Ik kom zoveel dingen tegen dat ik het niet meer zeker weet, maar:
Ik heb een hele gave witte, emaille soeppan. Ik heb hem al eens gebruikt en ik vond hem vanmorgen in de vaatwasser nadat gisteravond mijn vriend hem voor het koken had gebruikt.
Tot mijn schrik zag ik in het wit op de bodem twee kleine, zwarte puntjes waar het emaille beschadigd is. Na even uitproberen: het brokkelt niet en het zijn er 2 ongeveer ter grote van een satéprikker.
Ik lees online allerlei dingen over splinters en giftige stoffen die los raken. Maar daar tegenover staat de 'kan geen kwaad zolang het goed vastzit.'
Email is een mengsel van gesmolten kwarts, kalk en nog een aantal stoffen. Het lijkt eigenlijk qua samenstelling veel op glas, want dat is gesmolten zand (bevat kwarts) en kalk en nog wat stoffen. De pan onder het email is van (giet-)ijzer.
Giftig is het inderdaad niet. Je moet met emaille oppassen wanneer het gaat brokkelen doordat er scheuren in zitten. Als dit bij jouw pannen niet het geval is, kun je ze gewoon veilig gebruiken.
Emaille is idd een soort glas en als dat verder brokkelt en in je eten komt, kan het in je maag of darmen wel voor problemen zorgen.
Ik zou overigens een emaille pan niet in de vaatwasser doen, zeker niet nu die twee beschadigingen heeft. In de vaatwasser is de kans op (verder) beschadigd raken vrij groot.
[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer... Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.