Voor ik mijn vraag stel alvast; ja, ik ben lekker laat. Ik vind praten over loon en voor mezelf opkomen als het op geld aankomt vrij spannend en ik snap gewoon niet zo veel van juridische oliebol.
Ik werk nu ruim 6 jaar voor dezelfde werkgever. Begin 2018 gestart. tot half 2021 een oproepcontract. Dat mag eigenlijk al niet, maar dit werk heeft een vaste zomerstop en ik ben toen in 2019 akkoord gegaan met 3 maanden mijn contract onderbreken zodat die regel weer 'gereset' zou worden zeg maar. In die periode van 3,5 jaar ben ik éen salarisstap omhoog gegaan.
Toen kreeg ik, half 2021 dus, een promotie en heb toen ook vaste uren en contract onbepaalde tijd gekregen, parttime. Sindsdien ga ik netjes, zoals in ons bindende minimum CAO staat, steeds 1 salarisstap per jaar omhoog gegaan, en zit nu dus op stap 3.
Ik (

De redenatie die ik terug kreeg was omdat ik als oproeper minder uren werkte en zij dit dus niet als 'volledig' ervaringsjaar zien. Het eerste jaar werkte ik gemiddeld 10 tot 15 uur per week. Het tweede jaar krap 20 uur per week. Als je de verplichte zomerstop meerekend valt het lager uit, maar het is dus een verplichte zomerstop.. waarin ik ook niet uitbetaald kreeg. dus ja.
Ik kan dus geen definitief antwoord vinden, maar volgens mij mag de werkgever deze regel niet handhaven. In het CAO wordt namelijk geen onderscheid gemaakt tussen type contract. En dan zou ik nu dus eigenlijk op stap 6 moeten zitten.
Ik ben niet 100% zeker van mijn zaak, en die stop in 2019 van 3 maanden zal er misschien ook nog wel voor zorgen dat 1 stap niet telt. Ik wil graag een duidelijke bron kunnen delen met mijn werkgever maar die kan ik helaas niet vinden.
Ik overweeg om lid te worden van de vakbond die het CAO heeft gemaakt. Maar ik wil ook niet gelijk met zwaar geschut aan komen zetten en mijn werkrelatie op spanning zetten. Wat niet helpt in dit assertief aanpakken is dat ik wel al even het juridisch loket heb gesproken, die persoon was echt een beetje vaag aan het neuzelen maar ik kreeg (geloof ik??) wel gelijk, alleen hij waarschuwde me herhaaldelijk dat het wel is een nasty toestand zou kunnen worden om het aan te vechten.
Wie o wie kan mij helpen aan een duidelijke bron om met mijn werkgever te delen, en wellicht wat tips hoe ik dit nou aan moet pakken?