Kind 9 versnellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 19:59

Graag jullie mening of we de juiste beslissing hebben genomen.
Mijn zoontje is 9 en zit in groep 5. Hij heeft bijna alle citos op niveau midden en eind 7.
Hij krijgt al verrijking en plusklas.
Vandaag een gesprek gehad. De juffrouw, leerling begeleider en wijzelf willen het liefst dat ie in de huidige klas blijft. Het is een jongen die sociaal emotioneel niet sterk is. Weinig vrienden heeft, maar wordt in de huidige klas geheel geaccepteerd en heeft ie vriendjes.
Onze mening is dat ie in groep 7 te veel gaat verschillen tov mede groep 7 leerlingen. Het huidige plan is meer verdieping en verrijking en wel 1 a 2 vakken meedoen in groep 7.
Ik ben wel bang dat hij weer zich gaat vervelen...
Hoe staan jullie hier in?
Zelf ervaringen ermee?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:10

Mijn nichtje had dit ook en is uiteindelijk op haar eigen aanvraag halverwege groep 6 over gestapt naar groep 7 en toen einde leerjaar over naar groep 8.
Mijn zus twijfelde hier erg aan maar haar dochter had een zeer duidelijke mening en die hebben ze gerespecteerd.

Wel is zij sociaal sterk. Dus dat verschilt misschien van jouw zoontje.

Zij is erg op haar plek in de nieuwe situatie en was snel gewend. Voor haar is dit dus een goede stap geweest.

Wat wil hij zelf?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:11

Ik zou echt gaan voor het sociale aspect, daar heeft een kind zoveel aan, zekers als het al geen jongen is die makkelijk vrienden maakt. Een fijne klas waarin hij zich prettig voelt is dan zo enorm belangrijk, veel belangrijker dan prestaties. Ik zou hem in deze klas laten met verrijking, misschien geen eens uren meedraaien in groep 7. Als hij zich daar niet prettig voelt, zet je ze qua zelfverzekerdheid al snel weer een punt achter.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:12

Absoluut in zijn eigen klas laten. Sociaal is hij al niet sterk zeg je. Laat hem lekker tussen zijn leeftijdsgenootjes waar hij op zijn gemak is. Je op je gemak voelen is zoveel meer belangrijk dan alle prestaties die hij levert.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:15

magicmist schreef:
Het huidige plan is meer verdieping en verrijking en wel 1 a 2 vakken meedoen in groep 7.

Dit lijkt mij het beste plan. Sociaal emotionele veiligheid is zo belangrijk voor een kind. Probeer hem inderdaad verdieping te geven en extra werkjes. Mijn dochter had Dolfijngroep en mocht meedoen aan speciale plusdingen zoals de Kangoeroewedstrijd of zoiets. Ik ben heel blij dat ze geen klas overgeslagen heeft. Ze past zo goed tussen haar leeftijdsgenoten.

ikkedus

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:20

Ik zou ook kiezen voor niet versnellen. Sociaal emotioneel is het een grote stap en dan instromen in een groep 7 is pittig.
Je zou eventueel kunnen kijken naar een dagdeel externe verrijking. Dat doen veel kinderen bij mijn school ook.
Ik geef daar les aan de plusklassen en onze keus zal eerst zijn om intern te verrijken, compacten van de basisstof en versnellen alleen als het kind daar op alle vlakken aan toe is. Voor de kinderen die dat nog niet zijn zetten we externe plusklassen in, zoals bijvoorbeeld de Ponte plusklas.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:21

Zoontje van een vriendin heeft dit ook. Hij heeft zelf duidelijk aangegeven dat hij in zijn eigen klas wil blijven. Volgens mij gaat hij nu 1 of 2 keer in de week een aantal uur naar een hogere groep.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:24

Ik ben geen voorstander van versnellen, zeker wanneer er zorgen zijn om de sociaal emotionele ontwikkeling en het welbevinden in de knel komt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:34

Onze zoon is ook HB en zit met 8 in groep 4, lekker tussen leeftijdsgenoten. Wel krijgt hij speciale HB begeleiding van een partij van buitenaf. Zij leren hem omgaan met het feit dat zijn hoofd anders werkt dan dat van de meeste kinderen.
Ook bieden zij in die begeleiding peer-groepen aan, dus het kind blijft dan in zijn eigen klas maar heeft wel veel contact met soorgelijke kinderen.
Heel veel lesstof extra is dan vaak niet eens nodig
Stichting De Poel in Wierden is dat waar wij begeleiding van krijgen (ook ouderbegeleiding zodat wij ook beter om hem kunnen inspelen) ik weet niet waar je vandaan komt, maar misschien is er bij jou in de omgeving ook zoiets
Laatst bijgewerkt door Liselot op 06-06-24 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:35

Ben het met de de meeste reacties eens. Een klasgroep waar hij zich goed voelt en vrienden heeft telt heel zwaar door. Dat was bij ons ook een reden om onze -sociaal wél sterke- zoon in de groep te laten zonder versnellen. En zowel hij als wij zijn blij met die keuze.

