Meer leerspeelgoed zoals Loco en Electro

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shadow0

Meer leerspeelgoed zoals Loco en Electro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 11:51

Ik kwam ineens speelgoed van vroeger tegen, MiniLoco, waar je tegels op het juiste antwoord legt en als je de doos dan omdraait krijg je een patroon en weet je of je de goeie antwoorden hebt gegeven. Ik vond dat heel leuk, maar/en het is meer lerend dan spelend (niet zoveel eigen invulling.)
Electro net zo, je verbindt met 2 electroden de vakjes die bij elkaar horen, en als het goed is gaat er een lampje branden. (Die wil ik ook eens zelf maken, omdat het echt heel simpel is.)

Alleen zijn beide dus al ruim 40 jaar oud. Is er in die tijd nog meer leerspeelgoed gekomen dat makkelijk uitbreidbaar is met extra opgaven (al dan niet te koop, liefst ook zelf te maken), en dat zelfcontrolerend is en bij voorkeur ook een beetje leuk? Ik ben er niet zo in thuis, ik heb ook geen kinderen, maar ik denk dat het van pas komt bij vrijwilligerswerk waar het soms leuk is om variatie te hebben op de gewone boeken en computerprogramma's.

Impatience is just denying reality

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:09

Ach er is zo veel tegenwoordig, maar het ligt er ook een beetje aan wat je precies zoekt. Elektro bestaat nog steeds, wordt hier ook veel gebruikt. Clementoni heeft ook vanalles. Tiptoi ziet er ook leuk uit. Vtech heeft allerlei tablet achtige dingen.

Ik denk dat veel van Clementoni ook wel zelf te maken is :j

[o]

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:10

De spellen van ‘Ik leer’ zijn ook heel leuk voor jonge kinderen. En is ook zelf controlerend.
Je hebt er inmiddels heel veel varianten van.

Rekenen
Woordjes
Tegenstellingen
Kleuren en vormen

Etc etc
Wij hebben ze hier allemaal gehad, waren altijd een groot succes :)

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Mungbean

Re: Meer leerspeelgoed zoals Loco en Electro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:14

Loco bestaat nog steeds met heel veel varianten :j
Tiptoi is geweldig
Er zijn electro-maak pakketjes
En uiteraard alle spelletjes van „smart games“ +:)+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:16

Lola. <3

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 13:38

Die Smartgames zijn wel echt heel erg mooi zeg! Misschien moet ik zelf ook maar weer eens een verlanglijstje naar Sinterklaas sturen.

Veel leuke dingen, maar ook interessant dat zowel Loco als Electro ook nog steeds actief worden gebruikt en er nieuwe sets voor worden gemaakt.

(En het ligt lang niet allemaal bij ons in de speelgoedwinkel, dus veel ervan had ik nog niet echt gezien.)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:31

Ik was vroeger dol op elektro!
We hebben nu ook twee sets voor de kinderen, maar ik vind het toch minder gaaf dan ik me herinner.
Het bord is wat te groot en onhandig, de draadjes en connectoren vind ik dat bepaalde punten lastig bereiken. En de opdrachten vind ik wat onduidelijk, dwz, ik snap soms al niet goed wat de bedoeling is dat je matcht. En in bv de doos voor groep 2 zitten al best moeilijke opdrachten met letters en klokken.

De smartgames vinden ze hier ook leuk, en er zijn er zo veel dat het redelijk makkelijk is om iets te vinden wat thematisch aansluit bij de kinderen. Wij hebben "Down the rabbithole", met konijnen, een vos, en een das waar je holletjes voor moet maken, en "Pole Position", waar je raceautos in de juiste volgorde moet plaatsen.

Tiptoi is inderdaad ook mooi, daar bestaan heel veel verschillende spellen bij. Een starterset met de pen (die je echt nodig hebt om te kunnen spelen) is wel prijzig.

Loco vond ik vroeger ook heel tof, we hebben nu een set liggen, maar kennelijk zijn de boekjes die we nu hebben niet aansprekend genoeg voor onze kinderen :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:43

Wij hebben redelijk wat loco.
Loco bambino (6 stukjes, tot ca 4-5 jaar) is er alweer uit bij ons.

Loco kan je zelf ook opdrachten maken. Wel een aardige klus (vind ik dan), dan koop ik liever boekjes via MP.

Op school gebruiken ze ook dingen als geomacs (ook te koop bij action). Dat zijn staafjes en bolletjes die magnetisch zijn.
Magnatiles, coblo en diverse andere hebben bouwen met magneten. Ook erg leuk!

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:46

Ik heb alles wat ik van tiptoi gekocht heb 2e hands, dat is abdoluut de moeite. Nieuw vind ik het te duur.
De bibliotheek bij ons heeft ook tiptoi.

Op school maken ze vaak zelf bordspelletjes om bijv het leren van franse woordjes leuker te maken of om dingen over bijv. kaartlezen en orientatie spelenderwijs te onthouden zonder saai opdreunen van kennis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 14:25

Sizzle schreef:
Op school maken ze vaak zelf bordspelletjes om bijv het leren van franse woordjes leuker te maken of om dingen over bijv. kaartlezen en orientatie spelenderwijs te onthouden zonder saai opdreunen van kennis.

Voor dat soort dingen wil ik het dus ook. Soms zijn deelnemers heel geconcentreerd bezig geweest en is het wel klaar voor die dag en is het leuk als ze iets net een tandje lager en leuker kunnen doen, toch zelfstandig, toch nuttig, maar net een beetje anders. En soms omdat het gewoon lastig is om er steeds bij te zijn, en dan is feedback of controle toch heel nuttig.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:10

Loco kende ik dan weer helemaal niet, daar ga ik eens naar kijken!

Leuk altijd dit soort topics :D

Ja die magnetische tegels zijn ook heel leuk. Connetix kun je ook van alles mee maken!

Oh en de Lidl heeft soms in de winkel of online shop allerlei Montessori speelgoed. Wij hebben daar een stel houten puzzels met opdrachtjes van maar ook een bak met magnetische cijfers en dergelijke. Is ook niet zo duur :)

[o]

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:43

Onze kinderen hebben van hun oom Spintronics gekregen. Hiermee wordt op een mechanische manier elektriciteit uitgelegd. Ze vinden het ontzettend leuk om te doen.

https://upperstory.com/nl/spintronics/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-24 19:03

Maaike_Indy schreef:

Vergeet de leerlingen en de kinderen, dat wil ik gewoon zelf! 8-) Ik heb die berekeningen in mijn studie ook wel gehad, hoe je electronische componenten kunt vergelijken met een mechanische tegenhanger en je die schema's en vergelijkingen kunt omschrijven, maar ik heb het nooit echt gezien.

Doet me ook erg denken aan een wat ouder computerspel, Syberia, wat gaat over een uitvinder van mechanische robots. (Misschien moet ik die ook weer eens opzoeken.)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:01

Uit nieuwsgierigheid even gekeken, maar OMG... :wow: <3
Ik snapte gelijk waarom je het zelf wilt hebben.... Ik word er ook hebberig van... :D (en om precies dezelfde reden :):) :=)

Winter Na een record hoeveelheid regen hopelijk een droge winter [&]

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:19

Dat is wel heel gaaf!

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:47

Hier zijn ze ook blij met de Tip Toi. Om dat er zo veel verschillende mogelijkheden hebben met 1 boek of spel.

.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 14:54

Kleine update: Ik heb inmiddels de Loco maxi van heel lang geleden, en een veel nieuwere mini Loco en Bambino Loco. Grappig welke veranderingen er zijn gemaakt.

De maxiloco van vroeger is heel abstract, je moet echt steeds naar de nummertjes kijken. In mijn tijd had de miniloco volgens mij kaarten die je in de doos moest leggen. Nu hebben ze dat vervangen door een transparante deksel zodat je het in het boekje kunt doen en de kaarten niet kwijt kunnen raken.

Maar Bambino Loco doet het het elegantst: dat is helemaal transparant dus je ziet waar je het afpakt en meteen waar je het neerlegt, en je hoeft er zelfs de cijfers niet voor te kennen. Ook is het ideaal dat je precies een A4-tje nodig hebt voor een opdracht. Alleen... ik vind de figuurtjes van het resultaat niet zo leuk. Wat ik zo leuk vond aan loco was ook de verrassing hoeveel bijzondere figuren er te maken waren met die blokjes, zodat je meteen ziet of het goed of fout is maar je ook een mooi geometrisch resultaat krijgt. Bij Bambino zijn het alleen maar stippen. Ik wil eens kijken of ik daar niet zelf stenen voor kan maken met iets leukere plaatjes (gewoon concreet - een appel en een boom voor de groene stippen, een aardbei en bloem voor rood, en vis voor bauw.) Volgens mij is dat veel leuker.

En bij de mini-loco is het nu ook zo degelijk gemaakt dat er een brede witte rand om elk blokje zit. (Nou ja, beige-geel.) Met als gevolg dat de figuren vee minder mooi uitkomen. Sommige dingen zijn dus echt gebruiksvriendelijker gemaakt, in andere opzichten vind ik de oude versie weer mooier.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie