Verwarde en gevaarlijke buurman

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

Verwarde en gevaarlijke buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 08:44

Afgelopen zondag is mijn buurman van één portiek verder in ons appartementencomplex doorgedraaid. Het ging al tijden niet zo goed met hem en hij gaf al langer overlast. Maar nu ging het compleet mis. Hij is doorgedraaid en heeft hierbij de buurvrouw bedreigd, de portiek duur kapot geramd, een kat moedwillig proberen aan te rijden en is daarna in zijn auto vertrokken met een kruisboog, mes en hakbijl. De politie heeft de achtervolging ingezet en hij is toen te voet het bos in gevlucht. Politiehelikopters hebben toen naar hem gezocht en hij heeft vermoedelijk op de politie geschoten want er zijn waarschuwingsschoten gelost.

Nu kreeg ik vandaag te horen dat hij is voorgeleid maar gewoon weer naar huis komt op korte termijn. In ons complex wonen allemaal jonge kinderen waaronder mijn dochtertje van 3 maanden. Alle buren maken gebruik van het veld wat voor het complex ligt dat is een gezamenlijke tuin waar de gemeente toestemming heeft gegeven deze vrij te gebruiken.

Op dit moment vrezen we voor zijn terugkeer naar huis en durven wij dan niet meer op het veldje te zitten wat ook voor zijn huis is. De politie geeft aan dat hij nog niemand iets heeft aangedaan en hij mag gaan. Dus eigenlijk zeggen ze het moet eerst escaleren voordat ze hem echt opsluiten. Onze buurt en wij dus ook voelen ons zeer onveilig en ons woongeluk is echt ver te zoeken. De buurvrouw naast hem is zelfs overspannen door dit alles.

Heeft iemand misschien tips of ideeën of er nog stappen zijn die wij als buurt of VVE zouden kunnen ondernemen om onze mooie groene en rustige wijk weer veilig te maken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:47

Zoek in elk geval contact met de wijkagent?
Denk dat die wel wat voor jullie betekenen kan.

Van wie heb je dat hij weer naar huis komt,is dat een gerucht?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 08:55

ellepel schreef:

Dat is een goeie de wijkagent inlichten.

De buurvrouw naast hem die heeft van de politie vernomen dat hij gister is voorgeleid en dat daaruit is gekomen dat hij op korte termijn weer naar huis mag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:08

Ja ga in gesprek met de wijkagent,die is ongetwijfeld op de hoogte en samen met hem of haar kun je kijken wat de volgende stappen zijn.
Misschien moet er wel aangifte worden gedaan door de mensen die overlast van hem hebben gehad.
Maar ik denk dat als de buurman psychotisch is er wel eerst een onderzoek komt door een psychiater of hij een gevaar voor de omgeving kan zijn.

Van daaruit denk ik dat er wel word gekeken of hij misschien moet worden opgenomen,medicatie er bij.
Hopelijk word er goede hulp ingezet ( en neemt hij die ook aan)en komt het wel weer in orde met deze man.
Erg heftig om mee te maken en ik snap dat jullie allemaal wel erg angstig zijn geworden hier door.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:10

De politie heeft waarschijnlijk gelijk, deze man heeft het recht om gewoon weer in zijn huis te gaan wonen. (Ik ga er even vanuit dat ook de bedreigde buurvrouw haar opties heeft uitgezocht).

In dat geval moet je dus accepteren dat hij terugkomt en kun je alleen kijken hoe je kan zorgen dat de kans dat het goed gaat zo groot mogelijk wordt. Heel in het algemeen (ik ken de man niet) is stigma/uitsluiting een van de grote risicofactoren en contact met de buren een van de beschermende factoren. Het kan zijn dat jullie daar nu zelf gevoelsmatig absoluut geen zin in hebben (kan ik me helemaal voorstellen), maar als je hem het gevoel kan geven dat hij welkom is dan is dat in je eigen belang. Verder zorgen voor korte lijntjes met hulpverlening, zodat je direct aan de bel kunt trekken als het mis dreigt te gaan.

daantjuhhh

Ik snap ontzettend goed dat je daar niet naast wil wonen.

Lijkt mij echt vreselijk.
Maar wat ik mij altijd afvraag, wie wil dat nou wel.
Man moet eigenlijk opgenomen worden en hulp krijgen.
Maar je weet dat dat natuurlijk niet gaat gebeuren op korte termijn. (Wachttijden)

Dus stel hij wordt er uit geplaatst, dan gaat hij ergens anders wonen en zitten de mensen daar met hem.

Niet ten nadele van jou hoor, ik begrijp ontzettend goed dat dit je aantast in je veilige thuis gevoel.
Ik denk ook dat wijkagent een goede eerste stap is.

capopjekop

Jeetje wat een verhaal joh. Ik snap dat dat niet lekker woont.

Ik zou idd contact opnemen met de wijkagent. Dan heb je een contactpersoon als je gekke dingen ziet.

Dat heb ik ook gedaan toen mijn onderbuurman gek gedrag ging vertonen. De wijkagent heeft dat goed opgepakt en hem aangemeld voor zorg. Na een paar maanden is hij verhuisd.

Staat jouw buurman nu wel onder toezicht vanuit het zorgteam vanuit je gemeente?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:14

Oef heftig..het is heel vervelend dat dit soort probleemmensen niet de juiste hulp kunnen krijgen op tijd waardoor er dit soort situaties ontstaan.

De wijkagent inschakelen is een goede, en sowieso kunnen jullie bij de poltie er voor zorgen dat als een van jullie belt dat jullie prioriteit zijn bij de politie en ze direct komen.

Verder zou ik een buurtapp maken en zorgen dat er altijd meerdere buren aanwezig zijn als jullie wel op dat veld willen zitten en om op de kinderen te letten.

Daarnaast hoe moeilijk ook, probeer hem wel normaal te behandelen en niet als een paria want dat kan averrechts werken. Hij kan geesteziek zijn, psychoses hebben oid.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:15

Het moet altijd eerst flink fout gaan. Welkom in Nederland. Voor niemand de beste oplossing.

Ik zou ook met de wijkagent overleggen en hopen dat de beste man zorg krijgt die hij nodig heeft zodat het niet fout hoeft te gaan voor alle partijen.. daar schiet niemand iets mee op. Heeft de man familie? Daar kun je contact mee leggen, zodat je zorgen naar die persoon kan uitspreken ipv tegen de man zelf. Feit is dat de man hulp moet. Hopelijk gaat dat lukken.
Sterkte.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:27

Mjelleke schreef:
De politie heeft waarschijnlijk gelijk, deze man heeft het recht om gewoon weer in zijn huis te gaan wonen. (Ik ga er even vanuit dat ook de bedreigde buurvrouw haar opties heeft uitgezocht).

In dat geval moet je dus accepteren dat hij terugkomt en kun je alleen kijken hoe je kan zorgen dat de kans dat het goed gaat zo groot mogelijk wordt. Heel in het algemeen (ik ken de man niet) is stigma/uitsluiting een van de grote risicofactoren en contact met de buren een van de beschermende factoren. Het kan zijn dat jullie daar nu zelf gevoelsmatig absoluut geen zin in hebben (kan ik me helemaal voorstellen), maar als je hem het gevoel kan geven dat hij welkom is dan is dat in je eigen belang. Verder zorgen voor korte lijntjes met hulpverlening, zodat je direct aan de bel kunt trekken als het mis dreigt te gaan.

Ja en dan eindig je straks als de Rotterdamse vrouw en dochter met je goede gedrag. :n

Hij hoort niet het recht te hebben op vanalles, de buurt hoort het recht te hebben niet naast zo iemand te hoeven wonen die gewoon een tijdbom is en waarvan je maar mag hopen dat hij alleen zichzelf wat aandoet.
Want de hulpverlening kan en wil niets met dit soort mensen, functioneert op dit soort gebieden helemaal niet meer eigenlijk en er lopen op dit moment honderden van dit soort mensen als tijdbommen rond. Vaak door een combi van psychische nood en (flink) middelengebruik.

Ts: blijf meldingen maken, bouw een enorm dossier op en dan kun je helaas nog steeds alleen maar afwachten.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:42

Ik zou naast de wijkagent ook contact opnemen met de openbare orde en veiligheid ambtenaar van de Gemeente. Is de betreffende meneer bekend bij de gemeente? Heeft de politie al contact met de gemeente. Bij een eventuele uithuisplaatsing is ook vaak de gemeente/burgemeester betrokken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:05

Mjelleke schreef:

Dit klopt. Ook omdat de zorg overbelast is, hij ergens moet wonen en overal buren zijn. Maw er is altijd iemand het slachtoffer.

Maar heel eerlijk wil ik dat niet zijn, want ook kind. Egocentrisch, maar dan maar 'over de schutting' ermee wat mij betreft.

Ik vrees alleen dat de manieren km dit voor elkaar te krijgen beperkt zijn.

Apple

Re: Verwarde en gevaarlijke buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:11

Je noemt een VvE, zijn het allemaal koophuizen? Dat maakt het extra lastig.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:16

Sunnda schreef:
Ja en dan eindig je straks als de Rotterdamse vrouw en dochter met je goede gedrag. :n

Hij hoort niet het recht te hebben op vanalles

Ja, welkom in Nederland.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:44

Spannende situatie.
Je kan melding maken bij het Meldpunt Verwarde Personen (Edit zo te lezen heet het nu meldpunt Zorgwekkend Gedrag). De informatie die binnenkomt bij de politie, huisarts en dit meldpunt wordt gebundeld en zo krijgt de ggz handvaten om te kunnen ingrijpen - zo nodig. Soms speelt er al meer als je denkt.
Maar hou wat je meld wel feitelijk, blijf uit de via via en geruchten zeg maar en blijf bij wat je zelf ziet. Geen heksenjacht van maken.

Ik heb het vanaf de andere kant meegemaakt, als familie van een wat ontspoorde moeder (psychose). En vond het fijn dat de buurt melding deed van wat ze meemaakten, maar ook pijnlijk.
Het was echter wel nodig om de ggz in actie te krijgen, maar zelfs na gedwongen opname kregen we te maken met ruimte tekort op de ggz, verplaatsingen tussen steden/opvang etc.

Maar de wijkagent is een goede om mee te beginnen, even een terugbelverzoek laten maken door naar 0900-8844 te bellen.
En dat meldpunt kun je contacten.

Edit: over dat welkom voelen, ja dat helpt, om de persoon in het hier en nu te houden, zolang er nog contact valt te krijgen.
Als de persoon echter in de psychose zit is alles zo zwart/wit dat ze een gesprek met iemand kunen hebben en die als vriend beschouwen. Echter op moment van ophangen gaat de knop op en is het een vijand. Kan heel rap gaan en totaal onlogisch
Laatst bijgewerkt door Smotz op 11-07-24 11:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:59

Ik denk dat dat nu vooral van belang is dat de psychische toestand van deze meneer beoordeeld wordt.
Want strafrechtelijk is er nu misschien niet veel mogelijk, maar vanuit de GGZ misschien wel. Als deze meneer inderdaad psychotisch is, en er is sprake van gevaar, dan kan hij gewoon met een crisismaatregel opgenomen worden. ( en dan gelden de wachttijden in principe niet. Zodra er besloten wordt dat iemand met een crisis maatregel opgenomen moet worden, dan wordt er een plek gezocht, desnoods in een ander deel van Nederland)
Dus: contact zoeken met het meldpunt Zorgwekkend Gedrag, en je zorgen daar uitspreken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:02

daantjuhhh schreef:

Maar je weet dat dat natuurlijk niet gaat gebeuren op korte termijn. (Wachttijden)

Dus stel hij wordt er uit geplaatst, dan gaat hij ergens anders wonen en zitten de mensen daar met hem.

Niet ten nadele van jou hoor, ik begrijp ontzettend goed dat dit je aantast in je veilige thuis gevoel.

Wachttijden gelden niet igv een spoedeisende situatie.

Meneer is in beeld bij justitie en zij zetten gedwongen zorg in indien daar aanleiding toe is.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:04

Bommeltje_ schreef:
ellepel schreef:

Dat is een goeie de wijkagent inlichten.

De buurvrouw naast hem die heeft van de politie vernomen dat hij gister is voorgeleid en dat daaruit is gekomen dat hij op korte termijn weer naar huis mag.

Pas ook op voor "via via" verhaaltjes. Voor je het weet wordt de situatie groter en groter.

Voorgeleiding is uitsluitend om te bepalen of iemand langer vastgezet kan worden

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:12

Jeetje wat heftig Bommetje. Ik lig zelf ook met een buurman overhoop maar dit is nog wel weer een level anders ook heel erg eng lijkt mij.

Zowiezo alle eventuele overlast in een logboek bijhouden, met erin de tijdstippen en dag.

Verder inderdaad zoek contact met de wijkagent, en vraag wat er nu is gedaan, is meneer in de war wie houdt hem dan nu in de gaten? Je hebt ook een meldpunt voor verwarde personen waar jullie misschien meldingen kunnen doen of vragen of meneer al bekend is.
Mijn ervaring is dat een wijkagent te spreken moeilijk kan gaan omdat ze overbelast zijn maar in dit geval lijkt me toch echt ook dringend nodig. Hier zit de wijkagent soms ook in een wijkcentrum, misschien kun je dan samen met buren erheen
Sterkte

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:57

Petpa schreef:
daantjuhhh schreef:

Wachttijden gelden niet igv een spoedeisende situatie.

Meneer is in beeld bij justitie en zij zetten gedwongen zorg in indien daar aanleiding toe is.

Dat klopt.
Maar mijn spoed is duidelijk anders dan de werkelijkheid.
Voordat er ingegrepen wordt met spoed moet er vaak al veel gebeurd zijn.

Zie heeeeel veel voorbeelden in het nieuws.
Hoe vaak geven mensen niet aan dat zij meldingen gedaan hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:01

Pfoe, ik snap dat je er niet op zit te wachten dat deze meneer terug komt, maar aan de andere kant snap ik ook dat de zorg overbelast is en dat er "nog niets ernstigs genoeg is gebeurd".
Toch raar dat er eerst "iets moet gebeuren" voor er kan worden ingegrepen. Je leest zoveel enge verhalen over gaskranen die open gedraaid worden etc.
Heeft hij nog contact met zijn familie? Misschien kunnen zij er op aandringen dat deze man hulp krijgt.
Is hij nog handelsbekwaam?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:14

Cayenne schreef:
Pfoe, ik snap dat je er niet op zit te wachten dat deze meneer terug komt, maar aan de andere kant snap ik ook dat de zorg overbelast is en dat er "nog niets ernstigs genoeg is gebeurd".
Toch raar dat er eerst "iets moet gebeuren" voor er kan worden ingegrepen. Je leest zoveel enge verhalen over gaskranen die open gedraaid worden etc.
Heeft hij nog contact met zijn familie? Misschien kunnen zij er op aandringen dat deze man hulp krijgt.
Is hij nog handelsbekwaam?

Denk je serieus dat het feit of meneer handelingsbekwaam is met de buren gedeeld wordt?

Meneer zit in het strafrechtproces dus is er een OVJ bij betrokken, dat is een geluk voor TS en andere buren, hierdoor kan er sneller ingegrepen worden.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:52

Sunnda schreef:
Mjelleke schreef:

Hij hoort niet het recht te hebben op vanalles, de buurt hoort het recht te hebben niet naast zo iemand te hoeven wonen die gewoon een tijdbom is en waarvan je maar mag hopen dat hij alleen zichzelf wat aandoet.
Want de hulpverlening kan en wil niets met dit soort mensen, functioneert op dit soort gebieden helemaal niet meer eigenlijk en er lopen op dit moment honderden van dit soort mensen als tijdbommen rond. Vaak door een combi van psychische nood en (flink) middelengebruik.

En toch vindt ik deze reactie wat kort door de bocht. Zoals ik het heb gelezen is het nu nog een eenmalig incident geweest. Het is niet zo dat hij dagelijks, zoals ts nu omschrijft, ontspoort rondloopt. Wel dat hij wat overlast geeft en het niet zo goed met hem gaat (van horen zeggen, onduidelijk of ts wel eens echt met hem in gesprek is geweest om dit te vragen)

Het is onduidelijk wat zijn (medische) geschiedenis is en of hij eventueel in beeld is (of onder benadeling is) bij instanties zoals het GGZ
Om dan nu gelijk te zeggen dat hij het recht niet meer heeft is wat mensonterend. Je weet namelijk niet wat de aanleiding of oorzaak is. Niet dat ik het goed praat, maar vaak is er meer aan de hand dan mensen weten. Het is duidelijk dat de buurman een hulpvraag heeft. Ook een naaste van jou zou eventueel eens kunnen ontsporen, om dat gelijk te zeggen dat diegene geen recht meer heeft om rond te lopen gaat echt een stap te ver. Maar dat is mijn mening.

Dat er enorm veel mensen rondlopen die psychische hulp nodig hebben is alom bekend, dat er enorme wachtrijen hierdoor zijn ook. Maar om nu te zeggen dat de hulpverlening helemaal niets meer wil of kan met deze hulpbehoevende personen is natuurlijk onzin. Ook het GGZ zit vol, loopt over en kamt met personeels problematiek.