

Een kat? Onze kat heeft een keer de mol gevangen en in de woonkamer als cadeautje aan mij gepresenteerd. Beestje een flink eind verder weer uitgezet en sindsdien geen last meer.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:00

De molshopen los harken en verder niks, ze maken als het goed is maar een keer een gang.
Ik had een mol in de tuin en ik heb die tip van een tuinder gekregen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 16:01

We hebben er 3. :') Maar ze vangen liever muisjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:32

Wat redelijk werkt is carbid. Niet om ze op te blazen of te verstikken, maar de lucht is voldoende irriterend om ze te verjagen. Gewoon wat carbidblokjes in een mollengang, wat water erbij, en laat maar 'borrelen'.
Wat er overblijft van carbid is kalk en niet schadelijk voor je grond.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumcarbide

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:39

Wonkeydonkey schreef:
De molshopen los harken en verder niks, ze maken als het goed is maar een keer een gang.

_O- _O- vertel dat maar aan die van ons die we hadden. Die lachtte je vierkant uit met dit verhaal. Deze heb ik gedaan wat jij aangeeft, mensen haar in de gangen doen (werkte altijd goed en haalde een zak bij de kapper), zelfs stroom val die elke nacht klapte maar hij was ook dat te slim af.
De buren hadden stroom apparaat en dat werkte want toen kwam die mol bij mij vervelen.
Dus opgegeven en mijn tuin zag ik veranderen in een groot tunnel netwerk. Zo verdrietig.
Totdat op een ochtend ik voelde dat het klaar was. Dus ik nadenken en zoeken wat hem verdreven kon hebben. Ik vond een braakbal daar waar de rakker van het ene gat naar het andere gat rende en dan weer ondergronds achter het pad verdween.
De uil heeft het opgelost voor ons denken we.

Nu hebben we in al die gangen piep kleine nacht veld muisjes. Die maken kleine gaatjes maar geen hopen en zijn 's nachts actief. Vind het prima. Kan geen kwaad volgens de buuf en gezien ons verschillende ritme schrikken we niet van elkaar.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:42

Wij hebben hier ook een mol rondlopen, maar om de een of andere reden graaft hij alleen langs de zijkant in de tuin. Daar steken we een glazen flesje in, dat gaat fluiten en daar houden ze ook niet zo van. Verder hoor ik inderdaad goede dingen over carbid natmaken, wat Ibbel ook aangeeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:44

Wij hebben er ook minimaal 1, die 6 hopen per dag maken. Mn man wordt er gek van. Onze voortuin is best een mooi aanzicht met ons huis enzo.
Alles geprobeerd. Carbid, geurstokjes, mollenverjagers die in de grond een geluid afgeven, vallen, water, niks, alles geprobeerd maar blijft een probleem. Heel de buurt weet dat mn man er continue mee stoeit dus halen ze allemaal grapjes uit (artikeltje in de brievenbus wat effectief is tegen mollen enzo :') )

Dus nu komt de mollenbestrijder van de gemeente vrijdag.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:52

Wij hebben van alles gehad wat diervriendelijk is, zoals die pinnen die een geluid afgeven.
Maar niks hielp echt, ze bleven terug komen.
Dus helaas enige wat echt werkt hier is ze vangen met een klem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:54

Wonkeydonkey schreef:

Dit werkt bij ons perfect :j
In het voorjaar graven ze een tijdje. Ik gebruik de grond om gaten te vullen en om potgrond van te maken (de grond is super schoon en los), en zodra ze klaar zijn met hun gangenstelsel is het graven voorbij.
Ze eten emelten en engerlingen, dus zijn ook goed voor het gazon als je last hebt van kale plekken daardoor.

Ik hoop elk jaar dat er een paar mollen bij komen, maar ze schijnen erg territoriaal te zijn, dus we hebben er al járen maar eentje, of een koppeltje ofzo, geen idee hoe dat werkt bij mollen :))

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:03

Wonkeydonkey schreef:

Één van de meest fabelachtige leugens rondom de mol.

Wij hebben jaarrond gravende mollen in de weilanden. De ene keer wat meer dan de andere keer, maar ze stoppen nooit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:08

Onali schreef:
Wonkeydonkey schreef:

Wij hebben jaarrond gravende mollen in de weilanden. De ene keer wat meer dan de andere keer, maar ze stoppen nooit.

Mijn vriendin heeft een hele grote tuin en hondjes. Dus kan eigenlijk niets. Haar tuin is al jaren een grote molshoop.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:14

Ik zet ook altijd klemmen, soms heb ik hem direct soms duurt het een paar dagen/ weken. Ik zet 3 klemmen en daar overheen een stevige emmer zodat het veilig blijft voor mijn honden.

