Concentratiekampen bezoeken Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justme_Lisaa

Concentratiekampen bezoeken Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 15:12

Hi bokt,

Best een gek onderwerp om zo op een paardenforum te gooien, maar ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen!
Zolang ik me al kan herinneren trekt de tweede wereldoorlog en alles wat daarbij hoort qua informatie en kennis. Begrijp me niet verkeerd, op een goede manier dat het me interesseert en wil graag meer erover begrijpen en leren. Omdat ik van mening ben dat dit blijvend verteld moet worden. Zo ben ik naar het Anne Frank huis geweest, Auschwitz bezocht en meerdere belangrijke punten in Krakau bezocht. Zo staat er in mijn vakantie ook een bezoek aan kamp Westerbork gepland.
Aangezien je ook nog twee kampen in zowel Amersfoort en Vught hebt, wil ik er graag daarvan nog eentje bezoeken als ik de tijd heb. Maar welke is nu echt aan te bevelen? Waarvan mensen met kennis zeggen, die verteld het verhaal meer en is qua informatie uitgebreider. En misschien in aan te bevelen niet de juiste benaming, maar welke keuze is meer informatiever.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:21

Kamp Westerbork ben ik ooit geweest, ik vond het niet erg indrukwekkend. Ik weet niet hoe het nu is.

Onali

Re: Concentratiekampen bezoeken Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:18

Waarom ga je niet naar beide?

Ik ben in Amersfoort geweest en vond het heel bijzonder. Niet heel veel meer van over maar het museum was erg interessant.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:22

Wij zijn onlangs in Vught geweest.
Het was erg indrukwekkend. Het is niet groot maar je voelt wel echt de bedrukte en trieste sfeer.
Het voelde ook heel tegenstrijdig omdat rond het concentratiekamp echt prachtige natuur ligt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:34

Vught is indrukwekkender dan Amersfoort maar beide zijn de moeite waard om te bezoeken vind ik. Ze vertellen beiden een ander verhaal.
Westerbork ook geweest, vond het tegenvallen. Heel erg om te zeggen. Ik vond dat er weinig bewaard is gebleven, wat je wel in Vught hebt.

Wij zijn in mei in kamp Sachsenhausen geweest, ligt dichtbij Berlijn. Dat was echt heel indrukwekkend, ik werd er op sommige plekken echt heel verdrietig van. Het is heel goed bewaard gebleven.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:37

Siers83 schreef:
Vught is indrukwekkender dan Amersfoort maar beide zijn de moeite waard om te bezoeken vind ik. Ze vertellen beiden een ander verhaal.
Westerbork ook geweest, vond het tegenvallen. Heel erg om te zeggen. Ik vond dat er weinig bewaard is gebleven, wat je wel in Vught hebt.

Wij zijn in mei in kamp Sachsenhausen geweest, ligt dichtbij Berlijn. Dat was echt heel indrukwekkend, ik werd er op sommige plekken echt heel verdrietig van. Het is heel goed bewaard gebleven.

Sachsenhausen is inderdaad heel indrukwekkend. Mocht je daar in de buurt zijn echt een aanrader. Echt momenten gehad waarop je het verdriet en de "dood" kon voelen.
En dan de grote boom op het terrein,als doe nou eens kon praten.....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:38

Ik vond in Vught de barakken heel erg indrukwekkend en ook het pad door een prachtig bos waarna je bij de fusilladeplaats komt.
Zo bizar om te bedenken dat de gevangenen hetzelfde pad liepen richting hun dood.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:39

Esther_r20 schreef:
Siers83 schreef:

Sachsenhausen is inderdaad heel indrukwekkend. Mocht je daar in de buurt zijn echt een aanrader. Echt momenten gehad waarop je het verdriet en de "dood" kon voelen.
En dan de grote boom op het terrein,als doe nou eens kon praten.....

In Amersfoort heb je de restanten van het dodenhuisje en de fusileerplaats.

Kreeg daar ook kippevel, enige wat ik echt een domper vond was de bebouwing aan de andere kant.
Doet afbreuk aan de opgravingen van het kamp.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:40

In Vught wonen ook nog steeds Molukkers op de plek waar ze werden opgevangen.
We hadden als gids iemand die zelf ook in het kamp had gezeten. Hij kon heel indrukwekkende verhalen vertellen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:45

Esther_r20 schreef:
Siers83 schreef:

En dan de grote boom op het terrein,als die nou eens kon praten.....

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:47

Ik kan je de hand schudden
Ik vind het onderwerp ook reuze "interessant"
Wij willen ook naar Westerbork kunnen er op de fiets heen vanaf ons vakantie adres.
Wij zijn ook eens naar de Grebbeberg geweest dat heeft ook wel indruk gemaakt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:50

Ik zou ook nog eens naar Auschwitz-Birkenau willen, maar ik ben bang dat het te heftig gaat zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:57

Geen Nederland maar ben je al eens naar Bergen-Belsen geweest? Ik ben er nu 3x geweest en vind dat zo indrukwekkend!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:57

Ik denk dat ze alledrie hun eigen waarde hebben en hun eigen verhaal vertellen. Westerbork is misschien niet meer zo fysiek zichtbaar terwijl de grond verder onbebouwd is gebleven, waardoor het heel leeg aanvoelt. Maar ik denk dat als je je een beetje kunt verdiepen in de verhalen van het specifieke kamp, en verder kunt kijken dan wat er op het moment nog is, het net zo indrukwekkend is. Ik moet wel zeggen dat ik als kind vrij vaak naar Westerbork ging, dus het heeft voor mij wat meer waarde dan de gemiddelde Nederlander.

