[ENQ] Cognitie onderzoek bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

mingming

[ENQ] Cognitie onderzoek bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 10:31

Hoi!

Voor mijn scriptieonderzoek Dierwetenschappen aan Wageningen universiteit ben ik op zoek naar paardeneigenaren die willen deelnemen aan een cognitie test met hun paarden. De test bestaat uit twee onderdelen: het eerste deel duurt ongeveer 5 tot 10 minuten en het tweede deel ongeveer 30 minuten. Uiteraard krijgen de paarden ook pauzes tussendoor.

Waarom meedoen?
Je helpt mij enorm met afstuderen, en voor je paard is het een leuke puzzleuitdaging waarbij hij/zij voerbeloningen kan verdienen. Ik moet uiteindelijk ongeveer 50 paarden testen, dus hoe meer mensen mee willen doen, hoe beter!

Aanmelden
Als je interesse hebt om mee te doen, dan kun je deze korte vragenlijst invullen: https://forms.gle/e6LXWNoBbmfbTyjz9
Als je de leeftijd van je paard niet precies weet, dan mag je deze schatten. De verzamelde informatie wordt alleen gebruikt om te controleren of je paard aan de voorwaarden voldoet (en leeftijd + geslacht voor mijn data analyse). Je gegevens worden uiteraard nooit gedeeld met anderen!
Alle testen worden tussen eind juli en oktober uitgevoerd. Ik neem contact op met alle geïnteresseerden zodra ik iets meer aanmeldingen heb, zodat ik hopelijk meerdere paarden bij elkaar in de buurt kan testen.

Ken je nog andere paardeneigenaren die interesse hebben? Stuur ze dit gerust door. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust hier in het topic, PB mij op Bokt of stuur een mailtje naar het email adres in de vragenlijst.

Alvast onzettend bedankt voor je hulp! :)
Laatst bijgewerkt door mingming op 03-07-24 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Grondwerk, clickertraining of rijles omgeving Wageningen (+ 60 km)? www.harmonyhorse.nl

Femke_Tweety

Re: [ENQ] Cognitie onderzoek bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:37

Dat klinkt als een interresant onderzoek. Als de mijne nog geleefd had, had hij wel mee mogen doen.

Je topic staat nu wel bij 'leven zonder paarden', ik vraag me af of dat het meest geschikte subforum is, omdat je nu net de mensen met paarden wil hebben.

Syzygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:45

Ingevuld! Wanneer worden de testen uitgevoerd?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:48

Ingevuld! ;)

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light"

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 10:51

Femke_Tweety schreef:
Dat klinkt als een interresant onderzoek. Als de mijne nog geleefd had, had hij wel mee mogen doen.

Je topic staat nu wel bij 'leven zonder paarden', ik vraag me af of dat het meest geschikte subforum is, omdat je nu net de mensen met paarden wil hebben.

Ja klopt inderdaad... Ik zat alleen te kijken bij de nieuwe fora en ik wist niet zo goed waar het moest. Dit is waar de oude School, Studie, Werk naar toe is verhuisd dus ik dacht dat die dan misschien hier moest. Misschien dat een Mod het nog kan verplaatsen als het ergens anders beter past. Dankjewel!

En dankjulliewel voor het invullen!

@Syzygy De testen worden tussen eind juli en oktober gedaan, dat zal ik nog even toevoegen in de openingspost. Ik neem met alle geïnteresseerden contact op zodra ik iets meer aanmeldingen heb, zodat ik hopelijk meerdere paarden bij elkaar in de buurt kan testen :)

Grondwerk, clickertraining of rijles omgeving Wageningen (+ 60 km)? www.harmonyhorse.nl

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:55

Mijn zanddeel is helaas te klein, weide is groot genoeg, maar dan zullen ze meer interesse in het gras tonen. Pony's staan op een paddock van 8 bij 12. In hoeverre is die 15x15 echt nodig? Ja een groot paard zou er zijn kont niet in kunnen draaien. Maar mijn pony's zijn 85cm en zeer onderzoekend naar nieuwe objecten/behulpzaam.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 03-07-24 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

Larislaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:57

ingevuld!

~Ulke (Alwin x Folkert)~
~Bexandra ( United x Wellington)~

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:59

Wil je ook wel naar friesland komen? heb voor 6 pony's ingevuld...

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:01

Wat grappig, ik denk dat mijn paard al meegedaan heeft aan dit onderzoek :D Zou dat kunnen?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 11:03

Jorex schreef:
Mijn zanddeel is helaas te klein, weide is groot genoeg, maar dan zullen ze meer interesse in het gras tonen. Pony's staan op een paddock van 8 bij 12. In hoeverre is die 15x15 echt nodig? Ja een groot paard zou er zijn kont niet in kunnen draaien. Maar mijn pony's zijn 85cm en zeer onderzoekend naar nieuwe objecten/behulpzaam.

Hahah ja een weide is inderdaad niet zo'n succes, dat gaan ze eerder eten dan proberen de puzzel uit te vogelen :')

8 bij 12 moet nog lukken, zeker bij kleine pony's. Er is 1 test waarbij 2 emmers op 6 meter afstand van elkaar staan, daarvoor heb ik de ruimte nodig. Maar een kleine pony kan dan nog steeds makkelijk buitenom de emmers lopen. Dus vul hem gerust in :j

@Josien_m Ja, voor genoeg paarden kan ik ook naar Friesland komen, en 6 zijn er zeker genoeg! Voor 1 paard zou dat wat te ver zijn.

@NadjaNadja, dat zal mijn voorganger zijn geweest. Het onderzoekje wat ik nu ga doen is wat anders dan die van haar, maar bouwt idd verder op haar onderzoek. Als je het leuk vindt dan mag je je zeker nog een keer aanmelden :)
Laatst bijgewerkt door mingming op 03-07-24 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:05

Welke regio zoek je?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 11:06

troi schreef:
Welke regio zoek je?

Ik woon zelf heel centraal dus kan wel naar alle regio's van het land komen, mits er genoeg paarden in die buurt zijn om te testen. Voor 1 paard is 3 uur reizen wat te ver.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:09

mingming schreef:
troi schreef:
Welke regio zoek je?

Ik woon zelf heel centraal dus kan wel naar alle regio's van het land komen, mits er genoeg paarden in die buurt zijn om te testen. Voor 1 paard is 3 uur reizen wat te ver.

Ik woon aan de noord-oost kant vh land en kan meer paarden regelen. Vragenlijst ingevuld

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:05

Het maakt me heel nieuwsgierig! Ik heb er 3 van mezelf aan huis staan, dus ik heb ingevuld! :)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 12:06

Wauw, wat ben ik blij met al jullie aanmeldingen, ontzettend bedankt! *\o/* Ik ga eind deze week iedereen een mailtje/appje sturen. De vragenlijst blijft gewoon open tot het onderzoek is afgelopen :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:31

Ik heb ook ingevuld. Er staan in totaal 4 paarden op het terrein, maar 1 daarvan heeft HB en mag geen extra's. Eventueel is onze shetlander van 29 ook nog geschikt. Dan zouden het 3 op dezelfde locatie zijn, maar ik was zijn gegevens vergeten in te vullen.

IG: @arabierjoep

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:00

Wat voor soort voerbeloning gebruik je? En is er interactie tussen jou en de paarden of moeten de paarden gewoon zelf puzzelen?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 13:11

Ir111 schreef:
Wat voor soort voerbeloning gebruik je? En is er interactie tussen jou en de paarden of moeten de paarden gewoon zelf puzzelen?

Goede vraag!

Voor voerbeloning zijn er verschillende opties, ik neem sowieso wortel, appel en reguliere paardensnoepjes mee, maar het standaard voer van het paard mag ook worden gebruikt (brok, vitamine brok oid). Wat we gebruiken is in overleg met de eigenaar en het mag ook een mix van verschillende dingen zijn.

De eigenaar (of eventueel verzorgster/bijrijder) is degene die het paard begeleid.

Tijdens de eerste test is het paard echt zelf aan het puzzelen door middel van een soort voerpuzzel. Wel zal er 1x een moment zijn wanneer het paard de puzzel niet kan oplossen. Dan willen we weten met wie het paard contact zoekt, dan kan het zijn dat het paard wel naar een onderzoeker loopt. Dat is dus enige mate van interactie, maar de onderzoekers doen verder niks met het paard. Elke keer als de puzzel is opgelost dan haalt de eigenaar het paard zelf weer op en begeleid hem terug naar de 'startplek'. Ook blijf je als eigenaar ten alle tijden gewoon in de buurt.

Tijdens de tweede test moet het paard voornamelijk letten op wat de onderzoekers doen (er wordt voer verstopt in emmers en de onderzoekers zullen de emmer aanwijzen waar het is verstopt), maar er is verder geen fysieke interactie tussen onderzoeker en paard. Het paard wordt bij dit onderzoek losgelaten door de eigenaar en mag vervolgens 1 van de 2 emmers kiezen. Ook bij deze test haalt de eigenaar het paard weer op als de keuze is gemaakt en ze hun beloning hebben opgegeten. Wel kan het natuurlijk zijn dat de paarden als ze loslopen soms toch naar een onderzoeker lopen, maar in principe vind er dus geen fysieke interactie plaats.

Als eigenaar mag je de test ook ten alle tijden stopzetten, ook als we al bezig zijn/midden in een test zitten.

Hopelijk beantwoord dit je vraag!

@Isabel_k, super dankjewel, ik zal het noteren!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:16

Helder!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:20

mingming schreef:
@Josien_m Ja, voor genoeg paarden kan ik ook naar Friesland komen, en 6 zijn er zeker genoeg! Voor 1 paard zou dat wat te ver zijn.

Nu ik lees hoe je het onderzoek uitvoert, kan ik je geen 6 maar 10 pony's aanbieden. De 11e laat zich niet zomaar halsteren... Er worden er maar 2 bereden, de rest is therapiepony op de grond in de kudde namelijk. Ik heb denk ik ook al iets gezien over deze onderzoeken in dronten bij het congres.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:30

Josien wij zitten ook niet gek ver uit elkaar. Dus als ze dan tijd heeft 2 extra te doen. De mijne zijn wel een beetje schoothonden dus ik kan niet garanderen dat ze mensen hun jaszakken en broekzakken niet proberen op te eten. Dus het kan zijn dat zij wel fysiek worden, maar vermoed dat ik voornamelijk zelf het bokje ben. _O-
6 meter gaat wel passen, waarschijnlijk wel schuin, maar ik kan het nog wel even nameten.

Alex en Jorie <3

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 14:38

Wat super fijn dat jullie ook al zo meedenken!

@Josien_m_, super fijn, ik noteer het dat je er 10 hebt ipv 6. Wat leuk dat je deze onderzoeken ook tijdens het congres langs hebt zien komen. Er wordt sinds kort een stuk meer onderzoek naar gedaan.

@Jorex, hahah, super, ik ben heel benieuwd! Ik stuur je even een pb over de afmetingen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:39

Nou Jorex, dan rekenen wij maar vast op het bezoek :)
Mijn dieren worden nooit uit de hand gevoerd, ik ben dus zeker benieuwd hoe ze leren en ontdekken! Als ik het tijdspad van het onderzoek lees, ben je met 10-12 dieren al wel een hele dag zoet. Indien nodig kun je eventueel hier overnachten, we hebben een benb.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 14:44

josien_m_ schreef:
Nou Jorex, dan rekenen wij maar vast op het bezoek :)
Mijn dieren worden nooit uit de hand gevoerd, ik ben dus zeker benieuwd hoe ze leren en ontdekken! Als ik het tijdspad van het onderzoek lees, ben je met 10-12 dieren al wel een hele dag zoet. Indien nodig kun je eventueel hier overnachten, we hebben een benb.

Ja inderdaad, en als eigenaar ben je dan ook wel even bezig, dus mocht je dat te veel tijd kosten, voel je dan absoluut niet verplicht om met allemaal mee te doen hoor. En we (we zijn met z'n 2'en) zijn inderdaad van plan om te overnachten als we in een omgeving 2 dagen gaan testen, dus daar zal ik je later nog even over pb'en, dankjewel :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:10

Het lijkt mij heel interessant maar die van mij staan vlakbij Baarle-Nassau/Hertog. Vrees dat dat te veraf gaat zijn.