Schade in 2023. Nu nieuwe auto en verzekering. Waar indienen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Schade in 2023. Nu nieuwe auto en verzekering. Waar indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 11:29

Hello,

Titel is allicht een beetje vaag maar anders paste het niet.
Ik heb in november 2023 doordat de weg glad was subtiele schade gereden bij een mevrouw. Zijn allebei netjes gestopt en dingen uitgewisseld. Ik heb het ook bij mijn toendertijd verzekering gemeld. Maar hadden nooit meer iets gehoord. Sinds februari heb ik een nieuwe auto en een verzekering bij een andere maatschappij.

Nu belt die dame mij dat ze de schade wil afronden. Ze kon dat niet eerder doen omdat haar man blijkbaar een zware operatie en revalidatie had. Het is nu inmiddels augustus 2024.

Hoe los ik dit op en bij welke verzekering kan/moet ik aankloppen?

Schuur_

Re: Schade in 2023. Nu nieuwe auto en verzekering. Waar indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:32

Jeetje daar ben je ook mooi klaar mee. Ik zou je vorige verzekering bellen met die vraag aangezien je ten tijde van het ongeval bij hen verzekerd was. Persoonlijk zou de dame van mij in een hoge boom mogen gaan zitten.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:34

Ik zou dat helemaal niet doen.
Ze heeft geen 7 maanden de tijd nodig om een schade af te handelen.
Ik vraag mij überhaupt af of een verzekering hier wel iets mee gaat doen, want wie zegt dat er niet inmiddels nieuwe schade op haar auto zit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:35

Schuur_ schreef:
Jeetje daar ben je ook mooi klaar mee. Ik zou je vorige verzekering bellen met die vraag aangezien je ten tijde van het ongeval bij hen verzekerd was. Persoonlijk zou de dame van mij in een hoge boom mogen gaan zitten.

Doorverwijzen naar je oude verzekering en klaar. Ik ga ervan uit dat die op de hoogte zijn (dat schreef je al) en ze geen andere reden hebben (zoals achterstand betaling premie) om het balletje bij je terug te leggen. Of mevrouw gedraaid komt met jouw oude verzekering of niet is niet jouw probleem.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:37

Nou, dat is ook wat. Wat voor verzekering had je toen, all risk? Dan zou ik haar gewoon naar die verzekering verwijzen en zoekt ze het maar uit. Laat haar maar lopen in elk geval en met oplossingen komen, ik zou vooral achterover leunen eerlijk gezegd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:48

elineAbby123 schreef:
Nu belt die dame mij dat ze de schade wil afronden.

Dame moet niet bij jou aankloppen maar bij haar eigen verzekering. Die zal vervolgens bij jouw oude verzekering aankloppen. Jij staat hier buiten en moet hier ook buiten blijven staan.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:50

Wat Ibbel zegt, ze moet met haar eigen verzekering contact opnemen. De verkeringen zoeken het onderling verder uit. Hier hoef jij niets mee te doen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:50

Eigenlijk ook waar. Gewoon tegen de dame zeggen dat ze daarvoor bij haar verzekering moet zijn. Sowieso is het echt wel heel laat na de schade. Heb je destijds een aanrijdingsformulier ingevuld?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:03

Indien de mevrouw uitsluitend een WA-verzekering heeft en TS is degene die de schade veroorzaakt heeft dan doet de verzekering van deze mevrouw helemaal niets en moet ze het zelf met TS afhandelen.
Voor TS is het simpel, de SAF (schade aangifte formulier) aan haar oude verzekeraar sturen en die pakt het op.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:07

Petpa schreef:
Indien de mevrouw uitsluitend een WA-verzekering heeft en TS is degene die de schade veroorzaakt heeft dan doet de verzekering van deze mevrouw helemaal niets en moet ze het zelf met TS afhandelen.
Voor TS is het simpel, de SAF (schade aangifte formulier) aan haar oude verzekeraar sturen en die pakt het op.

Het maakt toch niet uit hoe mevrouw verzekerd is? TS heeft de botsing veroorzaakt dus als er een WA in het spel komt is het de WA van TS.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:11

Petpa schreef:

Nope. Als je WA verzekerd bent en jíj veroorzaakt schade, doet je verzekering niets.

Maar deze dame moet dit gewoon via haar verzekering spelen, die regelt het onderling met de verzekering van de tegenpartij. Zou makkelijk zijn, wel premie innen (want verplicht) en verder als verzekering sod all hoeven doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:16

Ibbel schreef:
Petpa schreef:

Nope. Als je WA verzekerd bent en jíj veroorzaakt schade, doet je verzekering niets.

Maar deze dame moet dit gewoon via haar verzekering spelen, die regelt het onderling met de verzekering van de tegenpartij. Zou makkelijk zijn, wel premie innen (want verplicht) en verder als verzekering sod all hoeven doen.

