“Een dagje lekker niksen”, hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Anoniem

“Een dagje lekker niksen”, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:08

Hey bokkers!

Ik loop de laatste tijd tegen een probleem aan en hoop hier ervaringsdeskundigen te vinden :')
Ik kan niet “niksen”, of in ieder geval niet een hele dag, vooral niet in het weekend. Normaal gesproken ga ik in het weekend in de ochtend naar stal om een ritje te maken met de koets, vandaag konden mijn grooms helaas allemaal niet. Ik ben dus uiteindelijk tot 12 uur in bed blijven liggen en voel me sindsdien nutteloos, alsof ik maar aan het wachten ben om om 5 uur naar stal te gaan omdat ik de paarden binnen moet halen.

Ik heb een kantoorbaan die ik 99% vanuit huis doe, dus ik wordt doordeweeks al zo’n 9 uur per dag “gedwongen” om (in ieder geval fysiek) te niksen. Het huishouden is al gedaan, want ik heb tijdens mijn werk vrij veel “loze” momenten. Mijn vriend heeft een fysiek zware baan, dus hij is in het weekend vaak juist blij als hij niks te doen heeft :')

Nu loop ik me al de hele dag groen en geel te ergeren omdat ik niks te doen heb, en loop rond met een humeur als een onweersbui :+ ik wil ook niet alleen naar stal gaan en dan uren weg blijven, want dat voelt gemeen tegenover mijn vriend die dan alleen thuis zit _O- als ik met iemand afgesproken heb om te mennen is/voelt dat anders. Alleen mennen heb ik ook wel eens gedaan, maar is eigenlijk niet verantwoord, vooral nu alle boeren hun land aan het bewerken zijn (mijn merrie is bang voor tractoren).

Wie herkent dit? Vanuit mijn omgeving hoor ik alleen maar “ach, is toch eens lekker, moet ook eens kunnen, een dagje niks doen”.

Goof

Re: “Een dagje lekker niksen”, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:13

'Niksen' is eigenlijk echt supergoed. We zijn met zijn allen altijd maar bezig met 'aan staan', terwijl dat helemaal niet hoeft.
Hoezo zou je je nutteloos voelen?

Het is lekker weer, ga met een boek in de tuin zitten. Ga een serie bingewatchen. Ga puzzelen. Ga tekenen. Ga een hobby uitproberen. Ga met koffie in de tuin naar de vogels zitten luisteren. Doe een tukkie op de bank. Ga je vriend lastigvallen <<)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:14

Met vrienden ergens koffie met een taartje doen of borrelen, met je vriend iets gaan doen, wandeling maken, een boek lezen, kledingkast opruimen.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:15

Vrienden hebben al plannen, vriend wil niks doen, de rest al gedaan deze week tijdens pauze of onder rustige momenten op m’n werk _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:16

Ik heb paarden aan huis dus een dag niksen zit er niet in. En ik mis het niet. Absoluut niet.
Maar ik kan wel op een dag een half uurtje pauze hebben, even eten. 2 uurtjes op de bank op m'n telefoon/tv/boek lezen.. savonds soms even gamen..

Dus wat doe je graag, lezen? Gamen? Etc. Doe dat en ik zou zeggen doe de rest van de tijd gewoon iets..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:17

Tiggs schreef:
Met vrienden ergens koffie met een taartje doen of borrelen, met je vriend iets gaan doen, wandeling maken, een boek lezen, kledingkast opruimen.

Dat noem ik niet niksdoen. :')

Ik installeer mezelf op de bank, zorg dat ik genoeg eten en drinken binnen handbereik heb, pak mn e-reader en lees 3 boeken per dag. Goddelijk. Mij niet bellen dan hoor. Ik sta al zoveel aan in het leven dat ik het heerlijk vind, een dagje niksen.

Als jij graag iets wil doen en je vriend niet, dan gewoon zelf gaan, TS. Hier beheerst vriend de kunst van het niksdoen ook niet zo goed als ik maar ach, je kunt niet overal goed in zijn in het leven he. :))

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BB-ITP] Kedi en Neko op de kiek bij Madelon!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:17

Nala schreef:
Vrienden hebben al plannen, vriend wil niks doen, de rest al gedaan deze week tijdens pauze of onder rustige momenten op m’n werk _O-

Je kunt ook alleen ergens naartoe?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:18

Ik heb vorig jaar noodgedwongen moeten leren om niks te doen.
In het begin was ik ook super gefrustreerd, wat mijn herstel toen niet echt bevorderde.
Ik heb echt moeten leren genieten van in de tuin zitten, fluitende vogeltjes en een goed boek.
Ik plan dit soort momenten nog steeds in en het is echt goed voor een mens, gewoon ff koppie leeg.
Nu ik weer hersteld ben pak ik zo'n ingepland moment "niks" ook regelmatig om een rondje te fietsen ipv thuis te blijven.
Ik spreek bij voorkeur met niemand af want dan kom ik ook niet tot rust.
Wat ik ook vaak in die momenten doe is mijn planner bijwerken bv
Ik heb mijn Pony ook in bruikleen gedaan omdat dat echt zoveel tijd kostte. Vroegah was ik alle dagen op stal, ik vraag me nu echt weleens af hoe ik dat toen heb volgehouden.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:19

Roosch schreef:
Tiggs schreef:

Ik installeer mezelf op de bank, zorg dat ik genoeg eten en drinken binnen handbereik heb, pak mn e-reader en lees 3 boeken per dag. Goddelijk. Mij niet bellen dan hoor. Ik sta al zoveel aan in het leven dat ik het heerlijk vind, een dagje niksen.

Als jij graag iets wil doen en je vriend niet, dan gewoon zelf gaan, TS. Hier beheerst vriend de kunst van het niksdoen ook niet zo goed als ik maar ach, je kunt niet overal goed in zijn in het leven he. :))

Haha ben ik met je eens! Maar TS leek juist wel iets te willen?
Ik vermaak me prima alleen op de bank met een boek. Dat komt veel te weinig voor. Of nou ja, het komt wel voor, maar dan moet ik eigenlijk ook allerlei andere dingen doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:20

Ik heb ook paarden aan huis en heb vandaag nog bar weinig gedaan (alleen gevoerd en even poepjes uit de paddock geschept (<30min werk) )
Nu lekker een filmpje kijken en als mijn man uitgegamed is gaan we misschien nog even een spel doen. Maar heb ook nog een idee voor nieuwe epoxy dobbelstenen, ben halverwege een zomerjurkje naaien en ik heb nog een boek liggen.
Maar heb er geen zin aan, dus doe lekker niks en knabbel op wat zoute stokjes :D

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:31

Oh, ik wou dat ik tijd had om niks te doen. In mijn geval is dat in de hangmat in de tuin met een goed boek, zalig!

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:44

Als je niks doet, gaat je creatieve brein werken. Gewoon afwachten in rust, in het moment. Als je een idee krijt, het uitvoeren.

Je kunt natuurlijk ook denken aan vrijwilligerswerk, daar doe je anderen een enorm plezier mee en het geeft een gevoel van voldoening.

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:45

Een boek lezen, wellnessdagje naar de spa, die ene film kijken die je nog niet hebt gezien, lekker in de zon liggen, fotoboek maken met de herinneringen van je laatste vakantie, inspiratie scrollen voor je volgende projectje, in de tuin werken, flink stuk wandelen/fietsen.. genoeg te doen zou je denken?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:50

Ik snap dit niet. Ik zou echt maanden kunnen "nietsen" als ik de tijd had. Lekker in huis rondscharrelen, spullen verplaatsen, uitzoeken, weggooien.. Dingen die genaaid moeten worden even naaien. Auto uitzuigen. Wasjes draaien. Uren in bad zitten. Kleding uitzoeken voor een leuk feestje. Fotos uitzoeken en online fotoalbums in elkaar zetten en bestellen.. Vakanties plannen, inspiratie opdoen. Telefoon opschonen qua foto's en notities.. piano of dwarsfluit oefenen. Om het nog maar niet te hebben over de standaard dingen zoals bellen, afspreken met mensen, ergens ontbijten/lunchen/dineren, op je telefoon zitten, een film kijken of dat soort dingen. Ik zou het echt heerlijk vinden om hier eindeloos de tijd voor te hebben, en snap dan ook niks van je probleem

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:01

Grappig voor mij valt afspreken met mensen niet onder niks doen.

Voor mij is niks doen, niks hoeven doen. Een boek of tijdschrift lezen het liefst in de tuin in de zon op het zonnebed. Lekker met de moestuin bezig zijn omdat het kan en niet omdat het moet. Evenals wellicht een wandeling maken als ik daar zin in heb. Huishouden heb ik nooit echt zin in dus dat valt bij mij niet onder niksen :P

Verder in de winter game ik graag of spelen mijn man en ik bordspellen, film/serie kijken, of reisplannen maken.Maar voor mij is niksen dus vooral dingen doen die ik leuk vind en die niet moeten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:23

Heerlijk een dagje niksen. :D
Dat heb ik vandaag ook gedaan.

Op tijd eruit, huisje boven doen, ontbijten, huisje beneden doen. Tuin gesproeid en geharkt. Toen even 2 uurtjes gamen. Toen al het onkruid onder de heg vandaan gehaald. Stokbroodje in de oven gedaan. Daarna foto's bewerkt van een bestelling. En ondertussen staat de tv aan waar ik met een schuin oog naar kijk. :D

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
"Down, down, down The Road...down The Witches Road" ~`Agatha Harkness ~

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:25

Heerlijk, niksen.
Lekker op de bank hangen, serietje kijken of een boek lezen.
Of gewoon in de tuin zitten en kijken hoe de poezen zich vermaken.

Doe wel en zie niet om

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:36

Bij ons bestaat het weekend vooral uit
Huisje schoonmaken en of wasjes draaien
Paard doen/rijden
En verder op de bank hangen (gamen op de xbox of serie’s kijken) of ik ga smiddags nog wel eens 2 uurtjes terug naar bed.
Geen verplichtingen hier met vriendengroepen of verjaardagen. Heeeeerlijk!

Ps wij hebben geen vriendengroep, zijn lekker op ons zelf. Ik heb2 goede vriendinnen en dat is het :o

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:52

Maar je hoeft toch niet niets te doen ts? Er zit een (voor mij) groot verschil in niksen en gewoon rondom\in het huis bezig zijn. Ga wat creatiefs doen, vind een nieuwe hobby, ga wandelen(je vriend overleefd het wel), naar vrienden\bellen, uitgebreid in bad, spa dagje oid. Daarnaast is er weer een verschil in verveling en geen rust hebben omdat je altijd al ''aan'' staat, als het echt verveling is kun je prima iets gaan doen, als je altijd het gevoel hebt te moeten haasten dan zou je eens bewust kunnen worden en gaan mediteren. Kan ook met yoga oid. Dan moet je juist ''nutteloze'' dingen gaan doen, je zult zien dat je er uiteindelijk echt van kan genieten. Bijv een kop thee, leuk boek en nu het zonnetje buiten. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:57

Heb je weleens aan je vriend gevraagd of hij net vervelend vindt om alleen thuis te zijn als jij lang naar stal gaat?

Ik herken het chagrijnig worden van niks doen. Helemaal met 6 weken zomervakantie, maar kan dan ook buien hebben dat ik nergens zin in heb. Dan ga ik vaak met de hond wandelen, of in de tuin bezig of ook lekker lang naar stal.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:12

En als je vriend geen zin heeft om iets te doen, dan vind ik dat ie ook niet moeilijk moet doen als jij naar stal gaat.

@hiererdepi: ik vind dingen met vrienden echt geen verplichting. Voelt het wel standaard zo dan zou ik kritisch naar de vriendschap kijken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:02

Als of je mijn tekst gebruikt TS. Ik kan ook echt niet "een hele dag niksen". Twee uren voor mezelf, dus de kindjes op bed/school, huishouden netjes, was opgeruimd etc. Dan vind ik het lekker om een filmpje te kijken of serie. Maar ook dan loop ik vaak na een half uur al rond in huis omdat ik "ineens" nog iets moet doen... en als ik het unieke moment wel heb, om de rust te pakken, dan is er altijd wel een peuter/kleuter in huis die mij nodig heeft.

1x in de week heb ik een ochtendje vrij (kindjes uit huis) om "lekker te niksen". Al plan ik die ochtenden vaak in met shoppen, lekker op stal rommelen en tv kijken (behalve met dit mooie weer, nu kan ik ook lekker in de hangmat gaan liggen).
Echt "lekker niksen" is er voor mij momenteel niet bij. Ik word al onrustig van het idee .

Ik vind de reacties van anderen wel leuk om te lezen. Er zitten goede tips bij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:12

Roosch schreef:
Tiggs schreef:

Even off-topic: Drie(!) boeken per dag???? Wow, hoe doe je dat? Ik doe rustig 3 weken tot langer met één boek. Ik type snel, maar lees tergend langzaam. :o Daarom lees ik meestal mijn eigen tekst niet meer na, want dat duurt me te lang.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:14

On-topic: Niets doen vind ik zelf ook erg ongemakkelijk. Daar ben ik veel te onrustig voor. In 2005 en twee jaar geleden door een heftige burnout gedwongen thuis komen te zitten, maar de muren kwamen op me af. Ik wist niet hoe snel ik weer aan de slag moest met werken. Lichamelijk zou ik het sowieso rustiger aan moeten doen, maar het lijkt er (met name geestelijk) niet in te zitten. Voel me ontzettend nutteloos en slecht. Op Bokt zijn zie ik vooralsnog als niksen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:21

Tiggs schreef:
En als je vriend geen zin heeft om iets te doen, dan vind ik dat ie ook niet moeilijk moet doen als jij naar stal gaat.

@hiererdepi: ik vind dingen met vrienden echt geen verplichting. Voelt het wel standaard zo dan zou ik kritisch naar de vriendschap kijken.

Klopt maar vaak gaat het wel zo, in de praktijk