Glazen of plastic voorraadpotten? En welke?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desireeeee

Glazen of plastic voorraadpotten? En welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 17:26

Hi!

Ik hoop dat ik dit topic goed heb neergezet :o

Het wordt tijd voor ons om de keuken en voorraadkast eens goed op te ruimen, maar ik zie soms door alle bomen, eh eten, het bos niet meer ;)

Wij kopen graag veel en groot in, denk aan verschillende soorten bonen, erwten, zout, bloem; suiker, rijst, etc. En daarnaast proberen we ook zoveel mogelijk zelf te maken (pasta, lasagnebladeren, etc). Doordat we zowel de grondstoffen als het eten goed willen bewaren, hebben we heel wat opbergruimte nodig. Nu staat het los in de verpakkingen, plastic ziplockbag, losse bakken, etc, maar dat is dus niet wat.

Voorraadpotten lijken mij de oplossing. Maar plastic of glas? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar glas ivm gezondheid. Of is dat ondertussen achterhaald? En glas lijkt me beter voor het milieu, maar ik dacht ook te lezen dat dat niet altijd zo is?

En als we dan voor glazen potten gaan. Welke dan? Ze moeten goed afsluitbaar zijn. Het liefst vierkant zodat we zoveel mogelijk kwijt kunnen. Het liefst dezelfde (of max 2-3 variaties), die in verschillende maten er zijn (5 kg rijst vs 1 pak suiker). Vooral de grote maat is lastig te vinden, maar wellicht zijn daar andere oplossingen voor.

En wat nog het moeilijkste lijkt te zijn.. Ik wil er geen 100en euros aan kwijt zijn.

Dus ik ben benieuwd welke voorraadpotten Bokt gebruikt, of er aan- of afraders zijn, of misschien een oplossing waar ik nog niet aan heb gedacht :D

Stampeltje

Re: Glazen of plastic voorraadpotten? En welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:45

Ik heb al jaren en jaren glazen voorraadpotten van de Ikea. Als de kwaliteit onveranderd is dan is het echt een aanrader. De naam die ik nu kan vinden is Korken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:56

Ik heb glas. Laatst een hele voorraad glazen kruidenpotjes gekocht, daar ga ik binnenkort eens mijn kruidenla mee ordenen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:30

Ik vind glas ook prettiger. Verkleurd niet, geen micro plastic, neemt minder makkelijk geuren over dan plastic. Beesten vreten er niet doorheen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:32

Ik heb ook de glazen potten van de IKEA. Korken inderdaad.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:32

Ik heb voornamelijk glas, omdat Pieter pot failliet was gegaan terwijl ik nog kilos aan potten thuis had :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 19:50

Ik gebruik het liefst glazen vierkanten weckpotten! Inderdaad beter voor het milieu, hard plastic vergaat gewoon niet en kan je dus niets meer mee als het kapot is. Verder verkleurt en geurt het niet, zijn ze enorm stevig en makkelijk schoon te maken. Daarnaast heb ik twee keer een motjesplaag gehad, die dus gewoon in van die hard plastic afgesloten bakken komen (ook met zo'n rubberen sluitring in de deksel), vraag me niet hoe. Sindsdien volledig overgestapt op glas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:19

Glas. Plastic neemt toch geurtjes op, beschadigd makkelijker en is dan niet meer goed schoon te krijgen en beestjes kunnen er doorheen knagen. Ten slotte als glas stuk gaat, gaat het of de glasbak in om nieuw glas te worden of kan je het klein slaan en in gat in de grond gooien zonder ellende voor beesten, lucht en grondwater omdat het sec inert spul is. Plastic versplinterd of verbrokkeld op een gegeven moment hoe netjes je er ook mee werkt en qua afval verwerking is het een probleem waar sec geen goede oplossing voor is aangezien ook recycing microplastics problemen niet oplost.
Energieverbruik zou beter zijn van plastic misschien, maar energie gebruik zou emissieloos kunnen, plastic gaat niet zonder microplastics en enkel de 1 en 2 cijfers zijn soorten die eigenlijk goed recyclebaar zijn. Liever geen plastic als er een andere optie is, al is het waar mogelijk eerder de kringloop dan nieuw mocht ik binnen redelijke termijn tegen juiste soort pot aanlopen. Zo niet dan heeft Ikea inderdaad fijn spul voor te doen prijs, zeker met grotere hoeveelheden nodig.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:23

Ik heb het meeste in glazen weckpotten zitten (net als JudithGigi van Pieter Pot). Maar voor de grotere bulkvoorraden vond ik dat niet zo handig, dus mijn pizzabloem zit in plastic horecabakken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:42

Suliko schreef:
Ik gebruik het liefst glazen vierkanten weckpotten! Inderdaad beter voor het milieu, hard plastic vergaat gewoon niet en kan je dus niets meer mee als het kapot is. Verder verkleurt en geurt het niet, zijn ze enorm stevig en makkelijk schoon te maken. Daarnaast heb ik twee keer een motjesplaag gehad, die dus gewoon in van die hard plastic afgesloten bakken komen (ook met zo'n rubberen sluitring in de deksel), vraag me niet hoe. Sindsdien volledig overgestapt op glas.

Die heb ik ook! Werkt heel fijn, blijft mooi en neemt geen geurtjes op.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 06:34

Mijn voorkeur is zeker glas. Heb Xenos, Blokker en IKEA geprobeerd. Als vaatwasser bezitter kan ik zeggen dat IKEA kwalitatief beter is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 07:34

Wij hebben ook glas.
Ik heb maar een paar grote glazen potten, wij gebruiken ze om de koffiebonen op te slaan. I feel you wat de prijs betreft, een grote pot kan best veel kosten. Wij kopen minstens 8kg koffiebonen in 1x, verschillende soorten, en moeten die dan mengen en netjes bewaren.

Wij hebben onze grootste (met rood deksel) in Spanje gekocht, daar waren ze opmerkelijk goedkoper.
Afbeelding

De andere komen van Ikea. Degelijke kwaliteit, maar als je er daar meerdere van nodig hebt, tikt het wel aan.
Ik heb ook nog 2 plastic potten van dit formaat, die heb ik geloof ik in de Wibra gekocht. Daar bewaar ik mijn cornflakes en havermout in.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:30

De weckpotten bij Ikea zijn echt goed betaalbaar (2 euro per pot ofoz). Ik heb vierkante gekocht bij Dille en Kamille gekocht, die zijn wel wat duurder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:07

Zou er alleen niet mee wecken :Y) Maar voor opbergen kan prima.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:20

Hier gebruiken we glazen voorraadpotten. Voor de "dagelijkse/gewone" voorraad hebben we de bormioli fido 3 L potten staan, het liefst de vierkante. Dat werkt prima als voorraadpot, makkelijk in gebruik& schoon te maken.
Voor grotere opslag is het idee om honing emmers of luchtdichte foodgrade tonnen waar het in verpakking ingaat te gebruiken.

Voor wecken/cannen gebruiken we deze potten niet.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 21:20

Dankjewel voor alle reacties! Fijn dat jullie meedenken. Glazen potten it is. :D

Ik ga eens kijken naar Korken van Ikea. Bevalt zo te horen erg goed. Ze zijn niet helemaal vierkant, maar zeker het overwegen waard gezien de prijs en kwaliteit.

Suliko schreef:

Wat vervelend zeg van die motjesplaag! Wel fijn dat ze niet door glas heen komen. Welke weckpotten heb jij? Ik kan nog weinig vierkante vinden..

tamary schreef:
Glas. Plastic neemt toch geurtjes op, beschadigd makkelijker en is dan niet meer goed schoon te krijgen en beestjes kunnen er doorheen knagen. Ten slotte als glas stuk gaat, gaat het of de glasbak in om nieuw glas te worden of kan je het klein slaan en in gat in de grond gooien zonder ellende voor beesten, lucht en grondwater omdat het sec inert spul is. Plastic versplinterd of verbrokkeld op een gegeven moment hoe netjes je er ook mee werkt en qua afval verwerking is het een probleem waar sec geen goede oplossing voor is aangezien ook recycing microplastics problemen niet oplost.
Energieverbruik zou beter zijn van plastic misschien, maar energie gebruik zou emissieloos kunnen, plastic gaat niet zonder microplastics en enkel de 1 en 2 cijfers zijn soorten die eigenlijk goed recyclebaar zijn. Liever geen plastic als er een andere optie is, al is het waar mogelijk eerder de kringloop dan nieuw mocht ik binnen redelijke termijn tegen juiste soort pot aanlopen. Zo niet dan heeft Ikea inderdaad fijn spul voor te doen prijs, zeker met grotere hoeveelheden nodig.

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg! Goed om weer wat nieuws te hebben geleerd. Kringloop is ook nog een goed idee. Ik ga eens kijken of hier wat in de buurt zit. Ben alleen bang dat ze voor grotere hoeveelheden dan niet meerdere potten hebben, maar wie weet!

Toffeltje schreef:
Ik heb het meeste in glazen weckpotten zitten (net als JudithGigi van Pieter Pot). Maar voor de grotere bulkvoorraden vond ik dat niet zo handig, dus mijn pizzabloem zit in plastic horecabakken.

Ook een goed idee! Doe je het er dan zo in? :)

@Century, het is inderdaad alleen voor opbergen :')

samirah schreef:
Hier gebruiken we glazen voorraadpotten. Voor de "dagelijkse/gewone" voorraad hebben we de bormioli fido 3 L potten staan, het liefst de vierkante. Dat werkt prima als voorraadpot, makkelijk in gebruik& schoon te maken.
Voor grotere opslag is het idee om honing emmers of luchtdichte foodgrade tonnen waar het in verpakking ingaat te gebruiken.

Voor wecken/cannen gebruiken we deze potten niet.

De bormioli zijn volgens mij best dure weckpotten als ik het zo zie? Zijn ze kwalitatief ook veel beter?
Emmers en foodgrade ga ik me nog eens in verdiepen.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:28

Desireeeee schreef:
Toffeltje schreef:

Ook een goed idee! Doe je het er dan zo in? :)

Ja, ik koop een grote zak bloem en vul daarmee zo'n horecabak. Voor dingen die ik veel gebruik doe ik vervolgens ook nog een kleiner beetje in een weckpot, dat vind ik wat handzamer, die vul ik dan steeds opnieuw uit de grote bak. Ik zet het wel altijd donker weg. Zowel de bakken als de weckpotten laten licht door en dat komt de houdbaarheid niet ten goede.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:36

Ik weet niet waar mijn vierkante weckpotten vandaan komen, ik kon ze van iemand overnemen die voor een andere kastindeling ging. Heb ze wel aangevuld met rondere weckpotten van de ikea, die zijn heel schappelijk in prijs. Zijn wat onhandiger qua ruimte inname, maar zijn verder ook prima!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 22:43

Kringloop is een lange(re) adem traject om potten te verzamelen, maar je loopt nog wel eens tegen aparte dingen aan.