Testament

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chickyy

Testament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:43

Binnenkort heb ik een afspraak om mijn testament te gaan regelen, ik heb geen contact met mijn zus en omdat ik alleenstaand ben wil ik niet dat zij iets van me erft. Ook haar zoon hoeft van mij niks te erven, aangezien hun opvoeding ronduit bijzonder te noemen is. Dan blijven mijn ouders over als erfgenamen, maar als alles naar hun zou gaan zou het dan uiteindelijk alsnog, na hun overlijden, bij mijn zus terecht komen? Verder heb ik geen kinderen, wel een relatie, maar dat is nog wat te pril om hem al op te nemen in mijn testament. Ik heb een vriendin die ik sowieso iets gun, maar verder? Goede doelen daarvan vind ik niet perse dat het geld goed terecht komt..

Dus ik ben benieuwd, waar zouden jullie je nalatenschap achter willen laten? Hoe hebben jullie dit geregeld?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:45

Heb je dieren? Eventueel in je testament opnemen hoe die na jouw overlijden worden verzorgd en daar een bedrag voor achterlaten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:47

Ik ben ook alleenstaand, alleen ik heb wel goed contact met mijn grote zus en zij heeft twee kinderen. Ik heb zelf geen kinderwens. Alles wat ik heb zal ik nalaten aan de kinderen van mijn zus, en dat heb ik niet eens vastgelegd. Maar door de natuurlijke manier van nalaten zal dat wel goedkomen, en ik heb er vertrouwen in dat mijn zus ook mijn wensen respecteert. Het belangrijkste voor mij is dat mijn katten goed terecht komen namelijk :j

hahahatsjoe

Ik laat alles (inclusief huis) na aan Stichting Dierenlot. Mijn zusje heeft genoeg, mijn andere zusje ken ik niet, mijn broertje woont in Israel en heeft een uitzuiger van een wijf, mijn moeder gaat waarschijnlijk eerder dood en mijn nichtjes vind ik niet aardig, die moeten maar eens werken voor hun geld vind ik. Heb zelf geen kinderen en mijn vriend heeft ook genoeg. De stichting zorgt er dan ook voor dat mijn paardjes en katten een goed plekje krijgen. Executeur is de notaris, want daar wil ik verder niemand mee belasten. De notaris is ook aangewezen als vertegenwoordiger in mijn levenstestament, ook daar wil ik verder niemand mee belasten.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 28-05-24 10:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Vjestagirl

Je kunt nalaten aan een goed doel naar keuze?

Overigens denk ik dat een notaris je hier ook wel het een en ander over kan vertellen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:49

hahahatsjoe schreef:
Ik laat alles (inclusief huis) na aan Stichting Dierenlot. Mijn zusje heeft genoeg, mijn andere zusje ken ik niet, mijn broertje woont in Israel en heeft een uitzuiger van een wijf, mijn moeder gaat waarschijnlijk eerder dood en mijn nichtjes vind ik niet aardig, die moeten maar eens werken voor hun geld vind ik. Heb zelf geen kinderen en mijn vriend heeft ook genoeg. De stichting zorgt er dan ook voor dat mijn paardjes en katten een goed plekje krijgen. Executeur is de notaris, want daar wil ik verder niemand mee belasten. De notaris is ook aangewezen als vertegenwoordiger in mijn levenstestament, daar wil ik verder niemand mee belasten.

Dus omdat jij alles nalaat aan Dierenlot, zorgen zij voor al je dieren als je komt te overlijden? Hoe gaat dat precies in zijn werk als ik vragen mag?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:49

Wat naar jouw ouders gaat gaat inderdaad alsnog naar jouw zus als zij komen te overlijden. Tenzij jouw ouders wat anders vastgelegd hebben in hun testament.

Ikzelf heb geen testament, hoe het automatisch geregeld is is voor mijzelf prima.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:51

Chickyy schreef:
Goede doelen daarvan vind ik niet perse dat het geld goed terecht komt..

Het ene 'doel' is het andere niet.
Goed dat je serieus nadenkt over waar je je geld aan gunt. Als ik jou was zou ik eerst nadenken over 'waar wil ik dat mijn geld na mijn overlijden aan bijdraagt?' (waar geef je om? dierenwelzijn? klimaat / biodiversiteit? armoede verminderen? ziektes uitbannen? etc) en dan de juiste mensen/organisatie daarbij zoeken die dat naar jouw idee zo goed/efficiënt mogelijk kan bereiken. Dat kunnen grote organisaties zijn met veel slagkracht maar ook relatief veel overhead, of hele kleine organisaties / individuen die minder bereik hebben maar waar het geld wel directer bij het doel terecht komt. Dat kun je uitzoeken.

Succes, lijkt me een mooie zoektocht.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:52

Koper schreef:
Heb je dieren? Eventueel in je testament opnemen hoe die na jouw overlijden worden verzorgd en daar een bedrag voor achterlaten?

Nee geen dieren, anders was dat idd een mooie geweest :j

@Marjo, volgens mij moet je dat dan ook duidelijk vastleggen lijkt me, dat zij de zorg overnemen.

@Vjestagirl, uiteraard kan de notaris me alles vertellen, de folder was ook duidelijk, maar ik moet toch zelf bedenken wat ik wil :j

Marjo

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:54

Ja, alleen ik heb een dermate goede verstandhouding met mijn zus dat ik er vertrouwen in heb dat zij er alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat mijn katten niks te kort komen. Ik heb het hier al eens over gehad, en toen zei ze ook al gelijk 'dat komt wel goed'.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:59

Marjo schreef:
Ja, alleen ik heb een dermate goede verstandhouding met mijn zus dat ik er vertrouwen in heb dat zij er alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat mijn katten niks te kort komen. Ik heb het hier al eens over gehad, en toen zei ze ook al gelijk 'dat komt wel goed'.

Ja precies, tot een aantal jaren geleden, toen ik nog een kat had en we goed contact hadden, was dit bij mij ook geen issue.. Ze zouden hem zo in huis hebben genomen. Maar inmiddels geen kat meer en geen contact meer, dus nu wel reden om de zaken te gaan regelen :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:59

Ik ben alleenstaand, alleen 1 broer en ik heb een heel groot eigen vermogen als ik kom te overlijden.

In de 1e plaats gaat het naar mijn broer, mocht hij eerder overlijden dan gaat het naar mijn beste vrienden. (ik laat dit dan in een testament bij de Notaris vastleggen)
30/40% gaat helaas naar de belastingdienst :')

Mijn dieren moet ik bespreken met mijn broer, hoe en wat ..... ik heb heel veel dieren momenteel :P

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:12

Isabel schreef:
Wat naar jouw ouders gaat gaat inderdaad alsnog naar jouw zus als zij komen te overlijden. Tenzij jouw ouders wat anders vastgelegd hebben in hun testament.

Niet per se... Je kunt ook zelf in je testament uitsluiten dat je zus het deel wat je ouders van jou geerft hebben van hun erft. Dit hebben wij ook in ons testament, indien een bepaald kind overlijdt nadat er geerft is van ons, zal het geerfde geld niet naar een bepaald persoon in diens bestaan gaan, maar terugvloeien naar siblings. Wegens privé ga ik hierover niet in detail, maar een notaris weet wel wat er bedoeld wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:15

WenK schreef:
Isabel schreef:

Niet per se... Je kunt ook zelf in je testament uitsluiten dat je zus het deel wat je ouders van jou geerft hebben van hun erft. Dit hebben wij ook in ons testament, indien een bepaald kind overlijdt nadat er geerft is van ons, zal het geerfde geld niet naar een bepaald persoon in diens bestaan gaan, maar terugvloeien naar siblings. Wegens privé ga ik hierover niet in detail, maar een notaris weet wel wat er bedoeld wordt.

Maar hoe gaat dat in z'n werk dan? Dan moet de persoon die erft een heel logboek bij gaan houden van welk geld hij bepaalde dingen gekocht heeft? Anders weet je toch nooit wat er na zijn overlijden eigen geld was en wat het geerfde deel was?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:22

Ik heb onlangs ook een testament aan gemaakt. En mijn familie helemaal uitgesloten.
Er is èèn iemand die van mij erft.
En mocht met die persoon wat gebeuren gaat het naar de zus daarvan en haar kinderen.

Dus als je een goede vriendin hebt die je dat gunt zou je daar over na kunnen denken.

Voor mij was vooral belangrijk om bepaalde mensen uit te sluiten. En ik wil ook niet dat mij zuur verdiende kleine beetje geld naar een staatspotje gaat. Al gaat er wel een groter deel naar de belasting dan als het naar familie gaat. Maargoed.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:39

capopjekop schreef:
Maar hoe gaat dat in z'n werk dan? Dan moet de persoon die erft een heel logboek bij gaan houden van welk geld hij bepaalde dingen gekocht heeft? Anders weet je toch nooit wat er na zijn overlijden eigen geld was en wat het geerfde deel was?

Dat valt nogal mee, er wordt naar redelijkheid gekeken. Bij ons gaat het er met name om dat er niet een zeker bedrag bij een bepaald persoon terechtkomt.

Een fictieve situatie; er zijn 4 kinderen bij fam Jansen, a,b,c en d. Kind d is een pleegkind. Alle kinderen erven van de ouders als zijnde allemaal gelijkwaardig. Bij het overlijden van kind d zouden de biologische ouders (fam Jones) erfgenaam zijn, indien in leven, en anders biologische broers of zussen. Fam Jansen wil niet dat er geld in handen komt van fam Jones. Met de clausule zoals ik die net noemde vloeit het geld (dus niet per se spullen) wat geerft is terug in de erfenis van fam Jansen en wordt daarmee verdeeld onder kind a,b en c.

