Emigreren Nederland ---> België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Emigreren Nederland ---> België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 16:01

Helaas moet ik na een relatiebreuk op zoek naar een nieuwe woning. Nu kan ik vrijdag een huis gaan bezichtigen in België.

Maar wat moet ik dan allemaal regelen?
Wat zijn de voordelen/nadelen?

Tips en tricks zijn welkom. Want na een rondje google kom ik al een heel eind, maar ik zal vast nog heel veel vergeten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:16

Oei das echt volledig afhankelijk van je situatie. Werk je in belgie of Nederland, neem je dieren mee, ga je een auto importeren, wat voor huurcontract bied de verhuurder aan?

Opzich is emigreren best een bevalling maar je doet alles dynamisch en na elkaar. Alles leidt tot iets anders.

Opzich vind ik belgie rustiger en minder heftig dan NL qua mensen, werkethiek, en jeugd. Uiteraard zijn overal uitzonderingen maar het valt me nu op dat de NL'se jeugd echt losgeslagen is qua taalgebruik, acties en respectloosheid. Ook NL'se automobilisten zijn ronduit associaal vergeleken met belgische bestuurders. Boodschappen zijn wel duurder in BE maar wegenbelasting en zorgverzekering is weer een giller.

Belgen zijn harde werkers die loyaal zijn en vooral een vertrouwensband willen opbouwen. Nederlanders willen meestal gewoon vroeg beginnen en vroeg naar huis. Oh in BE is het gebruikelijk om een factuur voor bv een verbouwing vooraf te voldoen terwijl wij als NL'er daar achterdochtig van raken. Snelheid in NL ligt hoger qua dingen regelen, antwoord geven op iets telefonisch of per mail, maar er is meer rust en aandacht in BE in mijn visie.

Qua locatie zijn wij verhuist van een dorp met alle faciliteiten (hoekwoning met voortuin en achtertuintje) in een drukke wijk naar een vrijstaande woning in een gehucht midden op de belgische veluwe. Rondom natuur, bos en water.

Echt doordacht vind ik de belgen nog niet. Ze leggen bv een riool aan, maken alles dicht... Trekken alles een paar maand later weer open om elektra aan te leggen en slopen daarbij het riool. Vervolgens moet er ook nog een gasleiding komen en je gokt het al, elektra EN riool naar zn grootje.

De provincie wil een wild plan uitvoeren, maakt het plan steeds gekker op eigdn houtje (zonder benodigde handtekeningen van belanghebbende enzo) en vergeten dat op dat perceel een riool aanwezig is, waardoor het plan vertraging oploopt. Gemeente wil 'vergroenen' in een gehucht op de veluwe...... En wil daarvoor de steentjes op het kerkplein (parkeerplaats) eruit halen om er vervolgens grastegels in te leggen...... Schiet mij maar in de kerstboom...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 16:25

Ik werk in Nederland en hier wil ik ook werkzaam blijven.
Ik neem inderdaad dieren mee, in eerste instantie de honden. Wie weet ooit de paarden, maar dat is voor in de toekomst.
Ik heb een auto en de vraag is of ik deze importeer of deze verkoop en een nieuwe koop. Wat is daar verstandig in?

pateeke

Re: Emigreren Nederland ---> België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:36

Ik kan je weinig echte tips geven. Wel kan ik je zeggen dat veel verhuurders in het contract opnemen dat je geen dieren mag houden. Wettelijk gezien mag het houden van dieren echter niet geweigerd worden. Uiteraard: als je honden schade aan het huis veroorzaken zal je daar de kosten wel van moeten dragen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:18

Als je in NL blijft werken veranderd er niet veel. Je wordt gewenste vreemdeling. Wel zijn huurcontarcten hier voor 9 jaar 3 x 3. Slechts weinigen accepteren dieren binnen. Je betaalt belasting in NL en BE. Een wordt met het ander verrekend. Neem een boekhouder met verstand van grenszaken. Huren doe je meestal van particulier. Lees het huurcontract zeer goed door, soms staan er echt achterlijke eisen in die je veel geld kunnen gaan kosten.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:03

pateeke schreef:
Ik kan je weinig echte tips geven. Wel kan ik je zeggen dat veel verhuurders in het contract opnemen dat je geen dieren mag houden. Wettelijk gezien mag het houden van dieren echter niet geweigerd worden.

Dit inderdaad - volgens de wet mogen dieren niet geweigerd worden, behalve als er ethische reden zijn waardoor het dier niet een volwaardig leven in die woning zou kunnen leven. Wij hebben dit nog helemaal uitgezocht (als verhuurder).

Zolang je in NL blijft werken zal er niet heel veel veranderen, behalve de belastingen. Ik ben zelf 4 jaar geleden naar Belgie "geemigreerd" en dat was nog best ingewikkeld. Al ben ik er nog steeds van overtuigd dat de mensen vd gemeente (de kleinste van het land met erg weinig ervaring met mensen van buitenaf) mij op de "niet-EU" hoop heeft gelegd. Kreeg te horen dat ik binnen 3 maanden een baan moest vinden omdat ik anders uitgezet zou worden etc. Auto importeren was een drama, maar was ook een CNG auto wat het lastiger maakte. En toen ik naar Brussel ging om bij de DMV de auto aan te melden waren er alleen Franstalige (terwijl overheidsinstellingen je in beide talen moeten te woord kunnen staan)

Twee jaar later naar Canada verhuisd en dat was makkelijker te regelen dan Belgie :+ En zeker sneller! Dat heb ik wel echt gemerkt aan Belgie - je moet tegen de mentaliteit kunnen. Alles duurt lang, weinig efficient, de taal is soms ook een ding (hoe vaak ik bij overheidsinstelling alleen Franstalige had), en wat ik ook meerdere malen heb gehad is dat je altijd de "buitenlander" bent met het "gekke accent" (en dat kwam dan volwassenen). O en de open riolen (niet overal, wel in ons gehucht in de Vlaamse ardennen). Wat een stank was dat.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:58

Ga je huren of kopen?

Ik woon (en ben) in België maar ben veel over de grens te vinden dus de verschillen zijn me duidelijk.

Eerlijk gezegd vind ik belgie minder bureaucratisch als NL maar je moet de weg weten vinden en je vooral niet geërgerd opstellen. Daar gaat veel fout, merk ik ook in mijn werk want dan gaat de gemiddelde ambtenaar flink op de rem. Er is veel maatwerk waar papieren echt nog door handen gaat ipv computersystemen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:48

Pareltjes schreef:
Slechts weinigen accepteren dieren binnen.

Er zijn inderdaad best weinig verhuurders die actief gaan verkondigen dat dieren geen probleem zijn. Maar wettelijk gezien mag een verhuurder dieren niet weigeren.
Soms staat in het huurcontract dat dieren niet toegelaten zijn, maar geven verhuurders mondeling wel aan dat het ok. In sommige - bijzondere - gevallen kunnen er wel “aanpassingen” / voorzorgsmaatregelen gevraagd worden (denk aan bv afspanning van de tuin in het geval van erfdienstbaarheid)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 00:03

Het mag dan voor de wet niet geweigerd worden maar in de praktijk toch echt wel. En als je op je strepen gaat staan wordt je gewoon het contract niet gegund. Met particuliere verhuurders loop je soms echt tegen absurde eisen op. Van dat je verantwoordelijk bent eens in de twee jaar een geheel wit huis opnieuw dient te schilderen op jouw kosten tot aan wel de wei en huis verhuren maar niet de paden die er naar toe gaan. Dit zodat de verhuurder vrij is altijd over de paden vlak langs je raam en dóór je tuin te kunnen lopen?!!

Daarnaast willen sommige 1 x per jaar het huis komen inspecteren, buiten én binnen! Je moet het maar willen.
Het huren in BE is toch echt heel anders dan in NL.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 00:10

Tja in NL huur je vnl van een woningbouwvereniging met kapitalen en in BE zijn het gros van de verhuurders gewone mensen die een spaarcent in bakstenen hebben zitten. Logisch dat ze zuinig zijn op hun investering. Maar dat zorgt er inderdaad voor dat je geluk moet hebben met de persoon die je treft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 00:21

Pareltjes schreef:
Het mag dan voor de wet niet geweigerd worden maar in de praktijk toch echt wel. En als je op je strepen gaat staan wordt je gewoon het contract niet gegund. Met particuliere verhuurders loop je soms echt tegen absurde eisen op. Van dat je verantwoordelijk bent eens in de twee jaar een geheel wit huis opnieuw dient te schilderen op jouw kosten tot aan wel de wei en huis verhuren maar niet de paden die er naar toe gaan. Dit zodat de verhuurder vrij is altijd over de paden vlak langs je raam en dóór je tuin te kunnen lopen?!!

Daarnaast willen sommige 1 x per jaar het huis komen inspecteren, buiten én binnen! Je moet het maar willen.

Heel eerlijk, als je een beetje tv programmas kijkt en eens hoort om je heen hoor je geregeld dat mensen een huurwoning echt afbeulen en uitwonen. De kat, die de meterkast gebruikt als kattenbak, vensterbanken die worden afgebroken, vloerbedekking in de fik etc. Ik zou mijn eigen woning ook af en toe willen inspecteren als ik het zou verhuren. Even een oogje in het zeil.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 06:56

Idd, al je d de spaargeld zit daar vaak in en er zijn best wat slechte huurders. Een huurder er uit krijgen is al drama, dus zo onlogisch niet dat de verhuurder toch wat eisen stelt en graag wat controle heeft of het huis niet omgewoond wordt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:07

Pareltjes schreef:

Ik weet hoe het eraan toegaat in België .
En ja je zal vast wat zien bij verhuurders, maar bij huurders evenzeer hoor. Ik ken huurders die eruit moesten en enkele weken / maanden voordien de gaskraan open draaiden. Of huurders die het huis schilderden met verf voor wegmarkeringen; gevolg: huis ontploft.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:15

Een jaarlijkse inspectie is toch wel eerder regel dan uitzondering in België. Niet alleen particuliere verhuurders doen dan dat ook grotere organisaties. Ik heb zelfs nog nooit gehoord dat dat niet in een contract stond.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:36

Lijkt me ook niet meer dan normaal dat je 1x per jaar even een rondje door je eigendom mag lopen. Al is het maar om zelf te checken voor onderhoud van bepaalde zaken.

