Wat te doen na meerdere lange stroomstoringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

MyWishMax

Wat te doen na meerdere lange stroomstoringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 08:21

Oke, dit zal voor velen echt een hele domme vraag en overbodig topic zijn, maar mijn hoofd werkt niet genoeg mee om dit uit te zoeken. :+

De straat waar ik woon heeft ineens last van stroomstoringen. Vorige week vrijdag lag het er bijna 4 uur uit, net iets korter. Woensdag klapte weer alles eruit om 4 uur 's middags en zijn ze tot half 1 's nachts bezig geweest voordat het weer werkte. Ik ging ervanuit dat ze gisteren overdag er verder aan zouden werken, omdat de stoep nog open lag. Maar helaas niet. Rond half 7 s avonds kwamen er weer allerlei busjes de straat in en gingen ze aan de slag. Ik had stroom tot 7 uur en toen viel alles weer uit. Eerst werd gezegd dat het om 9 uur 's avonds zou werken, toen om half 12 en vervolgens pas om 9 uur deze ochtend. Ik zit dus nog steeds zonder stroom. Ze hebben tot half 3 vannacht doorgewerkt. Helaas ook extreem luid met lachen en praten, dus jullie begrijpen hoe mijn nacht was. :+
Daarna heb ik ze niet meer gezien of gehoord. Ook nu niet, tenzij ze aan het begin van de straat bezig zijn?

Gisteren kreeg ik al de tip voor bepaalde dingen in de koelkast die weg gegooid moeten worden en anderen wat eventueel wel goed gebleven is. Toen was het dus ruim 8 uur zonder stroom en na 4 uur was mijn vriesgedeelte in de koelkast al nattig, helaas. Maar nu is het dus al bijna 14 uur zonder stroom. En er is geen zekerheid dat het om 9 uur werkt.

Wat moet ik allemaal doen? Je schijnt automatisch een vergoeding te krijgen, maar dat stelt niks voor en kan ik niet mijn boodschappen mee vervangen. Je krijgt pas wat als het 4 uur of langer is en dan elke 4 uur daarna. En bij 8 uur krijg je 55 euro. Plus dat ze zeggen dat bij extreme situaties je geen vergoeding krijgt, maar wat een extreme situatie is kan ik nergens vinden. Ik vind dit vrij extreem :')
Mijn verzekering weet ik niet of die het vergoeden, dat kon ik niet zo snel duidelijk vinden en dan krijg je nog het probleem van eventueel moeten aantonen wat er allemaal in zat en eerst afwachten of ik een vergoeding krijg van de netbeheerder.

De boodschappen is door mijn extreem kleine budget dus wel echt een probleem. Na die 1e storing durfde ik nog wel wat, maar met binnen 24 uur weer uitval en nu nog langer vind ik het toch wel spannend.

Dus wat moet ik doen? :+ Het klinkt echt heel dom, maar vanwege ziekte ben ik gewoon niet zo helder en kost het enorm veel energie om dingen uit te zoeken.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:03

Wij hebben een keer tijdens oud op nieuw zonder stroom gezeten :+ Toen had een boer net de avond van tevoren een kabel doormidden getrokken in het veld.
Koelkast en vriezer in ieder geval dicht houden. En dit kun je allemaal opgeven aan de verzekering (mits je verzekerd bent iig, en er zit een minimale tijd aan vast dat de stroom eraf moet zijn geweest). Ik heb destijds een paar honderd euro vergoed gekregen omdat mijn grote vrieskist behoorlijk vol lag.. Ik heb inderdaad foto's gemaakt en de prijzen ongeveer uitgerekend. ..maar na goed ruiken en proeven heb ik het meeste toch nog kunnen eten gelukkig.
Als het te ver ontdooit is kun je het vaak nog opbakken en dan nogmaals invriezen.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:11

Sowieso je inboedelverzekering bellen. Wij hebben een keer minimaal 48 uur zonder gezeten en konden alles weggooien uit de koelkast en vriezer. Dat hebben we allemaal vergoed gehad vanuit de verzekering op aanschafwaarde. Maak van alles wat je hebt fotos en daarnaast screenshots van de supermarktwebsite voor de prijs als die niet op de verpakking staat.

Verder ook overnachtingen gehad omdat het winter was en zonder gas in huis konden we niks qua verwarmen / koken etc. En dan nog vergoeding uit de netbeheerder omdat het door brand bij hun verdeelstation was (tegenover ons huis).

Vi ska bada bastu, bastu, ångon åpp och släpp all stress idag. Bastubröder e je vi som glöder, hundra grader, nåjaa
Bara bada bastu, bastu, heittää på så sveittin bara yr. Oh, bada bastu, jåå.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:20

Ik zou dus nu vooral gaan kijken wat je nu nog kan redden door meteen op te eten, door bij iemand anders in dd vriezer te leggen, evt eerst opgebakken. Is er iemand die met je mee kan kijken?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:41

Zorg dat je de stekkers van kwetsbare elektrische apparatuur uit het stopcontact hebt, anders heb je kans dat ze last van piekspanning krijgen als er in eens weer spanning op het net is.
Denk aan pc’s, laptops, verwarmingsketels, wasmachines.

