Slot (achterdeur) draait plots nog amper, help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Slot (achterdeur) draait plots nog amper, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 08:18

Hoihoi,

moeilijk gokken of het hier goed staat

het slot/de klink van onze achterdeur was altijd al eentje waar je "een pak" mee moest hebben (klink een halve cm omlaag drukken om de deur in/af het slot te draaien) en de laatste 2 dagen (we wonen hier 5 jaar) ging het draaien van de sleutel opmerkelijk stroef, en gisteren lukte dat plots niét meer. Voorheen had je gewoon "de pak" nodig, zoals bij veel deuren en dan ging het wel gewoon hoor, maar nu dus niet meer.

Met een tang op de sleutel hebben we nog genoeg grip om te draaien, dus we hebben de deur nog wel open gekregen en zowel de sleutel en de 3 punten van het slot kunnen smeren, maar we blijven de tang dus sinds gisteren nodig hebben om de sleutel te kunnen draaien. Normaal draaien we 3x door, nu kreeg ik vanochtend de deur maar net weer op slot met 1 slag draaien.
Zo te voelen zit het probleem niet in het sleutelgat (snap je? :') ) maar echt in de rest van het mechanisme, we krijgen de sleutel vlot in/uit het sleutelgat, het voelt echt alsof de rest van het slot-mechanisme het stroeve deel is. Daardoor denken we dat een andere sleutel niet de oplossing zal zijn.

We hebben ruim voldoende gesmeerd, dus ik denk (?) niet dat nog meer smeren zal helpen.

Iemand een idee wat we nog kunnen doen? Zou doodzonde zijn om de sleutel af te breken, en als het even kan willen we geen ander slot/mechanisme laten steken, het leven is zo ook al duur genoeg haha.

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:21

Ik denk wel dat het goedkoper is om er dan zelf een ander slot in te zetten dan dat de boel afbreekt , je er niet in kunt en dan een slotenmaker moet laten komen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:21

Hier kwam het omdat de deur iets anders afgesteld moest worden (3-punts sluiting). Slot en opening in de deurpost zaten net niet lekker tegenover elkaar zeg maar. Dat was met een paar draaien met imbus bij de sloten zo opgelost.
Vraag me verder niet hoe, de deurman heeft uitgelegd hoe ik moet draaien als het nog een keer gebeurt en tot zover houdt mijn kennis op :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:28

LWDaisy schreef:
het voelt echt alsof de rest van het slot-mechanisme het stroeve deel is.

Slot eruit halen, open maken en het mechanisme controleren.

mariettek

Re: Slot (achterdeur) draait plots nog amper, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:31

Kun je de sleutel wel gemakkelijk draaien als de deur open staat?
Het kan zijn door het drogere weer of de warmte dat er nat houtwerk is gaan werken, waardoor alles niet goed meer aansluit.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:46

Klinkt alsof het mechanisme kapot is. Voor een paar tientjes koop je een nieuwe. Tip, haal eerst het mechanisme uit de deur en ga daarmee naar de bouwmarkt oid. Dan weet je zeker dat de nieuwe past. Op YouTube kun je genoeg filmpjes vinden hoe het het slot eruit haalt. Als je sleutel afbreekt krijg je de cylinder er niet meer uit etc etc, dan ben je verder van huis. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:47

Regel een goede slotenmaker en laat er ev een nieuw slot in zetten.
Als je buitengesloten raakt heb je echt een uitdaging.
Driepuntssloten zijn lastig, het is nu een periode droger en warmer en dat heeft gevolgen voor je materiaal.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:03

Doorgaans is het een afstellingsprobleem als smeren niet werkt. Met het warme weer gaan deuren wat werken en komt het slot strakker te zitten.
Vaak helpt het al om de schilden iets losser te zetten, hierdoor wordt de deur niet ingeknepen en houdt het slot ruimte om te bewegen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 09:20

Ik vroeg me ook al af of de deur niet van de hitte weet. Het is een stevige houten deur, dus ik dacht "misschien is de boel wat uitgezet"?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:16

Onze deur heeft zowel met sluiten zelf als het slot meer moeite wanneer het warm is. Het sluiten is door het jaar heen met een kleine gebruiksaanwijzing maar in de zomer nog meer. Maar gelukkig wel zonder al te veel capriolen of een tang gelukkig.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:10

Controleren of de sleutel wel makkelijk te draaien is als de deur open is! Zo ja: dan zit het in de afstelling, warmte en vocht kunnen een rol spelen.
Als de sleutel ook moeilijk draait met de deur open, en smeren helpt niet: dan is je slot kapot!

In plaats van een slotenmaker kun je ook een timmerman bellen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:18

LWDaisy schreef:
Ik vroeg me ook al af of de deur niet van de hitte weet. Het is een stevige houten deur, dus ik dacht "misschien is de boel wat uitgezet"?

Dat heb ik ook met mijn houten deur.
Wat bij mij een beetje helpt is zorgen dat de deur bij het sluiten echt goed dicht is.
Dus met mijn heup een soort van duw tegen de deur geven na het sluiten.
Welllicht werkt dit voor jou ook.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:36

Idd even testen of je het slot wel kunt draaien als je deur open is.
Als je toch een monteur nodig hebt, let dan op als je gaat googlen. Kies voor een bedrijf in de buurt en niet het eerste bedrijf dat oppopt en google, want dan heb je grote kans dat je enorm veel geld moet betalen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:24

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:37

Als de schilden te strak zitten lukt het draaien ook niet met de deur open ;)
Schilden los halen en kijken of hij dan draait is een betere stap