Ik weet iig wel dat er heel wat water door de zee zal moeten eer ik mijn huis zou verhuren. De ervaringen met huurders in mijn omgeving zijn niet zo gunstig.

Qua emigratiezaken, je kan je licht opsteken bij een website over grensarbeid. Nogmaals de meeste administratie gaat hier nog door mensenhanden ipv computersystemen, ook al lijkt het anders ;) dus een portie geduld en aardigheid brengt je aardig ver.

https://www.grensinfo.nl/nl/bewenl/inde ... MPEALw_wcB

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:55

Luckystory schreef:
Een jaarlijkse inspectie is toch wel eerder regel dan uitzondering in België. Niet alleen particuliere verhuurders doen dan dat ook grotere organisaties. Ik heb zelfs nog nooit gehoord dat dat niet in een contract stond.

Dat kan, maar staat niet noodzakelijk in de overeenkomst. Er kan bv ook staan dag verhuurder het recht heeft het pand te bezichtigen na het maken van een afspraak. Daarnaast is dat niet noodzakelijk slecht nieuws voor de huurder. Als verhuurder kan je dan ook nagaan of er zaken zijn die hersteld moeten worden. Niet alle huurders geven dat uit zichzelf aan, ook al is het niet iets waar zij verantwoordelijk voor zijn. Als de schade tijdig opgemerkt wordt, kan in heel wat gevallen erger voorkomen worden. Daarnaast is het je plicht als verhuurder om het huis te onderhouden zodat gebreken als ik zeg maar iets schimmel voorkomen of opgelost worden en de huurder in een kwaliteitsvolle woning kan wonen. Maar natuurlijk kan je die plicht enkel vervullen als je weet hebt van eventuele problemen.

In mijn gemeente worden particuliere huurwoningen onderzocht op hun kwaliteit. En wordt je als verhuurder geacht in te staan voor het verhuur van een kwalitatieve woning.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:01

Niet elke verhuurder gaat ook jaarlijks gebruik maken van die clausule.
Mijn ouders verhuren bijvoorbeeld woningen en ik weet dat ze dit allebei in hun contracten zetten. In realiteit maken ze zelden gebruik van de mogelijkheid. Alleen wanneer ze problemen vermoeden...
Groter verhuurorganisaties lijken hier trouwens wel strikter aan vast te houden. Niet dat ze heel de woning bekijken. Maar ze vragen voor de verlening van het contract om dit bijvoorbeeld ter plekke te regelen. Dan zijn ze toch eens binnen geweest in de woning en hebben de staat kunnen inschatten...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:58

Ga je huren of kopen TS?

Verder: WELKOM!!!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:49

tengeltje11 schreef:
Idd, al je d de spaargeld zit daar vaak in en er zijn best wat slechte huurders. Een huurder er uit krijgen is al drama, dus zo onlogisch niet dat de verhuurder toch wat eisen stelt en graag wat controle heeft of het huis niet omgewoond wordt.

“ wat “ vragen is niet erg. Maar sommige verhuurders slaan volledig door.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 08:05

Nou dankjewel allemaal voor de tips!

Ik ben me er van bewust dat mijn hondjes wel eens een struikelblok kunnen gaan zijn.
Vanmiddag ga ik naar een open inloop. Ik besef me dat de kans heel klein is dat de woning voor mij gaat zijn. Maar soms moet je geluk hebben, toch?

Ik heb voorheen enkel via een woningbouw gehuurd. Zijn er nog dingen die voor mij belangrijk zijn vanmiddag om te vragen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:45

Wat er in de prijs inbegrepen is? Want als je zelf elektra en gas en water apart betaalt, is checken energielabel van huis misschien geen gek idee.
Als het een woning is zal je geen kosten moeten bijdragen voor onderhoud gemeenschappelijke delen.
En de gemeentebelasting even checken. Percentages durven nogal schommelen en wij hebben bv. 2.5% (was lang 1%), gemeente hiernaast is 8%...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:36

@TS, een huurwoning vinden is in België een heel stuk makkelijker dan in Nederland.
Vooral als je een net inkomen hebt, net voorkomen, goeie referenties,….
Dan raak je vaak vlot aan een woning(en dan kijken veel huisbazen echt wel door de vingers dat je een of meer honden hebt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:03

Hmmm dat hangt toch ook wel af van de regio waarin je zoekt. In de ruime regio waar ik woon is een huur- of koopwoning vinden toch echt niet zo evident. Veel meer vraag dan aanbod waardoor je geluk moet hebben.
Ik zou navragen welk energielabel de woning heeft. Daarnaast zou ik zeker op tijd gaan en vragen hoe het proces verder verloopt. Sommigen vragen bepaalde gegevens en kiezen later op hun gemak als iedereen geweest is, anderen pakken het misschien minder grondig aan.