Sowieso hebben apparaten tegenwoordig veel te lijden van de piekspanning en op het net door overschot aan zonnepanelen en windmolens. Er is geen ruimte op het stroom net.
Levensduur van de apparaten is hierdoor niet wat je er van mag en kunt verwachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 10:02

-O- Serieus? Dat wist ik dus niet en dus heeft alles in stopcontact gezeten gewoon. Wel staat de wasmachine enzovoorts helemaal uit.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

tienus63

Re: Wat te doen na meerdere lange stroomstoringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:12

Het was toevallig gisteren of eergisteren ook op het nieuws.
Tijdens onweer gebeurt het ook vaak.
Je kunt ook stekkers kopen die het opvangen bij kwetsbare en of kostbare apparatuur.
Of iets in de meterkast laten installeren.
Als je last van flikkerende lampen hebt, zit er ook piekspanning op je stroomnet.

Stroomstoringen komen helaas steeds vaker voor. Op de boerderij hebben we al heel lang een nood aggregaat zodat het melken en de koeling door kan blijven gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 10:14

Ik heb mijn hele leven nog nooit een stroomstoring langer als een uur of anderhalf meegemaakt. Laat staan in 1 week tijd 3 keer waarvan 2 langer als 8 uur.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:17

Als dit zo heel specifiek 1 straat of een paar straten is, heeft het vermoedelijk weinig te maken met een overvol stroomnet. Zeker als er iedere keer busjes aan komen stormen om reparaties uit te voeren.

Hooguit is er een indirect verband met de netcongestie omdat er in de buurt bv verdeelkasten worden bijgeplaatst (en dat gebeurt momenteel op veel plekken om het stroomnet te ontlasten). Dan zou het toch redelijk incidenteel en tijdelijk moeten zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 10:19

Ja het is inderdaad 1 straat maar. Maar voor zover ik weet niks bijgeplaatst, laatste keer was jaar of langer geleden toen er wat nieuwbouw aan de overkant kwam. Maar ik weet niet eens of die bij deze straat horen qua net :')

Misschien heeft er iemand zonnepanelen ofzo sinds kort? Zou dat iets kunnen zijn? Want er zijn wel aantal huizen met nieuwe bewoners afgelopen weken. Die zijn druk aan het klussen en verbouwen en misschien dus ook panelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:45

Stroomuitval komt niet door zonnepanelen (mits goed aangesloten uiteraard), maar het kan natuurlijk wel dat er bij een verbouwing iets mis is gegaan. Kabel geraakt met graafwerkzaamheden ofzo.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:59

Oh dit is echt mijn nachtmerrie dat ik niet thuis ben en de stroom langer dan 2 uur uitvalt. Ik heb een zeeaquarium en dan heb je echt vissoep als je thuis komt. Noodstroom kan het een tijdje opvangen, maar zeker geen 12 uur.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:44

Ik zou in ieder geval de netbeheerder even bellen wat er precies aan de hand is en wat de verwachting is, dan weet je ook hoeveel maatregelen je moet treffen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:23

Bij ons is een keer de stroom er bijna 8 uur af geweest. Na een een aantal uur heeft de NUON ervoor gezorgd dat het aquarium van mijn buren een stroomvoorziening kregen. Volgens mij bij hun uit het busje.

Come over to the dark side, we have cookies!

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:21

MyWishMax schreef:
De boodschappen is door mijn extreem kleine budget dus wel echt een probleem. Na die 1e storing durfde ik nog wel wat, maar met binnen 24 uur weer uitval en nu nog langer vind ik het toch wel spannend.

Heb je voor vanavond en het weekend eten, of wordt dat ook al een probleem?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 14:24

Ja, gelukkig heb ik morgenavond een bbq en krijg ik vanavond pizza bij mijn ouders. Daarna zal ik even contact moeten opnemen met gemeente want bij lenen of iets krijgen moet ik dat doorgeven.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:25

Wat ook handig is om even te doen: een bakje/beker met water in de vriezer zetten (of even bij je ouders) en als het bevroren is een muntje erop leggen.

Als er dan stroomuitval is geweest kan je aan die beker zien of je vriezer ontdooit is geweest of niet.

