Hebben jullie alles geregeld voor het einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hebben jullie alles geregeld voor het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 16:57

Aan de hand van andere recente topics kwam ik op deze vraag. Het enige zekere in het leven is dat we het leven ooit verlaten, maar wanneer, dat weten er niet veel.

Hebben jullie hier weleens over nagedacht, dingen vastgesteld, zijn er nu al dingen die je probeert te realiseren omdat je nooit weet hoe lang het mag duren, wat zijn dingen die handig zijn om te weten/vast te leggen voor nabestaanden etc.

anjali

Re: Hebben jullie alles geregeld voor het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:14

Ik heb al jaren geleden een testament laten maken en een levenstestament. Dat laatste was weggegooid geld want de daarin aangegeven personen zijn zelf al dood of willen het niet meer doen.( Regels zijn ook veel strenger geworden). Het probleem is dat mensen en situaties aan veranderingen onderhevig zijn. Je zou een (levens)testament geregeld moeten updaten. Helaas zijn notarissen ook steeds duurder geworden.

lor1_1984Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:20

Ik heb niets officieel via een notaris geregeld maar wel ooit een onofficieel uitvaartcodicil aangemaakt.
Hij is vrij simpel:
*Wie wil ik wel en wie vooral niet bij mijn uitvaart
*Wat voor uitvaart
*Graag ergens een drankje met evt borrelhapjes doen als er perse een koffietafel oid georganiseerd wordt
*Wat te doen met mijn huisdieren (met een beschrijving van karakter en evt medische kwalen) en bezittingen

Ik moet hem wel updaten, geloof dat hij in 2016 ofzo is opgesteld. :+
Ik heb geen partner of kinderen dus kon het supersimpel houden en hij is er ook vnl als richtlijn voor mijn begeleiding en evt nabestaanden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:29

Ik heb niets geregeld nog. Ik ben alleen en heb geen contact meer met mijn vader en stiefmoeder. Ik heb alleen nog goed contact met één oom en twee nichten. Ik moet er nog even over nadenken...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:53

Ja hoor, overlijdensrisicoverzekering, testament, wensen kenbaar gemaakt, uitvaartverzekering - ik wil niet dat de achterblijvers hiermee komen te zitten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:02

Ik probeer al jaren en jaren iets voor elkaar te krijgen, maar dat mag nog steeds niet in Nederland. Dus als ik morgen wegval, dan zal ik helaas niet opgeruimd kunnen worden zoals ik dat zou willen. Maar verder ben ik wel verzekerd voor het afscheidsfeestje.
Mijn vader en moeder zeiden laatst allebei hetzelfde: ze willen geen poespas. Ze zijn "alleen gekomen en willen ook alleen gaan". Hooguit dat mijn broer en ik erbij zijn, dan is het oké, maar verder niets of niemand. Dat lijkt me ook wel wat. In ieder geval heb ik ooit een geschreven briefje in onze kluis gelegd dat alles voor mijn zoon is, zodra mijn man en ik komen te overlijden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:02

Ik heb een uitvaartverzekering en in Mijn Monuta al dingen vastgelegd, ook weten mijn man en dochters wat ik vooral niet wil zoals allerlei vage kennissen dus wil het besloten.
Qua muziek weten ze dat ik graag een nummer wil en de rest mogen ze zelf weten.
Wij praten er gelukkig wel over al is het niet hun favoriete onderwerp :')

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:05

Hier uitvaartsverzekering. En als partner of ik overlijd wordt ons huis afbetaald.. Geen idee hoe je dat noemt. O:) :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:06

Nee, eigenlijk niet. Dom of naief misschien.
Als ik dood ga, gaat alles naar mijn man en wat die verder doet met het huis, de huisdieren en mijn geld etc is aan hem. Ik ben er toch niet meer. Andersom hetzelfde. We weten wel van elkaar dat we met een afscheid de goedkoopst mogelijke optie willen, geen gedoe. Zonde van het geld, we maken het zelf toch niet meer mee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:06

@shena nu ben ik wel nieuwsgierig wat je wil

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:09

Ik lees verschillende reacties over wel of niet geregeld over de uitvaart wensen, maar mocht je er nog niet bij na hebben gedacht zou je ook kunnen denken aan bijvoorbeeld een wilsverklaring, zou je euthanasie willen en in wat voor situatie, wil je gereanimeerd worden, ben je orgaan donor etc.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 28-05-24 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:11

moonsparkle schreef:
Ik lees verschillende reacties over wel of niet geregeld over de uitvaart wensen, maar mocht je er nog niet bij na hebben gedacht zou je ook kunnen denken aan bijvoorbeeld een wilsverklaring, zou je euthanasie willen en in wat voor situatie, wil je gereanimeerd worden etc.

Oh god, 'red' mij alsjeblieft niet als ik kasplantje word zeg.

Nee, dit niet geregeld. Wel een goeie!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:12

Goof schreef:
moonsparkle schreef:
Ik lees verschillende reacties over wel of niet geregeld over de uitvaart wensen, maar mocht je er nog niet bij na hebben gedacht zou je ook kunnen denken aan bijvoorbeeld een wilsverklaring, zou je euthanasie willen en in wat voor situatie, wil je gereanimeerd worden etc.

Oh god, 'red' mij alsjeblieft niet als ik kasplantje word zeg.

Nee, dit niet geregeld. Wel een goeie!

Toch nog geïnspireerd geraakt :') denk wel dat de keuze is wel of niet reanimeren en dan kun je misschien euthanasie krijgen als je toch een plantje blijkt te zijn geworden, maar ik weet het niet zeker hoor

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:22

Uitvaartverzekering heb ik natuurlijk al vanaf mijn 18e. En ik wil niet gecremeerd worden of begraven in een kist. Ik ben donor dus wat er van mij overblijft mag in de grond gelegd worden (zonder kist of kleren of wat dan ook) en dan een boom erboven geplant. Ik weet dat dit een mogelijkheid is maar ik moet nog uitzoeken hoe of wat. Ik wil de boom namelijk ook zelf uitzoeken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:24

Bellatrix schreef:
Uitvaartverzekering heb ik natuurlijk al vanaf mijn 18e. En ik wil niet gecremeerd worden of begraven in een kist. Ik ben donor dus wat er van mij overblijft mag in de grond gelegd worden (zonder kist of kleren of wat dan ook) en dan een boom erboven geplant. Ik weet dat dit een mogelijkheid is maar ik moet nog uitzoeken hoe of wat. Ik wil de boom namelijk ook zelf uitzoeken.

Ik wil ook op een natuurbegraafplaats begraven worden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:28

Ja, heet dat zo? Dat lijkt mij echt mooi, dan ben jij voedsel om iets anders te laten groeien, ik vind dat gewoon een mooie gedachte. Dat die boom dan groeit door mij. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:29

Ik ben lid van stichting levenseinde omdat ik tzt graag zelf bepaal wanneer ik eruit stap en daarvoor niet afhankelijk wil zijn van een dokter (gaat maar zelden goed), heb een testament, overlijdensverzekering en euthanasieverklaring voor als ik niet zelf een dodelijk goedje naar binnen kan werken.

De details van de rest zoeken mijn nabestaanden maar uit!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:33

troi schreef:
Ik ben lid van stichting levenseinde omdat ik tzt graag zelf bepaal wanneer ik eruit stap en daarvoor niet afhankelijk wil zijn van een dokter (gaat maar zelden goed), heb een testament, overlijdensverzekering en euthanasieverklaring voor als ik niet zelf een dodelijk goedje naar binnen kan werken.

Wat is het voor/nadeel om daar al lid van te worden mocht je nog een goede gezondheid zijn? Oprechte vraag want het klinkt mij wel interessant

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:34

Bellatrix schreef:
Ja, heet dat zo? Dat lijkt mij echt mooi, dan ben jij voedsel om iets anders te laten groeien, ik vind dat gewoon een mooie gedachte. Dat die boom dan groeit door mij. :D

Ja, als je een uitvaartverzekering hebt kun je daar soms online je wensen invullen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:35

Hier ook gekozen voor een natuurbegraafplaats.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:40

moonsparkle schreef:
troi schreef:

Wat is het voor/nadeel om daar al lid van te worden mocht je nog een goede gezondheid zijn? Oprechte vraag want het klinkt mij wel interessant

Hier ben ik ook benieuwd naar!

Ik heb een paar jaar geleden mijn begrafenis wensen in een Word document gezet, die zou ik eens kunnen updaten. Daarnaast heb ik een uitvaartverzekering.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:43

Weten nabestaanden dan ook hoe dit document te vinden? Misschien wel hoor maar dat is ook iets waar niet iedereen altijd bij stil staat

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:44

Hier een wilsbeschikking ingevuld met alle wensen wat ik wil en al weet. Rest leeggelaten. Uitvaartverzekering is voor mij niet nodig dus die heb ik niet afgesloten.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:45

moonsparkle schreef:
Weten nabestaanden dan ook hoe dit document te vinden? Misschien wel hoor maar dat is ook iets waar niet iedereen altijd bij stil staat

Haha ja en nee. Ik heb het ooit aan mijn vriend verteld. Ik ga het bestand binnenkort eens updaten en zal ‘m dan met hem delen, zodat hij er altijd bij kan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:47

Amado7 schreef:
Hier een wilsbeschikking ingevuld met alle wensen wat ik wil en al weet. Rest leeggelaten. Uitvaartverzekering is voor mij niet nodig dus die heb ik niet afgesloten.

Niet nodig als in je kunt zelf makkelijk de kosten dragen :o ?