ID kaart mee laten nemen door een ander

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

daantjuhhh

ID kaart mee laten nemen door een ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-24 19:06

Hoi.

Ik heb een soort van discussie.

Stel je bent op vakantie in Griekenland.
Je blijkt je ID kaart vergeten.

Mag je dan een andere vakantie ganger die nog moet komen je ID kaart mee laten nemen?

Ik weet dat uitlenen niet mag.
Maar nu leen je hem eigenlijk niet echt uit.
Ik kan wel voorstellen dat je problemen kunt krijgen bij controle.
Ze zullen je vragen gaan stellen waarom jij een ID kaart van een ander bij je hebt.

Uitlenen is strafbaar, maar is dit ook strafbaar?
Niet dat ik dit probleem heb hoor.
Maar ben gewoon nieuwsgierig.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Onali

Re: ID kaart mee laten nemen door een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:08

Hoe ben je het land ingekomen dan?

Berdien

Hoe is diegene in Griekenland gekomen zonder ID-kaart? Met een paspoort? Dan is ID-kaart toch niet nodig?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Westhof

Zouden ze die er überhaupt uitpikken als hij gewoon tussen je andere pasjes zit?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:09

Hoe ben je dan in Griekenland gekomen zonder ID of paspoort? Of bedoel je van hotel naar bijvoorbeeld strand?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:11

Nou ten eerste moet je hem zelf bij je hebben dus het is eigenlijk al raar dat hij niet bij de persoon zelf is die immers in het buitenland zit. Maar stel dat het zo is dan laat je die ander gewoon jouw ID kaart meenemen. Gewoon in je portemonnee. Niemand die het ziet of opmerkt hoor.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:12

Westhof schreef:
Zouden ze die er überhaupt uitpikken als hij gewoon tussen je andere pasjes zit?

Inderdaad, bij de ander wordt toch alleen diens ID gecheckt, niet je AH bonuskaart die hij in zijn portemonnee heeft zitten.
Maw wat maakt het uit, mits hij geen rare dingen doet en geen reden geeft tot fouilleren oid dat hij iemand anders zijn ID kaart bij zich heeft.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:13

Onali schreef:
Hoe ben je het land ingekomen dan?

Met de auto? Ik heb geen idee hoe de controle in griekenland is hoor bij de grensovergangen, maar je zal er dan ongetwijfeld niet met het vliegtuig gekomen zijn.

I am because you were

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:25

Ik heb altijd zowel id als paspoort mee bij buitenlandreizen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:34

Een paar jaar geleden ben ik naar mijn nichtje gegaan, die voor studie in Rome was. We moesten voor haar een extra koffer meenemen. Toen wij weer terug in NL waren, bleek dat het paspoort van haar vriend nog in de koffer zat. Omdat hij naar Rome wilde, had hij deze nodig. Iemand anders die naar NL ging, heeft zijn paspoort toen zonder problemen meegenomen.

[&]

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:55

Je mag het vliegtuig betreden en reizen zonder paspoort of ID binnen Schengen. Als ze erom vragen is het om te checken of je naam bij je ticket hoort. Dit mag ook met een rijbewijs.
Officieel mag een hotel niet om je ID vragen, dit zou ook met rijbewijs kunnen. Je moet je wel kunnen identificeren indien erom gevraagd wordt, dus laten meenemen door een betrouwbare bekende is wel je beste optie. Anders kan je nog laten versturen maar dit gaat vaak langzaam.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:58

Ik ben ooit naar Zwitserland gereisd met het paspoort van mijn man ipv die van mezelf :D. Daar heeft niemand moeilijk over gedaan (ik reisde met de trein).

Extremely rare and Beyond Compare

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-24 19:59

Deze persoon is zonder controle op Schiphol aangekomen in Griekenland.

Nogmaals. Ik ben het niet.
Ik snap het ook niet.

Maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Ik heb ooit een aflevering gezien van border security waarin iemand ondervraagd werd omdat hij een paspoort van een ander bij zich had in de bagage.

Deze persoon had ook geen goede intenties dus vergelijkbaar is het niet helemaal.

