Canon EOS Utility alternatief?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Canon EOS Utility alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 21:06

Ik heb alleen een werk-laptop momenteel, waarop ik dus geen externe programma's kan downloaden.

Vroeger kon je gewoon je camera verbinden met USB, en dan kreeg je een DCIM mapje om foto's over te zetten. Blijkbaar moet je tegenwoordig EOS Utility als programma op je computer hebben?

Weet iemand of er ook een andere manier is, zonder extern programma?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:11

Wat houd je tegen om EOS Utility te downloaden? Dit werkt perfect. Ik gebruik normaal Lightroom om mijn foto's in te importeren. Maar laatst was mijn SD kaart beschadigd waardoor de kaart wilde formatteren. Via EOS Utility heb ik de foto's alsnog weten te gebruiken.

Voor het importeren van mijn foto's gebruik ik een speciaal apparaatje waar ik mijn SD kaart in kan stoppen en via USB met mijn PC/laptop kan verbinden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 21:13

Maureen95 schreef:
Wat houd je tegen om EOS Utility te downloaden? Dit werkt perfect. Ik gebruik normaal Lightroom om mijn foto's in te importeren. Maar laatst was mijn SD kaart beschadigd waardoor de kaart wilde formatteren. Via EOS Utility heb ik de foto's alsnog weten te gebruiken.

Voor het importeren van mijn foto's gebruik ik een speciaal apparaatje waar ik mijn SD kaart in kan stoppen en via USB met mijn PC/laptop kan verbinden.

Eerste zin in mijn vraag. Ik kan niks downloaden want het is een werk laptop en die blokkeert dat dus helaas.

Is voor een SD reader geen programma nodig om te importeren?

mvdende

Re: Canon EOS Utility alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:40

Zit er geen sd kaart slot in de laptop? Anders kan je gewoon je sd kaart daarin steken.

Anders een kaartreader kopen, die steek je met usb in de laptop en is geen programma voor nodig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:45

Sodeletuut schreef:
Maureen95 schreef:

Eerste zin in mijn vraag. Ik kan niks downloaden want het is een werk laptop en die blokkeert dat dus helaas.

Is voor een SD reader geen programma nodig om te importeren?

Kwestie van de juiste reader uitzoeken.

Maar wat doet je laptop als je 'm gewoon via USB aansluit? Welke camera heb je?

Ik ros zowel de 5D als de 7D gewoon in m'n werk-laptop en dat werkt direct, geen programmatuur nodig, laptop ziet 'm gewoon als externe schijf.

Overigens heb ik ook gewoon een SD-card lezer in de laptop dus dat kan ik ook nog doen.
Maar wellicht is mijn Lenovo intussen een mastodont in laptop-land met z'n 9e gen I7 maar AutoCAD 2022 loopt er prima op.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:08

Als je een werklaptop hebt, zou het goed kunnen dat alles wat hij qua USB niet kent, niet accepteert. Heb dat zelf met mijn werklaptop ook. Je zou dan je IT afdeling moeten vragen dit wel te accepteren. Ik werk voor een bedrijf met een bank licentie en de laptop slaat op tilt zodra ik een USB toevoeg waarbij ik data op de laptop wil plaatsen.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:33

[quote="Maureen95"]Als je een werklaptop hebt, zou het goed kunnen dat alles wat hij qua USB niet kent, niet accepteert.

Eens met Maureen95.
Bij werklaptops zijn in veel gevallen, zeker bij de overheid en in het bank en verzekeringswezen, de USB poorten uitgeschakeld of afgeschermd zodat er niet de mogelijkheid is om ongewenste data op de laptop te zetten of er van af te halen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 14:42

Ik werd idd bij de overheid, maar het usb slot herkent mijn telefoon en externe harde schijf wel, alleen mijn camera (Canon EOS 4000D) niet. Heeft ook geen SD slot. (HP Elitebook)