Verhuizen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 22:50

Ik denk dat wij al zeker 4,5 jaar roepen dat we zo graag in een bepaalde straat bij ons in het dorp willen wonen. In de nieuwbouw wijk. Autovrije straat speeltuin voor de deur.

Nu wordt er deze week een woning aan geboden op de site van de woningbouw
in de straat. Binnen hoekje, grote tuin, goede kant van de straat dus tuin op het zuiden.
Zo perfect!

We hadden voor ons zelf de mogelijkheid voorlopig te kunnen verhuizen geparkeerd. We verdienen op het moment teveel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning en veel te weinig voor een fatsoenlijke hypotheek. Nu vragen ze het inkomen van 2018 en we dachten dat dat ook al te hoog was maar na nog eens narekenen hebben we precies weinig genoeg verdiend!
We staan nu 2e op het huis (reageren tot dinsdag) dus de kans is zeker reëel dat we het krijgen.

Het is voor ons nu echt ons droomhuis. Zeker met ons kindje dat wij in december verwachten.

Maar verhuizen kost geld, veel geld. We hebben ons huidige huis na 4 jaar eindelijk helemaal zoals we het willen. De tuin helemaal aangelegd en de planten zijn echt op zn mooist dit jaar.
2 maanden terug nog een pergola gebouwd in de tuin.

En dan moeten we weer helemaal opnieuw beginnen. We hebben niet het geld om alles in 1 keer te doen. Zitten we weer een paar jaar in en "onaf" huis.
En ik wil vooral "mijn" tuin niet achterlaten.

Ons huidige huisje is boven erg klein. Alles loopt schuin en maar 2 slaapkamers en vlizotrap naar zolder. Tuin gelegen op het noorden.
Nieuwe huis zou 4 slaapkamers hebben.

We weten zo niet waar we goed aan doen. Natuurlijk kunnen jullie die ook niet voor ons beslissen maar wat zouden jullie doen?

We vinden de keus zo moeilijk dat we stiekem hopen dat we gewoon 5e eindigen en niet zelf hoeven kiezen.

edit:
In de huidige wijk zijn er nog erg weinig kinderen scholen stromen leeg, fuseren of sluiten.
Maar we hebben ook een hond. Hier staan we aan het eind van de straat in het bos.
In de nieuwe wijk zouden we veel vaker de auto moeten pakken om te kunnen wandelen
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 21-06-19 23:03, in het totaal 3 keer bewerkt

BigOne

Re: Verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:52

Je krijgt een kind, waar is die straks als peuter, kleuter het beste af?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:56

Aangezien je gezinsuitbreiding krijgt zou ik naar de praktische kant kijken, dus groter huis. Als dit zowel voelt als droomhuis én het is betaalbaar, zou ik het toch zeker goed overwegen. Wellicht kun je een paar van je favoriete planten overplanten?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:57

Ik zou dan voor de nieuwe woning gaan en zoveel mogelijk planten uit de tuin meeverhuizen.
Daar kunnen ze best tegen.

De nieuwe locatie lijkt mij vooral voor jullie kindje het meest ideale/veilige.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:57

Ervoor gaan. Tuin en dergelijke komt straks wel weer. Als het huis en de plek goed voelen waarom niet?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:59

Het kost tijd en geld om een huis weer naar wens te maken, dat heb je vaak als je verhuisd, maar als het een goede plek is voor jullie met meer ruimte zou ik zeker naar de mogelijkheden kijken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:02

Ik lees nu de edit pas. Dat lijkt me wel een nadeel, van een bijna bij het bos woning naar een drukke woonwijk. Komen er niet wel 'ns woningen vrij die wel groot genoeg zijn maar aan de bosrand gelegen zijn? Lijkt me voor je kind wel leuker dan een drukke wijk persoonlijk en voor je hond zeker!

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:04

Zou je niet planten uit je huidige tuin dan weer mee kunnen nemen om de kosten van de nieuwe tuin een beetje te drukken? Als het voor nu een droomplek is waar je enkele jaren vooruit kan klinkt het wel als een unieke nu of nooit kans. Kijk dus ook vooral naar hoelang je nog hier zou kunnen/willen blijven met jullie kindje en vergelijk dat met wat je voor je het andere huis voorziet.

Een half jaar geleden had ik dezelfde keuze. Ik twijfelde omdat ik mogelijk mijn baan zou verliezen dus wilde ik mijn spaargeld dan wel in een nieuw huis steken? Nog altijd blij dat ik wel gegaan ben. Heb gelukkig ook mijn baan kunnen houden. Hier heb ik de kosten gedrukt door eerst enkel beneden en de slaapkamer te doen. 2 kamers en de zolder zijn nu nog niet af omdat ik eerst weer moet sparen, maar die ruimte heb ik op het moment ook nog niet echt nodig O:)

Mogelijk kunnen jullie dus ook ruimte voor ruimte werken? Kamers die je voorlopig niet nodig hebt doe je gewoon de deur dicht xD

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 23:09

elnienjo schreef:
Ik lees nu de edit pas. Dat lijkt me wel een nadeel, van een bijna bij het bos woning naar een drukke woonwijk. Komen er niet wel 'ns woningen vrij die wel groot genoeg zijn maar aan de bosrand gelegen zijn? Lijkt me voor je kind wel leuker dan een drukke wijk persoonlijk en voor je hond zeker!

Nee helaas zijn de woningbouw hier in de wijk allemaal t zelfde.
Of we zouden dan naar particuliere huur moeten gaan maar dat is weer heel veel geld.

Ik zei al kunnen we die nieuwbouwwijk niet verplaatsen naar het bos :')

Ik denk dat we uiteindelijk het liefst wel het huis zouden willen aannemen maar het financiële stukje baart ons wel zorgen.
Of de foto's te zien liggen er prima vloeren dus hopelijk zijn die over te nemen.
Maar huidige bewoners hebben er ooit zelf een keuken in gezet dus alles is inbouwapperatuur wat ze niet achterlaten dus dat moet ook gekocht of overgenomen worden.
En toch ook wel 2/3 weken dubbele huur..

En ik zie vooral op tegen verhuizen opzich (mijn vrouw ziet vooral op tegen weer klussen en verven :') )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:11

Ik lees momenteel een boek:
"bij twijfel, doen!"
(Leestip!)
Ik kan me voorstellen dat dit ook wel in dit geval van toepassing is...

De vraag die ik zou stellen, is of jullie (nog steeds) in deze straat en dit huis willen wonen..
Laatst bijgewerkt door senna21 op 21-06-19 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 23:11

maliejane schreef:
Mogelijk kunnen jullie dus ook ruimte voor ruimte werken? Kamers die je voorlopig niet nodig hebt doe je gewoon de deur dicht xD

Ja we zeiden al. Eerst beneden zorgen dat alles geverfd is waar nodig en boven zien we wel.
Gaan we desnoods tijdelijk in andere kamer slapen en zetten we de kledingkast bijv nog niet in elkaar en kunnen we die kamer rustig doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:14

x_Anne_x schreef:
maliejane schreef:

Ja we zeiden al. Eerst beneden zorgen dat alles geverfd is waar nodig en boven zien we wel.
Gaan we desnoods tijdelijk in andere kamer slapen en zetten we de kledingkast bijv nog niet in elkaar en kunnen we die kamer rustig doen.

Zou juist boven beginnen met strippen en verven. Al dat schuurstof zit anders zo beneden in je gordijnen en bank. Hebben jullie geen handige vaders, broers, vrienden die een paar weekendjes willen komen klussen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:19

Natuurlijk is het goed om te kijken wat als...
Maar als jullie nu 2e staan en het nog tot dinsdag open staat, is er ook kans dat jullie gewoon als 15e eindigen uiteindelijk.
Niet dat ik de droom wil uiteenspatten, maar voordat je straks blij en gerustgesteld bent met een dooie mus..

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 23:24

Celiien schreef:
Natuurlijk is het goed om te kijken wat als...
Maar als jullie nu 2e staan en het nog tot dinsdag open staat, is er ook kans dat jullie gewoon als 15e eindigen uiteindelijk.
Niet dat ik de droom wil uiteenspatten, maar voordat je straks blij en gerustgesteld bent met een dooie mus..

Ik krijg op dit moment zoveel stress ervan dat ik hoop dat we 15e eindigen :')

Maar zover zal t niet komen. 3e of 4e nog wel meer dan houdt t wel op denk ik.

We waren op dit huis 7e haha.
Maar paar maanden geleden stonden we voor t zelfde dilemma (toen keken ze nog naar inkomen 2017)
en zijn we 3e geëindigd maar heeft nummer 1 het aangenomen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 00:06

x_Anne_x schreef:
Nu wordt er deze week een woning aan geboden op de site van de woningbouw
in de straat. Binnen hoekje, grote tuin, goede kant van de straat dus tuin op het zuiden.
Zo perfect!

We hadden voor ons zelf de mogelijkheid voorlopig te kunnen verhuizen geparkeerd. We verdienen op het moment teveel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning en veel te weinig voor een fatsoenlijke hypotheek. Nu vragen ze het inkomen van 2018 en we dachten dat dat ook al te hoog was maar na nog eens narekenen hebben we precies weinig genoeg verdiend!

Doen als je de kans krijgt, dus. Wie weet krijg je de kans niet meer en blijf je aanmodderen in een eigenlijk te klein huis. Laat dat huis maar lekker om je heen groeien, af is het toch nooit.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 00:32

Ik zeg ook doen! Wie weet verhuis je nu en woon je de rest van je leven in het huis, dan is het het dubbele en dwars waard geweest.

En hoe erg kan het huis eruit zien, een likje verf kan later ook nog. Tja onhandig maar niet het einde van de wereld. Het hoeft niet allemaal in een keer perfect

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 06:10

Ik zou zeggen zitten waar je zit.Het financieel wat breder houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 06:45

Als geld geen issue was, dan zou je toch gewoon voor dit nieuwe huis gaan volgens mij? Je wilt dit huis al jaren, dit jaar is waarschijnlijk jullie laatste kans om er voor in aanmerking te komen als ik het goed begrijp, i.v.m. jullie inkomen?

Huidige huis klinkt alsof het sowieso te klein wordt de komende jaren, of zie je jezelf hier nog wel 10 jaar tevreden wonen? Als je sowieso wat anders wilt in de komende jaren dan zou ik het lekker nu doen, dan heb je die verhuizing maar achter de rug want nu zal het sowieso een stuk makkelijker zijn dan met een kindje erbij ;)

Waar zou je over een 3-5-10-20 jaar het liefste wonen? Is er eventueel nog een optie 3 die nog beter is, en bereikbaar als je nu nog een paar jaar in je huidige woning blijft om wat te sparen zeg maar?

Als deze nieuwe woning eigenlijk gewoon echt dè plek is waar je graag je kindje op zou willen laten groeien de komende 10-20 jaar, dan zou ik er absoluut voor gaan, zeker vanwege de tijdsdruk vanwege jullie inkomen. Dat inrichten dat komt dan wel weer, doe je het eerst gewoon op budget. Kan je mooi een beetje "feeling" met het huis krijgen en het dan de komende jaren geleidelijk perfect naar je zin maken.

Overigens is het niet zo dat de verhuurder een huurwoning met een enigszins functionele keuken aan moet bieden? Prima dat een huurder er een eigen keuken in zet maar het kan niet zo zijn dat een nieuwe huurder daar de dupe van is toch...? Vaak zijn klussen toch "eigen risico" voor de huurder, dat je best het origineel er uit mag halen en een verbetering mag aanbrengen, maar die laat je dan wel achter als je er weer uit gaat.

Aan de andere kant is het volgens mij vrij standaard dat in een huurhuis alleen een keukenblokje zit met een wastafel en kraan en je de apparaten zelf koopt, dus dat houd je toch. Wellicht kun je gewoon jullie eigen apparatuur meenemen? Of de apparatuur van de huidige huurders voordelig overnemen, best kans dat zij bvb. naar een koophuis gaan waar alles al aanwezig is en ze er toch min of meer vanaf moeten :)

En je kan de huur toch ook "strak" opzeggen zodat zo kort mogelijk dubbel lasten hebt? Dat scheelt ook alweer. Goed voorbereiden, vrije dagen opnemen en gaan met die banaan, investering in de toekomst moet je maar denken :j

Uit de tuin zou je vast ook 1 en ander mee kunnen verhuizen. Daar zou ik het niet voor laten hoor...die nieuwe tuin maak je ook wel weer naar je zin.

Kortom: als jullie sowieso binnenkort uit je huidige huis gegroeid zijn en je geen nog veel betere optie 3 in het verschiet hebt liggen binnen die tijd, dan zou ik toch echt voor dit "droomhuis" gaan als je jezeld daar nog wel járen ziet wonen.... altijd doen als je die kans krijgt :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 07:16

Ik heb bijna exact voor hetzelfde gestaan. Nu een bovenwoning met 2 slaapkamers met schuine kant en kon een 4 kamer woning krijgen in rustige straat, vlakbij dorp en park, met tuin enz.
Nadeel: niet dichterbij hun school want die zit in een andere wijk. Maar goed, dat is nu ook zo. Liefste zou ik in wijk van de school gaan wonen. Kans is alleen klein ivm zeer gewilde woningen. En daarnaast nog de kosten van verhuizen, het klussen enz
Maar ja, kinders worden groter, willen graag eigen kamer en dit is veel praktischer. Ik heb na lang twijfelen op de woning gereageerd. En gehoopt dat ik afgewezen werd :')
En dan hoopte ik nog dat als ik afgewezen werd, ik 10e of zo zou staan en niet 2e of 3e want dat zou ik jammer vinden... Heel dubbel allemaal. Goed, ik heb de woning gekregen. Moest veel aan gebeuren, 3 weken geklust.
Ik heb gevloekt en gehuild op het geklust en alles wat tegen zit en had spijt en sta nu half op instorten maar ik moet en wil over. Inderdaad o.a. door de dubbele huur. Het is nog niet af maar de grootste en rotzooi klussen zijn gedaan
Rest komt wel als we erin zitten
Bepaalde ook kosten die later kunnen heb ik uitgesteld. Zoals gordijnen op kamers die niet gebruikt worden, vaatwasser enz.
Ga huidige keukenapparatuur meenemen en anders had ik het 2e hands op marktplaats gekocht. Dan kan je het later, als er wat meer geld is altijd nog naar je wens maken.
Ik ga vandaag verhuizen. Ben er nu blij mee maar we moet nog een hoop gebeuren waar ik gigantisch tegenop zie....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 07:19

Bij twijfel niet doen. Ik snap niet dat mensen alleen maar groter willen wonen, zodra er kinderen komen. Vroeger leefden de mensen ook met 7 tot 10 man in een wat ze tegenwoordig klein huis noemen. Klein huis is lekker buitenspelen. En veel ruimte binnen heb je ook niet nodig. Doorgaans ben je toch aan het werk of (straks) naar school. Baby's hebben sowieso geen notie van de omgeving qua grootte. Ik heb sterk het gevoel dat je liever blijft waar je zit. Nieuwbouw is over het algemeen erg saai en het duurt jaren voordat er een beetje sfeer komt. En wat is er mooier om je kind straks dichtbij de natuur te laten opgroeien? Dat is voor veel kinderen een groot gemis. ;)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 08:15

Het liefst zou ik over een jaar over 2/3 verhuizen. Lekker ons kindje in ons eerste huisje laten opgroeien en dan als er een eventuele 2e komt verhuizen naar de kindvriendelijke wijk

Het is trouwens niet het nieuwste deel hoor. Huizen zijn 9 jaar oud.

Maar het is eigenlijk wel nu of nooit. Of we moeten wachten tot ons inkomen en spaarrekening zo gegroeid zijn dat we kunnen kopen. Maar dat is een 10 jaren plan ben ik bang.

Qua apparatuur hebben we nu bijna alles niet inbouw. Alleen de oven zou meekunnen. Hebben nu een losse koelkast, losse vaatwasser, losse magnetron en we koken nu op gas en dan moet in het nieuwe huis inductie worden.

Als geld geen issue had ik het meteen aangenomen!
Dan had ik meteen alles van onder naar boven geverfd en mooie vloeren gelegd.
Sleutel overdracht zou in theorie 17 juli al zijn
Laten we nou van 30 juni t/m 14 juli vakantie hebben..
Ik kan echt niet schuiven met vakantie ivm collega's.

Wel zouden we in onze vakantie dus de tijd hebben om alles in de pakken.

Planten in de tuin zou ik zeker graag mee willen nemen. Maar ben bang dat ze dat midden in de zomer niet overleven.
Pergola gaat hoe dan ook mee.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:26

Hoe kan kopen een tien jaren plan zijn? Jullie hebben toch allebei een baan? In deze tijd kopen zonder spaargeld is lastig, maar je hoeft echt geen 50 k op je bank te hebben staan om te kunnen kopen.

Ik zou zelf dus hier blijven wonen, zodat je het financieel iets makkelijker hebt en kan sparen. Dan kan je op een gegeven moment echt je droomhuis kopen!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 08:30

Simbaa schreef:
Hoe kan kopen een tien jaren plan zijn? Jullie hebben toch allebei een baan? In deze tijd kopen zonder spaargeld is lastig, maar je hoeft echt geen 50 k op je bank te hebben staan om te kunnen kopen.

Ik zou zelf dus hier blijven wonen, zodat je het financieel iets makkelijker hebt en kan sparen. Dan kan je op een gegeven moment echt je droomhuis kopen!

Omdat we met ons huidige salaris ongeveer 180000 euro kunnen lenen. Heb je hier geen huis voor.
Ook hebben wij geen eigen vermogen om in te kunnen leggen, ook niet voor de kosten koper.
Mijn vrouw gaat na de bevalling minder werken dus zullen we nog minder kunnen lenen.
Dus kunnen we ook minder sparen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:36

Doen! De kans is aanwezig dat jullie het kunnen krijgen, maar zover is het nog niet. En vergeet niet: op deze manier is jullie laatste kans!

Denk groots en in mogelijkheden :D!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:45

Als je eenmaal een kind hebt wordt het leven veel duurder. Zeker als de moeder minder gaat werken, want dan komt er nog minder binnen ook! Zou die maand dubbele huur voor lief nemen en wat rondvragen in je omgeving voor klushulp. Met 'n maandje kun je veel gedaan hebben.