Wat is dit voor klimplant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Wat is dit voor klimplant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 15:55

Groeit hier langs het hek,lijkt bij de buren vandaan te komen. Vrees haagwinde. Kan het ook iets anders zijn?
Helpt roundup hiertegen?
Vermoed dat de buurman dat wel heeft en kan en mag gebruiken.
Laatst bijgewerkt door veneri op 30-06-24 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 15:56

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:01

Wingerd/Haagwinde
Ik zou geen Roundup gebruiken. Dat is echt rotgif voor het milieu.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-06-24 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:01

Ik zou ook zeggen haagwinde... wat een rotzooi.

belle_boef

Re: Wat is dit voor klimplant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:05

Gewoon stug eruit trekken. Met of zonder gif komt het net zo snel weer terug. Dan beter zonder gif.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:07

Oh die heb ik ook en je moet hem eruit blijven trekken. Dat is een nare met overal wortels. Maar hij is vaak zo verstrengeld met andere planten en komt overal. Dan moet je je hele tuin vergiftigen en dat moet je niet willen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:10

Wij zeggen altijd pispotjes :j

Gewoon er uit trekken, ik heb het ook wel in de tuin en vind het best mee vallen in hoe het groeit

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 16:14

Maar dan moet je het wortel en al er uit trekken zeker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:25

Dat is wel het beste,anders groeit het sneller terug.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 16:27

Dat wordt geen doen ben ik bang....
Het komt vooral bij de buren vandaan.
Hoe voorkomen jullie dat het door blijft groeien? Gewoon snoeien dan maar?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:30

Ja je moet de hele wortel verwijderen met de haagwinde anders komt ie net zo hard terug. Is echt een vreselijke woekeraar, ze zeggen dat stug blijven uittrekken de plant uiteindelijk wel uitput dus dat zou je kunnen proberen, mij is het nog niet gelukt. Als je het niet erg vind kun je gewoon blijven uittrekken maar zolang je niet alle wortels verwijderd is het symptoombestrijding en blijft het elk groeiseizoen terugkeren.

Chemisch bestrijden gaat ook wel werken, wel een systemische herbicide gebruiken want de gehele plant moet dus gedood worden incl wortels. En als er idd veel ander groen omheen groeit voorzichtig zijn met behandelen tenzij je niet zoveel waarde hecht aan je andere planten :+ wat je ook kan doen is het stuk grond waar het op staat afgraven en/of doorspitten op wortels maar dat is wel een rotklus. Verder lees ik dat je twijfelt of het bij de buren vandaan komt, dat is wel belangrijk om te achterhalen want anders kan jij uittrekken wat je wil maar als het in andermans grond zit geworteld en diegene er niks aan doet kom je nergens :=

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 17:41

Memories schreef:
Ja je moet de hele wortel verwijderen met de haagwinde anders komt ie net zo hard terug. Is echt een vreselijke woekeraar, ze zeggen dat stug blijven uittrekken de plant uiteindelijk wel uitput dus dat zou je kunnen proberen, mij is het nog niet gelukt. Als je het niet erg vind kun je gewoon blijven uittrekken maar zolang je niet alle wortels verwijderd is het symptoombestrijding en blijft het elk groeiseizoen terugkeren.

Chemisch bestrijden gaat ook wel werken, wel een systemische herbicide gebruiken want de gehele plant moet dus gedood worden incl wortels. En als er idd veel ander groen omheen groeit voorzichtig zijn met behandelen tenzij je niet zoveel waarde hecht aan je andere planten :+ wat je ook kan doen is het stuk grond waar het op staat afgraven en/of doorspitten op wortels maar dat is wel een rotklus. Verder lees ik dat je twijfelt of het bij de buren vandaan komt, dat is wel belangrijk om te achterhalen want anders kan jij uittrekken wat je wil maar als het in andermans grond zit geworteld en diegene er niks aan doet kom je nergens :=

Het komt bij de buren vandaan, dat is duidelijk, groeit zo ons hek op wat tussen ons en de buren staat.
Zou het voldoende zijn om daar waar het de grond uit komt te bestrijden en in te spuiten met....waarmee? En hoe vaak?
Wat is een systemische herbicide?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:45

Gewoon onderaan lostrekken. Dan gaat het bovenste vanzelf dood. Het is onpraktisch onkruid, maar zeker niet zo'n drama dat er gif voor nodig is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:41

veneri schreef:
Wat is een systemische herbicide?

Systemische herbiciden mogen gelukkig uberhaupt niet meer gebruikt worden, omdat die langdurig doorwerken.

Convolvulus (heggerank/pispotje) is gevoelig voor fluroxypyr. Dat is een selectieve herbicide dat niet ( vrijwel) álles doodt zoals roundup wel doet. En Convolvulus is weinig tot niet gevoelig voor roundup dus bespaar je de moeite en de belasting van het milieu.
Gelukkig is ook fluroxypyr niet verkrijgbaar voor consumenten, dus als privé persoon is uittrekken de enige manier om pispotjes een beetje onder controle te houden.
En dat gaat best makkelijk. Ja, je breekt de wortel af en ja, dan groeit het ding weer terug, maar controle is gewoon mogelijk en voldoende.
En als je geluk hebt, tref je volgend jaar de sneeuwwitte vedermot aan in je tuin - die heeft de heggerank als waardplant.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:33

Ibbel schreef:
En als je geluk hebt, tref je volgend jaar de sneeuwwitte vedermot aan in je tuin - die heeft de heggerank als waardplant.

Één van de mooiste soorten motten! Wij hadden ze vorige jaar in de tuin. Prachtig! <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:34

Ja, prachtig hè!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:37

Absoluut! De vleugels zijn ook echt net veren! <3
Wij hebben via de buren ook winde in de tuin en ze wikkelen zich geregeld om de struiken heen. Maar dan wikkel ik ze af en trek ze (voor zover ik erbij kan) los.
Eigenlijk is het een onbegonnen zaak, want ze komen ieder jaar terug :D maar gelukkig hier niet in grote mate en zoals Ibbel al zegt is het ook een goede waardplant, dus op deze manier vind ik het prima :D
We hebben een halfwilde tuin en dan zie je ook veel meer vlinders, motten en andere insecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:56

Pispotje. Gewoon consequent met de hand uittrekken. Vooral geen gif gebruiken.
En vraag de buren of ze hetzelfde willen doen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:13

Waarom niet gewoon het gratis groen koesteren?
Waarom mag dit niet gewoon je saaie schutting wat opfleuren?

En als je het dan echt saai bruin, grijs, geel wilt hebben daar, kun je zout strooien. Dat is wat vriendelijker dan roundup etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:14

Taucha schreef:

En als je het dan echt saai bruin, grijs, geel wilt hebben daar, kun je zout strooien. Dat is wat vriendelijker dan roundup etc.

Dit plantje fleurt niet enkel je schutting op, helaas. Woekert echt vreselijk.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:42

Oei deze woekert en neemt alles over idd, ik heb hier een stuk slootkant waar die vrij spel heeft en dat is al ruim 20x4 meter vol met deze planten. Voor mij maakt het niet uit dat hij daar groeit maar snap dat hij in je tuin niet gewenst is!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:19

Haagwinde is het best te bestrijden door tussen de planten te kijken waar ze wortelen, en dan eruit trekken/uitgraven. Ze zijn met een beetje onderhoud wel weg te krijgen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:47

hmm nou dat langzaam ''moe worden'' van die plant geloof ik niet zo in, ik ben al bijna 6 jaar bezig met de strijd tegen deze plant..
Als je eraf wilt komen moet je echt alle wortels eruit trekken anders blijft het terug komen, ook al is het maar een mini stukje wat er nog ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:39

Taucha schreef:

Ook zout is niet goed voor de grond.
Alle gewone zoetwater minnende planten gaan erop dood.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:45

Taucha schreef:

Omdat deze de gehele tuin doorgaat en het wel erg zonde is van de mooie hortensia, vlinderplant en sering die ook in de tuin staan :D Draait om alles heen.

Hier haal ik het er ook uit. Vaak zoek ik de wortel, trek ik die eruit en een paar dagen later is de streng 'droog' en kun je die tussen de plant uit vissen.