Welke scooter past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Supervixen

Welke scooter past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 10:22

Vanaf 1 augustus heb ik een nieuwe werkplek en om daarheen te gaan wil ik graag een scooter aanschaffen.

Ik heb een electrische fiets, waar ik nu mee naar mijn werk ga. Mijn nieuwe werkplek is zo'n 20km fietsen, wat ik eigenlijk net te ver vind om te fietsen, vandaar dat ik aan een scooter denk.
Met de auto kan ook, maar er staat altijd enorm veel file. Met een scooter (45km/u) zou ik sneller zijn.

Ik heb alleen totaal geen verstand van scooters en er ooit één keer op gereden (op een electrische).

Benzine of electrisch? Wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een scooter?
Bij een electrische scooter: haal ik ook een afstand 40km of iets meer in de winter als het koud is op een accu?
Is een snellader handig? En een tweede accu?
Is zo'n doorzichtig scherm voor je neus handig of juist niet?
Opbergruimte hoe en wat?
Hoe zit het met onderhoud bij een scooter op benzine of electrisch?

Ik hoor heel graag jullie ervaringen!

(Natuurlijk ga ik ook naar een winkel om me te laten voorlichten, maar wat kennis vooraf vind ik wel handig).

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:08

Ik zou je afraden om voor elektrisch te gaan.
Ik heb jaren een benzine scooter gehad (Tot 2016 ongeveer), een sym fiddle.
In 2020 hebben we een elektrische scooter gekocht, iets met meegaan met milieuvriendelijk, en ook wel makkelijk aan huis opladen en niet meer hoeven tanken.

Mijn bevindingen t.o.v. een benzinescooter:

- Aanschaf is veel duurder
- Verzekering is veel duurder
- Onderhoud is goedkoper
- Accu's van een elektrische scooter zijn na 3 jaar ongeveer wel op. Dat hebben wij inderdaad ook gemerkt. Het nadeel is echter dat de accu de duurste kostenpost van de scooter is := wat het goedkopere onderhoud dus weer opheft.
- 40km in de kou, met wind, op 1 accu vind ik tricky. Onze haalde ongeveer 50-60 in de zomer. Ik zou dat niet aandurven gok ik. Plus accu wordt minder goed naar mate de tijd verstrijkt.
- Na 3 jaar was de elektrische scooter nog maar 500,- (via MP) waard. Via de dealer zelfs maar 300,-. En dat voor een scooter met nieuwwaarde 2.500 :=

Dus, wij zijn weer terug naar de sym fiddle (benzine). Dealer gaf ook aan (waar we nu zitten) dat ze elektrisch eigenlijk gewoon niet aanraden omdat het nog niet altijd goed ontwikkeld is voor de langere termijn, en er veel klachten over zijn. De erkende merken (sym, vespa) zijn pas net begonnen met elektrische scooters en ook daarvan is nog niet duidelijk wat dit over 5 jaar doet.
Hele fijne scooter, lekker ruim en voldoende ruimte.
Je overige vragen:

- Ga naar een winkel van erkende dealers; zoek reviews en dergelijke op en kijk/vergelijk. Kijk ook goed naar wat ze bieden in garantie en onderhoud. Zorg dat je even mag rijden om te voelen; ik merk het verschil bijvoorbeeld tussen de Sym Fiddle 2 en de 4: De 2 heeft de benzine onder de buddy zitten: minder ruimte om op te bergen, en al je gewicht zit aan de achterkant. Bij de 4 hebben ze dit verwerkt bij je stuur aan de voorkant; evenwicht is veel beter verdeeld, en meer ruimte in de buddy. En Led-verlichting, rijd erg prettig en je bent goed zichtbaar.

- Bij een scooter altijd zorgen dat de beurt op tijd wordt gedaan (ivm garantie).

- Windscherm is fijn. Houd regen en wind uit je gezicht. Smokey windscherm vond ik niet handig, het blurt de (led)verlichting van auto's heel erg als je 's avonds/ 's nachts rijd.

- Opbergruimte zit onder de buddy. Bij de sym fiddle 4 past je helm er dus in als je weggaat. anders kan je altijd voor een topkoffer kiezen.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 11:44

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie, daar heb ik wat aan +:)+
Ik neig naar electrisch, omdat ik dan niet hoef te tanken en het is lekker stil, maar idd de aanschafprijs is erg hoog en in de winter ben ik ook bang voor een lege accu. Dat vind ik hele grote nadelen. Ik vond dat op de fiets al shocking, hoe snel hij leeg was.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:02

Wat is je budget? Er is natuurlijk een hele brede range aan scooters met bijbehorende prijsklasses :)

Ik heb vroeger veel plezier gehad van mijn Piaggio Zip. Zou er zo weer een kopen :j Ik had de benzine variant. Dat hij geluid maakt en daardoor zichtbaarder (of eigenlijk hoorbaarder) is op de weg vond ik zelf enorm prettig.

Edit: ik zat wel even naar de huidige prijzen te kijken en 16 jaar geleden waren die Zipjes de helft goedkoper _O-

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)

Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Supervixen

Re: Welke scooter past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 12:10

Budget heb ik niet, prijs maakt niet heel veel uit. Als het maar een goede scooter is.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:15

Misschien een beetje overbodig, maar heb je wel een rijbewijs?

Daarnaast wellicht goed om aan te geven hoe lang je bent, al vermoed ik niet bovengemiddeld lang want anders had je er zelf wel aan gedacht :')

Ik heb jaren gereden op een Yamaha Jog R, benzine. Die van mij reed 1 op 40 maar dat is redelijk uniek. Andere reden 1 op 20 met vergelijkbare scooters. Was voor mijn lengte en het mooie al net te klein. Benzine an sich beviel prima.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:23

Ik heb geen ervaring met elektrische scooters, dus daarin kan ik niet adviseren. Maar als ik jou was zou ik gaan kijken bij de zaak die verschillende merken verkoopt en kijken of je proefritjes kunt maken. Toen ik 16 was had ik een Yamaha Aerox en die vond ik heel fijn licht en wendbaar. Nu heb ik voor de "mooi weer" ritjes een Znen gevaarte staan. Ondanks dattie maar iets van 10 kg zwaarder is dan de Aerox, vind ik hem heel zwaar en log rijden.

Kijk dus vooral wat je fijn vindt rijden en wat past bij je lichaam.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:30

Tanken valt echt mee, 1 op 25 is geloof ik gemiddeld. met een tank van 8 liter is dat dus al 200km, waar je 10,- voor betaald.

Elektrisch 'kost' ook stroom' en een accu is dus al gemiddeld na 3 jaar op. De scooter die wij hadden kostte een nieuwe accu 1000,-, dus tel uit je winst.. (en over de storingen niet te spreken overigens).

Hierbij overigens een overzicht van de accuradius van een sym fiddle 4 elektrisch:

Voorbeeld actieradius (1 accu) op basis van klantervaringen:
45km uitvoering | Belasting 90 kg 0 graden 30km
45km uitvoering | Belasting 90 kg 25 graden 40km
45km uitvoering | Belasting 70 kg 0 graden 40km
45km uitvoering | Belasting 70 kg 25 graden 50km

En van een IVA E-go:
45km uitvoering | Belasting 90 kg 0 graden 40km
45km uitvoering | Belasting 90 kg 25 graden 50km
45km uitvoering | Belasting 70 kg 0 graden 50km
45km uitvoering | Belasting 70 kg 25 graden 60km

Bron: https://www.scootercentrum.com/

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:52

Onze 4-takt scooter loopt tussen de 1:45 en 1:50, 2-takts lopen veel onzuiniger.
Wel wordt aangeraden Euro98 = E5 of anders E0 te tanken.
Wij hebben al een x een vastloper gehad met E10 en wij zijn niet de enige die tegen dit probleem zijn aangelopen.
Onze scooter (kimco agility 50) heeft een 5 liter tank.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:53

Wij hebben pas een Zip gekocht, brommeruitvoering, en zijn er erg tevreden over :j
We hebben gekozen voor een benzineuitvoering en die is echt zuinig.
Voordeel is dat je een eind kan gaan rijden zonder je druk te maken of je nog wel thuiskomt!

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:07

Ik zou gewoon lekker wat scooters gaan proefrijden.
Elektrisch kan prima met jouw afstanden maar dan wel met 2 accu's.
Ik vind het voordeel van elektrisch voornamelijk dat je geen herrie hoort een niet hoeft te tanken. Kijk bij het kopen wel even hoe je moet opladen en of je de accu's makkelijk kunt uitnemen.
Er zijn modellen waarbij dit makkelijk kan maar ook modellen waarbij je echt aan de scooter moet laden. Dat is niet altijd praktisch.

Windscherm heeft voor en nadelen. Met wind is het heel fijn. Maar bijvoorbeeld met regen en donker zie ik door de schitteringen echt helemaal niks.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 14:34

Douce, zeker heb ik een rijbewijs, al meer dan 20 jaar. Als het erg slecht weer is ga ik met mijn auto naar mijn werk. Maar ik probeer nu zoveel mogelijk op de fiets te gaan. Ik ben 1.73 dus gemiddelde lengte.

Celiien die actieradius is dus best wel klein als ik het zo zie, zeker als de accu wat slechter wordt en als het koud is. Wij hebben wel een aantal zonnepanelen op ons dak, dat drukt te stroomkosten wel wat.

Sure_lee niet hoeven tanken en geen herrie vind ik wel een groot voordeel.
Chanicha een eind rijden zonder bang te zijn dat hij er ergens mee ophoudt is natuurlijk ook fijn.

Ik ga ook zeker in het donker, dus dan zou een windscherm onhandig zijn.

Het is inderdaad de bedoeling om proefritjes te maken.
Ik vind het superfijn om de ervaringen hier van iedereen te lezen, dat helpt in ieder geval al!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:49

Ik vind zo een scherm echt helemaal niks.
Ik heb nu een Peugeot v click,en die gaat bijna op zijn einde,( al roep ik dat nu al jaren haha)zit op de 40.000 kilometer en als die echt af is wilde ik ook kijken naar elektrisch.

Of een Peugeot kisbee kopen.
Daar hoor ik goede berichten over,dus kun je eventueel naar kijken?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:52

Scherm is wel fijn als je de vliegen en regen wat uit je gezicht wil houden :j

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:06

Nou ja op zich heb je daar ook je helm voor toch? Ik vind ze alleen maar onhandig.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:16

Ik was heel blij met mijn Piaggio zip 4takt. Niet te zwaar echt top ding. Ik had ook geen scherm.

Mijn vriend is gek van zijn honda 4takt brommers bijv de Honda Dax echt gaaf zijn ze. Ook nog een optie een gave oldtimer Honda :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-06-24 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 15:18

Nee dat is niks voor mij hoor, ik ga liever voor een scooter.

Ik hoor hier dus meer negatieve punten over een scherm dan positief. Dat neem ik in ieder geval mee.

Ellepel peugeot kisbee ga ik even naar kijken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:24

Ik zou ook niet voor electrisch gaan met die afstanden.
En ook niet voor die goedkope merken.

Piaggio of Vespa en er zijn vast andere goede. Maar bij scooters uit de Vespa fabriek zit je sowieso goed. Voor mij was de keuze voor de zip omdat hij niet zwaar was. En dus ook nog wel eens in de camper mee is geweest. Echt veel plezier mee gehad.

O ja ik had een koffer achterop. Had ik gelijk erop laten zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:31

chanicha schreef:
Wij hebben pas een Zip gekocht, brommeruitvoering, en zijn er erg tevreden over :j
We hebben gekozen voor een benzineuitvoering en die is echt zuinig.
Voordeel is dat je een eind kan gaan rijden zonder je druk te maken of je nog wel thuiskomt!

Ja dit. Hier ook een ZIP. Loopt 1 op 35-40. Rijdt als een zonnetje, start altijd. Prima ding. Iets opgevoerd, loopt nu 55 dus prima.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:55

Een andere vraag; zijn er op jouw route veel stukken waar je als scooteraar op de rijbaan moet? Dan zit je met de file namelijk niet beter op de scooter. Je kunt er dan op stukken wel wat voorbij, maar vaak ook niet. Dus dan is een scooter nog geen verbetering.
Zijn er veel fietspaden waar je gebruik van kan maken, dan zal het zeker vlotter rijden zijn.
Ik heb zelf gewoon een benzinescooter. Ik heb een Sym Mio. Dat is een kleine, lichte scooter met een tank van ongeveer 3 l. Voor mij een ideaal ding en ook de enige die in mijn berging past en de draai naar de deur van de berging überhaupt kan maken.
Maar met koud weer duurt het soms wel een km of 2 a 3 voordat hij op snelheid is. Zeker als hij buiten heeft gestaan. Dat is in het verkeer verd*** onhandig kan ik je vertellen.

[o]

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 16:17

Die file die ik wil ontwijken staat op de A12, daar zal ik maar niet op gaan met de scooter :+

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:35

Is een speedpedelec geen optie?
Mijn werk is ook 20 km enkele reis op een zeer filegevoelig traject en doe dit in 35 minuten op mn pedelec. Ik fiets het jaar rond, want hoe slechter het weer hoe groter de file ;) . Lekker bewegen en ik krijg het in ieder geval niet koud. Zou voor geen goud willen ruilen met een scooter.
Mij man heeft er ook 1 en fietst dezelfde afstand

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:19

Voordeel van een scooter is ook dat je een je helm onder de zitting kan opbergen en je minder nat wordt bij regen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:04

Kleine aanvulling: niet in iedere scooter past een helm onder het zadel. Mocht je dat belangrijk vinden is dat goed om te checken.

Zwaar onhandig overigens als dat niet kan maar goed, ik heb ze niet ontworpen :') .

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:06

Bij ons past een helm zonder vizier in de buddy!