Kunst bij zetten van vallen is om niet met je handen de klemmen aan te raken dat ruiken ze en je moet een goede gang te pakken zien te krijgen. Als ze alleen maar rillen maken wordt het niets. Ik wacht op een goede hoop, dan met een dikke schroevendraaier zoek ik de gang, die schept ik open. Klem wrijf ik met handschoenen in de aarde van de hoop en dan zetten en hopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:15

SandraWierda schreef:
Ik zet ook altijd klemmen, soms heb ik hem direct soms duurt het een paar dagen/ weken. Ik zet 3 klemmen en daar overheen een stevige emmer zodat het veilig blijft voor mijn honden.

Kunst bij zetten van vallen is om niet met je handen de klemmen aan te raken dat ruiken ze en je moet een goede gang te pakken zien te krijgen. Als ze alleen maar rillen maken wordt het niets. Ik wacht op een goede hoop, dan met een dikke schroevendraaier zoek ik de gang, die schept ik open. Klem wrijf ik met handschoenen in de aarde van de hoop en dan zetten en hopen.

TS vroeg diervriendelijk. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:19

Onali schreef:
Wonkeydonkey schreef:

Inderdaad.
En die in de tuin gooi ik meteen dicht en bij de paarden in de wei vertrap ik elke dag.
Maar als je ze de gang laat gaan is het na een poos meer zand dan gras.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:25

Onali schreef:
Wonkeydonkey schreef:

Zeker geen fabel. Bij ons werkt dit gewoon. Al 10 jaar. En ze graven alleen in het voorjaar, elk voorjaar opnieuw.
Ik doe er niks anders aan dan de hopen wegscheppen en het zand nuttig gebruiken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:27

Afbeelding
misschien niet zo diervriendelijk als je bedoelt, maar de hond is er heel goed in.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:29

Mijn vader heeft ooit echt op de loer gelegen, werd er wanhopig van. Hele grasveld in de tuin ging aan gort. Dus tuinhandschoenen aan, emmer bij de hand en schep in de aanslag. Toen er een hoop aan het ontstaan was de schep er razendsnel onder gestoken en zo de mol met wat aarde de lucht in gegooid. Beestje was wat versuft, dus opgepakt en in de emmer gestopt. Hij heeft hem een goed eind verderop weer uitgezet. Dat nog een keer herhaald met nummer 2, en eigenlijk al jaren geen echte last meer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:33

8nnemiek schreef:
Onali schreef:

Zeker geen fabel. Bij ons werkt dit gewoon. Al 10 jaar. En ze graven alleen in het voorjaar, elk voorjaar opnieuw.
Ik doe er niks anders aan dan de hopen wegscheppen en het zand nuttig gebruiken.

Dan mag je ze hier wel eens komen instrueren :+
Werkt bij ons al 8 jaar niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:37

Wij hebben ook de mollen die die memo niet gekregen hebben. Daarnaast de memo alleen in het voorjaar hebben ze ook gemist :D

*loopt naar buiten en knipt foto*
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:04

zonnebloem18 schreef:
Een kat? Onze kat heeft een keer de mol gevangen en in de woonkamer als cadeautje aan mij gepresenteerd. Beestje een flink eind verder weer uitgezet en sindsdien geen last meer.

Een kat inderdaad. Die van ons vangen muizen en onlangs zelfs de enige mol die in het landje zat. Komt geen klem aan te pas!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:13

https://www.landbouwwinkel.nl/mauki-mollenbestrijder-en-muizendoder.html?srsltid=AfmBOorFyTQf1Ew-7GQQ5MmyduRvSitW9o3hXN0eIWSyw0Z-U9UbmRQLWij hebben deze. Klemmen e.d. moet je weer leeghalen etc dat wilde wij niet.

Deze zet je op een hoop, en dan komt de uitlaat damp ergens aan het einde van de gang weer omhoog. Molletje gaat slapen en nergens meer last van. We hadden werkelijk 3000m2 aan mollen. Iedere stap die je zette kwam je wel op een molshoop te staan. 2 zaterdagen met dit ding aan de gang geweest. En nu hebben we helemaal niks meer. Heel soms een enkeling die ook mag gaan slapen. Voordeel is ook dat wij ze niet naar de buren jagen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:18

Maar dat kost meer dan 2000 euro. Wouw, dat vind ik echt teveel geld hoor......

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:28

Mijn oplossing? Het gras hoger laten groeien, dan zie je de hopen niet :+ .
Heb een tijdje ijverig klemmen gezet.
De hond graaft ook graag de hopen uit (wat dan een krater van 1m2 geeft, niet persé beter).
De katten gebruiken het als kattenbak.
De kippen graven de hopen ook uit.

Maar niets of niemand houdt die badass mollen tegen.

Dus ...

Ik laat het gras hoger groeien :') .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:31

Ik vind een klem wel diervriendelijker dan een hond of kat.