geef je mening m.b.t orgaandonatie!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet automatische orgaandonatie, tenzij iemand bezwaar aantekent, worden ingevoerd in Nederland?

Ja, absoluut.
61 (45%)
Ja, maar dan vind ik wel: niet geven = niet krijgen.
17 (12%)
Ja, om een bepaalde (andere) reden.
2 (1%)
Nee, het is mijn lijf en ik beslis wat ik er mee doe (niet de regering)
39 (29%)
Nee, natuurlijk niet.
4 (2%)
Nee, om een bepaalde (andere) reden.
8 (5%)
Ik weet het niet.
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 134


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:03

Billy schreef:
Ik heb trouwens wel eens het verhaal gehoord van een vader die een hart kreeg van zijn dochter die verongelukt was.
De een z'n dood is de ander z'n brood
Heel wrang


Dit vind ik juist een heel mooi voorbeeld, tuurlijk heel vervelend dat die vader zijn dochter is kwijtgeraakt, maar hij blijft dankzij haar wel in leven.

Tuurlijk is wrang maar vind het wel goed

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:10

ik heb nee.

ik vind idd dat de regering niet voor ons mag beslissen dat iedereen dat zelf moet bepalen .

ik vind het goed dat mensen het doen maar als er mensen zijn die om wat voor reden dan ook het niet willen heb ik ook respect voor

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:38

Ik ben het met de rest eens dat het me geen bal interesseerd wie mijn nieren, hart of wat dan ook krijgen... Die wachtlijsten zijn er niet voor niets, de mensen die bovenaan staan wachten vaak al jaren. Zoals al eerder gezegt: er komt een hoop bij kijken bij een transplantatie. Bloedgroepen bv, die moeten al aansluiten... En dan nog is het afwachten of het lichaam het donororgaan accepteerd. Anywayz, of het nou jongetje X is, waarvan ik met 1 suffe nier zijn leven kan redden en hij, en de hele familie van hem, nog een heel leven voor zich heeft of een familielid van in de 50 of een vriendin uit mijn bridgeclub... Nee, dan weet ik mijn keuze wel! Ik laat lekker de doktoren bepalen wie mijn organen krijgt... Scheelt mij een hoop denkwerk Lachen

Wat betreft de regering... Bekijk het eens van de andere kant. Jullie vinden dat de regering niet kan bepalen wie donor is en wie niet, en veel mensen schijnen dat papiertje op te sturen. Er zijn echter ook erg veel die WEL donor zouden willen worden, maar niet durven (heb er heel lang over zitten dubben...) of het idd gewoonweg vergeten. Als jij het niet wilt, dan vergeet je echt dat blaadje niet terug te sturen als je automatisch donor bent!

En inderdaad, om dan te zeggen "de overheid bepaald het voor mij, dus ik doe het lekker niet en laat iemand anders doodgaan..." , vind ik een bar slechte motivatie...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:07

Ik geef gewoon alles weg, ik zou niet weten waarom ik daaraan moet twijfelen. Eng kan het niet zijn en pijn doet het niet.
En des te meer mensen ja zeggen, des te minder kans is er dat er gebruikt gemaakt gaat worden van Xenotransplantatie, want als ik ergens absoluut tegen ben is het dat wel. Gezonde dieren doden om een ziek mens te redden.. nee.

Maar toch vind het ik het niet onredelijk, niet geven=niet krijgen. Ik bedoel, te laf om niet te willen maar wel de wachtlijst aanvullen? Neehoor...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:18

Pervinco"]
Er zijn echter ook erg veel die WEL donor zouden willen worden, maar niet durven (heb er heel lang over zitten dubben...) of het idd gewoonweg vergeten. Als jij het niet wilt, dan vergeet je echt dat blaadje niet terug te sturen als je automatisch donor bent!
[/quote]

Zo denk ik er ook over. Wat je écht niet wilt vergeet je niet even. En zowel, dan heeft er iemand anders misschien heel erg veel geluk

[quote="Pervinco schreef:
En inderdaad, om dan te zeggen "de overheid bepaald het voor mij, dus ik doe het lekker niet en laat iemand anders doodgaan..." , vind ik een bar slechte motivatie...


Inderdaad.. deze wet willen ze niet voor niets invoeren. Het is nu eenmaal een feit dat er veel te wenig mensen een donorcodicil invullen of zoals nu, ja zeggen als je 18 wordt.

Ik heb ja gezegd en mijn portomonnee en mijn ouders weten dat (en ook zei doen het) Lachen
Wat heb je te verliezen als je dood bent...

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:15

Nee ik heb een keer de uitspraak gemaakt:

Ze mogen alles eruit halen als ik er maar wel nog steeds mooi uit ziet als mensen naar mij komen kijken!!

Ja het maakt mij dus echt niks uit vraag me ook af als je er problemen mee zou hebben waarom dan?? enige reden die ik kan bedenken is dat je het een eng idee vind!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:20

Het is mijn lijf en is beslis wat ik er mee doe. Scheve mond

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:28

Ik heb voor nee gekozen omdat ik het gewoon niet vind kunnen... want wat als zo'n 'papiertje' niet aan komt? Of zoek raakt? Ik vind dat onomstotelijk bewezen moet kunnen worden dat de overledene geen bezwaar heeft tegen orgaandonatie en dat lijkt mij beter te realiseren dmv een codicil waarin je tekent voor orgaandonatie... dan staat zwart op wit dat dei persoon daar aan mee wilde werken terwijl er als de situatie andersom zou zijn in feite wel gewoon beweerd kan worden dat er geen formulier van die persoon is... ik zeg niet dat het zou gebeuren maar het lijkt mij onmogelijk te bewijzen.

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:22

leentje schreef:
Ten eerste: hier zijn echt al veel topics over geweest hoor, met uitgebreide argumentatie van beide kanten.

Ik heb trouwens ja absoluut ingevuld, voor de argumentatie moet je de zoekmachine maar gebruiken Knipoog


Ik vind het altijd zóóó irritant als iemand dit schrijft! wat denk je nu zelf, Leentje...
Is het op een forum waar dagelijks zo ontzettend veel mensen schrijven en lezen niet heel gewoon dat zaken meermalig aangehaald en uitgediept worden???

Vind het persoonlijk erg interesant om weer nieuwe meningen van andere (en wellicht wederom dezelfde) mensen te lezen! Ook als het andere topics aangaat!

Leuk trouwens dat je een POLL hebt geopend Shining! Ga snel even de andere reacties lezen... OK dan!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:12

Missy schreef:
Ik heb gekozen voor Ja, maar dan vind ik wel: niet geven = niet krijgen.

Ik vindt het persoonlijk heel cru dat je zelf je organen niet wilt afstaan als je dood bent, maar wel verwacht dat je een nieuwe nier krijgt als je er een nodig mocht hebben...
Zo werkt het imo dus niet, en das heel persoonlijk. Maar je zou kunnen zeggen dat ik iemand geen leven "gun" als hij dat anderen ook niet "gunt", klint heel gemeen en bot, maar zo denk ik daar over Scheve mond

Niet aanvallend bedoelt tegen mensen die geen donor willen zijn hoor, is jullie goed recht


Ben het helemaal met je eens. Ik heb ook deze optie gekozen en je haalt mij de woorden uit mijn mond.

De enige beperking die ik heb bij het donor zijn is dat ze niet mijn ogen (netvlies) of mijn huid mogen gebruiken.
Verder mogen ze alles hebben.
Ik vind... door mijn ogen heb ik alles gezien en beleefd en mijn huid is jarenlang mijn eigen jas geweest dus daar blijven ze vanaf.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 21:37

Johan"]
[quote="leentje schreef:
Ten eerste: hier zijn echt al veel topics over geweest hoor, met uitgebreide argumentatie van beide kanten.

Ik heb trouwens ja absoluut ingevuld, voor de argumentatie moet je de zoekmachine maar gebruiken Knipoog


Ik vind het altijd zóóó irritant als iemand dit schrijft! wat denk je nu zelf, Leentje...
Is het op een forum waar dagelijks zo ontzettend veel mensen schrijven en lezen niet heel gewoon dat zaken meermalig aangehaald en uitgediept worden???

Vind het persoonlijk erg interesant om weer nieuwe meningen van andere (en wellicht wederom dezelfde) mensen te lezen! Ook als het andere topics aangaat!

Leuk trouwens dat je een POLL hebt geopend Shining! Ga snel even de andere reacties lezen... OK dan!
[/quote]

Ja, dat vond ik eigenlijk ook wel een beetje irri ja, ik heb ook de zoekfunctie wel gebruikt, maar daar kreeg ik toch niet echt de informatie uit die ik wilde hebben, bovendien vond ik het wel interessant om m.b.v. een poll te kijken hoe iedereen er nou over dacht, en die heb ik met de zoekfunctie niet kunnen vinden. (kan ook zijn dat ik niet goed gezocht heb hoor Tong uitsteken maar ik kon iig niet vinden wat ik wilde vinden)
Enne, dankje!! Ik vind het zelf ook leuk om de reacties te lezen.
Heb zelf trouwens voor 'ja absoluut' gekozen, ze mogen me echt helemaal leeg halen als ik dood ben Haha!, als jullie al m'n argumenten willen horen moeten jullie maar een gil geven dan krijg je heel m'n betoog te zien Knipoog.
Ging trouwens best redelijk, m'n betoog gisteren, maar ik krijg volgende week m'n cijfer pas te horen. Nou, dit verhaal wordt weer veel te lang dus ik ga weer stoppen Lachen.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:16

ik heb ja gezegd. Maar als mensen er echt bezwaar tegen hebben moet het wel gemakkelijk zijn om aan te geven dat je het niet wilt.
Ik heb voor mezelf een donorcodicil en ik vind het eigenlijk ook een heel mooi idee dat er na mijn dood een stukje van mij in iemand anders verder kan leven.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:30

Ik heb ook een donorcodicil.
Als ik dood ben heb ik niks meer aan en je kan er ander mensen mee redden.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:48

Ik heb gekozen voor nee, het is mijn lijf en ik beslis zelf wat ik ermee doe.
Ik sta hier volkomen achter en wil zelf die keuze kunnen maken.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:55

Er is nu trouwens ook een plan onwikkeld waarin alleen mensen die zelf donor willen zijn mogen ontvangen. Wat vinden jullie daarvan? Misschien is dit ook al genoemd, maar zag het zo snel niet staan.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:37

maar ik denk wel als mensen die zelf geen donor zijn en ze plotseling een nieuw orgaan nodig hebben en krijgen dat ze wel beseffen hoe belangrijk het is en dat ze dan heel snel van mening veranderen

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:41

ik ben voor de 4e optie gekozen, ik vind dat je zelf mag beslissen of je dat wilt of niet. ze moeten anders iets gaan invoeren, dat iedereen vanaf een bepaalde leeftijd, moet doorgeven of hij/zij orgaandonor wil worden. of iets wat daarop neerkomt.

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 01:51

Kayla schreef:
Er is nu trouwens ook een plan onwikkeld waarin alleen mensen die zelf donor willen zijn mogen ontvangen. Wat vinden jullie daarvan? Misschien is dit ook al genoemd, maar zag het zo snel niet staan.



Zal er geen opmerking over maken dat dit idd al aangehaald is.. Schijnheilig
Stond hier in eerste instantie absoluut achter tot er iemand de opmerking maakte dat er best wel eens een foutje in het systeem kon zitten zodat iemand die gewoon een donorcodicil heeft niet als zodanig in het systeem verwerkt kan staan. Stel je voor wat een vreselijke vergissing er dan gemaakt kan worden...
Dus ik ben nu weer aan het twijfelen gebracht!

Anderzijds heeft iemand wel een heel slechte mentaliteit om wel te willen ontvangen en niet te geven.

Misschien sowieso belangrijk dat iemand die een orgaan heeft geaccepteerd van een ander altijd bereid moet zijn om ook weer een willekeurig orgaan af te staan. Dus een beetje omgedraaid antwoord, Kayla. Haha!

Ik ben trouwens erg benieuwd naar je cijfer Shininghorse! laat je het 'ons' nog wel weten???? Knipoog

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:40

Ik heb jaren geleden al een donorcodicil ingevuld.
Met het verstrijken van de jaren krijg ik steeds meer twijfels over de orgaandonatie.

Weefseldonatie zou voor mij een passender oplossing zijn na mijn toekomstige stoffelijke dood op deze planeet.

Mijn rede tot twijfel komen hier vandaan:

- De belangrijkste reden vóór orgaandonatie is:
· Een ander helpen of zelfs het leven redden. Een daad van naastenliefde.

- De belangrijkste reden tegen is:
· Het lichaam is nog niet dood bij orgaanuitname. Het stervensproces is nog niet geheel beëindigd. De ziel is nog niet gescheiden van het lichaam.

- Negatieve bijkomstigheden:
· Afstoting van het orgaan bij de ontvanger.
· Zware, schadelijke medicijnen zijn nodig om afstoting te onderdrukken.
· Gevaar van commerciële handel in organen.
· Leven met orgaan van een ander geeft psychische spanningen.
· Karakterverandering na transplantatie.
· Bij toename van het aantal beschikbare organen wordt medische indicatie verruimd, dus er zijn weer meer donoren nodig.

· Kosten.

- Positieve bijkomstigheden:
· Opdoen van ervaring van de medische wetenschap.

Verder moeten we onderscheid maken tussen orgaandonatie en weefseldonatie. Weefseldonatie is ook 24 uur na overlijden nog mogelijk. Gevoelsmatig lijkt me dat er een enorm verschil zit tussen die twee.
Over orgaan- en weefseldonatie nog het volgende: er zijn vijf organen en vijf weefsels geschikt voor donatie.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:45

Ik zeg ja.
Want daardoor wordt de kans dat iemand sneller een vervangend orgaan krijgt steeds groter. Dus kunnen er meer levens gespaard worden.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:53

Hoe kunnen levens gespaard worden van mensen die door de vooruitgang van de medische wetenschap als ontvanger van een nieuw orgaan betiteld worden, als er door veiliger verkeer etc minder donoren beschikbaar zijn?

Uiteindelijk zijn wij allen sterfelijk,je kunt niet tot in den treure blijven rekken.
Een orgaan is niet zomaar een produkt dat wel even vervangen kan worden door een ander.Daar zitten vel haken en ogen aan.

Een mens is nog steeds geen machine,al zijn er die dat wel op die manier zien

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:49

Ik heb al een codicil sinds ik kan schrijven. Mijn moeder moest wel even slikken toen ik haar dat papiertje onder haar neus duwde met de vraag of ze even haar handtekening wilde zetten. Zij heeft dat gedaan uit respect voor mijn wens.

Ook nu ben ik nog steeds van mening dat mijn organen gebruikt mogen worden, ik heb er toch niets meer aan als ik dood ben.

Mensen die niet willen doneren, moeten ook niet komen aankloppen op het moment dat ze zelf nodig hebben. Ik vind wel dat kinderen en mensen die hierover niet zelf kunnen en/of mogen beslissen, in aanmerkingen komen voor transplantatie.

=^.,.^=

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:44

Ik heb (ook) voor ja, absoluut gestemd.
Heb al vanaf mijn 18e een donorcodicil. Wil alleen niet voor de wetenschap, maar als na mijn dood mijn hart iemand anders zijn leven kan redden? Pluk maar leeg!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 15:37

Johan schreef:
Ik ben trouwens erg benieuwd naar je cijfer Shininghorse! laat je het 'ons' nog wel weten???? Knipoog


Ik laat het gelijk weten als ik het weet, maar de leraar was gisteren en vandaag afwezig Boos! dus ik hoor het maandag pas. Ben heel erg benieuwd.
Jullie in ieder geval onwijs bedankt voor alle reacties, heeft echt heel erg geholpen!! Ik kwam namelijk uitspraken tegen waar ik zelf nog niet bij stil gestaan had, dus erg goed!! Super, bedankt.

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:48

Spannend! Kijk maandag even op Bokt om te zien of jou cijfer er al staat!