Ga ik dood als mijn lamp niet geaard is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bambolina

Ga ik dood als mijn lamp niet geaard is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 14:22

:+ ik weet even niet hoe ik het anders moet stellen.

Ik huur een kleine muziekstudio in een loods, het is een soort vrijstaand hok (dit helpt voor de geluidsisolatie ten opzichte van de andere ruimtes). Ik ben niet de eerste huurder, de vorige heeft de bedradingen in het hok allemaal aangesloten op geaarde stekkerdozen (ik weet alleen niet of die dan ook op een geaard netwerk zitten) dus heb ik aan mijn wand- en muurlampen een stekker bevestigd en sluit ze daar op aan. Alle lampen zijn led van het merk Wiz, ik kan me echt even niet meer herinneren of daar een aansluiting voor een aardedraad in zat. Zo ja ben ik extra dom dat ik daar niet toen al naar heb gekeken. Ik heb er nu eentje bij gekocht en was net bezig met die aansluiten, deze heeft wel een aardingsdraad en dit keer was ik toch zo slim om het even op te zoeken. De ene site zegt; ja, altijd aansluiten want anders is het levensgevaarlijk. De ander zegt; alleen in vochtige ruimtes is het echt nodig. Weer een ander; ligt aan de veiligheidsklasse. Voorin het boekje voor deze lamp staan voorin de icoontjes voor zowel veiligheidsklasse 1, 2 en 3 en de lamp heeft ook duidelijk een dubbele behuizing. Maar ik ging net op de website van Wiz kijken en daar staat alleen veiligheidsklasse 1. En nu weet ik het effe niet meer :') Moet ik alles laten vallen om als de wiedeweerga die simpele stekkers te vervangen door type X stekkers of valt het wel mee? En hoe weet ik zeker dat die stekkerdozen ook daadwerkelijk zijn aangesloten op een aardedraad? En waarom is dit zo ingewikkeld allemaal? :(

8nnemiek

Re: Ga ik dood als mijn lamp niet geaard is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:35

Je kan in principe vrij makkelijk controleren of de stekkerdozen op een aarde zijn aangesloten door de aarde van twee dozen door te meten met een multimeter. Die zet je op de weerstand-functie, en dan houd je de ene pen aan de aarde van de ene doos, en de andere pen aan de andere doos, eventueel via een geaard verlengsnoer. Er zou geen of weinig weerstand tussen moeten zitten als ze op dezelfde aarde verbonden zijn, dus de meter zou dan (bijna) 0 moeten aangeven.
Dan weet je nog niet of de aarde ook daadwerkelijk in de meterkast goed is aangesloten, maar daar mag je wel vanuit gaan.

Of de lamp aarde nodig heeft, dat durf ik niet zo te zeggen. Een metalen armatuur is vaak wel geaard, voor het geval daar stroom op komt te staan. Maar een bureaulamp is ook bijna nooit geaard..

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:21

Bij ons thuis is de standaard verlichting ook niet geaard, in de badkamer inderdaad wel.

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:47

Veiligheidsklasse 1 hoort aan aarde. Je mag/moet er vanuit gaan dat als er een aarddraad aan zit, deze ook een reden heeft.
Zo zitten de regels in elkaar.

Een apparaat kan nooit klasse 1 2 en 3 tegelijk zijn als het gaat om veiligheid.
Klasse 2 wil zeggen dat ze dubbel geïsoleerd zijn en dus geen aarddraad mogen hebben!

Hier info over veiligheidsklasses: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisc ... eidsklasse

Als je een multimeter hebt, kun je naast de methode van Annemiek ook kijken of er spanning tussen fase en aarde staat (ong 230V) en tussen nul en aarde (ong 10 Volt, beetje afhankelijk van je situatie)
Als je beide waardes meet, is je aarde waarschijnlijk goed aangesloten.
Wil je het echt zeker weten, zul je een aardverspreidingsweerstandsmeting moeten doen }:) maar dan moet je ook weten hoe de installatie opgebouwd is en dat weet je al niet......

Ik zou dus niet in paniek raken maar wel passende stekers gaan halen EN controleren of de boel netjes aangesloten is. Dat laatste krijg ik wat visioenen bij gezien hoe je het beschrijft.

Voor de rest is er niks ingewikkelds aan, het is gewoon een vak, net als automonteur, fotograaf, muzikant of verpleegkundige (of willekeurig welk ander vak)

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:29

Ik zou me hier niet aan wagen. Ik vind een buitenlamp ophangen al spannend. Ik zou een elektromonteur vragen om even langs te komen. Ik neem daar geen risico mee.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:16

Ha, die stekkerdozen zou ik controleren. Dat betekend wat openschroeven en misschien iets doormeten, vooral in een muziek hok wil je goed geaarde stekkers, dit vooral om storingen te voorkomen in je muziek instalaties en microfoons enz..
Dat kan je laten doen door iemand die ervoor geleerd heeft. Dat heb ik niet alleen ik heb al heel wat aangelegd en gedaan met stroom gewoon heel voorzichtig zijn, doormeten, en gezond verstand gebruiken.
Voor lampjes zijn vaak alleen ijzeren lampen met een aardedraad uitgerust. Dit om te voorkomen dat ze ooit onder stroom kunnen staan. Plastic lampjes hebben meestal geen aardedraad.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-24 13:45

Ha, super bedankt voor alle info! Deze lamp heeft inderdaad een metalen behuizing, die anderen zijn kunststof geloof ik. Ik ga gewoon het zekere voor het onzekere nemen, de stopcontacten laten testen en de stekkers verwisselen (huilen dit want ik had alles al netjes weggewerkt)

Het is precies wat je zegt @ikke, het is een vak. Dus ik vind het gewoon bijzonder eigenlijk dat zoiets simpels als een lamp ophangen niet fool-proof is in deze tijd, met alle technologie die we hebben.
En die veiligheidsklasse is idd vreemd, ik snap niet waarom alle 3 die tekens in het boekje van de lamp staan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 22:42

Maar woningen tot en met bouwjaar 2002 hebben sowieso niet standaard aarde in alle ruimten, alleen in de keuken en badkamer. Dus metalen verlichtingsarmaturen kan je wel heel graag willen aarden in dergelijke woningen, dan zal je toch echt zelf de aardedraad ernaartoe moeten brengen.

In de regel zitten verlichtingsarmaturen buiten direct bereik en/ of zijn buroarmaturen/ schemerlampen dubbel geisoleerd waardoor aarding zelfs niet toegestaan is. En dan is er dus in principe geen probleem aangezien je de stroom er officieel vanaf hoort te halen als je een lamp vervangt of ophangt.

Ik beantwoord geen PB's. Ik hou dingen graag openbaar dus bespaar je de moeite als je me niets persoonlijks te vertellen hebt!

Voor eigenzinnig geknutsel en geklieder: http://www.facebook.com/mirjamsart.art

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie