Anti kraak woning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Anti kraak woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 12:01

Hoi,

Ik zoek ervaringen die anti kraak woning hebben gewoond of woonde.
Ik heb via gaphh een woning aangeboden gekregen en volgende week een afspraak dit word mijn eerste woning dan ook.
Maar 1 probleem is ik heb een hond en die kan niet bij mijn ouders blijven wonen dus ik hoop dat ze akkoord gaan met goed overleg dat ie mee mag…

Emj_23

Re: Anti kraak woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:05

Dat zal er heel erg aan liggen. Ik weet dat de meeste leegstandsbeheerders/tijdelijke verhuurders er vrij streng in zijn. Vaak niet eens zo zeer een eis van de eigenaar van het vastgoed, maar echt van de beheerder zelf. Ga je tijdelijk huren of leegstandsbeheer doen? Ga je huur betalen of een gebruikersvergoeding? Daar zit namelijk vaak wel wat verschil in.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:05

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:08

Maar die tip heeft ze alleen wat aan als ze gaat huren. Als het gebruik is komt er geen huurovereenkomst tot stand en gaan al die regels dus ook niet op. Vandaar ook mijn vraag.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:52

Goeie vraag dus hoor idd. Maar het hebben van een huisdier hoort er echt wel bij vindt de rechter. Je moet van goeie huize komen iemand dat te verbieden.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:01

Dat klopt, maar dan kunnen ze besluiten dat ze de woning niet krijgt. In anti-kraak zijn inwonende minderjarige kinderen ook niet welkom. Je mag ze gerust krijgen, alleen dan elders wonen. Bij leegstandsbeheer kan het gebruik gewoon worden opgezegd. Zonder gang naar de rechter, vandaar dus dat de vraag heel relevant is in deze.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:47

Dat minderjarige kinderen niet mogen is, omdat het tijdelijk wonen en er in korte termijn uitgezet kunnen worden niet verantwoord is naar kinderen toe, die hebben een stabiele woonomgeving nodig met ouder(s). Bij dieren zijn ze daarom milder, omdat daar vaak wel een back-up plan voor te bedenken is.
Als het om sloopwoningen gaat, is mijn ervaring dat bij anti-kraak (niet tijdelijke verhuur, daar zitten vaak meer regels aan verbonden (en iets meer rechten) dieren geen probleem zijn. Ik heb in meerdere anti-kraakwijken gewoond waar genoeg katten en honden waren. De verhuurder (gaphh) in dit geval moet er wel van op de hoogte zijn. Bij renovatiewoningen is het meestal niet toegestaan.

Ik had bij mijn vorige woning een buurvrouw wiens kat regelmatig bij mij zat. Toen was er een keer controle en was de kat binnen gekomen met degene die controleerde en stond er opeens op mijn controleformulier dat er een kat aangetroffen was, terwijl ik niet had doorgegeven een kat te hebben en dat ik hier iets mee moest doen. :') Huisdier stond daar standaard op het controleformulier, waarbij het dus wel verplicht was om door te geven dat je een huisdier had. Dat was via HOD. Ik heb niet via gapph gewoond, maar tot nu toe positieve verhalen van gehoord. Als ik jou was zou ik voor de afspraak contact opnemen om het te checken. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:56

Ik heb jaren antikraak gewoond, maar in mijn huis waren officieel geen dieren toegestaan geloof ik. Ikzelf had ze althans niet, maar in de rest van het schoolgebouw woonde meerdere mensen die katten, honden en knaagdieren hadden. Controle werd bij ons altijd aangekondigd en dan zorgden ze dat de dieren er niet waren. Of onder de noemer, ‘ik pas tijdelijk op’. Zou het dus navragen en afhankelijk van hun reactie wel of niet het risico nemen wel of niet de regels op te volgen..

Daarna woonden we antikraak in een slooppand (groot flatgebouw) en daar hebben we eerlijk gezegd niet naar de regels gekeken toen we de katten in huis namen. Maar daar woonden ook nog mensen van de originele bewoners met huisdieren, dat voelde wel anders dan in mijn klaslokaal…

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:35

paars schreef:
Goeie vraag dus hoor idd. Maar het hebben van een huisdier hoort er echt wel bij vindt de rechter. Je moet van goeie huize komen iemand dat te verbieden.

In dit geval gaat het niet om een huurovereenkomst en wordt er ook gekeken naar het welzijn van een dier. Bij anti-kraak is het namelijk zou dat je veel moet verplaatsen van woning naar woning.
Bij Tijdelijk huren is dit anders omdat het hier vaak gaat om langere periodes.

Anti-kraak kan echt zijn dat je een maand in een school woont en daarna er weer uit moet.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 17:03

Hmmm interessante verhalen allemaal. Ik hoop dat ze nog akkoord gaan dan met de hond. Volgens mij wonen er nog een aantal oude bewoners in de flat het is de bedoeling dat die flat gesloopt gaat worden en een nieuwe flat er op komt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:44

Ik zou even avondje gaan gluren daar en dan zie je snel genoeg of er hondjes uitgelaten worden. Dan kan je het even checken?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 18:30

paars schreef:
Ik zou even avondje gaan gluren daar en dan zie je snel genoeg of er hondjes uitgelaten worden. Dan kan je het even checken?

Ik was er vanmorgen. Zelf zag ik niemand vanuit die flatjes met dieren buiten maar wel lopen er honden gewoon in de straat

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:40

Mijn dochter kocht 2 katten toen ze er al woonde. Is later bij controles nooit wat van gezegd