Recepten voor ovenschaal zonder voor-bereiding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sting

Recepten voor ovenschaal zonder voor-bereiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 10:53

Voor mijn verjaardag heb ik een giga ovenschaal gekregen. Heel fijn, want de schaal die we hadden was vaak wat krap. Echter: als ik hiervoor de groente eerst moet bakken in een pan, is de pan weer te klein :').

Wie heeft er lekkere recepten waarbij het eten direct in de ovenschaal kan? Voorkeur voor veel groente/weinig vlees, en compleet maal, dus met iets van pasta/aardappels/koolhydraten.

Anna_98

Re: Recepten voor ovenschaal zonder voor-bereiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:59

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:29

Ik maak traybakes altijd in een ovenschaal, is meestal echt een kwestie van snijden, in de ovenschaal leggen en de oven in schuiven!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:29

Ik vind de traybake recepten van AH altijd ideaal. Volgens mij hoef je daar bijna niks bij voor te koken.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 13:22

Anna_98 schreef:
Lukt pasta voorkoken wel?

Lukken doet het sowieso! Ik heb alleen nooit zoveel zin om het hele aanrecht vol gebruikte pannen te hebben staan en dan ook nog de oven in gebruik :D. Maar voorkoken van pasta is prima hoor! Die van jou ziet er lekker uit.

Traybakes maak ik inderdaad ook al wel eens, maar dan niet in een schaal. Kan natuurlijk ook nog! :j

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:26

Het zakje ovenpasta ham kaas van Knorr is ontzettend lekker en je hoeft alles alleen maar in de ovenschaal te doen en na 3 kwartier is hij klaar! Het recept wat er nu op staat is met prei volgens mij, maar ik maakte hem altijd met champignons en paprika. Zelf gebruik ik altijd 2 zakjes en dan 200 ml minder water in totaal.

Is wel een iets minder gezond recept, maar wel ontzettend lekker

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:19

Lasagne gooi ik meestal zo de ovenschaal in. Gewoon met bv koude tomatensaus uit pot en linzen uit blik en creme fraiche en kaas..

En als ik echt echt geen zin heb om te koken dan wil ik nog wel eens wat sterke bouillon maken, tomatensaus uit pot er doorheen roeren (een derde bouillon en tweederde saus ongeveer), een blik erwtjes en worteltjes, Italiaanse kruiden en peper/zout en doorheen, en dat mengen met droge macaroni of andere pasta. Hup in de ovenschotel, kaas erover en de oven in. Heel simpel en super lekker. En als je nog een pan vies wil maken kun je er eventueel nog wat gebakken uitjes of gebakken (vega) kipstukjes of gehakt doorheen roeren.
45 minuten op 200 graden

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:54

Ik kan je dan 'De groene bakplaat' van Rukmini Iyer aanraden. Veel vegetarische en vegan recepten met veel groenten. Diverse gerechten met verschillende bereidingstijden en makkelijke en wat moeilijkere recepten.
'De snelle bakplaat' is ook een fijn kookboek maar daar staan ook andersoortige recepten in en ook met vlees.

Sprakeloos

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 16:39

8nnemiek schreef:
Lasagne gooi ik meestal zo de ovenschaal in. Gewoon met bv koude tomatensaus uit pot en linzen uit blik en creme fraiche en kaas..

En als ik echt echt geen zin heb om te koken dan wil ik nog wel eens wat sterke bouillon maken, tomatensaus uit pot er doorheen roeren (een derde bouillon en tweederde saus ongeveer), een blik erwtjes en worteltjes, Italiaanse kruiden en peper/zout en doorheen, en dat mengen met droge macaroni of andere pasta. Hup in de ovenschotel, kaas erover en de oven in. Heel simpel en super lekker. En als je nog een pan vies wil maken kun je er eventueel nog wat gebakken uitjes of gebakken (vega) kipstukjes of gehakt doorheen roeren.
45 minuten op 200 graden

Ik mis hier nog de groente: doe je die aanbakken of rauw erin?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:16

Ik mik voornamelijk dingen bij elkaar, en ga verder uit van andere recepten die ik een beetje uit mijn hoofd weet :D

Met bijvoorbeeld een blikje tonijn en flink wat blokjes diepvriesspinazie kom ik meestal al een heel eind :9
Dit verdelen over de ovenschotel met een laag droge pasta of zilvervliesrijst. Een half blokje bouillon oplossen in een glas warm water, en eroverheen gieten voor wat extra vocht en de smaak.
Dan een paar eieren los klutsen met wat kookroom en/of (knoflook)roomkaas, zwarte peper en wat je aan kruiden lekker vindt erbij doen en het mengsel over alles in de ovenschaal gieten. Geraspte kaas of gesnipperde ui kan er ook nog bij.
45 minuten op 200 graden in de oven (tussendoor even checken), en klaar.

~ Connoisseur of all things whimsical and magical ~

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:22

Esther schreef:
Ik kan je dan 'De groene bakplaat' van Rukmini Iyer aanraden. Veel vegetarische en vegan recepten met veel groenten. Diverse gerechten met verschillende bereidingstijden en makkelijke en wat moeilijkere recepten.
'De snelle bakplaat' is ook een fijn kookboek maar daar staan ook andersoortige recepten in en ook met vlees.

Deze is echt een aanrader!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:27

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:35

Wij bakken groenten nooit voor als het in de over gaat. Zelfs aubergines krijgen we lekker zacht en gaar. Kwestie van kiezen hoe je het opbouwt. Voorbeeld schotel bij ons:

Bodem overschaal insmeren met wat olie. 1e laag plakjes aubergine, wat kruiden erover en nog klein scheutje olie weer. Andere groente erop die veel vocht bevat, zoals plakjes tomaten. Zodat aubergine voldoende vocht krijgt. Vervolgens andere groente bijv courgette en paprika. Soms aardappelkrieltjes erop of we koken rijst apart. Qua vlees eten we vaak kip dus leggen we zelf gekruide kippendijfilet erop. Dat ongeveer 40-50 minuten in oven op 200graden. Tussendoor in de gaten houden en kip en krieltjes beetje keren. (Over aardappeltjes trouwens ook nog beetje olie).

Als we gehakt gebruiken dan bakken we dat wel voor en doen we het de laatste 10 minuten bij de schaal in.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:01

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:05

Worstjes in stukjes, groente als bijvoorbeeld ui en wortel er bij een krieltjes, door elkaar husselen en in de oven. Je kunt het natuurlijk ook zonder worstjes doen of met vega.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:07

de schotel (voor 2 personen, zeker genoeg)die ik graag lust en die heel eenvoudig is:
potje aardappel anders (wij verkiezen de ham en kaas)
zak franse boontjes (diepvries)
Zakje aardappelschijfjes (voorgegaard, 600 gr)
2 kipschnitzels

kipschnitzels in blokjes snijden
zak sperzieboontjes leegmaken in de schotel
de kipschnitzel erbij, deel van de aardappelschijfjes, beetje kruiden met peper en zout als je wil
saus erop, even goed husselen
dan de rest aardappelschijfje er bovenop leggen, soort van laagje maken.
in de oven op 180 graden voor 30 a 35 minuten
smullen maar

Wiro 06/06/1999 - 07/04/2022
Dankjewel liefste merrie van me, voor alles wat je voor mij betekende.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:05

Sting schreef:
8nnemiek schreef:

45 minuten op 200 graden

Ik mis hier nog de groente: doe je die aanbakken of rauw erin?

Als ik geen tijd heb doe ik er geweckte groenten uit een glas in. Bijvoorbeeld erwtjes en worteltjes of boontjes. Die zijn voorgekookt, dus kunnen er koud in. En als ik veel tijd heb en een pan erbij wil pakken dan doe ik bv wat uien fruiten en verse groente koken. Maar werkt ook erg goed met kliekjes van de dag ervoor.
Rauwe groenten werken minder goed, die worden niet altijd goed gaar.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:18

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:51

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:58

Alles met aardappelschijfjes kan sowieso. Zijn al voorgekookt.
Pasta kan maar moet je wel zorgen dat alles wel goed 'onder water' staat.

Qua groente zou ik gaan voor zachtere groentes of groentes die weinig kooktijd nodig hebben.
Bladspinazie, rode ui (wit blijft net te scherp als je die niet voorbakt), courgette, tomaat, etc.

Je kunt een sausje maken van creme fraiche met wat kruiden naar keuze (of de simpele variant = boursin) met wat water en een eitje. Even opkloppen en eroverheen gieten.

Qua vlees of vleesvervangers; witvis kan vanuit de koeling of vriezer zo in de ovenschaal. Ik gebruik ook vaak vega gehakt in ovenschotels omdat het geen bereiding nodig heeft. Merk het verschil amper.

Laagje kaas eroverheen en klaar!

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:09

Van de allerhande:

Oven risotto met prei en spek.
Erg lekker!

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:18

Als ik avonddienst heb en weinig tijd om te koken doe ik meestal krieltjes in een ovenschaal eroverheen een zak Italiaanse roerbak groente daarover leg ik wit vis en dan doe ik er een sausje over van gezeefde tomaten met mascarpone en wat parmezaanse kaas.

Heerlijk om te eten, weinig voorbereiding en zo klaar

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:32

Ik maak weleens minikrieltjes in romige kaassaus met champignons, doperwten, gesnipperd uitje en spekreepjes.

Heel simpel:
Ongekruide voorgekookte minikrieltjes in een ovenschaal doen met doperwten (vriezer), champignons, een gesnipperd uitje en spekreepjes.
Pakje slagroom en 200ml melk, peper, zout, tijm en peterselie mengen.
Evt paprikapoeder of wat je maar lekker vindt erbij of ter vervanging van erdoor doen.
Een eetlepel grana padano en een eetlepel geraspte jb kaas erdoor scheppen.
Dat over de krieltjes gieten.
Evt aftoppen met nog een eetlepel grana padano en een eetlepel geraspte jb kaas en wat folie eroverheen.
± een uur in de oven op 200°c, na ±45 minuten het folie eraf voor een mooi korstje en daarna smullen maar.

Je kunt de groenten veranderen naar wat jij lekker vindt en de spekreepjes vervangen voor hamblokjes/kipreepjes of weglaten.
En zelfs de kaas kun je naar eigen smaak aanpassen, jb geraspt en oud geraspt kan ook, enkel jb geraspt is ook een optie of wat je maar wilt.

Ik doe ook regelmatig alleen de krieltjes in romige kaassaus en dan groenten/salade en evt een stukje vlees ernaast maken. :9

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie