Tuinkamer vs aanbouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Tuinkamer vs aanbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 18:32

Hoewel er op internet ook al veel te vinden is en we vandaag in een showroom met tuinkamers geweest zijn dacht ik, goed idee om het ook eens hier te vragen. We willen graag meer leefruimte op de beneden verdieping. Onze woonkamer is niet super groot, het zitgedeelte is wat aan de krappe kant en zit aan de straatkant. Onze keuken zit aan de achterkant van het huis. We hebben een vrij diepe tuin. En nu twijfelen we dus of we een tuinkamer willen, met openslaande deuren vanuit de woonkamer, of toch een aanbouw. En als we dan gaan voor een aanbouw, of we dan de keuken naar de voorkant van het huis gaan verplaatsen zodat we het brede gedeelte van het huis kunnen gebruiken als zitgedeelte. Ons huis is 5 meter breed. Mijn man zou ook nog een bijkeuken willen in de aanbouw. Ik denk dat het dan erg propperig wordt allemaal, maar het lijkt me wel superhandig omdat al onze schoenen nu ergens in de keuken of de hal belanden. Of midden in de woonkamer :+ . Ik ben wel benieuwd waar bokt voor zou kiezen, of voor gekozen heeft.

Mungbean

Re: Tuinkamer vs aanbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:07

Als het je gaat om ruimte: 100% aanbouw.
Desnoods een hybride uiterlijk, dus met grote ramen, maar wel geisoleerd.
Heb je genoeg woonruimte en vind je het wel handig om uit de wind te kunnen zitten en je tuinplanten te overwinteren, dan een tuinkamer.
Voor pure opslag en schoenen: bijkeuken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:08

Tuinkamer is beduidend goedkoper kwa verbouwing dan alles omgooien (keuken naar voren verplaatsen).

Mijn advies zou zijn : kijk naar je budget en haal er een binnenhuis architect bij. Bespreek je wensen en wellicht komt hij/zij met opties waar je zelf niet aan denkt. Of juist met een hele handige indeling etc.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:36

Even los wat je wil kiezen. Neem ook even een check mee of je een vergunning nodig hebt voor de omgevingsplan activiteit.
Ik denk dat ie voor de bouwtechnische activiteit wel vergunningsvrij kan mits lager dan 5 meter een geen wijziging in draagconstructie . Wellicht kan het voor beiden wel vergunningsvrij.

Maar checken voorkomt leed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:25

Heb je een plattegrond ? En is een aanbouw financieel haalbaar? En nieuwe keuken, vloer enz ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:20

Mri daar had ik ook al aan gedacht, iemand erbij met verstand van zaken. Vooral mijn man is eigenwijs en heeft allemaal wilde plannen, maar lijkt mij wel handig om te checken of het ook wel zo praktisch is. Als we het doen wil ik het wel in 1 keer goed hebben.

En plattegrond heb ik niet digitaal. Checken doen we zeker.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:40

SusanH schreef:
Mri daar had ik ook al aan gedacht, iemand erbij met verstand van zaken. Vooral mijn man is eigenwijs en heeft allemaal wilde plannen, maar lijkt mij wel handig om te checken of het ook wel zo praktisch is. Als we het doen wil ik het wel in 1 keer goed hebben.

En plattegrond heb ik niet digitaal. Checken doen we zeker.

Klinkt heel herkenbaar :')

Mijn man vond het veel geld voor "alleen een tekeningetje en een adviesje" maar uiteindelijk is dat wat zij getekend heeft wel hetgene wat we gaan doen :')

Als het aan hem zou liggen zouden de gang, de bijkeuken, het kantoor en de logeerkamer geen (vloer) verwarming krijgen, maar wel de radiatoren weg. Want (aldus mijn man) die ruimtes gebruiken we toch amper, en kantoor zet ik dan wel een elektrische kachel als ik thuis ga werken).

Euhh? Wat?
Geen verwarming? Dacht het niet! Hoe graag wil je je elektronica naar de knoppen :+

Kijk naar wat praktisch is, wat je budget is en wat je nodig hebt/graag wil. Jullie zijn met z'n 3tjes en hond (toch?). Als je je nu stoort aan de schoenen kan een bij keuken of mudroom een goede oplossing zijn, maar alleen als die aan de kant komt/zit waar je ook echt binnen loopt. En maak hem dan ruim genoeg voor een schoenenrek. En niet direct bij de deur.

