Perzikboompje doet het niet goed, raar blad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Perzikboompje doet het niet goed, raar blad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 13:00

Hallo!!! Begin februarie heb ik een perzikboompje gekocht en in de tuin gezet, boompje was toen kaal en zo'n 1.5m hoog.
Hier (La Palma) was de winter warm en droog en pas eind maart kam er echt een flinke bak regen.
Alle bomen liepen later uit, dus ook perzikboompje. Nu, iedereen gaat leuk, maar perzikboompje niet, paar blaadjes, paar bloemetjes, blaadjes meer dubbelgeplakt en vandaag zag ik dit op een blad. Blaadje eraf getrokken en nu? Wat is dit? En nog belangrijker: wat doe ik ertegen?

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 13:07

Krulziekte, daar heeft elke perzikboom last van.
De eerste jonge blaadjes beginnen altijd te krullen. Het schijnt dat vooral goede voeding en genoeg water ervoor kan zorgen dat ze er minder last van hebben. Maar ik deed gewoon in het voorjaar altijd blaadje voor blaadje de aangetaste bladeren (of delen ervan) eraf halen. Uiteindelijk groeien er goede bladeren terug, en tegen dat het zomer is heb je een mooie boom zonder aangetaste bladeren. Maar het zal wel elk jaar weer terug komen. Ook sproeien met speciale middeltjes helpt niet of nauwelijks. Heb ik de eerste jaren gedaan, maar ik merk totaal geen verschil met gewoon slechte blaadjes plukken.

Palmera

Re: Perzikboompje doet het niet goed, raar blad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 13:11

Dank je wel! Water is het probleem niet. Goede voeding: handje kunstmest erbij?

En aangetaste blaadjes is wachten tot er zo'n rode plek opkomt? Of al als ze vervormen? Dan kan ik boompje wel kaal plukken namelijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 13:14

Die stomme bladkrul ziekte. Ik ken bijna geen prunus die er geen last van heeft. Perzik, nectarine, abrikoos maar ook amandel. Ik haal ook de aangetaste bladeren er af en die gaan in de restkliko. Gek genoeg zijn de daarna komende bladeren meest wel vrij van. Het schijnt een schimmel te zijn die nogal hardnekkig is -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 13:17

Ik wacht altijd totdat het blad echt dikke knobbels krijgt. En als het een deel van het blad is dan trek ik alleen het puntje of randje eraf zodat er inderdaad nog wel iets van blad over blijft :))

Je wil vooral de weerstand van de plant zo veel mogelijk verhogen. Organische mest is beter dan kunstmest omdat er meer verschillende voedingsstoffen in zitten. En je wil een meststof die hoog is in kalium, want dat zorgt voor een betere weerstand.
Houtas zit hoog in kalium. Verteerde stalmest gemengd met een beetje houtas doet het hier meestal erg goed. Dan geeft de boom ook lekker grote vruchten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 18:16

Qua organische mest kan ik hier kopen aan schapenmest gemengt met blad/twijg/varen/whatever wat hier in de bossen gesneden word en in stallen word gebruikt. Zou dat oke zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:12

Ik zou dan nu een flinke hoop mest composteren, en dan volgende winter rondom de boom gooien. Verse mest is wat te scherp, en dan heeft hij volgend jaar een goede start.

Je kan nu wel al wat mesten door de verse mest in een emmer te doen met water erbij, een aantal dagen laten staan, en het gefilterde afgietsel, verdund met water, als meststof gebruiken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 01:25

Ik kan aan schapenmest komen gemengd met boszooi van december! Dus al een paar maanden. Een kennis van me had nog, ik weet nog niet wanneer het gebracht word. Moet dat ook nog liggen dan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 01:28

karuna schreef:
Die stomme bladkrul ziekte. Ik ken bijna geen prunus die er geen last van heeft. Perzik, nectarine, abrikoos maar ook amandel. Ik haal ook de aangetaste bladeren er af en die gaan in de restkliko. Gek genoeg zijn de daarna komende bladeren meest wel vrij van. Het schijnt een schimmel te zijn die nogal hardnekkig is -O-

Amandel heb ik hier staan, drie grote bomen en kerngezond, vol met amandelen.
Abrikoos heb ik ook staan, zelfde dag gekocht en dus geplant, wel andere winkel. Abrikoos doet het keurig, fatsoenlijke hoeveelheid mooi groen blad, en niet drie verpestte blaadjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 06:54

Palmera schreef:
Ik kan aan schapenmest komen gemengd met boszooi van december! Dus al een paar maanden. Een kennis van me had nog, ik weet nog niet wanneer het gebracht word. Moet dat ook nog liggen dan?

Dan zou ik even kijken hoe goed je de mest nog erin herkent. Als het mooie, egale zwarte grond is geworden binnenin, die niet meer doordringend ruikt, dan kun je hem direct gebruiken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:04

Hier helaas ook beide perziken |( De pruim appel kers peer hebben nergens last van..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 09:06

8nnemiek schreef:
Palmera schreef:

Dan zou ik even kijken hoe goed je de mest nog erin herkent. Als het mooie, egale zwarte grond is geworden binnenin, die niet meer doordringend ruikt, dan kun je hem direct gebruiken.

En anders laat ik het zelf wel even liggen nog.
Bedankt Annemiek!

Coentjuh schreef:
Hier helaas ook beide perziken |( De pruim appel kers peer hebben nergens last van..

De rest is bij mij ook gezond hoor, appels, peren, pruimen, granada, alle citrusbomen de avocados: mankeert niks aan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:55

Het is echt een ziekte waar vooral perziken (en nectarines) voor 99% last van hebben. Andere steenvruchten minder tot niet, en de rest van de fruitbomen zijn er sowieso niet vatbaar voor.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:21

Hoe houden ze ze in de winkel dan zo mooi? Ze waren prachtig toen we ze kochten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:22

Goede vraag. Misschien worden die ook kaalgeplukt en pas verkocht zodra er een lading goede bladeren op zit?
Of er zit gewoon een dikke laag chemische troep op :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 22:55

Ik kocht die van mij in de winter en was dus slechts een stok. :+
Vandaag weer twee blaadjes half verwijderd, zoals je zei.
Maar zien wat er gebeurd, hopelijk gaat ie er niet aan onderdoor