Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Mondy

Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-24 15:15

Ik zie het de laatste tijd enorm veel voorbij komen, het vragen van geld voor zichzelf, familie of zelfs vreemden.

Net weer 1 op fb maar ook op bijv bokt, social media en de media zelf.

Buiten dat t ieder vrij staat om te doen of te doneren: hoe staan jullie erin ?

Voor mijn gevoel kwam ik het een aantal jaren alleen tegen bij extreme gevallen. Bijvoorbeeld een doodziek kind wat nog 1 behandelings optie heeft ergens in de US wat niet vergoed zou worden.
Mensen die huis en haard kwijt zijn na een natuur ramp enz.

Nu zie ik het ook steeds vaker voorbij komen voor, laat ik het luxe problemen noemen. Een boek willen schrijven, een nieuwe auto enz enz.

Waarom is de nood toch zo hoog om aan andere, vaak wildvreemden, geld te vragen voor eigen gewin ? Voor iedereen is alles een stuk duurder geworden en veel mensen komen moeilijker rond. Is alles gewoon zo ontzettend duur geworden dat mensen tot deze acties "gedwongen" worden of is het een makkelijke stap om snel eea bij elkaar te krijgen ?

Heb jij wel eens gebruik gemaakt van een doneer actie ? Of doneer je zelf, waaraan niet ?

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=2110369

ivy_power89

Re: Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:24

Ik heb 1 keer gedoneerd voor een vriend die een therapie wilde doen voor long covid waar hij echt heel erg last van had, en waarvan de therapie niet vergoed werd.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat we momenteel dood gegooid worden met doneer acties.

Laat ik vooropstellen dat ik niet in de portomonee van een ander kan kijken. Maar ik heb vooral moeite met acties die gewoon niet nodig waren geweest. Geld voor een uitvaart, geld voor een operatie voor een dier etc, wat echt opgevangen had kunnen worden door het hebben van een verzekering. Als je weet dat iets veel geld kan kosten zoals een operatie voor een dier, en je weet ook dat je het niet kunt betalen als het aan de orde komt, vang het dan op door een verzekering af te sluiten.

Ik heb meerdere honden en meerdere paarden. Voor een enkel dier lukt het om hoge kosten op te vangen, maar komt alles tegelijkertijd, dan houd mn potje op. En daar ben ik eerlijk in. Dus heb ik mn beesten verzekerd. Ja dan maar "over verzekerd" maar wil gewoon het allerbeste voor mn beesten.

Ik vind ook dat iedereen moet doen wat hij of zij goed acht. Dus als je wel wil doneren, dan doe je dat!

Alejandro Z1+9 Dressuur L+10 mennen / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+8 mennen L+8 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:24

Het maakt mij echt niet waar anderen om vragen, zolang ze mij niet verplichten om te doneren als ik dat zelf niet wil of kan.
Ook al is het voor iets dat ik zelf als heel erg luxe zie, mensen mogen wensen en dromen hebben en hoe mooi is het als die op de één of andere manier uit kunnen komen.

Ik heb zelf nooit een doneeractie opgezet, ik heb wel veel gedoneerd.
Ook hier op Bokt voor de kosten van een doodziek veulen dat het uiteindelijk niet gered heeft.
Vind ik dan ook absoluut niet 'zonde van mijn geld' als had ik natuurlijk liever een andere uitkomst gezien.

Als we met z'n allen iemand kunnen en willen helpen, waarom dan niet?
We hoeven niet overal een mening over te hebben.
Laatst bijgewerkt door Fika op 30-07-24 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:27

Vroeger, toen crowdfunding zich beperkte tot de "echte" noodsituaties zoals het voorbeeld dat jij schetst van een doodziek kind met nog 1 behandelmogelijkheid in het buitenland of een volwassene in eenzelfde situatie, doneerde ik altijd.
Dat deed ik vanuit de gedachte dat de mensen die het betrof "echt" klem zaten.
Tegenwoordig met alle luxe acties doneer ik niets en ik vind de mensen achter de acties zielig.
Niet zielig om hetgeen zij op dat moment meemaken.
Maar zielig vanuit de gedachte dat indien iemand om geld bedelt voor luxe er toch iets serieus mis is met de persoon in kwestie!