Dat merk ik bij ons, met schoenen aantrekken is het druk voor de deur/bij de deurmat. Daar is het schoenenrek. Rete irritant, dus alsnog loop je verder het huis in om de kinderen daar hun schoenen aan te kunnen laten trekken en jij elders.
Of als ik de deur smorgens (als we naar school gaan) van het slot wil halen. Dan zot er altijd wel eentje precies voor de deur :roll:

Maar misschien is een honden wasplek (geen idee wat voor zwijn (of juist niet) jullie hond is) of een hele grote wasbak wel een welkome toevoeging.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:44

Nee de hond hoeft nooit in bad. En er komt sowieso weer een buitenkraan, zit er nu ook. Dus worst case kan ze eerst onder de tuinslang. Grappig dat is ook wat mijn man zo ongeveer denkt. Die wilde bijvoorbeeld dan eerst de tuinkamer/aanbouw, vloeren in de woonkamer en pas daarna de keuken en daar een andere vloer in. Maar ik wil in 1 keer de hele benedenverdieping, en overal dezelfde vloer want we willen dan ook vloerverwarming. Maar dat laatste was in de keuken niet nodig want daar zit je niet stil :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:28

Wij hebben voor de tuinkamer gekozen, en geen moment spijt van gehad <3
Het licht is geweldig, hij is het hele jaar door bruikbaar en was relatief goedkoop te bouwen.
Onze tuinkamer heeft wel speciale transparante dubbelwandige panelen op het dak en dubbel glas rondom. Daardoor warmt het in de lente en herfst heerlijk snel op en kan het er met gemak 25 graden zijn als het buiten nog steenkoud is met een zonnetje. Het hele huis warmt dan heerlijk op en de verwarming kan bij ons al heel vroeg uit daardoor.
Voor de zomer heb ik een schaduwdoek gemaakt dat de zon eruit houdt.
Ik heb er een houtkachel met oven in geplaatst, dus ‘s winters kunnen we er ook heerlijk warm zitten, al wordt hij dan iets minder gebruikt.
Niet de mooiste foto, maar voor het idee:
Afbeelding
De voorkant kan volledig open, dat is ook erg fijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:08

Sizzle schreef:
Als het je gaat om ruimte: 100% aanbouw.
Desnoods een hybride uiterlijk, dus met grote ramen, maar wel geisoleerd.
Heb je genoeg woonruimte en vind je het wel handig om uit de wind te kunnen zitten en je tuinplanten te overwinteren, dan een tuinkamer.
Voor pure opslag en schoenen: bijkeuken

Amen.

Om die reden hebben wij een aanbouw eraan gezet, inkl bijkeuken maar wij hebben de maat mee; ons huis is aan de achterkant 8mtr breed en ook over de volle breedte uitgebouwd.
PV op het platte dak gelegd (zelf): 6 plaatjes van 400Wp.

Een van de redenen om geen tuinkamer te nemen is dat de zon vanaf 11.00 erop staat totdat ie onder gaat. Als je dat op een tuinkamer doet, heb je gratis sauna. Dat moet je niet willen.
Maar staat ie niet zuid-west, zoals bij ons, heb je alweer een andere situatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 23:24

Onze tuinkamer staat volledig op het zuiden, maar die sauna valt 100% mee. Driekwart van het jaar is die gratis zon juist heerlijk. En in de zomer gaat de deur overdag open en de zonwering uit, en heb je gewoon een prima temperatuur.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:27

Ik wil nooit meer een tuinkamer vanwege de warmte. Ik heb het heel snel heel warm en vind het dan ook heel fijn dat ons huidige huis een echte aanbouw heeft, waar bij ons de eetkamer en koffiehoek in zitten. Keuken bewust in het midden van ons huis. Maar onze benedenverdieping is wel 7 x 12, dus da's relatief groot.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:26

Een tekening of plattegrond zou handig zijn. Ik zou als je het kunt betalen ervoor kiezen om een aanbouw te nemen. Dat verhoogt overigens de waarde van je huis ook veel meer dan een tuinkamer. De keuken naar de voorkant verplaatsen klinkt als een goed idee, want het is veel fijner om vanuit je woonkamer zo de tuin in te kunnen kijken en lopen. Misschien is er een mogelijkheid om de keuken ietsje smaller te maken, zodat je een kleine bijkeuken kunt creëren naast de voordeur... Ik heb geen idee hoe je huis eruit ziet hoor.

En, juist in de winter, wanneer je veel binnen zit, heb je behoefte aan extra ruimte. Een tuinkamer zal dan vaak te koud en te vochtig zijn.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:38

Ons huis heeft een aanbouw en onze directe buren hebben toen bij de vorige bewoners niet mee uitgebouwd. Zij hebben een houten tuinkamer, maar is altijd donker en vochtiger, in hoe zij het gemaakt hebben.
In onze uitbouw heb ik 2 dubbele deuren die ook beide open kunnen, dus een berg licht maar kan dus ook alle deuren open zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:40

Bedenk wel heel goed wat de nadelen van een tuinkamer zijn als je dat doorzet. Inderdaad de temperatuur. In de zomer heel snel warm en in de winter echt wel fris. Daarbij is het moeilijk om hem compleet waterdicht te maken langs de randen dus de kans dat je wat water naar binnen krijgt is groot en zoals al genoemd de condens maakt het ook vochtig. En vergeet niet de schoonmaakissues. Het dak is niet makkelijk schoon te maken en wordt heel snel vies.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:14

Ik lees vooral een hoop vooroordelen over de tuinkamers, maar wij hebben totaal geen last van vocht/condens/lekkages. Als je het goed aanlegt dan blijft alles netjes droog en lekvrij.

Het ligt er echt helemaal aan wat je zoekt. Voor een extra huiskamer is een aanbouw ideaal, maar als je graag buiten bent en van licht en zon houdt dan kan niks tegen de tuinkamer op.

Met de deuren open en de zonwering uit ziet het er bij ons zo uit:
Afbeelding
Met ‘s nachts een constante temperatuur van zo’n 21 graden terwijl het buiten 15 was vannacht.
Het is zo’n heerlijke plek om te ontbijten en ‘s avonds te dineren <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:28

Ik heb een tuinkamer en herken inderdaad dat het snel te warm is, maar dat komt ook omdat hij vol op het zuiden is.
Vind het echt wel handig, ook om was op te hangen bijv. maar we hebben de ruimte totaal niet nodig.

Als je ruimte nodig hebt en toch het idee wilt van een tuinkamer dan kun je gewoon een glazen aanbouw doen. Dat heeft een van onze vorige huurhuizen gehad. Dan zit je gevoeld in je tuin, maar wel gewoon in je woonkamer met je vloerverwarming

Als het echt om de ruimte gaat krijg je spijt van een goedkope ongeisoleerd glazen hok. Want juist in de winter zoek je ruimte in huis, in de zomer kun je gewoon naar buiten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 07:51

Sizzle daarom heb ik ook twijfels idd over de tuinkamer. Wat ik ook denk, dat het dan hokkerig wordt en dat wil ik niet. Een glazen stuk eraan kan idd ook.

We hebben gisteren even het kadaster zitten checken en hebben wel een uitdaging omdat 2 meter na onze achtergevel de kadaster grens schuin wegloopt. Als we dus meer dan 2 meter uit willen bouwen krijgen we een knik. We zouden wel een stuk aan de zijkant kunnen pakken omdat we op een hoek zitten en binnen 1,5 meter van de erfgrens kunnen blijven. Maar ook dan krijg je een rare hoek denk ik.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:00

SusanH schreef:
Sizzle daarom heb ik ook twijfels idd over de tuinkamer. Wat ik ook denk, dat het dan hokkerig wordt en dat wil ik niet. Een glazen stuk eraan kan idd ook.

We hebben gisteren even het kadaster zitten checken en hebben wel een uitdaging omdat 2 meter na onze achtergevel de kadaster grens schuin wegloopt. Als we dus meer dan 2 meter uit willen bouwen krijgen we een knik. We zouden wel een stuk aan de zijkant kunnen pakken omdat we op een hoek zitten en binnen 1,5 meter van de erfgrens kunnen blijven. Maar ook dan krijg je een rare hoek denk ik.

Wat zit er aan de andere kant van die schuine grens? Wellicht valt er met de buren te praten...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:08

SusanH schreef:

Als je L-vorming aanbouwt (dus die zijkant meepakt) kun je daar mooi je mudroom maken. Maak je de achteringang naast je woning, ingang via mudroom/bijkeuken naar je aanbouw.

Wil je tevens het idee van een tuinkamer: grote schuifpui aan de tuinkant, evt met grote dakramen in het dak van je uitbouw (met afstandsbediening om ze te openen en een zonwering ervoor te schuiven) voor zoveel mogelijk licht.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:28

Wij hebben een soort hybride vorm van tuinkamer/aanbouw. Het is in open verbinding met de rest van de woonkamer, maar heeft heel veel ramen/openslaande deuren en grote lichtstraat.
Ik vind het echt heerlijk. Al dat licht en de ruimte.
De buitenkant is van frakehout.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:31

Prachtig <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 14:53

Tink89 schreef:
SusanH schreef:

Wat zit er aan de andere kant van die schuine grens? Wellicht valt er met de buren te praten...

Nou de buren hebben al niet een hele grote tuin dus ik denk niet dat die een stukje in willen leveren.

Lautje heel mooi.

Ibbel zoiets had ik ook bedacht idd. Eens kijken of dat kan.