Hoeveel extra loon bij geen pensioen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Hoeveel extra loon bij geen pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 14:17

In de hoop dat hier wat mensen zitten die verstand hebben van pensioen zet ik hier even mijn vraag neer.

Hoeveel procent van je brutoloon is normaal om extra te vragen als er geen pensioenregeling is?

Ik vind de informatie die ik online hierover vind vrij ingewikkeld en ik kom er niet helemaal uit.

Alle hulp is dus welkom :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:24

Hangt van de branche af waarin je zit.
Pensioen verrekenen in een loonstrook is vakwerk, dat doe je niet zomaar even.

Maar je zou wel bij https://services.vismaraet.nl/proformalite/ een soort proefberekening kunnen maken, ter indicatie.
Maak je 1 berekening zonder cao, en 1 berekening met (vergelijkbaar) cao (zie dropdown menu Sector).
Het verschil in netto loon doe je x2, dat zou dan een reëele bruto verhoging van je salaris zijn.

(niet helemaal, want zonder pensioenopbouw vanuit de werkgever, loop je dus ook de werkgeversbijdrage aan je pensioenopbouw mis. Maar zoals gezegd: salarisadministrateur zijn is een vak).

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:25

DPTomboy

Re: Hoeveel extra loon bij geen pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:32

Ik zou kijken naar een pensioenfonds dat een beetje in de buurt ligt van de sector waarin je werkzaam bent. Op de website kan de vervolgens de franchise vinden en het premiepercentage dat voor de werkgever is. Met die informatie en het brutoloon dat je wil verdienen als je wel pensioen opbouwt kan je het bedrag aan pensioenlasten voor de werkgever redelijk goed berekenen (het werknemersdeel doet er niet toe, dat betaal je toch al zelf). Het bedrag dat daaruit komt zou ik extra vragen om zelf in je pensioenopbouw te voorzien.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 16:08

Lieser schreef:
https://pensioenvizier.nl/werkgever-gee ... %20salaris.

Volgens deze website kun je 14 tot 20 % vragen. Maar bedrijven zijn niet verplicht om een pensioenregeling aan te bieden, dus ook niet om een hoger bruto loon te betalen als ze dat niet hebben.

Deze werkgever heeft toegezegd het wel te willen, dus gaat enkel om de hoogte van het bedrag.

De andere reacties lees ik straks even nauwkeuriger door. Dank in ieder geval!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:35

Ik maakte 4% van mijn netto loon over naar een pensioenrekening. Daar krijg je dan later nog betaalde loonbelasting over terug.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 16:00

Even een fictieve situatie. Maar stel dat het gaat om loon van 3500 bruto per maand en met het bijbehorende cao is er een pensioenpremie van 27%.
Hoe dan verder?

Is het dan een kwestie van 2/3 is ongeveer voor de werkgever en daarmee 'moet' het brutobedrag verhoogd worden of is dat te simpel gedacht?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 16:06

Ga maar spelen met die link die ik je eerder toezenden. Daar kun je de invloed van pensioenpremies goed volgen.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:06

Kimbers schreef:
Even een fictieve situatie. Maar stel dat het gaat om loon van 3500 bruto per maand en met het bijbehorende cao is er een pensioenpremie van 27%.
Hoe dan verder?

Is het dan een kwestie van 2/3 is ongeveer voor de werkgever en daarmee 'moet' het brutobedrag verhoogd worden of is dat te simpel gedacht?

Dat is te simpel gedacht. Er is sprake van een franchise, een bedrag waarover geen pensioen wordt opgebouwd. Bij het ABP is dit €17.750 voor 2024. Als je je pensioengevend jaarsalaris berekend (dus inclusief vakantiegeld onder andere) en daar de franchise vanaf haalt kan je dat bedrag vermenigvuldigen met 2/3 van het percentage om een indicatie te krijgen van het bedrag dat waarmee je je brutoloon wil verhogen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:34

Inderdaad moet je rekening houden met de franchise.
De verdeling tussen werkgever en werknemer is afhankelijk van de cao. In mijn cao is de verdeling 50%.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 21:29

DPTomboy schreef:
Kimbers schreef:
Hoe dan verder?

Dat is te simpel gedacht. Er is sprake van een franchise, een bedrag waarover geen pensioen wordt opgebouwd. Bij het ABP is dit €17.750 voor 2024. Als je je pensioengevend jaarsalaris berekend (dus inclusief vakantiegeld onder andere) en daar de franchise vanaf haalt kan je dat bedrag vermenigvuldigen met 2/3 van het percentage om een indicatie te krijgen van het bedrag dat waarmee je je brutoloon wil verhogen.

Ah heel fijn, hier kan ik wat mee! Ik heb nachtdienst straks dus ga er even voor zitten.