Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bambolina schreef:Pas hier sowieso mee op TS, want dit soort dingen onofficieel regelen ruikt naar fraude.
Rose123 schreef:Hier een douane declarant, als het gaat om import:
BTW verlegging heeft niks te maken met de fabrikant. Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen.
Dit gaat doormiddel van een formulier vanaf de website en is bij mijn weten binnen 30 minuten ingevuld.
Vervolgens is het zorgen dat diegene die verantwoordelijk is voor de import hier in Nederland aangeeft dat de importeur in het bezit is van artikel 23.
Voor Export is diegene die importeert in Polen verantwoordelijk en houd mijn kennis hier helaas op.
Mocht je hier meer informatie over willen stuur vooral een PB dan kan ik je in contact brengen met iemand die daar wel zaken doet.
Rose123 schreef:Hier een douane declarant, als het gaat om import:
BTW verlegging heeft niks te maken met de fabrikant. Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen.
Dit gaat doormiddel van een formulier vanaf de website en is bij mijn weten binnen 30 minuten ingevuld.
Vervolgens is het zorgen dat diegene die verantwoordelijk is voor de import hier in Nederland aangeeft dat de importeur in het bezit is van artikel 23.
Voor Export is diegene die importeert in Polen verantwoordelijk en houd mijn kennis hier helaas op.
Mocht je hier meer informatie over willen stuur vooral een PB dan kan ik je in contact brengen met iemand die daar wel zaken doet.
Rose123 schreef:Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen.
Rex_Rolfo schreef:Rose123 schreef:Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen.
Vergunning artikel 23 is met name voor import van buiten de EU. Ik ken het niet voor inkopen binnen de EU omdat die gewoon als ICP zonder btw gaan.
Het lijkt er op dat TS zaken doet met een fabrikant die normaal alleen aan Poolse particulieren en/of Poolse bedrijven levert en dus op elke factuur de 23% Poolse btw zet. En die te beroerd is om een ICP levering te doen. Maar goed, het zal ook wel met bedragen te maken hebben, geen idee over de inkoopwaarde waar we het over hebben (en dat hoeft ook niet). Kan me voorstellen dat een bedrijf voor 20 euro geen uitzondering wil maken, voor 20K zouden ze toch niet lastig moeten doen.
Het gaat inderdaad om de hogere inkoopwaarde. Ze verkopen veel in Polen maar exporteren ook.
@TS, doe je aangifte OSS (one stop shop) ? Dan kun je het daar in zetten als negatieve factuur. Heb ik wel eens moeten doen bij een credit factuur die in een later kwartaal viel dan de oorspronkelijke factuur. Heb ik 'gewoon' de eerder afgedragen btw terug gekregen.
Voor de toekomst zou inkopen via een een ander Pools bedrijf die wel als ICP wil factureren een optie kunnen zijn. Maar ja, die moeten dan de btw voorschieten en de goederen doorfactureren dus daar zullen ook kosten om de hoek komen kijken.
Arabiansp schreef:Bambolina schreef:Pas hier sowieso mee op TS, want dit soort dingen onofficieel regelen ruikt naar fraude.
Dit slaat nergens op. Ik heb recht op die teruggave. Gaat via de Nederlandse belastingdienst naar de Poolse belastingdienst. Begrijp niet dat fraude überhaupt in je opkomt.
Arabiansp schreef:Er is helaas wereldwijd maar één producent van.