Ik ben in Amersfoort geweest, en daar was niet veel meer van over. Wel een mooi museum, en de fusileerplaats is erg indrukwekkend. Vught kan ik niets over zeggen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:58

Als je ook bunkers interessant vindt dan kun je nabij Middelburg in Zeeland een tour langs 6 bunkers krijgen met ..Bunker verhalen zie hun website, was erg interessant om eens te zien en als je er toch bent het Bevrijdingsmuseum Zeeland en een kleinere in Polderhuis in Westkapelle, Bunkermuseum Zoutelande
Maar er liggen zijn meerdere kleinere oorlogs gerelateerde museums in Zeeland.
Laatst bijgewerkt door kally op 07-07-24 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 17:04

Bedankt allemaal al voor deze informatie! Ik wil bewust niet naar alle drie toe in mijn vakantie, want anders wordt het wellicht zo overweldigend qua Kampen in korte tijd. Wat betreft Kampen in Duitsland ben ik nog niet geweest, buiten het feit dat ik afhankelijk ben van het OV, hoogstwaarschijnlijk het dan alleen moet doen vind ik de stap nog best groot om naar zo’n kamp ik Europa te gaan.
Auschwitz kan ik echt aanraden voor iedereen die twijfelt. Wij waren de eerste om 07:30 in het kamp en dan komt alles veel meer binnen. Vanaf 13:00 kwamen de bussen vol toeristen, goed dat mensen de verhalen willen blijven ‘ervaren’, maar het deed echt afbreuk aan de plek. Wij waren blij dat we zo vroeg er waren en dat we net voor de mensen massa eruit waren.
Kamp Westerbork doen wij ook vanwege het feit dat we er nu op 30 minuutjes met de vakantie eraf zitten.
Ik ga eens rustig al jullie reacties lezen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:15

Vught is wel een aanrader. Niet in Nederland maar Mauthausen is ook indrukwekkend en goed bewaard.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:16

Bij Westerbork zijn regelmatig gratis rondleidingen, dat is wel de moeite waard! Er is niet veel meer, maar door die verhalen ga je het wel weer voelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:30

Ik vond Vught ook heel indrukwekkend. Wel bizar dat er tijdens onze wandeling buiten een drone boven vloog. De PI Vught zit er pal naast.

Geen concentratiekamp, maar de bunkerroute in Ouddorp vond ik ook erg indrukwekkend.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:40

Daihyo schreef:
Ik vond Vught ook heel indrukwekkend. Wel bizar dat er tijdens onze wandeling buiten een drone boven vloog. De PI Vught zit er pal naast.

Nou zeg dat :')
Wij wonen redelijk in de buurt en ik ging 's ochtends een keer nog voor de hitte even via het bos naar de fusilladeplaats.
Komt er met grote snelheid een politieauto met bivakmutsen en geweren aangescheurd :oo Blijkbaar dachten ze dat ik iets van plan was bij de PI ofzo _O-
Toen ze zagen dat ik bloemen kwam leggen, waren ze ook zo weer weg. Maar ik stond wel even raar te kijken :')
Er hangen overal camera's in het bos rond Kamp Vught en de PI, dus ze zullen voor de zekerheid wel even zijn gaan kijken.
Maar ik schrok me wel even te pletter en dacht echt dat ik iets verkeerds had gedaan.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:44

Westerbork is vooral het museum wel interessant volgens mij (de laatste keer dat wij in de buurt waren was het dicht vanwege corona dus het is lang geleden dat ik er binnen ben geweest), van het kamp zelf is weinig over. Amersfoort ben ik nooit geweest, Vught wel en dat is echt wel een aanrader. In Duitsland en Polen is inderdaad nog veel meer te bezoeken wat ontzettend indrukwekkend is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:50

Geen kamp, wel een gevangenis: het "Oranjehotel" in Scheveningen, waar veel verzetsmensen gevangen hebben gezeten en van hieruit naar de duinen werden gebracht om gefusilleerd te worden. Ik vond het heel indrukwekkend. https://www.oranjehotel.org/

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:56

Cayenne schreef:
Ik zou ook nog eens naar Auschwitz-Birkenau willen, maar ik ben bang dat het te heftig gaat zijn.

Ik ben daar vorig jaar geweest, vooral omdat mijn man dit graag wilde.
Ik kan je zeggen dat alles echt goed geregeld en beveiligd is (en dat het mensen van over de hele wereld trekt) het was overal stil en al helemaal op de terugreis in de bus. Zo onwerkelijk dat mensen elkaar dit aan hebben gedaan (en nog doen)
Maar voor mij legde het best iets zwaarmoedigs op mijn vakantie wat ik van tevoren al verwacht had, maar dat is misschien ook de aard van het beestje.
We hebben de overige dagen echt even moeten bijkomen en ook andere dingen ondernomen (Krakau bezoeken, zoutmijnen, Rondreis terug naar Berlijn etc)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:03

...ik ben in Vught geweest met een dochter van een vrouw die 'het bunkerdrama' overleefd heeft.

"Hier,in deze ruimte heeft mijn moeder het trauma opgelopen dat ook mijn leven zo moeilijk heeft gemaakt...."

Dat maakte het voor mij heel indrukwekkend.

(Objectieve gegevens over wat er precies te zien is, zijn mij niet bijgebleven.
Wel dat de beruchte EBI op bijna hetzelfde terrein ligt.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:54

Hier ook interesse voor concentratiekampen. De oom van mijn moeder heeft zelf in het oranjehotel gevangen gezeten en uiteindelijk in kamp Amersfoort. Hij was een predikant en is uiteindelijk daar gestorven.