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:28

Je ziet het de laatste tijd inderdaad met regelmaat van de klok voorbijkomen, voor allerhande uiteenlopende zaken.
Ik heb sterk de indruk dat het geld van veel van die crowdfunding acties niet gebruikt wordt waarvoor het gevraagd werd... :+

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:29

Petpa schreef:
ik vind de mensen achter de acties zielig.
Maar zielig vanuit de gedachte dat indien iemand om geld bedelt voor luxe er toch iets serieus mis is met de persoon in kwestie!
Dat is best een heftige mening. -O-

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:35

Valt mij ook op en ik vind het irritant.Vooral als je dan ziet dat iemand na een heel langdurig proces en veel dierenarts rekeningen dood leuk een nieuw paard koopt.Dan had je die rekening ook zelf kunnen betalen hè ? Of voor een paard cremeren sorry dat vind ik echt de allergrootste onzin die er is.Gezonde lieve koeien eten maar het karkas van je hobby dier moet met alle eer gecremeerd worden van het geld van een ander ?Of lekker op vakantie gaan nadat je andere om geld gebedeld heb ..enz enz…
Betaal je rekening zelf of laat je dier inslapen als je dat er niet voor over heb.Maar ja..als mensen willen doneren zijn ze uiteraard vrij daarin.Beetje belachelijk alleen als er meerdere mensen in een huis wonen ook…lijkt me dat iedereen dan mee kan helpen met de rekening?Misschien reageer ik iets te fel hoor maar er zijn KINDEREN die honger hebben en die zonder warme jas naar school moeten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:43

Op insta volg ik veel honden en daar komt ook om de haverklap weer een crowdfunding voorbij. Het is vooral een beetje over komen waaien uit Amerika denk ik.

Als het echt om een goede bekende gaat ben ik best wel bereid om een klein beetje toe te leggen (ook hooguit 5-10 euro hoor), maar dan zou ik liever gewoon een open Tikkie krijgen zodat er geen percentage naar het platform toe gaat.

Laatst kwam ik een crowdfunding tegen voor dierenartskosten van iets van 250 euro, als je daar al een doneeractie voor nodig hebt is er iets goed mis imo.

Via Bokt heb ik ook wel eens gedoneerd hoor, voelt toch als een fijne kleine community (vooral heel wat jaar geleden) en dat zie ik dan meer als “bekenden” (ookal ken je ze niet persoonlijk) maar dat voelt toch weer anders als via insta ofzo haha. Beetje gek misschien :')

Aan de andere kant denk ik ook, als je erom vraagt en mensen zijn bereid om geld te geven, ja waarom niet. “Vragen staat vrij en nee hoort erbij” zei m’n moeder altijd haha.

Zelf heb ik het nooit gedaan. Wel overwogen voor de opleiding van m’n hulphond. Maar niet gedaan omdat ik vond dat het niet iemand anders probleem is. Inmiddels is het via een andere weg gelukt :j

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:43

Ik geef nooit aan crowdfunding/bedelacties. Want het is gewoon bedelen...

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:44

Ik had het laatst aan de hand dat iemand een crowdfunding opzette voor een behoorlijk bedrag.

Vervolgens zie ik die persoon op diverse plekken flink aankopen doen (mp onder andere)

Dan ben ik meteen klaar. Als je dure aankopen kunt doen, dan heb je geen crowdfunding nodig, maar je moet je prioriteiten gewoon anders stellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:47

office schreef:
er zijn KINDEREN die honger hebben en die zonder warme jas naar school moeten.

Ik weet zeker dat wanneer er een actie wordt opgestart om kinderen in NL te helpen er best veel geld word ingezameld.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:51

Als een actie mij aanspreekt of raakt dan doneer ik. Ik voel me nooit verplicht om iets te doneren. Zeker niet bij dingen die mij niet aanspreken of die ik onzin vind. Deze dingen kunnen voor de persoon in kwestie natuurlijk wel belangrijk zijn.
Mijn motto is dat je altijd alles moet kunnen vragen. Dus ook dit soort dingen.
Ik hoop dat als ik ooit in een situatie zit waarbij ik financiële hulp goed kan gebruiken, er ook mensen voor mij doneren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:56

Ik ben daar heel simpel in: ze doen maar. Vragen staat vrij heb ik altijd geleerd :)

De kans dat ik doneer in wat voor mijn idee onzin is of domme eigen schuld zoals begrafenis nummer 101 zonder verzekering, dan doneer ik niet en scrol hard verder.

Maar soms raakt mij iets wel omdat mensen pech na pech hebben. Snoeihard werken maar de pech ze inhaalt.
Dan gun ik ze dat wel.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:57

Fika schreef:
Petpa schreef:
ik vind de mensen achter de acties zielig.
Dat is best een heftige mening. -O-

Nouja ik snap het wel.
Een crowdfunding omdat iemand -even een random voorbeeld- een raskat wil kopen omdat dat de droom is van die persoon... daar vind ik wel echt duizend en een dingen van ja. Of wat er aan wordt gehaald over doneren voor veeartsrekeningen en andere kosten en dat die persoon er dan een nieuw paard voor koopt. Ik snap dat dat steekt. Ik begrijp ook echt niet dat mensen daar geld voor doneren, anderen werken daar gewoon keihard voor, waarom die persoon niet? That's life, de een heeft nu eenmaal meer voor luxe te besteden dan een ander.

Maarja. Ik kies er gewoon voor om daar nooit een cent aan te doneren en laat het dan los.

Echte noodsituaties, daar vind ik crowdfundings prachtig voor.

Het voorbeeld van een boek/spel uitgeven vind ik wel anders. Daar doneer je uiteraard ook, maar krijg je er normaal gezien ook wat voor terug. Laatst nog gedaan met een beginnende schrijfster. Maar zij had echt duidelijke schalen, als er een bepaalde omzet behaald zou worden, kwamen er extra's bij je aankoop. Sprayed edges / page overlays / extra hoofdstukken enzovoorts.

[o]

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:57

Ik heb zelf nog nooit gedoneerd naar zo'n goede doel crowdfunding. Ik vind het 9 van de 10 keer (bij wijze van spreke, ik wil geen nummers noemen want die heb ik niet) echt luxes issues, issues die voortkomen uit zelf domme beslissingen maken en je spul niet op orde hebben, of risico's die expliciet genomen zijn en nu verkeerd uitpakken. Ik vind het vrij schaamteloos. Het is maar zelden dat zie ik mensen zie die echt gewoon domme pech/ongeluk hebben gehad waar ze ook echt niks van te voren tegen hadden kunnen gebeuren (dus ook geen spaarrekening of verzekering).

Ook valt me op dat er met regelmaat bij het vragen om geld dingen niet vermeld worden die het wel iets minder een zielig onverwachts iets maken, tot er achteraf iemand het opmerkt. Dat vind ik als je geld vraagt wel echt kwalijk. Als je het doet, wees dan 100% eerlijk en speel open kaart. "Vergeet" geen informatie in je voordeel.

Maar ik vind er vooral wat van dat het blijkbaar steeds normaler wordt om voor zulke dingen een crowdfunding te starten. Wat is er gebeurd met zelf verantwoordelijkheid nemen en accepteren dat je niet altijd alle luxe in het leven kan hebben als je niet rijk bent? Dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. Maar of je dat 1 persoon kan aanrekenen omdat die ook zo'n crowdfunding is gestart? Ik vind het enigszins schaamteloos (en dubbel zo in gevallen waar nog op het risico gewezen is of het echt luxe is ipv onwetendheid of onoplettendheid), maar lijkt me meer een maatschappelijk probleem en dan ligt toch wat complexer. Immers, hoe veel mensen zouden dit ook gedaan hebben als het niet zo genormaliseerd werd door alle voorgangers die het ook al gedaan hebben en heel lomp gezegd, daar vooral heel veel sympathie en geld voor kregen. Het ligt denk ik dieper dan een enkel onbeschaamd persoon die we erop aan kunnen kijken.

Die mensen die onder dat zo gezegde 10e geval vallen heb ik overigens echt geen moeite mee. Maar die groep is klein en doneren is nog steeds vrijwillig. Ik vrees echter wel dat het vanuit die groep langzaam de grens van wat als een ok iets wordt gezien om een crowdfunding voor te maken is opgetrokken.

Dat allemaal gezegd hebbende. Ik denk er wat van, maar buiten een algemeen antwoord op een topic als dit voel ik me ook echt niet geroepen om er boos over te worden. Denk dat de beste remedie is om gewoon niet te doneren aan zulke dingen. Mensen die schaamteloos genoeg zijn om zo geld te vragen, zullen ook niet geven om verontwaardigende reacties en ik heb heel eerlijk wel wat beters te doen. Dus ja, ik vind er wat van. Maar ze doen maar.

Laten we ook niet vergeten. Crowdfundings waren oorspronkelijk bedoeld voor het verzamelen van startkapitaal voor producten, zodat de kleine man met een goed idee niet afhankelijk is van investeerders (die vaak genoeg de bedenker sterk benadelen, en zelfs dan niet altijd het risico willen nemen. Veel nu grote dingen zijn door veel investeerders afgekeurd voordat ze er kwamen en opbliezen). Zodat die een kans heeft als genoeg mensen wel interesse genoeg in het product hebben dat ze daar wat voor neer willen leggen. "Slechte" producten worden er dan al uitgefilterd omdat niet genoeg mensen daar in willen investeren. In die zin zijn ze echt prima. Mensen die het daarvoor opstarten ook geen moeite mee. Dat mensen een boek willen schrijven vind ik dan ook niet zo'n ramp. Als niemand je boek wil lezen, krijg je ook geen funds. Of dat is iig het idee. Dat mensen die platformen voor goede doelen zijn gaan gebruiken is een bij komst.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 30-07-24 16:05, in het totaal 6 keer bewerkt

I could write a whole Wikipedia page about why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:58

Ik merk dat ik er inderdaad bijna als enige zo in sta. :') Weer iets geleerd.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:59

Het geeft mij een vervelend gevoel net als straat bedelaars .Echte ..afschuwelijke nood daargelaten zoals brand ofzo dat mensen alles kwijt zijn. Maar geld innen en dan lekker zelf met geld gaan smijten voelt voor mij als stelen van een goedgelovig persoon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:59

Je ziet het inderdaad vrij vaak, maar iedereen moet dat zelf weten. Ik heb er echt geen problemen mee als mensen om hulp vragen.
Sommige crowdfunding acties snap ik 100%, en bij andere trek ik ook wel eens een wenkbrauw op.

Toen het huis van een bokker is afgebrand heb ik meteen gedoneerd, dat zijn van die drama's waar alleen verliezers zijn en waar niemand iets aan kan doen.
En toen goede kennissen van me een kindje wilden via een draagmoeder heb ik ook met liefde wat gedoneerd omdat dat blijkbaar zo'n moeilijk en duur traject is en ik het die mannen zo gun..
Maar dierenartskosten voor wildvreemden, dat gaat me bijvoorbeeld wat te ver.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:07

office schreef:
Het geeft mij een vervelend gevoel net als straat bedelaars .Echte ..afschuwelijke nood daargelaten zoals brand ofzo dat mensen alles kwijt zijn. Maar geld innen en dan lekker zelf met geld gaan smijten voelt voor mij als stelen van een goedgelovig persoon.

Maar straatbedelaars kunnen best opdringerig zijn en online met een crowdfunding lijkt me dat niet het geval? Daarom voelt het voor mij niet als stelen.

Dat gezegd hebbende, geef ik zelden aan GoFundMe acties.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:19

Je ziet het zo vaak omdat het kán. Heel simpel. En omdat de platforms er zijn, wordt de drempel steeds lager.

Een heel succesvolle crowdfunding was The Ocean Cleanup. Geweldig dat dat gelukt is. (Er is nog een linkje met bokt ook, trouwens)

En zo zijn er velen, en dáár was het idee oorspronkelijk voor bedoeld. Startcapitaal voor ondernemingen waar zelfs investeerders niet in geloofden.

Maar ja, als het platform er eenmaal is, kan tante Mien het ook gebruiken voor haar kat.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:29

Vragen staat vrij.
Ik geef enkel aan acties voor bijvoorbeeld medische behandelingen in het buitenland die niet vergoed worden of mensen die alles kwijt zijn na een brand.
Bij de mensen die geld vragen voor bijvoorbeeld hun 'welverdiende vakantie' of 'droombruiloft' vraag ik me vooral af waar hun verantwoordelijkheidsgevoel (en zelfrespect) is gebleven. Als je het geld er niet voor hebt, neem dan genoegen met minder of ga iets harder je best doen om extra inkomsten te genereren/ te besparen op andere kosten.

“People who are brutally honest generally enjoy the brutality more than the honesty." - Richard Needham

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:30

Ibbel schreef:
Een heel succesvolle crowdfunding was The Ocean Cleanup. Geweldig dat dat gelukt is. (Er is nog een linkje met bokt ook, trouwens)

Dat wist ik helemaal niet, van dat linkje met bokt, wat gaaf! Ik volg hun projecten al jaren, geweldig <3

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:32

Ik heb 2x gedoneerd bij een crowdfunding.
Beide bij bekenden van mij.

Ik vind ze ook als paddestoelen uit de grond schieten. :=
Om het minste of geringste wordt er een crowdfunding opgezet.
Ik heb bij 2 wel gedoneerd, a omdat het bekende zijn en b omdat het financieel mogelijk was.

Mijn paard staat ook een operatie te wachten, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hier een actie voor op te starten. Mijn hobby, mijn verantwoordelijkheid.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:35

Petpa schreef:
Vroeger, toen crowdfunding zich beperkte tot de "echte" noodsituaties zoals het voorbeeld dat jij schetst van een doodziek kind met nog 1 behandelmogelijkheid in het buitenland of een volwassene in eenzelfde situatie, doneerde ik altijd.
Dat deed ik vanuit de gedachte dat de mensen die het betrof "echt" klem zaten.
Tegenwoordig met alle luxe acties doneer ik niets en ik vind de mensen achter de acties zielig.

Dit…
Ik ga niet iemand sponsoren omdat iemand graag een nieuw zadel wil. Of een operatie voor een paard omdat het dier anders grasmaaier is. Dan is het maar een grasmaaier.
Ik ga jouw hobby niet betalen.

En ze vinden dat ze in hun recht staan.
Terwijl als je oppert dat ze ook hun baas om een vroegtijdige vakantietoeslag kunnen vragen (vragen staat vrij)… ze ineens een weerwoord hebben omdat ze ook nog wel op vakantie willen gaan.

En dan voorstellen in termijnen te betalen bij de kliniek. Nou dan denk je teveel in hun eigen portemonnee en ben je niet meer zo welkom in het topic. Dat zeggen ze niet letterlijk maar de toon is gezet. Vooral als anderen diegene steunen.

Terwijl ze intussen maar iets van 40 euro hebben opgehaald… en nog duizenden moeten. Diegene die dan zonodig die mening delen… doneren dan zelf ook niet?

Schijnheilig gedoe.
Wel doneer ik voor idd zieke mensen met speciale behandelingen. Als ik iemand niet ken doe ik iets van 5-15 euro. En als ik iemand wel ken kan dat oplopen tot 100 euro.
Maar ik ken ook niet zoveel mensen uit mijn kring die mij zo om geld vragen.

Boehoe!!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:52

8nnemiek schreef:
Je ziet het inderdaad vrij vaak, maar iedereen moet dat zelf weten. Ik heb er echt geen problemen mee als mensen om hulp vragen.
Sommige crowdfunding acties snap ik 100%, en bij andere trek ik ook wel eens een wenkbrauw op.

Toen het huis van een bokker is afgebrand heb ik meteen gedoneerd, dat zijn van die drama's waar alleen verliezers zijn en waar niemand iets aan kan doen.
En toen goede kennissen van me een kindje wilden via een draagmoeder heb ik ook met liefde wat gedoneerd omdat dat blijkbaar zo'n moeilijk en duur traject is en ik het die mannen zo gun..
Maar dierenartskosten voor wildvreemden, dat gaat me bijvoorbeeld wat te ver.

Er is zeker wel wat te doen tegen de kosten van brand: een inboedelverzekering! Kost nog geen €10 per maand.. daarnaast als het een eigen huis is, een opstalverzekering.

Ik doneer nooit, omdat ik het ordinaire bedelacties vind. Zeker de acties die voorkomen hadden kunnen worden door goed verzekeren, zoals dierenarts kosten.