[o] [o] [o]

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:02

Karlijnxxx schreef:
Je mag het vliegtuig betreden en reizen zonder paspoort of ID binnen Schengen. Als ze erom vragen is het om te checken of je naam bij je ticket hoort. Dit mag ook met een rijbewijs.
Officieel mag een hotel niet om je ID vragen, dit zou ook met rijbewijs kunnen. Je moet je wel kunnen identificeren indien erom gevraagd wordt, dus laten meenemen door een betrouwbare bekende is wel je beste optie. Anders kan je nog laten versturen maar dit gaat vaak langzaam.

Niet correct. Een luchtvaartmaatschappij behoudt het recht om je te weigeren met een rijbewijs. Soms krijg je een enkele uitzondering bij KLM. Het grondpersoneel moet daar toestemming voor vragen van dienstdoende leiding.

Bij geen akkoord is het: nooddocument aanvragen of zorgen dat je je paspoort/ID kaart tevoorschijn tovert. Lukt dat niet voordat de vlucht vertrekt dan wordt het omboeken.
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 10-07-24 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:02

Toen ik dit jaar naar Zakynthos ging heb ik op allebei de vliegvelden geen id/paspoort hoeven laten zien.

♡+ Summer ♡+
B+11 L1+4

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-24 20:05

xxxmh schreef:
Toen ik dit jaar naar Zakynthos ging heb ik op allebei de vliegvelden geen id/paspoort hoeven laten zien.

Ik vorig jaar op Schiphol niet.
Om Samos moesten we ze allemaal laten zien.

[o] [o] [o]

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:07

daantjuhhh schreef:
xxxmh schreef:

Apart, ik vloog ook op schiphol.

♡+ Summer ♡+
B+11 L1+4

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:07

daantjuhhh schreef:
xxxmh schreef:

Apart, ik vloog ook op schiphol. Vond het al gek, had de hele tijd paspoort in m'n handen haha

♡+ Summer ♡+
B+11 L1+4

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-24 20:09

Ja dat zeg ik. Op Schiphol hoefde ik hem niet te laten zien.

Maar de terugreis op Samos moest het hele gezin hun ID kaarten laten zien.

[o] [o] [o]

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:50

NinaCharlie schreef:
Karlijnxxx schreef:

Niet correct. Een luchtvaartmaatschappij behoudt het recht om je te weigeren met een rijbewijs. Soms krijg je een enkele uitzondering bij KLM. Het grondpersoneel moet daar toestemming voor vragen van dienstdoende leiding.

Bij geen akkoord is het: nooddocument aanvragen of zorgen dat je je paspoort/ID kaart tevoorschijn tovert. Lukt dat niet voordat de vlucht vertrekt dan wordt het omboeken.

Luchtvaartmaatschappijen staan niet boven de wet. Ze zijn geen douane en doen geen paspoortcontrole. Ze kijken enkel naar of je ticket bij je naam hoort en gebruiken daarvoor een identiteitsbewijs, dit kan ook een rijbewijs zijn. Bij twijfel mogen ze je weigeren. Binnen Schengen ga je ook niet door de paspoort controle en dit staat ook op de Schiphol website.

Ik vlieg voor werk een aantal keer per jaar en op mij. laatste werktrip ook gehad dat een medereiziger van onze groep enkel een rijbewijs meehad en mocht gewoon instappen. Dit was binnen Schengen en niet met KLM. Ik raad het niet actief aan, maar wil ook voor TS het in perspectief zetten. Nogmaals, als autoriteiten je vragen te legitimeren moet je dit wel kunnen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-24 20:54

Ja ik zeg alleen maar wat ik geconstateerd heb.
Maar daar gaat het niet om.

De persoon die die kant op gaat met haar id heeft zelf wel zijn paspoort mee.
Ik vraag mij alleen af of stel je krijgt een controle van je tas je er problemen mee kunt krijgen omdat je de ID van een ander bij je draagt.

