'Cloud opslag', hoe werkt dat net? Welke te nemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

'Cloud opslag', hoe werkt dat net? Welke te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 14:01

Hoi allemaal,

Mijn naam is Saskia en ik ben digitaal écht niet mee in 2024 :')

Zo, mijn bekentenis van de dag!

Zoals iedereen van ons, heb ik heel wat filmpjes/foto's van mijn paarden en honden.
Ik bewaarde alles altijd dubbel. Op laptop én harde schijf.

Nu heb ik het al 2x voor dat zowel harde schijf als laptop zéér snel na elkaar stuk gaan :'(
Beide ingediend bij een bedrijf die de schijven proberen herstellen/recupereren en tot op heden niet gelukt.
Véél geld kwijt én de herinneringen.

Nu zoek ik dus iets anders dan harde schijven en kwam uit op 'clouds'.

Het internet verteld 101 dingen, waar ik niet geheel wijzer van wordt.

Wat is een betrouwbare 'cloud'. Is het veilig? Is het een site zoals iCloud van iPhone waar je alles op kwijt kan?

Ik heb een kleine upgrade van de iCloud waarvoor ik iets van €3/maand betaal, er is ook een duurdere, volstaat dat ook? Gaat dat gedoe geven met mijn iPhone 11?

Wie o wie kan mij helpen in deze digitale hel :')

Eeuwige dank!

Suzanne F.

Re: 'Cloud opslag', hoe werkt dat net? Welke te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:07

Heb je Microsoft 365? Dus met Outlook etc? Dan heb je ook Onedrive waarschijnlijk. Daar kan je alles in opslaan en dan is het ‘gebackupt’ in de Cloud.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:10

Als je een iphone hebt dan zou ik gewoon de icloud upgraden inderdaad. Dat is een van de goedkoopste en meest veilige clouds.
Ik heb ook al jaren het abonnement van 3 euro voor 200GB. En af en toe als ik veel bestanden moet delen dan neem ik een of twee maanden het abonnement voor 2TB voor 10 euro. Ideaal, en ik kan er vanaf al mijn apparaten bij.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 14:31

8nnemiek schreef:
Als je een iphone hebt dan zou ik gewoon de icloud upgraden inderdaad. Dat is een van de goedkoopste en meest veilige clouds.
Ik heb ook al jaren het abonnement van 3 euro voor 200GB. En af en toe als ik veel bestanden moet delen dan neem ik een of twee maanden het abonnement voor 2TB voor 10 euro. Ideaal, en ik kan er vanaf al mijn apparaten bij.

Ik heb een iPhone 11 en ik begrijp enkel het volgende niet:

Ik heb 107GB in gebruik. Als ik iets van de gsm wis, wist het ook in de iCloud. Hoe ga ik dit tegen?

Ondanks dat ik heel wat vrij heb, krijg ik ook de melding soms dat het geheugen bijna vol is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:03

Je hebt iCloud opslag en telefoon opslag. Wat voor abbo heb je voor de Cloud? Je telefoon zal denk ik 128 gb hebben gok ik? Daarom krijg je te horen dat hij bijna vol zit. Dat is je telefoon maar niet de Cloud.

In je instellingen kan je regelen wat er in de cloud wordt opgeslagen. Ik begrijp dat je dus foto’s in de cloud wil die je niet op je telefoon wil?

Als je iCloud foto’s aan hebt dan is dit eigenlijk altijd zo dacht ik. Hier staat meer info: https://support.apple.com/nl-nl/guide/i ... efbde9/ios

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:52

Mi_Amore schreef:
Ik heb een iPhone 11 en ik begrijp enkel het volgende niet:

Ik heb 107GB in gebruik. Als ik iets van de gsm wis, wist het ook in de iCloud. Hoe ga ik dit tegen?

Ondanks dat ik heel wat vrij heb, krijg ik ook de melding soms dat het geheugen bijna vol is.

Als je in de map ‘Bestanden’ zit, dat zit je eigenlijk al in je iCloud. De bestanden die je daar ziet zullen waarschijnlijk niet allemaal op je iPhone staan, een deel staat alleen op de iCloud en wordt pas gedownload als je erop klikt. Je ziet dat aan het wolkje met het pijltje achter de bestandsnaam.
Hoe je foto’s worden opgeslagen regel je bij de instellingen. Je kan daar kiezen voor ‘Optimaliseer iPhone opslag’, dan slaat hij de oudere foto’s alleen op in de iCloud, en download ze automatisch als je de foto nodig hebt. Je blijft dan wel de previews zien.
Hetzelfde geldt voor boeken, tekstbestanden, tabellen enz.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:21

Zelf gebruik ik al jaren naar alle tevredenheid Dropbox. Betaald. Is beschikbaar op zon beetje alle apparaten. De betaalde versie heeft ook een “online only” optie, waardoor de bestanden nergens echt fysiek hoeven te staan en dus geen ruimte hoeven innemen op harde schijven. Als je iets per ongeluk verwijderd heb je een periode dat je het nog kunt herstellen.

Persoonlijk vind ik het prettiger dan iCloud.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:05

voor foto's kan je de app 'google foto' gebruiken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:02

Ik heb 1TB via Microsoft Office 365. Kost op jaarbasis een 70 euro, inclusief gebruik van Office-software.
Ik haat het automatisch opslaan op OneDrive trouwens, ik sla werkbestanden op op de harde schijf van mijn pc. Alleen dingen die ik echt wil bewaren staan op OneDrive.

Mijn foonfoto's staan eerst bij Google in the cloud. Na een jaar download ik die en zet ze dan door naar de jaarmap op OneDrive.
Eigenlijk moet ik ze daarna verder verdelen naar de juiste mappen, maar.... dat blijft er vaak bij :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:13

Even een schop!
Geen nieuw topic aangemaakt omdat mijn vraag met het ‘hoe werkt dit’ deel van iCloud te maken heeft.

Heb een iPhone 14 Pro. Ik sla de bestanden op in de bestanden map en dan in een mapje dat Acrobat heet en ‘op mijn iPhone’.
Wil deze nu graag voortaan opslaan in mijn iCloud Drive. Heb een iCloud+ abonnement.
Dagelijks word er een backup van mijn telefoon gemaakt naar de iCloud; als ik echter kijk naar welke apps er dagelijks synchroniseren met de iCloud Drive, dan staat m’n bestanden app daar niet tussen en ik kan deze vanuit die plek ook niet toevoegen.

Is er een manier om de al bestaande mappen in 1 keer allemaal of desnoods per map te verplaatsen naar de iCloud Drive? Of moet ik dat bestandje voor bestandje doen….en….hoe?
Liefst vanaf de telefoon. Werk nooit met mijn privé dingen vanaf een laptop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:31

Via ‘selecteer’ (bij de drie puntjes) kun je alle bestanden selecteren, en dan kun je volgens mij op het mapje klikken om ze te verplaatsen of kopiëren naar de icloud map.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:37

loulou schreef:
voor foto's kan je de app 'google foto' gebruiken.

Deze gebruik ik ook. Super simpel.

Elke keer als je de app opent (dat moet je dus wel even af en toe doen), slaat hij alle foto’s van je telefoon op in in de cloud.
Als je dan op je telefoon eens alles kwijt bent, hoef je enkel die app weer te downloaden en met het zelfde account in te loggen en je hebt je foto’s weer.
Ook kan je via een computer naar de website van Google foto en kan je vanaf de desktop ook bij je foto’s.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:47

8nnemiek schreef:
Via ‘selecteer’ (bij de drie puntjes) kun je alle bestanden selecteren, en dan kun je volgens mij op het mapje klikken om ze te verplaatsen of kopiëren naar de icloud map.

Dank, het verplaatsen is niet gelukt, maar kopiëren wel :j .
Krijg het nog niet voor elkaar de iCloud Drive als standaard opslagplaats te kiezen maar zo kan ik er zeker mee werken!