Vreemde manier van donateurs werven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Vreemde manier van donateurs werven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 23:10

Hoi hoi,
Vanavond vertelde mijn vader dat er iemand aan de deur was geweest van een fonds. Of hij donateur wou worden. Mijn vader had begrepen dat het een eenmalige donatie was en dat vond hij oke.

Maar mijn vader weet echt niks, Geen telefoonnummer of bankrekening nummer, dus dat zei hij en toen bood de werver aan om te helpen. Mijn vader heeft dus zijn telefoon afgegeven...

En nou heeft hij een smsje waarin staat dat hij toestemming heeft gegeven om elke maand 15,- af te schrijven, tot wederopzegging en een of andere authenticatie code. Ook heeft hij een mail die ongeveer hetzelfde zegt, alleen staat daar ook een bankrekening nummer in waar het bedrag van afgeschreven gaat worden.. Maar dat is niet het bankrekeningnummer van mijn ouders :?
Het is zelfs een nummer van een andere bank.

Ik vertrouw dit niet helemaal en mijn vader maakt zich behoorlijk zorgen. Gelukkig staat er geen bank app oid op de telefoon van mijn vader, dus daar kan niks mee gedaan zijn.

Iemand hier ervaring mee?
We gaan uiteraard morgen bellen naar het fonds.

ievie

Re: Vreemde manier van donateurs werven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:23

Ik zou even met de bank van je vader bellen voor overleg en even kijken wat zij adviseren hierin.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:36

Misschien wordt het bedrag afgeschreven via de telefoonrekening.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:37

Sowieso even de rekening blokkeren, al is het tijdelijk, dat kun je als het goed is meteen doen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 05:39

Vreemde gang van zaken... Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens te horen heb gekregen dat ik prima een eenmalige donatie kon doen. Moest ik me alleen na de eerste betaling weer uitschrijven...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:33

Hoe heeft jouw vader zijn bankrekeningnummer laten zien? Heeft hij het in Notes staan bijvoorbeeld? En staan daar ook andere nummers bij? Dat de donateur een verkeerd nummer heeft ingevoerd? Heb je het bankrekeningnummer al gegoogled?

Ik denk niet dat ze manier van donateurs werven direct heel vreemd is, maar dat het rommelig is verlopen doordat je vader de telefoon heeft gegeven.
"Eenmalige donatie" blijkt "donatie tot wederopzegging" is ook niet heel gek. Overigens heeft vader dit zo begrepen, maar dat kan dus fout begrepen zijn. Wie weet is er wel gezegd, "als u het gelijk weer opzegt is het eenmalig".

Palmer, waarom rekening blokkeren? Met alleen een rekeningnummer kun je precies niets. Hooguit hebben ze vader iets anders laten ondertekenen qua automatische incasso, maar het voordeel van een automatische incasso is dat je dit altijd terug kunt boeken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:30

Ik zou als eerste je bank waarschuwen en idd toch rekening laten blokkeren, idealiter tijdelijk als dat kan

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:07

JorineV schreef:
Vreemde gang van zaken... Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens te horen heb gekregen dat ik prima een eenmalige donatie kon doen. Moest ik me alleen na de eerste betaling weer uitschrijven...

Dit werd ons laatst ook verteld. Waren wervers van Kika. Eerst was het een alig en later in het verhaal werd het maandelijks. Toen heb ik gelijk nee gezegd, voelde niet goed

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:08

Doet de Hartstichting ook. Je tekent voor eenmalig, maar je moet het dan wel daarna stopzetten, anders wordt het eeuwig. Ik vind dat geen goede manier van werven :n

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:25

Inderdaad je bank even op de hoogte brengen en desnoods even contact opnemen met de politie, algemeen nummer.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik enkel doneer als dat betrouwbaar en cash kan. Zodra ik (al is het eenmalig) al mijn gegevens moet doneren, dan doe ik daar niet aan mee doe.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:29

Zo gebeurde dat bij mij ook met Unicef. Aan de deur vragen ze dan om je bankrekening door te geven en telefoonnummer. Vervolgens bevestig je een smsje of je telefoonnummer klopt. Ook bellen ze de volgende dag na om te vragen of alles goed verlopen is.

Ik zou even controleren of die twee dingen ook gebeurd zijn. Wellicht heeft die jongen verkeerd gekeken en een heel verkeerd nummer ingevuld als zijnde rekeningnummer?

Overigens had ik er dezelfde avond nog spijt van. Op dat moment was ik er ook met mijn hoofd niet bij. Ze begon aan de deur met "eenmalige gift" en toen ik alles ingevuld had, was het van "maar we willen het liefst wel dat je dit een halfjaar doet". Ook was opzeggen niet zo supersimpel als ze voordeed (wel makkelijk, maar niet met een klik). Ik heb 1x betaald en toen tijdig opgezegd, maar de 2e keer werd wel afgeschreven en heb ik terug laten boeken. Daarna stopte het.

Dus ja, de methode zou kunnen kloppen. Maar netjes is het niet als iemand voor jou 15 euro per maand laat afschrijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:05

Je zou ook nog kunnen kijken bij de Fraudehelpdesk. https://www.fraudehelpdesk.nl/ Want of het nou wel of niet in naam van een goed doel is en of het geld nou wel of niet bij een goed doel terecht komt... het is de werkwijzen van scammers.

Verder zou iedereen die met deze werkwijze in aanraking gekomen is kunnen overwegen om telefonisch contact met de klantenservice te hebben. Om het ongedaan te maken, maar vooral ook om aan te geven dat het onaanvaardbaar is dat je als goed doel te werk gaat als een of andere ordinaire oplichter, EN omdat het ze bovendien geld kost. Als genoeg mensen dat doen is het uiteindelijk niet meer rendabel. Als ze meer tijd en geld kwijt zijn om boze donateurs af te melden dan aan te melden stoppen ze er uiteindelijk waarschijnlijk weer mee. Als sommige mensen het geruisloos opzeggen en andere hebben het niet door en blijven doneren... dan loont het voor ze.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:58

Maar het is geen fraude. Er wordt nagebeld en je krijgt ook per mail nog informatie en een bevestiging. Je moet alleen zelf goed lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:05

beert schreef:
Maar het is geen fraude. Er wordt nagebeld en je krijgt ook per mail nog informatie en een bevestiging. Je moet alleen zelf goed lezen.

Als je bezig bent om persoonsgegevens te verkrijgen om ze meer geld te ontfutselen dan waar ze mee instemmen, telt het wat mij betreft als fraude / misleiding. Als men zegt dat het om een eenmalige donatie gaat, maar het blijkt een doorlopende, dan ben je de boel gewoon aan het belazeren.

Dat is ongetwijfeld niet de perfecte juridische definitie van fraude, maar het zit aardig in de richting, en hier is in elk geval aantoonbaar meer opzet in het spel dan al die mensen die onterecht op de fraudelijst geplaatst zijn.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:07

Die manier van donateurs werven is op zich niet nieuw. Het is echt een business, die mensen die aan de deur komen doen of die bij winkelcentra en stations lopen te werven, dat ook niet als vrijwilligerswerk, maar krijgen daar echt voor betaald.

Ik had het laatst met een goed doel, maar dat ging wel een stuk gestructureerder dan bij je vader. Ik krijg netjes een mail en daarna werd ik nog gebeld, waarin ik aangaf dat ik het bij een eenmalige donatie wilde houden. En dat is toen ook netjes aangepast.

Ik zou even melding maken bij het goede doel in kwestie en aangeven dat deze gang van zaken niet klopt. Een donateurwerver zou naar mijn idee nooit naar de telefoon van iemand mogen vragen of mogen aannemen. Verder aangeven wat jullie willen, eenmalige donatie, donateur worden of algeheel afzien van de donatie. En je vader moet nooit nooit nooit meer zijn telefoon aan iemand afgeven die hij niet kent. De volgende keer dat zo'n werver aan de deur komt, nee zeggen, vriendelijk gedag zeggen en de deur dicht doen ;) Dan weet je zeker dat je niet opgelicht wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:17

JoT schreef:
Ik had het laatst met een goed doel, maar dat ging wel een stuk gestructureerder dan bij je vader. Ik krijg netjes een mail en daarna werd ik nog gebeld, waarin ik aangaf dat ik het bij een eenmalige donatie wilde houden. En dat is toen ook netjes aangepast.

Maar het is dus niet netjes als ze je opzettelijk in het systeem zettend als doorlopend terwijl je hebt ingestemd met eenmalig. Dat ze het daarna corrigeren zou prima zijn als het een vergissing was. Alleen het is geen vergissing, het is een bewuste werkwijze.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:43

Shadow0 schreef:
JoT schreef:

Maar het is dus niet netjes als ze je opzettelijk in het systeem zettend als doorlopend terwijl je hebt ingestemd met eenmalig. Dat ze het daarna corrigeren zou prima zijn als het een vergissing was. Alleen het is geen vergissing, het is een bewuste werkwijze.

Bij mij kon het niet meteen eenmalig, er werd me toen verteld dat er een mail werd gestuurd en dat ik daarna kon aangeven dat het om eenmalige donatie ging. Daar kon ik op zich mee leven, dus ik ben daar toen mee akkoord gegaan. Diegene die bij mij aan de deur was, had dit duidelijk al vaker gedaan en wist me precies te vertellen hoe alles werkte. En het is daarna ook netjes bij een eenmalige donatie gebleven. Hoe het bij de vader van de TS is gegaan, weet ik natuurlijk niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:48

Ik vind dit niet netjes. "Goede doelen" die zo te werk gaan krijgen niets meer van mij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:50

anjali schreef:
Ik vind dit niet netjes. "Goede doelen" die zo te werk gaan krijgen niets meer van mij.

Idem.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:50

Ik heb de reacties niet gelezen dus misschien is het al genoemd maar ik heb ooit heel veel gedoe gehad met een kranten abonnement wat ik op straat aan ben gegaan. Dit was gratis maar bleek toch wel een 'kwaliteitsbijdrage' van 13 euro per maand te vragen. Ik was ook van plan dit op te zeggen maar toen ik dat een tijdje later wou doen waren de 14 dagen bedenktijd voorbij. Deze 14 dagen zijn wettelijk vast gelegd voor het aangaan van contracten/overeenkomsten voor zover ik het begrijp (ook ooit met een telefoon abonnement opgezocht). Ik weet niet of het in het geval van jouw vader ook werkt maar misschien is er een bokker die hier meer over weet of kun je het online vinden.
Dan zou het dus in ieder geval waardevol zijn om nu alvast een mailtje te sturen (zwart op wit) met dat je gebruik maakt van de bedenktijd en toch niet akkoord gaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:26

anjali schreef:

Inderdaad.

Ik doneer nergens meer.
Al heel lang niet meer.

Het is nu deze werkwijze.
Zodat er meer kans is dat ze wat meer ontvangen aan donaties, maar het is en blijft een onbeschofte manier, vind ik dan he.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:54

Afbeelding

Hangt bij ons naast de bel.
Ben er blij mee.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:13

Hier komen ze vaak met QR codes, dan zit je er ook aan vast tot je opzegt en dat doen wij niet. Laatst kwam wel 1x iemand met een collectebus, we hadden geen kleingeld, dus maar een briefje in gedaan. Zo lang we maar niks digitaal hoeven te doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:00

Er zijn qr codes waarbij eenmalig echt eenmalig is zonder gestalk aan de telefoon.
Ik heb het gebruikt en dat ging heel soepel.
Stond op de infokaart ook duidelijk eenmalige donatie en dat is dat.
Daar waren nog best veel mensen voor in, met het nadrukkelijke u wordt niet achteraf gestalkt en het bedrag kunt u zelf bepalen.
Al is het 20 cent: liever dat met liefde dan zuur €2 uit plichtsgevoel.
En dan was het: en zo is het ook!
Ik vind het zo erg dat je doneert, en ze enkel bellen voor meer.
Dan doneer je niet meer!
En gelijk hebben ze.

Enkeling wilde niet doneren, mag ook.
En dan is een sorry wij hebben vaste doelen, en switchen deze elk jaar, prima.
Wij doen dat dus, 2 doelen en we wisselen ze af welke wij het gunnen.
En ik liep zelf 4 collectes dus vond dat ook wel genoeg.

Nooit negatieve reacties en: vriendelijk zijn kost niks toch? Als ze dat waren, zag ik ze bij ontspannen met: ja zo is het ook!
Je hebt gelijk, maar dat hoort toch zo?
Nou uitgescholden worden door de brievenbus gebeurde ook, bewust geen pauperwijk gevraagd en niemand wilde.
Het KWF, eerste en laatste keer kwf en de regiocoördinator vond het niet kunnen.
Teveel collectanten voor de andere wijken.

Ik zei nou dan ga ik lopen voor wie wel collectanten zoekt.
Het collecteren was voor een bokker die de strijd verloor, en geliefden om me heen.
Maar zij duwde me over de streep.
Ik vond het zo banketstaaf dat ik een wijk kreeg jaar 2 met volk waar je niet wil zijn.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:41

Shadow0 schreef:
JoT schreef:

Aan de deur beginnen ze met dat het ook eenmalig kan. Maar als je eenmaal alles ingevuld hebt, vertelde ze me dat je dan wel moet opzeggen. Er is geen optie dat je kan kiezen voor eenmalig, tenzij je zelf meteen opzegt. Ik stond er toen ook niet bij stil en moest ook weg ofzo, dus had het toen laten gaan.

Je hebt idd wel gelijk dat het misleidend is, maar het is lastig aan te tonen omdat ze op het randje zitten.

Ik heb even in mijn mail teruggekeken en heb 5 maart schriftelijk opgezegd en 27 maart werd het volgende bedrag afgeschreven. Ik heb daar boos op gereageerd en het antwoord was dat "het de 31e wordt verwerkt". Dat vond ik wel raar, omdat opzeggen = opzeggen en het is niet mijn probleem dat ze daar meer dan 22 dagen voor nodig hebben. Ik denk dat ze op die manier nog heel vaak extra afschrijven.

Ik ben het ermee eens dat dit de laatste keer is geweest ook. De werkwijze zit teveel op het randje en het geven van al mijn gegevens is onnodig.