Dilemma: proclamatie of paardenweekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Dilemma: proclamatie of paardenweekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 21:52

Hai allemaal,
Ik zit met een dilemma. Ik hoorde vandaag dat ik geslaagd was voor mijn jury´s en dus officieel afgestudeerd ben, de proclamatie vindt plaats in september. Nu gaan wij datzelfde weekend ook naar Frankrijk, dit weekend doen we één keer per jaar en ligt al een jaar vast, mijn hele familie (langs 1 kant) is daar en enkele vrienden. En dit is dus ook niet verzetbaar.
Zo ziet ons weekend eruit: we komen vrijdagavond aan, doen zaterdag en zondag een dagtocht te paard, maandagochtend na het ontbijt vertrekken we weer.
Nu de proclamatie, deze richting was erg zwaar voor mij en ik ben afgestudeerd met (voor mij) erg mooie punten. Ik hoorde al van de mensen die vorig jaar afgestudeerd waren dat er een lezing is en dat dan alle namen worden afgeroepen, dan mag je naar voren en krijg je een goodiebag en kaartje. Het diploma krijgen we dus pas later. Ik ga ook nog een extra opleiding doen waar ik als het goed is ook een proclamatie voor krijg. Natuurlijk zullen wel enkele vrienden met mij afstuderen en zouden zij het ook fijn vinden als ik erbij ben. We hebben immers de laatste 4 jaar/het laatste jaar bloed zweet en tranen gedeeld met elkaar.

Ik heb dus bij beide gevallen het gevoel dat ik iets zal missen als ik er niet ben. En bij het weekend in Frankrijk mis ik een hele dag en ochtend aan gezelligheid, en bij de proclamatie mis ik een uurtje, hooguit twee uurtjes van de ceremonie. Maar het is natuurlijk wel een mijlpaal. Als ik voor de proclamatie kies moet ik ook met een extra auto naar Frankrijk en ook alleen weer terug. Mijn vader zal daar dus ook aanwezig zijn aangezien die in Frankrijk blijft.

Ik weet dus echt niet wat ik moet kiezen.
Wat zouden jullie doen?

BigOne

Re: Dilemma: proclamatie of paardenweekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:59

Jij bent de enige die kan kiezen, je kunt niet op twee plekken tegelijk zijn. Je kunt eventueel een van je studievrienden vragen om de spullen in ontvangst te nemen of je overlegd met je reisgezelschap of verzetten een optie is. Bvb van zaterdagavond tot maandagavond ! Of een ander weekend. Meer kun je niet doen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:00

Ik zou voor de proclamatie gaan

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:06

Inderdaad, die keuze kun je echt alleen zelf maken.

Als ik het zelf zou beslissen was het zeker het weekendje weg. Zeker als daar je familie zit waarmee je jouw proclamatie eventueel had willen vieren. Maar goed, misschien hechtte ik ook weinig waarde aan mijn uitreiking (gewoon HBO trouwens). Het was een klein praatje en dat was het weer. Het was gezellig om iedereen even te zien daar, maar verder was het geen hoogtepunt van de studie. Maar ik sta ook niet graag in het middelpunt van belangstelling. Voor mij zou het dus een makkelijkere keuze zijn denk ik. Uiteindelijk hebben mijn studiegenoten en ik het op een andere manier nog gevierd geloof ik. Een alternatief is een gezellige avond met jouw studiegenoten op een ander moment om het te vieren en samen van het moment te genieten.

Maar goed, als het voor jou wel belangrijk is dan moet je echt overwegen wat je dat liever wilt. Ik snap dat het een lastige keuze is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 22:13

BigOne schreef:
Jij bent de enige die kan kiezen, je kunt niet op twee plekken tegelijk zijn. Je kunt eventueel een van je studievrienden vragen om de spullen in ontvangst te nemen of je overlegd met je reisgezelschap of verzetten een optie is. Bvb van zaterdagavond tot maandagavond ! Of een ander weekend. Meer kun je niet doen.

Helaas is verzetten geen optie, het is een arrangement van vrijdag tot maandag helaas.
De spullen interesseren me eigenlijk niet veel, de enige reden dat ik het zou doen is voor het momentje spotlight.
Ik weet dat ik uiteindelijk moet kiezen maar ik vind het zo ontzettend moeilijk...

Celebi schreef:
Inderdaad, die keuze kun je echt alleen zelf maken.

Als ik het zelf zou beslissen was het zeker het weekendje weg. Zeker als daar je familie zit waarmee je jouw proclamatie eventueel had willen vieren. Maar goed, misschien hechtte ik ook weinig waarde aan mijn uitreiking. Klein praatje en dat was het weer. Het was gezellig om iedereen even te zien daar, maar verder was het geen hoogtepunt van de studie. Uiteindelijk hebben we het op een andere manier gevierd geloof ik. Een alternatief is een gezellige avond met jouw studiegenoten op een ander moment om het te vieren en samen van het moment te genieten.

Maar goed, als het voor jou wel belangrijk is dan moet je echt overwegen wat je dat liever wilt. Ik snap dat het een lastige keuze is.

Ik hoorde dus van anderen die vorig jaar afstudeerden dat het maar saai was, maar mijn vrienden hebben wel aangegeven dat ze het heel jammer vinden als ik er niet bij zou zijn. Het was vorig jaar ook in een oubollige zaal en deze keer in de stadschouwburg, er mogen ook maar enkel je ouders mee naar de proclamatie, dus mijn moeder en stiefvader zouden wel komen. Alleen mijn vader en stiefmoeder blijven in Frankrijk. Ik zou het wel jammer vinden als ze er niet allemaal zijn natuurlijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:25

Uitreikingen zijn inderdaad meestal niet heel spannend. Mijn propedeuse was uiteindelijk nog leuker dan het daadwerkelijke diploma. Dat was gewoon in een klein klaslokaal 6 hoog 2 achter zegmaar. Ik zat niet eens samen met mijn klasgenoten, maar we werden op alfabetische volgorde verdeeld over alle lokalen.

Als je grootste reden zou zijn dat je klasgenoten het jammer zouden vinden dat je er niet bij zult zijn dan zou dat voor mij persoonlijk geen doorslag geven. Je mist er vaak niet heel veel aan, je drinkt met z'n allen naderhand een drankje en het is klaar. Dan kun je het beter goed vieren op een ander moment. Samen een dagje weg, avondje stappen, lekker uit eten of indoor midgetgolf. Ik zeg maar wat natuurlijk, maar iets vieren kan altijd!

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:29

Ach op mijn proclamatie werd mijn naam overgeslagen , dat was wel even verschrikken.
Ging natuurlijk om een fout, daar kwamen ze achter toen ik als enigste nog op mijn rij zat _O- .

Dus voor je eigen gezondheid kies maar voor het weekend :))

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:33

Als jullie elk jaar een weekend weg gaan, zou ik voor de proclamatie gaan. Dat doe je in principe nooit meer. Alleen verwacht er inderdaad niet te veel van..

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:41

Ik denk dat er net zoveel argumenten voor het 1 als voor het ander zijn :+. Dat maakt het ook een lastige keus natuurlijk. Het weekend is hartstikke leuk, maar ga je als het goed is de komende jaren nog vaker beleven. De proclamatie is in deze setting met deze studiegenoten een eenmalig gebeuren, ook al ga je mogelijk een andere studie doen.
Als je een beetje kunt mediteren, dan kun je mogelijk op een stil moment in je hoofd een keuze maken en dan ook duidelijk dat je het andere mist. En dan andersom. Wat voelt dan voor jou het fijnst?
Kun je eventueel nog vliegen naar een vliegveld in de buurt, zodat je wel de terugweg mee kunt rijden bijv? Of met de trein? Wie weet helpt dat nog iets ;).

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 22:49

Diddykong schreef:
Ik denk dat er net zoveel argumenten voor het 1 als voor het ander zijn :+. Dat maakt het ook een lastige keus natuurlijk. Het weekend is hartstikke leuk, maar ga je als het goed is de komende jaren nog vaker beleven. De proclamatie is in deze setting met deze studiegenoten een eenmalig gebeuren, ook al ga je mogelijk een andere studie doen.
Als je een beetje kunt mediteren, dan kun je mogelijk op een stil moment in je hoofd een keuze maken en dan ook duidelijk dat je het andere mist. En dan andersom. Wat voelt dan voor jou het fijnst?
Kun je eventueel nog vliegen naar een vliegveld in de buurt, zodat je wel de terugweg mee kunt rijden bijv? Of met de trein? Wie weet helpt dat nog iets ;).

Ik ben van België dus met de auto is sowieso sneller. Ik probeer het mediteren zeker! Dat het niet met mijn vrienden zou zijn is inderdaad wat voor mij het moeilijkst is we hebben immers samen wel een beetje afgezien. Helaas is het ook niet mogelijk om een halve tocht te doen aangezien je vertrekt met het paard waarmee je toekomt. Als je dus in de helft zou willen instappen is de hele groep dus ergens ten velde en is het niet mogelijk om nog aan te sluiten. Plus, normaal valt de proclamatie op de middag dus vertrek ik wanneer de groep vertrekt en zou ik terugkomen wanneer zij aankomen. En dan is er 4 keer extra brandstof verbruikt...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 23:44

Ik lees in je openingspost al een ondertoon dat je voorkeur ligt bij frankrijk. Ik zou ook zeker voor Frankrijk gaan. Schijtdagen vind ik zulke dingen. Ik had ooit een verdediging van mijn scriptie... Voor ouders/familie/relatie etc. Ik heb mn presentatie gedaan en ben direct daarna naar huis gegaan (nouja uit eten met mams en partner om het te vieren)... Bleek dat ik een prijs had gewonnen :')
Mn scriptiegenoten hebben die van mij maar in ontvangst genomen. Ik ontving het filmpje toen we zaten te eten haha voelde me best stom maar ach. Heb echt een hekel aan dit soort tijdvullerij. Ik zou zeker frankrijk kiezen en als je terug bent lekker met je vriendinnen etentje met een toost.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 19-06-24 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 23:48

Ik zou dus voor de proclamatie kiezen, super leuk toch zo'n bijeenkomst? Maak je maar 1 (of 2 :D ) keer mee. Ik hou wel van dit soort rituelen.

Zeker omdat je maar een deel van het weekendje mist.

Maar zo zit ik er in. Als je alleen maar naar de proclamatie gaat voor anderen zou ik het niet doen. Ik zou kiezen wat jouzelf goed voelt, niet wat je voor een ander denkt te moeten doen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 00:04

Zou je niet eventueel online bij de proclamatie kunnen zijn? Is natuurlijk niet hetzelfde maar zo kun je misschien toch een beetje bij allebei zijn.

Maar alleen jij kan de beslissing maken

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 05:47

Sowieso naar die vakantie! Dat papiertje krijg je toch wel en tja welke spotlight precies? Iedereen die daar is heeft het gehaald :+

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 05:49

Ikzelf zou voor het weekend weg kiezen. Ik ben ook niet bij mijn hoofd diplomauitreiking geweest. Ik moest dan 4 uur in de auto zitten voor een half uurtje luisteren naar een praatje. Wij zijn later met de klasgenoten nog lekker wezen eten. Was veel gezelliger en ontspannende afsluiting dan even snel zo in het klaslokaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 07:12

Wanneer is de proclamatie precies? Kan je niet daarna nog door naar je weekendje? Want proclamatie is niet op zondag toch?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 07:25

Waidida schreef:
maar mijn vrienden hebben wel aangegeven dat ze het heel jammer vinden als ik er niet bij zou zijn.

Keuzes maak je voor jezelf, niet voor anderen.
Als je je klasgenoten even los laat, wat wil je dan?

Ik heb zelf mijn diplomauitreiking overgeslagen. Ik ging op vakantie en hecht geen waarde aan zo'n uitreiking.
Ik ging liever mooie herinneringen maken en genieten.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:31

Een proclamatie kan een hele mooie (rituele) afsluiting zijn van een studie en ook een beetje een levensfase. Maar zoals jij het beschrijft is het namen afroepen, goodiebag ophalen en klaar; het klinkt niet heel persoonlijk. Bovendien ga je verder studeren, dus je hebt een herkansing.

Daar staat tegenover een heel leuk klinkend weekend met familie en vrienden. Dat soort gedeelde ervaringen is eigenlijk onvervangbaar. Die koester je een heel leven. Je hebt er hard voor gewerkt en je verdient er alle lof voor, maar die glorie is echt heel kortdurend. Een diploma vraagt zo goed als nooit iemand nog naar en ligt meestal ergens te verstoffen in een lade (ik heb er nu drie in die erbarmelijke toestand). Dus ik zou kiezen voor de trip naar Frankrijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:36

Naar Frankrijk kun je altijd nog
Afstuderen doe je maar 1x
Ik zou dus zeker voor die proclamatie gaan

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:39

Pak een muntje. Schrijf op: kop is proclamatie, munt is frankrijk. Gooi het muntje in de lucht. Vang het muntje, maar kijk nog niet of het kop of munt is!! In die seconde dat het muntje in de lucht is, merk je vanzelf of je onbewust hoopt op kop of munt. Succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:39

Popstra schreef:

Nee dus, TS gaat nog een opleiding doen ;)

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:40

Een heel lekker lang weekend van 4 dagen of een uitreiking van een uurtje..

Ik zat in Nieuw Zeeland toen de diplomuitreiking voor mijn behaalde master was. Ik heb mijn vader achteraf naar de unie gestuurd om mijn diploma op te halen (ik was nogsteeds in Nieuw Zeeland). De foto met zijn trotse hoofd ben ik nogsteeds blij mee ;)! Ga lekker op weekend, haal je diploma zelf op en maak ga daarna met mensen die je graag om je heen wilt even lekker borrelen zou ik zeggen. Maak er je eigen momentje van.

Ik heb wel mijn hbo diploma uitreiking bijgewoond, misschien had ik daarom niet zo'n moeite met die van m'n master skippen.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 20-06-24 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:52

Goof schreef:
Popstra schreef:

Nee dus, TS gaat nog een opleiding doen ;)

Ja nouja, 2x dan :D

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 09:00

Ik fa even in een algemene post reageren haha, dankjulliewel alvast voor jullie talrijke reacties!

Online kannik niet volgen aangezien we in Frankrijk echt een beetje in the muddle of nowhere zitten. Er is vaak al moeilijk bereik om te bellen, laat staan teamsen.

Als ik mijn vrienden en moeder buiten beschouwing laat zou ik denk ik Frankrijk kiezen? Maar natuurlijk wil ik hun ook graag naar voren zien lopen. We kunnen zeker daarna nog wel gaan vieren maar ik merk van hier thuis wel wat druk om voor de proclamatie te kiezen. Mijn moeder vind het echt een heel speciaal moment e´ dat begrijp ik, maar het is echt gewoon een uur een lezing en dan een uur namen afroepen samen met de 200 anderen die afstuderen in deze richting. Het enige waarvoor ik het zou doen is voor dat kort momentje dat je naar voren mag lopen het podium op. Het is natuurlijk wel een mijlpaal.
De proclamatie valt op zondagmiddag, moest hij nu in de avond vallen dan was het opgelost. Dus dat is een beetje het moeilijke, ik mis bijna de helft van het weekend met familie en vrienden. Ik weet ook dat zij het jammer zouden vinden als ik moet vertrekken want mijn mond staat een heel jaar niet stil over dat weekend.
Maar ik weet ook dat mijn vrienden het heel jammer zouden vinden als ik niet kom omdat we wel lang samen gestruggled hebben om hier te geraken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:04

Ik zou dan echt voor de proclamatie kiezen.
Je bent trots dat je geslaagd bent. Je ouders zijn trots...
Vind het ook wel dankbaar staan naar de mensen die dat organiseren en er dus ook voor jou staan.

Vakantie kan je altijd plannen en doe je elk jaar.

Als je het niet doet krijg je later mss toch spijt.