Uhhhmm....De Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is de minst uitgebreide en goedkoopste autoverzekering. Het wordt ook wel de WA-autoverzekering genoemd. Een WA-verzekering dekt de kosten van schade die je met je auto aan anderen veroorzaakt.

https://www.consumentenbond.nl/autoverz ... ering-auto

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:18

Petpa schreef:

Dit is niet waar. Je kunt schade altijd bij je eigen verzekering melden, deze pakken het verder voor je op (leggen contact met de verzekering van de tegenpartij) en heb je er in principe niets meer mee van doen. Idem voor de verzekering van ts, ze heeft het gemeld en zodra de verzekering van de tegenpartij contact opneemt, pakken ze het verder op. Hoewel ik niet denk dat mevrouw nog een poot heeft om op te staan, want er kunnen wel 100 andere schades bij gereden zijn, maar dat kan de verzekering lekker uitzoeken.
Het enige dat je eigen WA niet doet, is uitkeren voor de schade die veroorzaakt is, want daar ben je inderdaad niet voor verzekerd.

Ts, zoals eerder genoemd, verwijs haar naar haar verzekering. Ze heeft al je gegevens, jij bent hier compleet uit :-)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:19

Siesjuh schreef:
Petpa schreef:

Dit is niet waar. Je kunt schade altijd bij je eigen verzekering melden, deze pakken het verder voor je op (leggen contact met de verzekering van de tegenpartij) en heb je er in principe niets meer mee van doen. Idem voor de verzekering van ts, ze heeft het gemeld en zodra de verzekering van de tegenpartij contact opneemt, pakken ze het verder op. Hoewel ik niet denk dat mevrouw nog een poot heeft om op te staan, want er kunnen wel 100 andere schades bij gereden zijn, maar dat kan de verzekering lekker uitzoeken.
Het enige dat je eigen WA niet doet, is uitkeren voor de schade die veroorzaakt is, want daar ben je inderdaad niet voor verzekerd.

Ts, zoals eerder genoemd, verwijs haar naar haar verzekering. Ze heeft al je gegevens, jij bent hier compleet uit :-)

Je verzekeraar pakt het casco gedeelte uitsluitend op indien dat casco ook verzekerd is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:24

Balen zeg, want je moet natuurlijk ook meer premie gaan betalen voor je nieuwe aut ivm schadevrije jaren. Anyway, je moet je tot de oude verzekering wenden.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 12:46

Dank jullie wel allemaal voor de tips!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:53

Het zijn 101 verschillende adviezen die niet allemaal kloppen. Het is ook ietwat verwarrende materie.

Heb je toen een schadeformulier ingevuld met de tegenpartij? Zo niet: alsnog doen.

Wat je het beste kunt doen is haar de gegevens van jouw verzekering geven (van je vorige verzekering). Dan kunnen zij het verder met haar afhandelen. (Als ze allrisk verzekerd is of rechtsbijstand verkeer heeft dan regelt haar verzekering dit)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:02

Nog even wat feitjes:
1) ze (de tegenpartij) heeft het wettelijke recht om haar schade te claimen. Het is nog niet verjaard.
2) Wanneer de tegenpartij NIET aansprakelijk is maar TS en de tegenpartij is NIET allrisk verzekerd en heeft geen rechtsbijstand dan moet de tegenpartij wel ZELF contact opnemen met de verzekering van TS. Dus niet heel hard roepen dat de tegenpartij bij haar eigen verzekering hoort te zijn want zo werkt het gewoon niet altijd.
3) Petpa heeft gelijk. :+ Ibbel en Siesjuh niet in dit geval.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:28

Van alle gevallen die ik heb meegekregen waarbij het ging om een normale WA verzekering (inclusief van mijzelf), dus het minste van het minste, heeft de verzekering het altijd netjes opgelost met de tegenpartij. Ze zijn er ook om te bemiddelen, maar wellicht verschilt dit nog van verzekering tot verzekering. Ik heb in ieder geval nooit iets zelf met de tegenpartij hoeven regelen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:25

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:17

Ik ben WA verzekerd, aangezien ik een oud koekblikje heb met een dagwaarde van nog geen €1.000. Sinds ik mijn nieuwe auto besteld heb zijn ze aan het mikken en is er al 2x tegen mijn auto aangereden. Enige wat je beide doet is het schadeformulier opsturen en de verzekeringen die 'vechten' het gezamelijk uit. Je hoeft beide eigenlijk niks te doen. Heel soms het verhaal verduidelijken en als een tegenpartij zegt ik wil de schade zo betalen krijg je daarvoor het geld om het te laten repareren of niet. Dus als jij dat formulier al hebt opgestuurd moet zij die van haar op sturen en verder hoef je niks te doen. Maakt niet uit hoe je verzekerd bent.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 21:17

Ongeacht hoe het moet (mijn ervaring is dat verzekeringen dat onderling regelen, ook bij WA), zou ik wel een vinger aan de pols houden bij jouw eigen (toenmalige) verzekering. Als zij namelijk wat uitkeren, ga je achteruit op die schadeladder voor de premie (even uitgaande van de simpelste autoverzekering). Als het bedrag nou niet zo hoog is, kan het absoluut de moeite waard zijn om de schade af te kopen. Waardoor je niet zakt op de ladder en dus je premie niet stijgt.