Dit is iig hoe het ons uitgelegd is indertijd. Overigens is dit niet specifiek onze situatie, maar een fictieve situatie die wel enige gelijkenis treft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:48

Jeetje, dat jullie dit allemaal op Bokt zetten.
Wij hebben een testament. En dat is alles wat ik er over ga zeggen :+

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:52

Marjo schreef:
hahahatsjoe schreef:
Ik laat alles (inclusief huis) na aan Stichting Dierenlot. Mijn zusje heeft genoeg, mijn andere zusje ken ik niet, mijn broertje woont in Israel en heeft een uitzuiger van een wijf, mijn moeder gaat waarschijnlijk eerder dood en mijn nichtjes vind ik niet aardig, die moeten maar eens werken voor hun geld vind ik. Heb zelf geen kinderen en mijn vriend heeft ook genoeg. De stichting zorgt er dan ook voor dat mijn paardjes en katten een goed plekje krijgen. Executeur is de notaris, want daar wil ik verder niemand mee belasten. De notaris is ook aangewezen als vertegenwoordiger in mijn levenstestament, daar wil ik verder niemand mee belasten.

Dus omdat jij alles nalaat aan Dierenlot, zorgen zij voor al je dieren als je komt te overlijden? Hoe gaat dat precies in zijn werk als ik vragen mag?

Brochure over nalaten opvragen bij Dierenlot, testament maken waarin zij als erfgenaam staan, dat doorgeven aan Dierenlot en er is bij mij daarna iemand op huisbezoek geweest om e.e.a. door te spreken. De executeur stelt Dierenlot in kennis van een overlijden en dan halen ze de dieren op. Ze hebben opvangadressen en zoeken vanuit daaruit dan een nieuw tehuis voor ze.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:56

rien10 schreef:

Waarom niet, niemand vertelt toch staatsgeheimen ? En mijn familie en vrienden zijn op de hoogte van dit. Ik wil gewoon dat alles waarvoor ik hard gewerkt heb in wat ik als goede handen beschouw terecht komt. Maar het allerbelangrijkste is dat ik weet dat er voor mijn dieren gezorgd wordt en dat ik daar niemand van familie en vrienden mee belast.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:00

rien10 schreef:

Er staan wel intiemere dingen op bokt :j

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:05

rien10 schreef:

Het is ieders keuze toch? Ik heb er geen probleem mee om in algemene bewoordingen aan te geven hoe wij het geregeld hebben. Met naam en toenaam inclusief de historie waarom bepaalde keuzes gemaakt worden vind ik een ander verhaal, maar als een ander daar geen moeite mee heeft, wie ben ik dan om daar iets van te vinden?

Doorverwijzen naar de notaris is 1, maar naar mijn ervaring vraagt die vaak wat je eigen ideeën/wensen zijn en dan is het in sommige gevallen best fijn om op de hoogte te zijn van mogelijkheden. Als er dan mensen zijn die dat willen delen is dat fijn, mensen die dat niet willen delen zijn daar evengoed vrij in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:36

rien10 schreef:

Ik vind het wel een mooie test, wie er met je omgaan omdat ze denken\hopen van je te gaan erven, en wie er met je omgaan omdat ze je leuk vinden. Nadat ik verteld had dat mijn gehele bankrekening naar Stichting de Paardenkamp gaat (mits zij mijn bejaarde paard dan opnemen, dit is al lang geleden zo met hen afgesproken, en qua wachtlijst waren we al lang aan de beurt) heeft mijn "familie" (broer en zus en nicht en neef) alle contact met me verbroken! :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:53

Nee, echt? Walgelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:53

WenK schreef:
rien10 schreef:

Het is ieders keuze toch? Ik heb er geen probleem mee om in algemene bewoordingen aan te geven hoe wij het geregeld hebben. Met naam en toenaam inclusief de historie waarom bepaalde keuzes gemaakt worden vind ik een ander verhaal, maar als een ander daar geen moeite mee heeft, wie ben ik dan om daar iets van te vinden?

Doorverwijzen naar de notaris is 1, maar naar mijn ervaring vraagt die vaak wat je eigen ideeën/wensen zijn en dan is het in sommige gevallen best fijn om op de hoogte te zijn van mogelijkheden. Als er dan mensen zijn die dat willen delen is dat fijn, mensen die dat niet willen delen zijn daar evengoed vrij in.

Ik heb er ook geen moeite mee als iemand dat doet, (op Bokt zetten) maar ikzelf doe dat niet.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:04

anjali schreef:
rien10 schreef:

Ik vind het wel een mooie test, wie er met je omgaan omdat ze denken\hopen van je te gaan erven, en wie er met je omgaan omdat ze je leuk vinden. Nadat ik verteld had dat mijn gehele bankrekening naar Stichting de Paardenkamp gaat (mits zij mijn bejaarde paard dan opnemen, dit is al lang geleden zo met hen afgesproken, en qua wachtlijst waren we al lang aan de beurt) heeft mijn "familie" (broer en zus en nicht en neef) alle contact met me verbroken! :+

Nou dan weet je gelijk wat je aan hun hebt |( . Mijn zusje vond het eerst niet zo leuk, maar toen ik het uitlegde snapte ze het wel.