Onze school heeft het opgevangen met extra taken en opdrachten, of andere taken die meer op zijn niveau waren. Er was nog wel sprake van verveling maar niet meer zo extreem. En uiteindelijk is dat sociaal aspect een gouden beslissing geweest die ongeloofelijk goed heeft uitgepakt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:37

Ik ben niet per se tegen versnellen, maar wel bij een kind dat sociaal niet sterk is en zich fijn voelt in z'n eigen groep. Ik zou het zoeken in een peergroup (in Limburg is er senzai), compacten en verbreden. Hij is oud genoeg om daar zelf ook een rol bij te hebben. Laat hem vertellen wat hij interessant vindt, bij mijn dochter is dat momenteel het sterrenstelsel. Met hulp van biebboeken en filmpjes en lesmateriaal enzo kan ze uren vooruit met een projectje speciaal voor haar. Zo zijn er veel meer leuke onderwerpen. En misschien kan zijn zelfvertrouwen wat groeien door hem te laten helpen in lagere klassen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:41

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:43

Ik denk dat je je zoontje zelf moet laten bepalen, gewoon starten in zijn eigen groep, maar als hij verder wil, daar achter staan, net als hij zelf in zijn eigen klas wil blijven. Kinderen voelen vaak zelf het beste aan wat ze hierin willen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:47

Hier iemand die ooit versneld is. Halverwege groep 5 met groep 6 mee gaan doen en toen doorgegaan naar groep 7.
Ik zat destijds (inmiddels wel een ruime 25 jaar geleden) in een combinatieklas. Ik denk dat dat de overstap gemakkelijker heeft gemaakt. Maakte me een klein beetje een buitenbeentje, maar met de overgang naar de middelbare school trok dat weer recht. Qua uitdaging op school een beetje hetzelfde verloop. In eerste instantie meer uitdaging, maar ook daar paste ik me weer aan en ging me weer vervelen.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 06-06-24 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:48

Ik ben ook erg voor sociaal emotioneel ontwikkelen, maar onderschat de benodigde uitdaging niet.
Niet genoeg intellectueel uitgedaagd worden kan echt slopend zijn helaas.
Als hij het naar zijn zin heeft in de klas zou ik hem daar laten maar ik zou ook goed bekijken hoe hij zijn intellectuele ‘honger’ stilt.
Laat hem in de klas eventueel een totaal extra vak bestuderen. Iets wat hem interesseert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:51

Wat wil hij zelf? Heb je hem al gevraagd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:51

Yavanna schreef:
Ik denk dat je je zoontje zelf moet laten bepalen, gewoon starten in zijn eigen groep, maar als hij verder wil, daar achter staan, net als hij zelf in zijn eigen klas wil blijven. Kinderen voelen vaak zelf het beste aan wat ze hierin willen.

Kinderen voelen dit zeker aan, maar kinderen willen er ook vooral bijhoren, loyaal zijn en zeker HB kinderen lopen risico volledig aan zichzelf voorbij te gaan met als gevolg dat ze volledig onderprikkeld uit kunnen vallen.

HB mensen hebben nu eenmaal intellectueel meer nodig om goed in hun vel te blijven zitten. Aanpassen is iets wat er al snel in sluipt en is slopend op latere leeftijd.

Dus vragen is goed, maar vraag ook echt door wat hij nodig heeft.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:55

Maar een beetje een meewerkende school kan daar echt wel wat in betekenen. Onze zoon mocht ook extra vakken volgen. Dat waren keuzevakken en daarvan deed hij er dus meerdere, terwijl er eigenlijk maar 1 vak gekozen mocht worden. Van het ene vak volgde hij gewoon de lessen, voor het andere vak kreeg hij het lesmateriaal om zelf te leren en deed hij enkel de examens mee.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:58

Ik zou meegaan met het plan zoals het er nu ligt en niet al een klas opstromen. Op deze manier leert hij de kinderen in de andere klas beter kennen en krijgt hij meer uitdaging. Mocht het ook op socio-emotioneel gebied toch aansluiten, kan hij altijd nog de overstap maken.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:18

Mijn zoon is net zo oud en we hebben vorig jaar al voor deze keus gestaan. Om dezelfde redenen als jij hebben wij er ook voor gekozen niet te versnellen. We bleven wel zoeken hoe we hem het beste konden uitdagen enz, en onlangs hebben we besloten dat hij een begeleidingstraject ingaat en mogelijk gaat hij tzt deeltijd DaVinci-onderwijs volgen. Dan zou hij in 3 dagen de reguliere stof moeten doorlopen en 2 dagen buiten de school DaVinci. Dit lijkt mij een heel mooie manier om hem wel in de vertrouwde klas te houden, maar wel goede begeleiding.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:19

Mijn broertje had hetzelfde. Mijn ouders hebben toen ervoor gekozen om hem niet naar een andere klas te laten gaan. Hij maakte ook lastig vriendjes.
Hij kreeg wel, net zoals ik, extra begeleiding om te leren leren en we kregen extra vakken en talen.

Verder kregen we op school ook meer opdrachten. Kinderen die wat meer moeite hadden met dingen hoefden maar 1 spreekbeurt te maken, ik moest er 3 of 4.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:22

Wij hebben bewust onze zoon niet laten opstromen in overleg met de school.
Hij paste sociaal emotioneel in de lagere klas, en heeft daar veel van geleerd.
Bij diverse vakken kwamen zijn klasgenootjes erachter dat hij het koppie had om een project uit te denken, die zijn klasgenoten dan gingen maken. Zijn spieren werken namelijk niet zo goed.
Daarbij ging hij naar een lagere klas, om daar iemand te helpen met zijn rekenwerk.
En leerde hij zelf chinees.
Eenmaal per week ging hij naar een andere basisschool waar er voor hoogbegaafde extra verdieping werd aangeboden.
Maar op sommige voorgezette scholen is er ook een dag les voor basisschool leerlingen.
Ik hoor nog steeds een HB begeleider zeggen: Vraagt D. wel eens wat in de les.
Antwoord leraar: Nee nooit.
Antwoord HB begeleider: Dan leert hij dus niets.
En zo hebben ze steeds meer uitdagingen en verdiepingen gezocht voor onze zoon.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:34

Als een kind sociaal emotioneel niet mee kan zou ik hem nooit een klas laten overslaan.
Hij blijft dan zijn gehele schoolcarrière hier tegenaan lopen. Hij zal altijd een jaar, of meer, jonger zijn dan zijn klasgenoten en later zijn medestudenten.

Wij hebben het zelfs anders gedaan. Mijn bijzonder intelligente zoon kon sociaal emotioneel vanaf groep 7 steeds minder mee met zijn, hartstikke leuke en lieve, klasgenoten. In groep 8 werd dat echt minimaal.
Vorig jaar in februari hebben we besloten om hem niet naar het vo te laten gaan, maar naar groep 7 op een ander school.

Hij heeft het geweldig naar zijn zin gehad het afgelopen anderhalf jaar. Ze hebben hem op allerlei manieren uitgedaagd en nu is hij echt veel meer klaar voor het tweetalig vwo waar hij in augustus naar toe gaat.

Mensen verklaarden ons voor gek, maar wij vinden het sociaal emotionele veel belangrijker dan het schoolgebeuren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:50

Belangrijkste is peer contact. Zodat hij kan schakelen straks tussen gelijkgestemden en een hele grote groep anders denkende in de rest van de maatschappij zodat hij gaat leren zijn comfort te vinden in allerlei situaties. En begrijpt dat wanneer hij zich verveelt dat een goede reden heeft, en gaat begrijpen waarom dat is. Niet perse alleen maar meer meer meer en moeilijker moeilijker. Is zijn plus klas voldoende? Kan hij ander werk doen als hij klaar is? Want wel continue dingen moeten meedoen op de snelheid van de rest van de klas maakt een groot deel van de schooldag echt super saai. Hij zal moeten leren leren, ipv 2 vingers in de neus en aversie, maar dat kan ook het best als hij vrienden heeft en zich veilig voelt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:02

Ik ben hoogbegaafd (en verder héél erg slecht in opscheppen O:) ) en op de basisschool lag ik mijlenver voor op de rest van de klas (althans: op mijn modale klasgenoot). Ook ik mocht op een zeker moment twee klassen overslaan.

Maar: dat hebben mijn ouders niet goedgevonden en daar ben ik blij om. Geestelijk was ik daar namelijk totaal niet aan toe. Ik kon net aan meekomen in de groep als het om sociale dingen ging. Had ik twee klassen overgeslagen, dan had ik eeuwig als klein mannetje tussen twee jaar oudere kinderen/pubers gezeten. Dan had ik 0,0 aansluiting met mijn klasgenoten gehad. Dan was ik nog veel geïsoleerder geraakt dan ik nu al ben.

Bovendien weet je niet hoe een kind zich later ontwikkelt. Je kunt in groep vijf heel ver voor zijn, maar later op de middelbare school iets minder. Zelf had ik dat heel erg. Op de basisschool kwam alles me nog aanwaaien, daarna werd het harder werken. Daar was ik niet op ingesteld, want hoogbegaafde kinderen concentreren zich vaak minder goed. En trouwens, wat doe je met de gymles? Moet je als elfjarige gym volgens met dertienjarigen? Of doe je met een lagere klas mee? Je lijf is waarschijnlijk géén twee jaar voor...

Ik ken je zoon niet, maar ik heb de indruk dat zijn situatie op de mijne lijkt. Als dat klopt, zou ik het niet doen.