Ligt het muntje nog er bovenop? Dan is er helemaal niks aan de hand. Ligt die onderop? Dan moet je alles weggooien (zonder twijfel) want dan is ALLES volledig ontdooit geweest.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:59

Onmiddellijk je eigen groepenkast de hoofdschakelaar uitzetten. Daarna alle groepen stuk voor stuk uitschakelen. Als er weer stroom is een half uur wachten en daarna hoofdschakelaar aan en daarna elke groep stuk voor stuk inschakelen. De reden is simpel, het stroomnet in NL kan na een uitval als meerdere verbruikers plots inschakelen onstabiel zijn en piek spanningen geven. Hierdoor kunnen verbruikers defect raken. Tevens: ons stroomnet is, afhankelijk van locatie, sedert enkele jaren onstabiel en als je bijvoorbeeld op zonnige en/of winderige dagen, vooral weekend, overdag je tv aanzet zal deze kortere levensduur hebben. Vroeger was de apparatuur 220 V en tegenwoordig 230 - 240 V, in mijn regio twente is dat op genoemde dagen 248 V en bij 254 V wordt de stad donker. Voltage wordt hier continue, elke 3 fasen apart, door mijzelf bijgehouden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:35

tienus63 schreef:
Zorg dat je de stekkers van kwetsbare elektrische apparatuur uit het stopcontact hebt, anders heb je kans dat ze last van piekspanning krijgen als er in eens weer spanning op het net is.
Denk aan pc’s, laptops, verwarmingsketels, wasmachines.

Sowieso hebben apparaten tegenwoordig veel te lijden van de piekspanning en op het net door overschot aan zonnepanelen en windmolens. Er is geen ruimte op het stroom net.
Levensduur van de apparaten is hierdoor niet wat je er van mag en kunt verwachten.

Leg dat eens uit. Waar ligt dat precies aan.

Nico12 schreef:
Onmiddellijk je eigen groepenkast de hoofdschakelaar uitzetten. Daarna alle groepen stuk voor stuk uitschakelen. Als er weer stroom is een half uur wachten en daarna hoofdschakelaar aan en daarna elke groep stuk voor stuk inschakelen. De reden is simpel, het stroomnet in NL kan na een uitval als meerdere verbruikers plots inschakelen onstabiel zijn en piek spanningen geven. Hierdoor kunnen verbruikers defect raken. Tevens: ons stroomnet is, afhankelijk van locatie, sedert enkele jaren onstabiel en als je bijvoorbeeld op zonnige en/of winderige dagen, vooral weekend, overdag je tv aanzet zal deze kortere levensduur hebben. Vroeger was de apparatuur 220 V en tegenwoordig 230 - 240 V, in mijn regio twente is dat op genoemde dagen 248 V en bij 254 V wordt de stad donker. Voltage wordt hier continue, elke 3 fasen apart, door mijzelf bijgehouden.

Hoe nauwkeurig is jouw apparatuur?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:57

Mri schreef:
Ligt het muntje nog er bovenop? Dan is er helemaal niks aan de hand. Ligt die onderop? Dan moet je alles weggooien (zonder twijfel) want dan is ALLES volledig ontdooit geweest.

Ach wat een advies. Lang leve de voedselverspilling.
Als je vriezer écht compleet ontdooid is geweest (wat zelden het geval is, meeste vriezers houden het prima 24 uur uit zolang je 'm dicht houdt en nee, niet op -18 maar dat hoeft ook niet) dan kan je heel simpel alles wat er in lag bereiden en als maaltijden weer invriezen.
Ja, is wat werk, maar beter dan de hele zooi wegflikkeren waar dat heus niet altijd nodig is.

Een deels ontdooien of minder koud worden dan -18 geeft hooguit wat kwaliteitsverlies, maar geen gillende voedselvergiftiging. Of ik lag al 40 jaar onder de groene zoden.

Maar TS heeft alleen een vriesvakje, zo te lezen, dus wat daar in lag aan diepvries eten zal vrij snel te bereiden zijn en dan opnieuw in te vriezen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:13

Heb eventueel ook nog wel wat groente over van de moestuin. Spitskool en bloemkool.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met ontstekingsreuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:17

Dus ik mag niet via AH.nl wat dingen bestellen voor je en bij je thuis laten bezorgen van de gemeente?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:18

Van wie zijn de elektriciteitshuisjes? Enexis?
Dan eens naar hen bellen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:23

Meeste tips zijn al gegeven denk ik.
Tip van opbakken gaat in de toekomst met al die gasvrije woningen wel minder bruikbaar worden.

Mocht je ter overbrugging wat nodig hebben voor boodschappen dan mag je me altijd pb-en, uitbetalen van vergoedingen via verzekeringen/bedrijven gaat vaak niet zo vlot en ik kan me niet voorstellen dat gemeente daar in zo'n situatie een probleem van maakt. Zeker niet als je het netjes meldt.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:39

Als het je helpt wil ik wel wat thuisbezorgd bij je laten afleveren voor een avondje te overbruggen.

Lijkt me echt vreselijk zo lang zonder stroom.. Kun je misschien een nachtje of wat elders slapen?

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl