Help, hoe kunnen wij onze nieuwe keuken het beste inrichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Help, hoe kunnen wij onze nieuwe keuken het beste inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 19:50

Ik hoop dat iemand ons een beetje kan helpen!

Voor onze nieuwbouwwoning moeten wij een keuken gaan uitzoeken en alvast alle vaste punten aangeven.
We hebben een offerte al laten maken bij een zaak maar ik ben daar helemaal niet zo blij mee, maar heb zelf ook geen inzicht in hoe het dan wel kan.

Op de plattegrond zie je de indeling. We hebben openslaande deuren, die natuurlijk heel leuk zijn maar het ook wat ingewikkeld maken.

Ons idee was aan de ene kant een keukenblok zonder bovenkastjes (op de plek waar hij ook ingetekend is op deze tekening maar dan 1 blok langer), en aan de overkant hoge kasten met ook de koelkast/oven e.d.
Maar die hoge kasten vallen dan dus deels voor de openslaande deuren, dat oogt voor mij heel onlogisch en niet mooi/fijn.

Enige optie die voor mij het meest voegt is misschien maar aan 1 kant keuken (zoals op het voorbeeld) en de andere kant leeg houden? Maar waar laat ik al mijn spullen dan haha...

We gaan opnieuw om de tafel met de keukenzaak, ik hoop dat zij leuke opties hebben, maar wellicht iemand hier een leuk idee?

Wij houden van opgeruimd, strak, niet te vol, en het liefst zoveel mogelijk spullen in dichte kasten :D

Afbeelding

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:02

Ik heb een totaal ander formaat, maar ook raampartijen naast mijn keuken die ik niet wou blokkeren. Ik heb het zo opgelost;

Afbeelding
Er zit helaas een kleine radiator naast de keuken dus vandaar niet helemaal doorgetrokken naar het raam toe. Op deze manier heb ik voor mijn gevoel mijn ruimte het meest optimaal benut maar het licht niet beperkt.

Had achteraf een paar dingen wat anders gedaan. Maar ben heel blij met het resultaat want dit is de eerste keer dat ik een keuken heb laten maken.

Edit; extra tip. Kijk nu nog even goed naar je lichtplan, eventueel met een elektricien. Als het eenmaal zit pas je het niet zomaar meer aan en misschien wil je het wel anders dan hoe het nu zit :). Ik ben dat namelijk helaas vergeten!
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 19-06-24 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:03

Nou heb ik geen ervaring met echte keukens maar bouw al wel jaren huizen in de sims.
Wat als je het anders om doet dus op de plek waar de keuken nu ingetekend is allemaal hoge kasten en aan de andere kant 1 blok later beginnen met alleen aan de onderkastjes met een kookplaat en wasbak zodat je niet te kort hebt aan licht inval. Nou weet ik niet of zo iets kan vanwege aansluitingen maar als dit nog nieuwbouw is kan dat allicht makkelijker verzet worden.

Als het niet mogelijk is om de aansluitingen aan de andere muur te hebben zou je aan het einde van de muur tegenover de keuken een koelkast met een hoge kast ernaast kunnen plaatsen dat is dan ver genoeg weg van de deuren en blokkeert niet veel lichtinval.

veerledec

Re: Help, hoe kunnen wij onze nieuwe keuken het beste inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:08

En in de onderste hoek de eettafel/eethoek, lekker voor het raam, en dan je keukenblok deel in het midden? Met een kookeiland?

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:11

Afbeelding
Afbeelding

Misschien heb je hier wat aan als inspiratie qua hoge kastenwand tegenover laag gedeelte zonder bovenkasten. We hadden ook met een deur te maken, maar wilde ook ruimte hebben.

Op de foto was de keuken en vloer net geplaatst, we hebben boven het aanrecht een grote plank van een spoorbiels met dimbare spotjes als wandplank.
Laatst bijgewerkt door LvA1993 op 19-06-24 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:11

Wat een onhandige indeling. Even heel anders denken: het lijkt als die openslaande deuren aan de voorkant van het huis zitten. Als dat zo is, lijkt mij die deuren vrij nutteloos. Is het dan geen idee om de openslaande deuren te vervanger voor een muurtje met ramen? Dan kan je een hoekkeuken kwijt.

Of aan de kant waar nu de keuken zit de hoge kasten en de kasten met gootsteen e.d. aan de andere kant, maar dan op een redelijke afstand van de ramen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:18

Oeh! Van de week bij Ikea hiervoor echt de perfecte opstelling gezien. De wand met het keukenblok nu vol met hoge kasten en dan vanuit die kasten ergens in het midden een lage kasten reeks laten komen, al dan niet dubbel. Als een T zeg maar. De poot van de T is je werkblad met gootsteen en kookplaat en je werkt dan met de rug naar de openslaande deuren.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:23

friezenfan2 schreef:
Nou heb ik geen ervaring met echte keukens maar bouw al wel jaren huizen in de sims.
Wat als je het anders om doet dus op de plek waar de keuken nu ingetekend is allemaal hoge kasten en aan de andere kant 1 blok later beginnen met alleen aan de onderkastjes met een kookplaat en wasbak zodat je niet te kort hebt aan licht inval. Nou weet ik niet of zo iets kan vanwege aansluitingen maar als dit nog nieuwbouw is kan dat allicht makkelijker verzet worden.

Als het niet mogelijk is om de aansluitingen aan de andere muur te hebben zou je aan het einde van de muur tegenover de keuken een koelkast met een hoge kast ernaast kunnen plaatsen dat is dan ver genoeg weg van de deuren en blokkeert niet veel lichtinval.

Een idee van mij is inderdaad de boel omdraaien, dus de hoge kasten aan de overkant en de lage aan de andere kant. Of dit mogelijk is zijn we aan het uitzoeken. Ik vermoed van wel, maar zal kosten meebrengen.

De hoge kasten zoals we nu bedacht hebben beginnen inderdaad niet direct voor de deuren, er zit zo'n 120 cm tussen.. maar het voegt voor mij gewoon niet helemaal

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:25

Ceetje_bokt schreef:
Wat een onhandige indeling. Even heel anders denken: het lijkt als die openslaande deuren aan de voorkant van het huis zitten. Als dat zo is, lijkt mij die deuren vrij nutteloos. Is het dan geen idee om de openslaande deuren te vervanger voor een muurtje met ramen? Dan kan je een hoekkeuken kwijt.

Of aan de kant waar nu de keuken zit de hoge kasten en de kasten met gootsteen e.d. aan de andere kant, maar dan op een redelijke afstand van de ramen.

Zit inderdaad aan de voorkant. Maar dit kunnen we helaas niet aanpassen en zal zo blijven..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:26

Estera schreef:
Oeh! Van de week bij Ikea hiervoor echt de perfecte opstelling gezien. De wand met het keukenblok nu vol met hoge kasten en dan vanuit die kasten ergens in het midden een lage kasten reeks laten komen, al dan niet dubbel. Als een T zeg maar. De poot van de T is je werkblad met gootsteen en kookplaat en je werkt dan met de rug naar de openslaande deuren.

Ook nog een idee ja! Maar, weinig keukenblad dan...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:34

Ik heb in de jaren geleerd dat oven, werkblad wasbak en kooktoestel handig is als je dat bij elkaar hebt. Niks zo onhandig als een bloedhete ovenschaal of pan door een keuken te moeten doen om te kunnen neerzetten.

Wat zijn de afmetingen van de muren en van de ene naar de andere muur? En hoe breed is het stuk met de openslaande deuren?

En willen jullie een hoge koelkast met apart vriesstuk? Een dubbele of alleen een koelkast en is er plek voor een vriezer elders?

Eventueel smallere kasten voor je pannen, serviesgoed enz aan de kant van de hal? En het brede werkgedeelte aan de andere kant

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:38

Afbeelding

Ik zou voor zoiets gaan. Lang aanrecht zonder bovenkasten en aan de rechterkant 2 hoge kasten naast elkaar 1 met de koelkast en vriezer en daarnaast de oven met extra kastruimte daarboven en onder.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:39

Een tipjes, neem een apothekerskast echt zo handig. Een plankje voor pasta's, eentje voor bak ingrediënten/spullen, eentje voor kruiden enzovoorts.

Daarnaast zorgen dat je genoeg aanrecht ruimte hebt :D en eventueel een mooi prullenbak of een prullenbak ingebouwd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:44

Keukenblok aan die kant laten en verder doortrekken met 1-2 blokken die hoog gaan om boel semi af te sluiten van de woonkamer voor de opslag die je wenst. Aan de andere kant bv een ontbijthoekje zodat je licht en loopruimte hebt naast een stukje extra werkblad etc.
Aansluitingen zullen wel al daar ingeplanned zijn, maar dat is enkel van belang voor water en afvoer, stroom moet toch het hele huis door aangelegd.
Pijpenla keukens zijn onhandig, vooral niet volbouwen.

Andere optie is openslaande deuren negeren en hoekkeuken er in, maar dan ben je ook een vluchtweg kwijt of je moet een soort klaptafel maken daar zodat je zowel de deuren kan gebruiken als meer werkoppervlak hebt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:48

Ik heb wat inspiratie opgedaan met jullie reacties en voor nu hier op uitgekomen!
Afbeelding

Evengoed veel blad, best nog wat opbergruimte, en niet zo dicht en hokkerig.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:49

moonsparkle schreef:
Een tipjes, neem een apothekerskast echt zo handig. Een plankje voor pasta's, eentje voor bak ingrediënten/spullen, eentje voor kruiden enzovoorts.

Daarnaast zorgen dat je genoeg aanrecht ruimte hebt :D en eventueel een mooi prullenbak of een prullenbak ingebouwd.

Ook een slimme tip ja!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:51

zonnebloem18 schreef:
[ [url=m/q8M2eN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou voor zoiets gaan. Lang aanrecht zonder bovenkasten en aan de rechterkant 2 hoge kasten naast elkaar 1 met de koelkast en vriezer en daarnaast de oven met extra kastruimte daarboven en onder.

Dit is een beetje zoals nu de offerte is, alleen de kast dan nog 1 stukje langer richting het raam..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:57

Hoe breed is het in de keuken?

wij hebben ook zoiets, qlleen dan aan de achterkant van het huis.

wij hebben gekozen voor een L vormige keuken (met bar), en dan de eettafel met een eetbank tegen de muur binnen de L.
Eettafel kan je dan aanschuiven voor meer loopruimte en uitschuiven als je wil eten.

Dan kan je er voor kiezen om de keuken wat langer door te trekken voor de eventuele kastruimte.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:07

anne_bento schreef:
Ik heb wat inspiratie opgedaan met jullie reacties en voor nu hier op uitgekomen!
[ [url=m/gY4iAP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi hoor! (Tips moet je van mij helaas niet verwachten, ben een ramp in plannen visueel voorstellen)

boefloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 07:53

Hoe breed is het stukje tussen de muur en deuren? Bij ons paste volgens de tekening ook alleen een keukenblok aan de rechterzijde, maar wij hebben toch 2 hoge kasten links gezet. Ze steken 5 centimeter voorbij het raamkozijn, maar dat is absoluut niet storend of in de weg. De vensterbank moest alleen iets worden ingekort. (En rechts ook een stukje uit de lijst moeten halen om het blad aan te laten sluiten, zoals je op de foto kunt zien.)
Nu hebben wij geen openslaande deuren, maar al zou dat wel het geval zijn zou ik het niet perse laten.
Afbeelding
Al onze buren gaven later aan dat ze het ook liever zo hadden gedaan.

Op jouw tekening lijkt het muurtje wel een stuk korter, maar ik zou het zeker eens nameten!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:41

anne_bento schreef:
[ [url=m/gY4iAP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit lijkt mij een hele goede opstelling. Misschien nog wel een muurtje (barretje?) tussen de woonkamer en het stukje aanrecht met de spoelbak. Als je dat een cm of 30 hoger maakt dan je werkblad, kijk je niet zo vanuit de woonkamer op je aanrecht. Dat is fijn als de keuken even niet zo opgeruimd is.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:37

Ik moest toch mijn sims 4 spel opstarten door die tijdelijke inlogrewards maar zo iets zou het dan worden.

Stel dat je de huidige situatie gebruikt dan zou ik echt wat ruimte houden tussen de deur en de hoge kast.

Via de ea app kun je gewoon gratis the sims 4 downloaden en spelen. Is al een jaar gratis te spelen. Maar ik kan vast wel nog een keer wat proberen voor je.

Zou je mij via een dm een foto van de plattegrond van de boven verdieping kunnen sturen? Nu heb ik een half huis in deze save

Afbeelding

Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:43

Je kunt je aanrecht ook doortrekken tot in de woonkamer en daar een kort dwarsstuk maken (het wordt daar ook breder). De andere keukenwand vrijlaten en de eettafel daar zetten met lekker uitzicht op de tuin...