Liegen, waarom doen mensen het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chickyy

Liegen, waarom doen mensen het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 13:13

Een maand geleden is mijn relatie gestrand mede omdat hij enorm veel bleek te liegen.. Achteraf kwam ik er ook nog achter dat hij is vreemdgegaan en dus ook stiekem contact had met andere vrouwen. Ik wist wel dat ie loog, maar het zat toen vooral in verhalen aandikken met de mannen onder elkaar en dat ik een verhaal soms in verschillende versies langs hoorde komen..
Nu achteraf met het vreemdgaan en liegen daarover vallen er ineens wel veel meer situaties op hun plek waarvan ik nu denk ja, keiharde leugens. Toen ik vroeg waarom hij het deed zei hij dat dat was omdat ie van me hield.. Beetje omgekeerde wereld natuurlijk, iets doen wat niet hoort en vervolgens mij wel in bescherming nemen door te liegen.. Ook verdenk ik hem wel van narcisme, maar die stempel mag je niet zomaar geven natuurlijk :+

Maar nu de hamvraag, waarom liegen mensen? Is het een ziekte? Is iemand dan gewoon door en door slecht? Wat zijn jouw ervaringen met liegen en vreemdgaan?

En hoe ben je verder gegaan na zo'n relatie? Hoe doe je dat qua vertrouwen in mensen?

Zie het als een soort lotgenoten topic.. -O-

AmyJamess

Re: Liegen, waarom doen mensen het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:26

Mijn ex heeft me ook bedonderd. Vreemdgegaan, willen afspreken met allemaal meiden waar hij contact mee zocht via insta, mensen die hem met een dame hebben gezien en nog ontkennen etc.

Nu heb ik al een laag vertrouwen in mensen door mijn geschiedenis. En ondanks dat ik het wist en vermoedens had bleef ik te lang bij hem.. (iets met verlatingsangst :+ )

Hoe je er mee om gaat? Geen idee. Onder tussen een nieuwe vriend, toen wij aan het daten waren heb ik hem gewoon alles eerlijk vertelt over mijn ex en dat ik daarom gewoon eerlijkheid en goeie communicatie wil. Maar goed, ik denk dat ik al te beschadigd ben dat ik nooit iemand 100% durf te vertrouwen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:33

Hè, gelukkig is de term narcisme al meteen gevallen :\
Die zou eens ontbreken in zo'n topic.

Liegen? Tja, iedereen dikt wel eens iets aan of verkoopt een leugentje, maar meestal is dat onschuldig.
Rot dat je in deze situatie zit TS, sterkte daarmee.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:39

Ik denk dat liegen in iemands karakter zit…

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:43

Wat lijkt me dat naar om mee te maken, kan me voorstellen dat je vertrouwen behoorlijk is beschadigt.

Om te antwoorden op je titel, ik kan niet liegen en dat kan soms ook best lastig zijn. Als iemand vraagt hoe het gaat dan zijn er best situaties waarbij ik zou willen zeggen goed maar als het niet zo goed gaat zeg ik dat ook en dan komt natuurlijk de vraag waarom?

Als iemand vraagt wat vind je van mijn nieuwe kapsel?

Heb je zin in de borrel?

Ik probeer het meestal te ontwijken of een neutraal antwoord te geven, maar het is best lastig.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-07-24 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:44

Alja schreef:

Ik denk dat liegen in ieders karakter zit, de een wat erger dan de ander.

Iedereen heeft wel eens een leugen verteld, het begint al met dat we kinderen jaarlijks massaal in Sinterklaas laten geloven.
En soms wil je iets wat mooier maken dan het is, of juist wat minder erg. De waarheid is niet altijd het leukste om te vertellen.

Wat eronder zit is vaak het probleem, afhankelijk van de ernst. Bv moeite met omgaan met emoties, de ander willen beschermen, onzekerheid, controledwang, persoonlijkheid etc.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 13:46

Alja schreef:

Dat denk ik bij hem idd ook wel, het ging hem zo gemakkelijk af, hij heeft een compleet dubbelleven geleefd verstrikt in leugens.. En als ik hem erop aansprak bleef hij volhouden, ook al kon ik precies uitleggen waarom hij loog.. Bijvoorbeeld zeggen dat ie geen bereik had nadat ie een hele avond van de radar was, terwijl mijn appjes meteen op 2 vinkjes kwamen en de telefoon gewoon overging toen ik belde :')

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:51

Goof schreef:
Hè, gelukkig is de term narcisme al meteen gevallen :
Die zou eens ontbreken in zo'n topic.

:') :') :') In scheidingsland (iig de scheidingen die niet harmonieus gaan) zijn alle mannen narcisten en hebben alle vrouwen borderline.

Waarom iemand liegt? Tja, dat verschilt per persoon. De een krijgt er een kick van, de ander heeft een verslaving die hij/zij probeert te verbergen, een derde heeft niet eens door dat ie t doet. Niet dat het okee is, maar ik denk dat erachter proberen te komen waarom iemand het doet verspilde moeite is. Je kan beter je tijd en energie besteden aan iemand die het waard is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:53

Chickyy schreef:
Alja schreef:

Dat denk ik bij hem idd ook wel, het ging hem zo gemakkelijk af, hij heeft een compleet dubbelleven geleefd verstrikt in leugens.. En als ik hem erop aansprak bleef hij volhouden, ook al kon ik precies uitleggen waarom hij loog.. Bijvoorbeeld zeggen dat ie geen bereik had nadat ie een hele avond van de radar was, terwijl mijn appjes meteen op 2 vinkjes kwamen en de telefoon gewoon overging toen ik belde :')

Zo'n ex heb ik ook gehad, pathologisch leugenaar was het. Ook vreemdgaan en echt alles bij elkaar liegen. Volgens mij heeft zo iemand gewoon een persoonlijkheidsstoornis hoor, al weet ik niet welke. Denk niet dat zulke mensen ooit veranderen.

Oja ontopic, waarom doen mensen het? Als het zo ernstig is omdat ze geen moreel kompas hebben en het hun goed uitkomt denk ik.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:01

Wat een rot situatie ts! Ik kan mij voorstellen dat je er een flinke tik van hebt gekregen.

Ik had tot vorig jaar dacht ik een vriendschap met een jongen waarvan ik had verwacht dat dat uit zou groeien tot een relatie. En zo bracht hij het ook al naar de buitenwereld. We woonden al samen omdat we het erg goed konden vinden en ik ook graag uit huis wou. Hij bleek alles op orde te hebben, eigen huis, stuk grond gekocht om nog een huis te bouwen, goede functie op werk en een stabiel inkomen en geen problemen te hebben. Geld was altijd een issue maar hij hield vol dat hij volledig aan het sparen was voor het bouwen van het nieuwe huis en daar flink voor aan het sparen was en daarom leefde hij zuinig. Ik had daar alle begrip voor als je je droomhuis wilt bouwen. Nooit is mij iets opgevallen dat zijn gedrag vreemd was.

Totdat er ineens contant geld van mij verdwenen was. We hielden onze geldzaken ( gelukkig) apart. Maar hij was wel op de hoogte van mijn contant geld wat er lag. Kort daarvoor was al uitgekomen dat hij behoorlijk in de schulden zat, maar daarin was hij met behulp van zijn familie hard mee bezig om eruit te komen. Dat was al even een domper dat hij niet eerlijk was, maar daarin ben ik hem altijd blijven steunen en hebben we veel over gepraat. Totdat hij dus geld van mij had gestolen. En daar kwam toch een bak ellende achterweg wat niet te best was.

Meneer had helemaal geen cent te maken en al zijn bezittingen waren niet van hem. Hij vond het vreselijk dat het was uitgekomen want zijn complete leven stortte als het ware in. Ook op zijn werk en bij andere vrienden leefde hij in een leugen. Waarom? Hij vond het heel lastig om toe te geven dat hij in de oliebol zat en iedereen om hem heen wel alles kon doen wat ze wouden ( al bleken die mensen ook 9 van de 10 keer diep in de schulden te zitten). Ik ben wel tijdens het ontdekken dat ik bestolen was heel boos geworden, maar daarna heel rustig en kalm met de situatie omgegaan. Drama maken had geen zin voor mijn idee. Wel heb ik vrijwel direct mijn spullen gepakt omdat ik niet dacht dat we zo dicht op elkaar hieruit zouden komen.

Hij wou mij niet kwijt, en we hebben het geprobeerd maar ik trok het simpelweg gewoon niet. Bij alles dacht ik klopt het wat je zegt? En zo wou ik niet leven, niet bij iemand in huis , niet in vriendschapvorm en al helemaal niet in een relatie. Het kwam er op neer dat ik mijn hele leven zijn financiën had moeten doen, ik wil geen moeder zijn van iemand die je levenspartner zou moeten zijn. Het vertrouwen was weg en het ging ook niet weer komen.

Na 3 maanden er een punt achter gezet en gezegd dat ik afstand ging nemen. Helemaal omdat hij plots een vriendin had maar nog geen reet aan zichzelf had gewerkt. Met een dikke waarschuwing dat hij geen andere meiden moet gaan misbruiken met geld en leugens.

Inmiddels heeft meneer nu zijn 2de relatie en verwacht ik eigenlijk dat er geen zak is veranderd. De ik wil je terug appjes heb ik niet op gereageerd en ik ben er boven gaan staan. Hij had niet de ballen om alles aan te pakken en open en eerlijk te zijn naar zijn vrienden. Ik hoop voor hem dat er inmiddels wel het een en ander verbetert is. Het was geen narcisme, maar een combinatie van een moeilijke jeugd , veel gepest en fikse onzekerheid. Wel vond hij het fijn om in de slachtofferrol te blijven en het lag nooit aan hemzelf. Ondanks dat het helemaal stuk is gun ik het wel dat er rust in dat koppie komt en dat hij zich ontzettend hard met zichzelf aan de bak is gegaan. En dat hoop ik ook voor de meid die hij nu in zijn leven heeft. Ik wens ze het beste, maar bij mij hoeft hij niet meer aan te kloppen.

En hoe ga je ermee om?

Ja lastig, natuurlijk heeft het wat met mij gedaan op allerlei vlakken. Maar mijn rust en kalmte heeft mij er door gesleept. Dat hij mij van sociale media afgooide was een goede beslissing.

Het vervelende is wel dat ik het nu ook lastig vind om mensen te vertrouwen. En dat is ook lastig voor de mensen die graag een vriendschap met mij op willen bouwen , laat staan hoe het in een relatie moet gaan als ik vriendschappen nu al lastig vind.

Ik ben 1 jaar behoorlijk op mijzelf geweest met mensen om mij heen die ik al jaren ken en waar ik zeker van weet zij blijven wel. Eigenlijk was het een hele fijne en rustige periode. Ik hoefde mij niet meer druk te maken om mensen. Dicht bij mijzelf gebleven en dat heeft wel opgeleverd dat ik rust heb gevonden in deze situatie.

Maar nieuwe mensen in je leven hou je niet tegen. En ik vind het ook heel lastig om mij open te stellen en vooral het vertrouwen ze vinden. Zo ontstond en vrij plots een vriendschap met een wat oudere collega en ik merk dat ik haar echt moet leren vertrouwen. En dat kost zoveel tijd en ook dan begin ik al onzeker te worden en te denken ben je betrouwbaar? Zij is bijvoorbeeld heel nuchter en zoekt bij mij nergens wat achter. Soms vind ik het ook niet eerlijk dat ik zo moeilijk doe en soms wat extra bevestiging moet hebben. Ik sta nu ook wel op het punt dat ik denk misschien moet ik ook weer eens met iemand gaan praten. Nu ben ik heel blij met dat iemand ondanks mijn onzekerheid wel blijft plakken.

Als is de neiging om weer meer op mijzelf te gaan ook groter. Terwijl ik wel geniet van nieuwe vriendschappen en relaties en daar bakken energie van krijg. Maar door de jaren heen heeft het mij ook veel negatieve energie gegeven.

Het is gewoon ontzettend lastig en je draagt het toch lang met je mee....

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 14:13

Jeetje Zebrastreep, wat een verhaal!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:07

Heel eerlijk gezegd heb ik met alle mannen in mijn leven mindere ervaringen gehad op dit gebied. Eigenlijk logen ze allemaal, al was het om verschillende redenen. De ene om mij aan het lijntje te houden dus veel beloven en nooit waarmaken, de andere om zichzelf beter voor te doen en waarschijnlijk uit onzekerheid, de andere omdat hij van vrouwelijke aandacht hield en waarschijnlijk nog niet toe was aan een relatie dus meer het ego strelen eigenlijk. En mijn vader was bloedeerlijk maar alcoholist dus daar kon ik ook niet emotioneel op bouwen.
En de mannen die ik verder in mijn leven ben tegengekomen waren voor het grootste deel getrouwd en zochten toenadering bij mij, dat varieerde van mijn werk, vaders van school tot dicht bij mij privé gezien. Dus ook niet te vertrouwen. Laten we zo zeggen dat mijn ervaringen niet zo goed zijn geweest.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:22

Verschillende redenen. Ik ben opgevoed door een vrouw die bijna geen zin uit haar mond kon krijgen zonder te liegen. Bij haar is het vermoeden van een persoonlijkheidsstoornis, maar wat ik heb gemerkt is vooral dat er een heel groot verschil zit tussen de persoon die ze wil zijn (of vooral wat ze wil dat anderen zien) en de persoon die ze daadwerkelijk is.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:28

ik denk dat mensen gaan liegen op het moment dat ze iets doen wat eigenlijk niet kan/mag en er zo hopen onderuit te komen. Mensen die constant liegen vergeten soms ook de waarheid en gaan in hun eigen leugens geloven en blijven dit ook volhouden, dat is idd wel een narcistisch trekje.

Maar de waarheid komt met de tijd toch altijd uit en dan wordt het probleem vaak alleen maar groter.
TS in dit geval ligt de fout bij hem en bij hem alleen, ik snap dat het lastig is om opnieuw weer mensen te vertrouwen maar niet iedereen is zo, en probeer daarom elk persoon afzonderlijk te zien. Dat deze man alles bij elkaar loog en je bedonderde wilt niet zeggen dat een andere man dat ook zal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:30

Iedereen liegt.
Vermoed dat in dit topic gradaties worden bepaald mbt tot jokken.

Mocht je twijfelen, deze film is een goede graadmeter voor jou. Sta je er ècht zo in? Dan lieg je nooit :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:46

Ik heb al meerdere mensen gekend (niet noodzakelijk relaties) waarbij hun verbeelding een loopje met hen lijkt te nemen, en die dan vanalles gaan verzinnen. Zo was er een jeugdvriendin die plots begon te zeggen dat haar vriend vreemdging. In haar geval wist heel onze vriendenkring: ze zegt dit maar omdat ze zelf een ander heeft of een ander op het oog heeft (zelfs haar toenmalige partner wist dat ze een oogje had op mijn toenmalige vriend, van een andere vriendin had ze ook al de vriend ingepikt).

Zo ook een stalklantje dat altijd maar van alles verzon. Ik heb veel van haar leugens geslikt, al vond ik het heel vervelend om telkens maar detective te spelen, zo van: is dit waar of is dit fout? Ze heeft zelf toegegeven dat ze soms niet wist wat ze zei. De dag nadat een merrie van mij op 11jarige leeftijd acuut gestorven was van koliek, had ze een mooi gedichtje bij, en ik was oprecht ontroerd. Ik vroeg: "heb je het zelf geschreven, of heb je het ergens gevonden?" (ik had beide even erg gewaardeerd). Ze zei vol trots dat ze het zelf geschreven had. Ik was aangenaam verrast en ontroerd, en stuurde het door naar mijn nicht. Vijf minuten later stuurde die een link terug, waar het gedicht online stond. Toen ben ik echt ontploft (ze had trouwens ook al geld gestolen, maar dat kon ik niet bewijzen) en ze had paar weekjes tijd om een nieuwe stal te zoeken.

Met al die leugenaars heb ik geen contact meer, en die waren toen ook nog ongeveer in puberleeftijd, geen idee of dat eruit gegroeid is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:52

Als ik zie wat er alleen al op bokt qua leugens voorbij is gekomen in de loop der jaren, van terminale ziektes tot een compleet verzonnen ander leven met niet bestaande paarden en echtgenoten, dan zijn er toch aardig wat mensen die veel en vaak liegen. De meesten daarvan was het om aandacht te doen.

In een relatie is het helemaal waardeloos, daar moet je de ander kunnen vertrouwen. Door als partner te liegen zorg je ervoor dat de ander praktisch niemand meer vertrouwt :\

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:57

Ik heb bij mijn vorige relatie wel eens berichten van vriendinnen verborgen gehouden, vriendinnen berichte me wel eens met dingen die ze uit vertrouwen stuurde, ik had toen der tijd een toxic relatie, achteraf gezien..
Ik wilde niet steeds een drama, ruzie of een schuldgevoel hebben, hij was erg jaloers en controleerde alles, van whatsapp tot aan mijn mails, documenten, foto`s alles wat je kan opslaan in je telefoon.. ik zou maar eens in contact zijn met andere mannen, achteraf bleek dat hij degene was die vreemd ging en dus contacten met andere vrouwen had..

Nu heb ik een gezonde relatie, open en eerlijke communicatie en als het aan mij ligt blijft dit ook zo..

Ik verborg dus gesprekken puur uit angst.. gelukkig hoeft dat nu ook niet meer, dat scheelt een hoop energie :)*

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:04

Liegen.. ik snap het ook niet. Ben al zovaak benaderd door mannen om te daten terwijl die in een relatie zaten.. terwijl ik dus in mijn profiel had staan dat ik fel tegen vreemdgaan ben. Dus ja, als die mij dan toch benaderden? Kregen ze het te horen ook.

Snap daar dus werkelijk niks van. Waarom in een sprookje willen leven? Je eigen partner waar je claimt van te houden zoveel pijn willen doen?

En geen idee waar mijn felheid vandaan komt, want ik ben zelf nooit belazerd. Maar het lijkt me gewoon ongelooflijk naar.

Maar ook liegen om kleinere dingen snap ik niet. Hoor het zover om me heen.. Maargoed. Mensen kennen me en zeggen ook weleens wanneer ik beter ff mijn mond kan houden (goed bedoeld) omdat geen mening beter overkomt dan een eerlijke mening :7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:10

Sommige mensen beginnen soms er ongeluk te liegen, merken dat ze er aandacht en bvb medeleven krijgen van mensen om hen heen. En voor ze het weten zitten ze in een vicieuze cirkel waar de leugens steeds erger worden tot de bom een keer ploft. Hoeft niet perse relationeel te zijn maar er zijn voorbeelden van bvb influencers die een ernstige ziekte melden, daar helemaal in rondwentelen doordat ze steeds meer aandacht krijgen. Die stoppen pas wanneer het uitkomt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:10

Een leugen om bestwil, dus iemand niet kwetsen of uit de wind houden snap ik wel.
Maar voor eigen gewin en dan zo over de rug van een ander?
Nee kan er ook niet bij.
Maar ook ik ben opgevoed door iemand die altijd liegt en bij alles wat ze zegt denk ik het mijne. En zo vaak dat ze is betrapt op een leugen en in alle gemak kronkelt ze daar een verhaal omheen Ipv te stoppen met liegen.
Zo bijzonder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:12

Dat is gewoon een dwangmatige afwijking DP, ze kan het niet helpen maar voor de omgeving en zeker voor een kind van heel erg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:13

Ja dat denk ik ook.
En wat ze liegt is ook nog bij iedereen anders. Das toch verdomde druk in je hoofd?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:21

Bij mijn vorige relatie kwam ik erachter dat mijn ex vreemd ging en erover heeft gelogen. (Hij deed wel meer dan alleen tegen me liegen, maar dat terzijde)

Het ging niet goed tussen ons. Hij wilde pauze. Ik kreeg vermoedens dat hij al met een ander bezig was. Dus ik vroeg of hij die pauze wilde omdat er misschien gevoelens sluimerde voor een ander. Niet als beschuldiging, maar ik wilde in alle eerlijkheid weten waar ik aan toe was.
Hij werd woest, begon over hoe ik de rede was dat het slecht ging tussen ons. Dat was voor mij de druppel en heb kort na die uitbarsting mn spullen gepakt.

Later heeft ie toegegeven idd sex te hebben gehad met een ander en dat ie al een jaar geen echte gevoelens meer voor me had.

Echt, ik was kapot, voelde me zo vies en gebruikt.

Ik heb inmiddels wel al een hele poos een nieuwe relatie. En ja, het vertrouwen was moeilijk. Maar ik kies ervoor mijn huidige vriend te vertrouwen, omdat ik weiger te geloven dat alle mannen liegende klootzakken zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:18

Sherivey schreef:
omdat ik weiger te geloven dat alle mannen liegende klootzakken zijn.

Niet allemaal nee. Ik heb ook een goede gekend. Het vervelende is alleen dat ik daar niks voor voelde. Echt wel geprobeerd maar het kwam niet.

Dus ja, eentje die niet liegt, een goede vent is, die beschikbaar is, van ongeveer dezelfde leeftijd en waar ik me tot aangetrokken voel en me niet aan erger is echt zo goed als onmogelijk heb ik ervaren. :')