erfenis tijdens huwlijkse voorwaarden (testament?)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

erfenis tijdens huwlijkse voorwaarden (testament?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 21:57

omdat mijn vriend pas geleden heeft te horen dat hij een aneurysma in zijn borstkas heeft, zijn wij wat meer aan het nadenken geraken. Voor nu word het nog monitoren en gaan we morgen naar de cardioloog voor het eerst sinds dit bekend raakte vanuit de PMO. op den duur zal hij misschien geopereerd moeten worden en dat is niet zonder risico

mijn vriend wilt dus dingen geregeld hebben.
we zijn niet getrouwt. nu zijn er natuurlijk 2 dingen mogelijk, een testament op stellen. of wellicht trouwen. maar als wij gaan trouwen zal het niet onder gemeenschap van goederen gaan gezien ik niet wil dat hij verantwoordelijk raakt voor mijn bedrijf.

maar stel hij komt te overlijden en er is geen testament. gaat het dan alsnog naar de langstlevende partner? ondanks het huwlijk onder voorwaarden is geweest? of moet er echt een testament opgesteld worden?

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Re: erfenis tijdens huwlijkse voorwaarden (testament?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:02

Ik denk dat je die vraag het beste bij de notaris kunt voorleggen, die kan antwoord geven gericht op jullie specifieke situatie.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:03

Ik zou dit met een notaris bespreken hoe je het wilt regelen en daar laten vastleggen, dan weet je zeker dat het goed geregeld is.

Janneke2

Berichten: 23092
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:04

Nare ontdekking bij je liefste...!

Veel sterkte.

Ik ben jaren terug in het huwelijksbootje gestapt onder huwelijkse voorwaarden.
De notaris weet alle ins en outs hierover.
Maar het betekent niet dat je een testament nodig hebt om erfgenaam te zijn.
(En er is een wetswijziging geweest een jaar of vijf geleden, waarbij de oude situatie gewijzigd is, vroeger was het 'algehele gemeenschap van goederen, tenzij anders afgesproken'. Dus misschien hebben jullie geen notariële akte nodig.)

Blue_flower
Berichten: 1950
Geregistreerd: 26-01-15

Re: erfenis tijdens huwlijkse voorwaarden (testament?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 05:54

Bij beperkte gemeenschap van goederen is niet alles van u samen.
Bestond een eigen onderneming al voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan blijft deze privé. De partner die de onderneming drijft, moet een vergoeding betalen aan de andere partner. Vergelijkbaar met salaris dat in de gemeenschap van goederen valt.

Bij een scheiding moet u kunnen aantonen dat de bezittingen die buiten de gemeenschap van goederen zijn gevallen, van u alleen zijn. Het is daarom verstandig om van belangrijke bezittingen bijvoorbeeld de aankoopnota te bewaren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20van%20u.

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: erfenis tijdens huwlijkse voorwaarden (testament?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:56

Ik zou ,zeker met bedrijf, eens in gesprek met een notaris hier over

future_vet
Berichten: 2632
Geregistreerd: 01-05-10

Re: erfenis tijdens huwlijkse voorwaarden (testament?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:03

Is allemaal in te vullen zoals jij dat zou willen.
Testament kun je ook onafhankelijk wijzigen bij de notaris.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:21

Je moet sowieso naar de notaris voor je huwelijkse voorwaarden, regel dan ook meteen de testamenten wederzijds.

Ik heb dus in die situatie gezeten. Getrouwd op huwelijkse voorwaarden, zodat ik bij scheiding geen recht op zijn bedrijf zou hebben. Ik werd wel meewerkend partner en mijn loon werd tegoed geschreven. Na een paar jaar wilde ik de voogdij voor de kinderen goed geregeld hebben en dus lieten we testamenten maken. Daarin werd geregeld dat ik bij overlijden wel recht zou hebben op de nalatenschap, samen met de kinderen.

Hij overleed enkele jaren later heel onverwacht en de familie stond in no time (echt zodra het kantoor open ging) bij de notaris om het bedrijf op te eisen. Gelukkig was dat dus goed geregeld, al was er nog wel een verrekeningsclausule omdat we nog geen 10 jaar na de overname zaten. Een deel ging dus alsnog naar de familie, dat kon ook omdat ik het bedrijf verkocht heb.

We waren bijna 10 jaar getrouwd, hadden twee kinderen samen en ik ben goed achtergelaten met vruchtgebruik van de kindsdelen en mijn eigen deel. Waren we gescheiden, dan had ik nergens aanspraak op gehad en dat was ook inderdaad om het bedrijf te beschermen.

Zoals mijn adviseur toen zei: hij heeft goed voor je gezorgd en dat verdien je. Was je er vandoor gegaan, dan lag het anders, en terecht.

N.B.: als je niet trouwt, leg dan alles vast in een samenlevingscontract. En een laatste tip: laat in je huwelijksvoorwaarden vastleggen dat bij overlijden wordt verrekend als ware er een gemeenschap van goederen. Dat laatste zou me heel veel erfbelasting hebben gescheeld,

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: erfenis tijdens huwlijkse voorwaarden (testament?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:10

Ik weet het niet zeker, dus ga vooral naar een notaris, maar volgens mij zijn huwelijkse voorwaarden een heel ander gebied dan wat je regelt in een testament. Huwelijkse voorwaarden gaan over het huwelijk en de gevolgen van het eindigen daarvan; je testament regelt de gevolgen van overlijden. Ik meen dat als je niets regelt, wettelijk gezien je als echtgenoot erfgenaam bent, tenzij er iets anders in het testament staat. Wij hebben het destijds allemaal in een keer geregeld (dus voorwaarden en testament), dus ik weet niet precies of je kan volstaan het huwelijkse voorwaarden.