High tea en allergieën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

thirteenn

High tea en allergieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 11:25

Hoi! Ik ga een hightea organiseren, nou heeft er 1 iemand een noten en pinda allergie en zuivelallergie, dus ik zit een beetje in dubio wat ik kan kopen/maken wat zij kan eten.

Iemand toevallig ideeen?

All magic comes with a price, dearie

Sky_As

Re: High tea en allergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:34

Ik zou vooral vragen wat ze lekker vind. Dadelijk doe je kei veel moeite om iets te maken, en is dat net hetgene wat ze eigenlijk niet zo lekker vindt.
Als je dan toch al die moeite moet doen :-)

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:37

Idd haar om suggesties vragen, want zeker bij noten en pinda's kan het echt gevaarlijk zijn als je iets over het hoofd ziet.

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:38

Wilt de ander wel dat je wat maakt? Met zo'n dubbele allergie kan ik mij voorstellen dat diegene liever zelf wat mee neemt :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:44

Precies, let ook goed op bij het voorbereiden dat je niet een mes pakt dat je net hebt gebruikt voor iets anders ofzo.

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:45

Oef vooral de pinda variant is een linke. Dan zul je alleen maar pinda noten vrij moeten maken, en niet iets dat sporen van pinda kan bevatten.

Wat je zou kunnen doen is vragen of ze wil dat je klaarmaakt of liever zelf meeneemt (wat ik meest doe om zeker te zijn dat ik niet ziek wordt) of als je mag/kunt maken, alles vegan en pinda en notenvrij. Dan kun je ook inderdaad niet mes of snijplank foutjes maken

Hartig is best simpel. Stokbrook of witbrood of toast met hartig melkvrij beleg. Je hebt inmiddels ook heerlijke vegan spreads die noten en pinda vrij zijn. Zoet is wat lastiger maar zeker als je zelf je deeg maakt (er is overigens filo deeg melk en noten en pindag vrij te vinden in het vriesvak) met bv vijgen en honing. andere fruitsoorten. Vegan chocopasta (noot en pinda vrij) en als je goed zoekt is er zelfs vegan slagroom te vinden inmiddels

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:50

Voor zoet; bakjes met vegan chocolademousse. De meeste recepten daarvan zijn ook notenvrij.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:52

Ik zou eerst even vragen hoe ernstig de notenallergie is.... want iemand die echt echt allergisch is...zou ik zelf nooit mijn handen aan willen branden. Een kruisbesmetting is zo gemaakt, zonder dat je er misschien zelf erg in hebt.

Mocht het mee vallen, hoef je al iets minder panisch te zijn.....

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:53

Ik snap nooit zo goed waarom je dit niet aan desbetreffende persoon zelf vraagt?? Dat is toch de aangewezen persoon om jou te vertellen wat ze wel en niet eet en lust en wil.
Simpel.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 12:03

Goof schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom je dit niet aan desbetreffende persoon zelf vraagt?? Dat is toch de aangewezen persoon om jou te vertellen wat ze wel en niet eet en lust en wil.
Simpel.

Waarom ga je/jullie er vanuit dat ik dat niet aan de desbetreffende persoon heb gevraagd? Ik zoek gewoon verschillende recepten en ideeen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:18

Ik vind het zelf altijd ontzettend leuk als mensen hun best doen om zelf iets te verzinnen ipv dat ik zelf met recepten aan moet komen. Doe dat ook graag voor mijn schoonzusje met gluten- en melkallergie. Met dat soort allergieën moet je al zo vaak bezig zijn met wat je mag eten dus er even niet mee bezig zijn is dan heel fijn.

Wat voor recepten zoek je verder TS? Hartig of zoet? Kleine hapjes hoort bij high tea denk ik hè?

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:30

Je kunt ook kijken naar hartige muffins/cupcakes! Die kun je zonder noten/pinda's en melk vaak maken (desnoods lactose vrije melk). Ik haal wel is kleinere cupcake vormpjes, zodat je kleinere hapjes hebt.

Voorbeeld recept: https://www.voedingscentrum.nl/recepten ... cakes.aspx

Zoetig zou ik gaan voor een chocolade cake(je). Hier zou ik een lactose vrije voor je vriendin halen, en voor de anderen een maken met lactose.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:32

Lactosevrije melk is niet lactosevrij maar lactosearm en voorbest veel mensen alsnog een ziekmakend product helaas. Ik ben bijvoorbeeld binnen 15 minuten kotsziek daarvan -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:00

karuna schreef:
Lactosevrije melk is niet lactosevrij maar lactosearm en voorbest veel mensen alsnog een ziekmakend product helaas. Ik ben bijvoorbeeld binnen 15 minuten kotsziek daarvan -O-

O echt? Goed om te weten!

Mijn zusje kan lactose niet goed verdragen, maar lactosevrije melk dan weer wel. Is ook echt per persoon afhankelijk dus. Goed om te weten ;).

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:55

Meringues met plantaardige slagroom en rood fruit
Brownies met plantaardige boter
Kleine glaasjes met appelkruimel (gekaramelliseerde appel met kaneel en rozijnen + deegkruimels)
Hartige ei-muffins
Sandwiches (even opletten dat het brood lactosevrij is) met plantaardig beleg (bijv. houmous met komkommer, eiersalade gemaakt met plantaardige mayo zoals mayolijn, paprikaspread met kiemen, etc.)

[edit] Ik zou overwegen om alle hapjes zuivel-, pinda- en notenvrij te maken, dan verklein je meteen de kans op kruisbesmetting.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:59

7September schreef:
karuna schreef:

O echt? Goed om te weten!

Mijn zusje kan lactose niet goed verdragen, maar lactosevrije melk dan weer wel. Is ook echt per persoon afhankelijk dus. Goed om te weten ;).

Lactose intolerantie en koemelkallergie zijn twee heel verschillende dingen. Mensen met een koemelkallergie kunnen ernstige allergische reacties krijgen of zelfs dood gaan als je ze lactosevrije melk voorschotelt, dus dat verschil is wel belangrijk.

Ik zou ook alles zonder noten, pinda's of zuivel maken. Voor iedereen makkelijker (en veiliger).

Qua recepten bijvoorbeeld:
- sandwiches met humus en gegrilde groenten, zalm en dille, groentespread en komkommer/etc
- bladerdeeg hapjes met hartige of zoete vulling
- vegan brownies, bananenbrood, etc.

Er kan van alles, maar natuurlijk wel even de ingrediënten checken van alles wat je koopt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:11

Goed om even te achterhalen of ze helemaal geen melkproducten mag, of wel lactosevrije varianten.
Dan zou je prima scones kunnen maken met margarine en lactosevrijemelk (of een kleine batch apart maken voor haar). Maar als ze dat niet mag dan zul je moeten zoeken naar een melkloos recept.

Let ook op met dingen als bladerdeeg, dat is doorgaans gemaakt met roomboter en mag dus ook niet.

Melk(poeder) zit sowieso door heel veel producten dus goed om dat te checken.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:22

Ook even opletten met wat de rest eet! Sommige allergieën zijn zo heftig dat aan de zelfde tafel pinda achtige dingen eten ook een heftige reactie kan geven!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:35

Omdat dit topic op LZP hoort verplaats ik hem daarheen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:47

Ik zou om te beginnen vragen hoe heftig de allergie is. En ik zou alles pinda/notenvrij (en evt melkvrij) maken, omdat een kruisbesmetting vaak al voor (ernstige) klachten kan zorgen.

Ik heb een keer voor een high tea mini-hartige taartjes gemaakt, in de kleine muffinvorm. Die vielen goed in de smaak.

[&]

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 21:49

Mariett schreef:
Ik vind het zelf altijd ontzettend leuk als mensen hun best doen om zelf iets te verzinnen ipv dat ik zelf met recepten aan moet komen. Doe dat ook graag voor mijn schoonzusje met gluten- en melkallergie. Met dat soort allergieën moet je al zo vaak bezig zijn met wat je mag eten dus er even niet mee bezig zijn is dan heel fijn.

Wat voor recepten zoek je verder TS? Hartig of zoet? Kleine hapjes hoort bij high tea denk ik hè?

Dat is de insteek ook! Lijkt me namelijk erg vervelend om zelf overal aan te moeten denken. Wil zoals anderen voorstellen sowieso zorgen dat er nergens pinda/noten/zuivel in zit zodat ik ook niet hoef aan te wijzen wat wel en niet kan. Het liefste zoet! Het is meer een zoetekauw dan iemand die hartig wilt. Maar alle opties zijn welkom want er komen meer mensen :+

-

Melk poeder is idd een ding en bladerdeeg is ook een goeie dat je die noemt.

-

Verder zijn er door een hoop mensen lekkere dingen genoemd. Thanks! Mochten er meer ideeen komen zal ik daar natuurlijk ook naar kijken.

Ohja het mag wel gewoon bij elkaar staan en in dezelfde keuken gemaakt worden.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:05

Ik heb zelf een pinda allergie, maar ‘sporen van’ gaat in mijn geval eigenlijk wel goed, word er alleen pittig naar van als ik echt een pinda op eet. Maar het kan natuurlijk heel heftig zijn dus goed om te checken, maar dat heb je volgens mij wel gedaan!

Dit is een super makkelijk taartreceptje, sowieso lactosevrij en als je de juiste koekjes voor de bodem pakt ook pinda/notenvrij. (En kan dus ook makkelijk glutenvrij gemaakt worden voor de meelezers)
https://bitofthegoodstuff.com/2019/12/e ... e-no-bake/

Lekker met de plantaardige slagroom van de Albert Heijn en wat verse aardbeien bijvoorbeeld.

I wanna ride on a white horse.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 06:29

Voor melkvrij kun je in veel recepten de roomboter vervangen voor margarine (even checken of deze volledig plantaardig is, meeste soorten wel maar juist de duurdere bevatten soms wat melk) en melk voor plantaardige melk zoals kokosmelk of havermelk. Amandelmelk zal i.v.m. de notenallergie geen goed idee zijn, en ik zou voor de zekerheid vragen of kokos of haver wel kunnen. Dit veranderd de smaak een klein beetje, dus mocht de persoon niet allergisch zijn voor melk maar alleen lactose intolerant kun je mogelijk ook lactosevrije melk gebruiken, dan veranderd de smaak niet.
Vegan recepten zijn bij voorbaat melkvrij, dan hoef je enkel nog op de noten te letten.
Bv. Op https://veganchallenge.nl/zoek-recept/? ... =pindavrij kun je speciaal selecteren op high tea en noten/pindavrij en krijg je ook wat leuke recept ideeen. (Dan kun je zelf kiezen of je gewoon ei gebruikt of voor 100% vegan gaat)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie