onderzoek naar paardennamen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Pegasus

onderzoek naar paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:19

Ik ben bezig met een onderzoek naar paardennamen en ik ga specifiek op zoek naar patronen in namen bij bepaalde rassen en waar mensen rekening mee houden als ze een naam kiezen. Hiervoor heb ik natuurlijk een grote database aan namen etc. nodig en daarmee zouden jullie mij heel erg kunnen helpen. Ik heb een enquête gemaakt met een aantal vragen die maar enkele minuutjes duurt om in te vullen.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=oxPrhXHPa0e_SI_hmPHRW0gpkGvjoS5IolHE8WV7y-1UQUpCM1hFM1UyT0pPUTUwV0Q0TUIyQks1MS4u

Alvast bedankt voor het invullen. De resultaten van het onderzoek zal ik later ook publiceren voor de geïnteresseerden. Moesten er nog vragen of opmerkingen zijn laat dan gerust iets weten.

pluisje88

Re: onderzoek naar paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:37

Ingevuld. Ik denk dat het antwoord vrij simpel is. De meeste stamboeken hebben een beginletter die verplicht is voor dat jaar. Dus daar valt dan al niks te kiezen. Daarbinnen bedenk je dan iets wat mag en Hopenlijk een beetje past bij je paard. De meeste mensen kiezen een naam voor in het paspoort en tegelijk een totaal andere naam als roepnaam/gebruiksnaam. Meestal is dat zelfs niet eens een afkorting van de fancy stamboek naam.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:11

Ingevuld. Mijn kwpn-er heeft beginletter van geboorte jaar inderdaad maar met roepnaam creatief geweest. De quarters hebben namen met verwijzing naar ouders

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:13

Ingevuld, mijn paard heeft geen stamboek, en hebben daar met de naam dus ook geen rekening mee gehouden
Naam is echt gekozen op het moment dat ik mijn paard voor het eerst zag, toen ze 8uur oud was.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:17

Ingevuld, was nogal een lijstje met al die namen, maar bij mij wel een patroon dus misschien leuk voor je onderzoek.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:31

Ingevuld :)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:37

Ik heb hem ingevuld. Leuk zeg!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:41

Ingevuld

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:49

Quarters hebben restricties aan de naam, mag niet langer zijn dan 20 karakters en moet uniek zijn.
Er bestaan heeeeel veel quarters dus leef je uit op bijv allbreed.com

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:02

Waar is het onderzoek voor bedoeld? Is het voor een opleiding?

_Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 21:05

bedankt iedereen voor het invullen

@cissy bedankt voor de tip ik ga er zeker eens naar kijken!

@lieser dit is mijn eindwerk voor Nederlands :D

@pluisje88 de meeste antwoorden verwacht ik natuurlijk maar ik wil ook eens kijken of er een trend te zien is bij bepaalde rassen of types paarden. Bij pony's verwacht ik namelijk "schattigere" namen en ik verwacht ook een verschil te zien tussen western paarden en warmbloeden :D

Weet er iemand of er ook wettelijke beperkingen zijn op paardennamen of dat je je paard echt alles mag noemen? Zelf als dat racistisch, aanstootgevend of gewoonweg gemeen is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:33

pluisje88 schreef:
Ingevuld. Ik denk dat het antwoord vrij simpel is. De meeste stamboeken hebben een beginletter die verplicht is voor dat jaar. Dus daar valt dan al niks te kiezen. .

Hier in Portugal zetten eigenwijze fokkers gewoon de jaarletter voor de naam die ze leuk vinden, met een streepje ertussen (zoals M-Florita). Het lijkt mij niet dat stamboeken elders in de wereld zoiets kunnen weigeren? Heeft iemand het geprobeerd?

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:44

BoktVerlaten schreef:
Ingevuld. Mijn kwpn-er heeft beginletter van geboorte jaar inderdaad maar met roepnaam creatief geweest. De quarters hebben namen met verwijzing naar ouders

NRPS is de beginletter ook een verwijzing naar de ouders. Hengsten naar de vader, merries naar de moeder.

Ik kan mij van héééél lang geleden herinneren dat een grapjas-KWPN-fokker in het jaar van de J zijn veulentjes Jantaarnpaal en Jemeentehuis noemde. Is natuurlijk niet aanstootgevend, maar wel uniek verwacht ik.
(Het zou ook zo lang geleden kunnen zijn dat de K van KWPN er nog niet eens voorstond)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:46

Sjaco schreef:
BoktVerlaten schreef:

NRPS is de beginletter ook een verwijzing naar de ouders. Hengsten naar de vader, merries naar de moeder.

Nee hoor. Bij NRPS is bij de merrieveulens vrije letterkeuze. Bij hengstveulens moet het beginnen met dezelfde eerste letter van de hengst

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:50

[/quote]
Nee hoor. Bij NRPS is bij de merrieveulens vrije letterkeuze. Bij hengstveulens moet het beginnen met dezelfde eerste letter van de hengst[/quote]

Oke, fokker die ik ken houdt (ook) de beginletter in de vrouwelijke lijn aan, maar dat is dan dus een eigen keuze.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:12

Hier waren ze bij mijn Arab in Polen zeer creatief. Z’n moeder heette arvena. Ze hebben er een letter afgesnoept en toe werd het Arven :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:31

Bij Shetlanders is er ook een beginletter. Mijn fokker heeft eigenlijk gekozen voor simpele namen. Ik ken ook een fokker met wat langere namen, Wilona, Giandra etc. Mijn pony's zijn simpel Alex en Jorie. Ze hebben ook een Thirza, Heidi, Bibi en Daisy nog in de wei staan. :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:04

Ik heb niets gekozen aan de stamboeknaam. Daar had ik niets mee te maken. :+ Ik noem haar Haley wat ook absoluut niets te maken heeft met haar stamboeknaam. Maar ik vernoem dieren naar series en literaire karakters. Dus ze is vernoemd naar Haley uit Modern Family omdat ze net als dat karakter een beetje een Queen Bee is en hele grote ogen heeft. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:27

_Pegasus schreef:
Weet er iemand of er ook wettelijke beperkingen zijn op paardennamen of dat je je paard echt alles mag noemen? Zelf als dat racistisch, aanstootgevend of gewoonweg gemeen is?

Engels Volbloedstamboek ('The studbook' - er is geen ander ras dan de EV volgens hun :)) ) heeft wel censuur. Waar dan creatief mee wordt omgegaan.

Leuk artikeltje hierover:

https://www.kruzey.com.au/funny-horse-racing-names/