Welke laptop voor Photoshop 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Welke laptop voor Photoshop 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 19:46

Hoi, ik heb even een vraagje aan de Photoshop 2024 gebruikers onder ons.

Omdat mijn huidige laptop de geest heeft gegeven en deze zowiezo niet aan de systeemeisen voldoet, moet ik nu wel op zoek gaan naar een nieuwe laptop.

De systeemeisen van PS 2024 zijn mij wel bekend maar ik kom er gewoon niet uit wat betreft welke laptop ik moet kopen omdat er zoveel (te veel) info online staat.

Nu vroeg ik mij zo af welke laptop jullie hebben, en dan vooral met welke processor (Intel of AMD) en videokaart (NVIDIA of Intel Iris) jullie werken.

Bedankt alvast!

8nnemiek

Re: Welke laptop voor Photoshop 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:06

Als je een echt goede laptop wil die ook AI goed trekt, én een perfect gekalibreerd scherm heeft, dan zou ik zeker voor een Macbook met silicon chip gaan. Afhankelijk van je budget kun je dan de Macbook Pro nemen, of de Air. Beide zijn prima voor Photoshop. Zeker als je de versie met 16GB ram neemt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:07

Omdat dit topic beter op HTT past ga ik het daar naartoe verplaatsen.

FK --> HTT

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 20:29

8nnemiek schreef:
Als je een echt goede laptop wil die ook AI goed trekt, én een perfect gekalibreerd scherm heeft, dan zou ik zeker voor een Macbook met silicon chip gaan. Afhankelijk van je budget kun je dan de Macbook Pro nemen, of de Air. Beide zijn prima voor Photoshop. Zeker als je de versie met 16GB ram neemt.

Mijn budget gaat ongeveer tot €900,-, ik denk niet dat Macbook dan haalbaar is :o Maar ik werk ook liever met Windows.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:11

De Macbook Air M1 zit ruim onder de 900 euro, en is prima voor Photoshop :j
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_a ... gJGZ_D_BwE

Als je voor een Windows laptop gaat dan zou ik naar een gaming laptop zoeken. Dan heb je een goede videokaart en meestal ook vrij goed scherm. Het scherm zul je wel nog moeten kalibreren als je foto’s wil gaan afdrukken of verkopen bijvoorbeeld.
Windows gaat heel anders om met het geheugen waardoor je wat meer ram nodig hebt; minimaal 16GB, maar 32GB is beter.
Bij coolblue hebben ze een handige keuzehulp, en ik lees daar ook altijd graag de reviews.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:24

Misschien ook nog een beetje de komende nieuwe laptops met Snapdragon X-Elite in de gaten houden? Er is nu namelijk een nieuw alternatief naast Intel en AMD. De X-Elite laptops hebben net als de appels met M1/M2/M3/M4 ook een ARM processor met 16GB of 32GB aan RAM.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:33

Ik heb de Lenovo Ideapad pro 5 en die draait de nieuwste versies van Adobe programma's prima. Hij draait ook meerde programma's tegelijk. Ik gebruik hem voor Photoshop, Lightroom, Bridge, Premiere Pro en InDesign. Ik zag dat hij nu afgeprijsd was naar €899,00.

Hij heeft een AMD ryzen 7 processor, 16GB werkgeheugen (twee 8GB geheugen sloten, dus kun je later eventueel nog upgraden), AMD Radeon Graphics videokaart. Hij heeft een mat scherm met IPS paneel, wat ik zelf altijd fijn vind met bewerken van foto's.

Ik zie dat gaming laptops worden aangeraden, die voldoen qua eisen zeker aan de vereisten voor photoshop. Ikzelf vind echter de schermen vaak niet prettig waardoor mijn voorkeur daar niet naar uit ging.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 10:07

Joy_Mennings schreef:
Ik heb de Lenovo Ideapad pro 5 en die draait de nieuwste versies van Adobe programma's prima. Hij draait ook meerde programma's tegelijk. Ik gebruik hem voor Photoshop, Lightroom, Bridge, Premiere Pro en InDesign. Ik zag dat hij nu afgeprijsd was naar €899,00.

Hij heeft een AMD ryzen 7 processor, 16GB werkgeheugen (twee 8GB geheugen sloten, dus kun je later eventueel nog upgraden), AMD Radeon Graphics videokaart. Hij heeft een mat scherm met IPS paneel, wat ik zelf altijd fijn vind met bewerken van foto's.

Ik zie dat gaming laptops worden aangeraden, die voldoen qua eisen zeker aan de vereisten voor photoshop. Ikzelf vind echter de schermen vaak niet prettig waardoor mijn voorkeur daar niet naar uit ging.

Dat klinkt ook goed. Ik vroeg mij dus ook af of de AMD ryzen processor goed genoeg zou zijn. Ook las ik dat vooral NVIDIA videokaarten alleen geschikt zijn maar dat klopt dus ook niet helemaal. Op welke site heb je die aanbieding gezien?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 10:09

Bagheera_206 schreef:
Misschien ook nog een beetje de komende nieuwe laptops met Snapdragon X-Elite in de gaten houden? Er is nu namelijk een nieuw alternatief naast Intel en AMD. De X-Elite laptops hebben net als de appels met M1/M2/M3/M4 ook een ARM processor met 16GB of 32GB aan RAM.

Ik weet niet hoe lang dat duurt totdat ze in de verkoop gaan want ik heb de laptop eigenlijk a.s.a.p nodig omdat ik hem ook gebruiken moet voor mijn werk (fotograaf).

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:26

Magica schreef:
Joy_Mennings schreef:

Dat klinkt ook goed. Ik vroeg mij dus ook af of de AMD ryzen processor goed genoeg zou zijn. Ook las ik dat vooral NVIDIA videokaarten alleen geschikt zijn maar dat klopt dus ook niet helemaal. Op welke site heb je die aanbieding gezien?[/quote

Ik geloof dat het bij coolblue was.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:07

Als je voor een Windows laptop gaat met gewoon Intel of AMD dan zijn inderdaad de NVIDIA RTX videokaarten heel fijn voor foto/videobewerking.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:08

Magica schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ik weet niet hoe lang dat duurt totdat ze in de verkoop gaan want ik heb de laptop eigenlijk a.s.a.p nodig omdat ik hem ook gebruiken moet voor mijn werk (fotograaf).

Je kunt aantal van de laptops al pre-orderen dus ik verwacht dat ze binnenkort wel echt te koop zullen zijn. Ik zit even naar de prijzen te kijken... Die zitten bijna allemaal boven de 1000 euro en dan buiten jouw budget. := Sorry!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 16:00

Ik ben vanmiddag al even bij de plaatselijke Expert geweest en heb daar een laptop gekocht. Een Lenovo Legion 5 met een Ryzen 5 processor en een RTX3070 videokaart. Ben super tevreden en ook wel een faire prijs als ik dat zo vergelijk met interne.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:55

Magica schreef:
Ik ben vanmiddag al even bij de plaatselijke Expert geweest en heb daar een laptop gekocht. Een Lenovo Legion 5 met een Ryzen 5 processor en een RTX3070 videokaart. Ben super tevreden en ook wel een faire prijs als ik dat zo vergelijk met interne.

Klinkt als een prima laptop voor foto/video. +:)+

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 18:20

Bagheera_206 schreef:
Magica schreef:

Klinkt als een prima laptop voor foto/video. +:)+

Ja dat is het ook, Photoshop draait er prima op *\o/*