[o] [o] [o]

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:01

Is opsturen met een speciale spoed transport niet verstandiger? Dat zal wat kosten maar misschien wel verstandiger

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:02

Karlijnxxx schreef:

Mijn zus is op deze manier naar Spanje gevlogen. Thuis al de vlucht ingecheckt. Ze was haar ID kaart kwijt. Met rijbewijs ingecheckt in het hotel. Ging prima.

Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:10

daantjuhhh schreef:
Ja ik zeg alleen maar wat ik geconstateerd heb.
Maar daar gaat het niet om.

De persoon die die kant op gaat met haar id heeft zelf wel zijn paspoort mee.
Ik vraag mij alleen af of stel je krijgt een controle van je tas je er problemen mee kunt krijgen omdat je de ID van een ander bij je draagt.

Enkel als ze al om één of andere reden eruit wordt gepikt, maar dan moet er meer aan de hand zijn. Dus gewoon laten meenemen als je haar vertrouwt. Zolang ze zich er niet mee identificeert en het verhaal is duidelijk, transparant en eerlijk, zie ik niet dat ze er problemen mee krijgt.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 10-07-24 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:11

Karlijnxxx schreef:
Luchtvaartmaatschappijen staan niet boven de wet. Ze zijn geen douane en doen geen paspoortcontrole. Ze kijken enkel naar of je ticket bij je naam hoort en gebruiken daarvoor een identiteitsbewijs, dit kan ook een rijbewijs zijn. Bij twijfel mogen ze je weigeren. Binnen Schengen ga je ook niet door de paspoort controle en dit staat ook op de Schiphol website.

Ik vlieg voor werk een aantal keer per jaar en op mij. laatste werktrip ook gehad dat een medereiziger van onze groep enkel een rijbewijs meehad en mocht gewoon instappen. Dit was binnen Schengen en niet met KLM. Ik raad het niet actief aan, maar wil ook voor TS het in perspectief zetten. Nogmaals, als autoriteiten je vragen te legitimeren moet je dit wel kunnen.

Ik heb jarenlange werkervaring met het controleren van reisdocumenten voor luchtvaartmaatschappijen, dat je enkele keren per jaar vliegt betekent voor mij dus niet zo veel.

Dat het op jouw laatste werktrip gedoogd is, wil niet zeggen dat het mag.

Het zit namelijk zo: de luchtvaartmaatschappij draagt verantwoordelijkheid voor het controleren van juiste reisdocumenten. Dat wil zeggen: inderdaad een identiteitscontrole dat jij bent wie jij zegt dat je bent maar ook of je document lang genoeg geldig is en of je een visum/verblijfsvergunning nodig hebt.

Deze regels worden IATA breed opgesteld en uitgelezen vanuit Timatic.

In principe is een paspoort altijd vereist maar voor landen binnen de EU (let op, niet Schengen want dat is niet hetzelfde) mag je ook reizen op een identiteitsbewijs, indien dit het geval is dan wordt dat vermeldt in Timatic.
IATA breed is reizen op een rijbewijs NIET toegestaan maar kan dit soms worden gedoogd, hier is wel toestemming voor nodig.
Wordt dit gedaan zonder toestemming en vallen de autoriteiten hier over op plaats van bestemming dan riskeert de luchtvaartmaatschappij een fikse boete en in gevallen (vaak buiten de EU) wordt een passagier vaak zonder pardon geweigerd en teruggestuurd op kosten van de luchtvaartmaatschappij.

Zie ook:

Afbeelding
Bron: Marechaussee.nl

Heeeel lang verhaal kort.. :') :

Door de verdragen van Schengen is er vanuit de Nederlandse autoriteiten geen paspoortcontrole maar luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht na te gaan of een ieder zich houdt aan de IATA regels. Doen ze dat niet, dan riskeren zij boetes.

Gelukkig gaat het hier niet over buiten de EU of Schengen.

De vraag is of je met een ID bewijs van een ander op zak mag reizen.

Het is niet strafbaar om met een verklaarbaar verhaal andermans ID bij je te dragen om deze te retourneren naar de eigenaar.
Het wordt een ander verhaal als je meerdere documenten bij je draagt die niet van jou zijn en het wordt natuurlijk identiteitsfraude als je andermans documenten gebruikt.