Vriendin met narcistische? vriend

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 00:48

Hopelijk kan iemand mij helpen, en hebben jullie tips om hier mee om te gaan.


Ik heb een vriendin die 7 jaar een vriend heeft, en nu sinds 2 jaar samenwoont. Haar vriend is verslaafd aan joints, en heeft verder nog wat bepaalde dingen die niet helemaal ok zijn. Mijn vriendin gooit dat allemaal op het feit dat hij een slechte jeugd heeft gehad.

In de 2 jaar ben ik 3 a 4 keer huilend door haar gebeld omdat hij uit het niks ontploft, haar uitscheld en aggressief word(zij zegt geen fysiek geweld). Daarna doet hij weer lief en leuk en is het allemaal weer goed.

Vrijdag belde ze dat hij weer ontploft was, en vroeg ze of ik haar spullen op wou halen en dat ze er echt klaar mee was. Ik opgelucht daarheen(2 uur rijden), spullen ingeladen en haar bij haar ouders afgezet.

Vandaag was ze hier eten, hij belde en ze ging daarheen om met hem te praten. Nu stuurt ze net een appje dat het weer de jongen was zoals ze hem kent en dat het weer goed is.

Nu weet ik niet zo goed wat ik hiermee moet. Op de app ben ik nu lichtelijk ontploft, en ben er ook wel klaar mee. Ik zie haar elke keer een beetje meer aftakelen, en dat doet ontzettend pijn.

Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Ik wil haar ook niet laten vallen.

Lillian__

Berichten: 3283
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 00:56

Hoi TS, lastige situatie! Ik snap dat je, je zorgen maakt om je vriendin :(
Persoonlijk zou ik er zoveel mogelijk buiten houden, als je in een relatie gaat zitten wroeten dan "heb jij het gedaan." Dit kan ook voor onenigheid zorgen tussen jou en je vriendin zonder dat het iets oplost.

Je kunt je vriendin aanhoren, er voor haar zijn en je zorgen uiten over wat jij merkt en wat het met jou doet. Hou het dan wel zoveel mogelijk bij jezelf.

Je weet natuurlijk niet precies wat er achter gesloten deuren speelt, er zijn altijd 2 kanten.
Als je wel huiselijk geweld vermoed kun je vragen of het een idee is om met haar ouders erbij te praten. Maar als je vriendin niet daadwerkelijk bij hem weg wil, kun je haar niet dwingen.

Lastige situatie! Heel veel sterkte.

Hutcherson

Berichten: 7482
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 02:08

De eer aan jezelf houden. Mensen die mishandeld worden (op welke manier dan ook) gaan meestal niet weg bij hun partner.
Kies wat voor jou het beste voelt. Je vriendin blijven helpen en je eigen gevoel daarvoor aan de kant zetten of voor jezelf kiezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110920
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 02:27

Heel lastig TS. Je vriendin moet zelf "het licht zien" en inzien dat hij niet gaat veranderen.
Je kunt het haar 100 keer vertellen, maar dat gaat niet helpen tot zij het echt zelf beseft.
Ik zou een stapje terug doen en haar laten weten dat je het heel vervelend vindt om te moeten toekijken hoe slecht hij haar behandeld, maar dat je er voor haar zult zijn wanneer ze echt besluit om voorgoed bij hem weg te gaan.

daantjuhhh

Berichten: 26962
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:19

Ik heb ook ooit als vriendin in die situatie gezeten.

Elke keer kon ik haar weer ‘redden’ om vervolgens weer net zo hard terug te rennen.

Ik heb op een gegeven moment de eer aan mijzelf gehouden.
Het contact wat laten verwateren..

Klinkt hard en dat is het ook.
Maar als je (terwijl je een kind hebt) telkens de politie moet bellen omdat je huis weer kort en klein geslagen is het nog niet wil inzien dat het voor je kind beter is, dan ga ik ook niet doordringen.

De gehele vriendenkring deed hetzelfde als mij en toen ineens was ze er echt klaar mee.

germie

Berichten: 26120
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:32

Er zit niets anders op dan het contact of de vriendschap laten verwateren. Ze moeten zelf tot inkeer komen.
Ik heb dit gehad met een goede vriend, zelfs meerdere keren samen met op vakantie geweest, door zijn zoveelste nieuwe vriendin veranderden zijn interesses. Contact bleef, en toen bleek hij aan de drank te zijn. Was hij absoluut nooit toen ik met hem omging, maar nu dus wel. Rijbewijs kwijt, huilen over dure cursussen en boetes hier voor (tja, daar kan ik dus niets mee, want je hebt het zelf gedaan en ik ben altijd heel strikt van absoluut niet drinken als je nog moet rijden), en toen werd mij gevraagd of ik zijn hond bij de fokker op wilde halen en mee wilde nemen naar zijn woonplaats (waar ik voor wat anders moest zijn). Over het waarom de hond bij de fokker zat wilde hij niet praten, en ik was nog niet zo lang daar voor door een hond gebeten en nu moest ik een vreemde hond meenemen in mijn auto? Honden zijn in principe niet welkom in mijn auto wegens haren, maar ok, je doet het voor vrienden. Heeft die fokker zo'n hondentuigje om ze mee vast te zetten op de achterbank? Ik moest me niet aanstellen en die hond gewoon meenemen. Nee. Het is een onbekende hond, een hond moet in de gordel en anders gaat die niet mee. Dus was ik de boeman, want ik stelde me aan.
Inmiddels is de hond meerdere keren wegens drankincidenten tijdelijk ergens anders geweest, vriendin weggelopen, en gaat het wel wat beter, maar nog steeds is drank een dingetje. Ik zoek geen contact meer, als hij belt of appt prima, maar verder houdt het voor mij op. Ik heb leuke herinneringen aan onze reizen en avonturen, maar helpen kan ik toch niet en verbeteren moet uit hemzelf komen.

Dit is ook het geval bij je vriendin. Die moet het zelf inzien. Je hebt meerdere keren wat gedaan en toch teruggevallen. Dit mag je melden, maar zij moet actie ondernemen.

Roodvos

Berichten: 6745
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:35

Hmm, op basis van jouw omschrijving TS zou ik dit niet direct narcistisch noemen. Maar er is wel iets mis.

Overigens is verbaal geweld, of manipulatie, ook huiselijk geweld.
En het is ontzettend moeilijk om daarvan los te komen. Dat wordt door een buitenstaander vaak onderschat.

Maar als iemand wel weg wil is het noodzakelijk dat ze weten dat er backup is.

Je kan niets veranderen aan de situatie. Maar wel je vriendin laten weten dat je er voor haar bent. Door bijvoorbeeld een keer een appje te sturen hoe het gaat of feliciteren met haar verjaardag. Samen een keer een uitje. Dat hoeft niet wekelijks. Maar onderhoud het contact.
Ook, mocht dat moment komen, dat ze niet of nauwelijks meer reageert op je berichtjes.

Het is niet gemakkelijk, sterkte.

Elisa2

Berichten: 37919
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:42

Het schijnt inderdaad heel moeilijk te zijn om los te komen van toxische relaties. Maar het is haar leven, haar leerweg.

Wat jij ermee moet, ik zou je zorgen bespreken. Bespreken wat je hier zegt, dat je je zorgen maakt en dat je haar ziet afglijden en wellicht relatie therapie oid opperen. Verder zou ik het loslaten maar geen spullen meer ophalen e.d. Daar zou ik ook gewoon eerlijk over zijn dat je je niet fijn voelt om voor dat karretje te zijn gespannen terwijl ze daarna weer vrolijk terug gaat.

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:56

Ik ken nog zo iemand via mijn werk. Extreem jaloerse vriend, ze mag niks. Achterdochtig. Hij slaat haar ook soms. Is al tig keer aan en uit geweest. Nu heeft ze een miskraam gehad en ik dacht bij mezelf: oh gelukkig, want dat wil je niet toch?
Maarrr, ze wil toch met hem door en gaat nu een medisch ivf traject in. Ongelooflijk, echt.
Maar je kan niks voor haar doen, ze zal zelf moeten leren. Je kan haar niet ‘redden’. Ik vind het alleen in dit geval heel sneu dat er weer een onschuldig kind wordt opgezadeld met trauma nog voor het geboren is.

Palmera

Berichten: 9497
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:35

En het narcistische in de titel is waarom? Tegenwoordig schijnt iedereen die iets doet wat niet leuk is een narcist te zijn.

En verder: gewoon laten gaan. Als ze hulp nodig heeft belt ze, niet mee bemoeien.

Wpaard

Berichten: 481
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:45

Lastige situatie.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jou vriendin en zelfs in een blijf van mijn lijf huis gezeten toen ik de knoop doorhakte na 7 jaar.

Je kan haar het beste een luisterend oor bieden, dan weet ze dat jij er voor haar bent verder moet ze zelf inzien dat het zo niet gaat. Ze krijgt vast wel een keer de omkeer want dat heb ik ook gehad. Heel veel sterkte. Houd vol dat het ooit gaat stoppen!

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:47

Ik heb ervaring met een toxische relatie en kan me wel in je vriendin verplaatsen. Het is heel moeilijk om je los te weken van een toxische persoon. Je wordt continu aangetrokken en afgestoten. Dit schijnt ervoor te zorgen dat het op een soort verslaving kan gaan lijken. Vaak komt er manipulatie bij kijken en regelmatig ook bedreiging. Als je me verlaat maak ik je helemaal kapot, of ik pleeg zelfmoord. Ondanks dat ze dingen gedeeld heeft met je moet je er rekening mee houden dat het een topje van de ijsberg is.

Achteraf heb ik vaak gedacht waarom ben ik niet eerder weggegaan? Maar het was niet zo makkelijk. Er is ondanks alle negativiteit natuurlijk ook liefde.

Ik snap dat het voor jou als vriendin heel frustrerend is. Maar het beste wat je kunt doen is zorgen dat je een veilige haven blijft voor je vriendin. Probeer niet te oordelen en boos te worden, hoe lastig dat ook is. Want dan durft ze je straks niet meer in vertrouwen te nemen. Geef haar tijd. Er komt echt een moment dat het echt klaar is. Zorg dan dat ze vertrouwen heeft dat je er voor haar bent. Want ze zal dan mensen moeten hebben die haar steunen

Winged

Berichten: 33098
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:00

Palmera schreef:
En het narcistische in de titel is waarom? Tegenwoordig schijnt iedereen die iets doet wat niet leuk is een narcist te zijn.

En verder: gewoon laten gaan. Als ze hulp nodig heeft belt ze, niet mee bemoeien.

Dit.

Label narcisme is zo snel op iedereen geplakt momenteel. Maar misschien is het eerder een zeer ongezonde relatie die niet in balans is.

Vriendin ziet de situatie niet zoals jij. Ze is simpelweg blind voor de rode vlaggen (been there, done that). Het enige wat je kan doen is afwachten. Je hoeft haar er niet uit te praten, maar je kan wel je eigen grenzen hierin aangeven in wat jij wel en niet trekt. Oordeel niet. En ja. dat is moeilijk. Want je wil het beste voor haar...
Als je in een relatie zit die giftig is als de pest is het ontzettend moeilijk om je ervan los te maken. Want ja, die mooie momenten zijn er. Het is echt extreme high's tegen extreme low's.

Keell94

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:00

Wat vervelend, en ik snap dat je hier na de zoveelste keer wel een beetje klaar mee bent.
Maar het is haar relatie en haar keuze, dus je kunt er niet zoveel mee denk ik.
Als zij graag bij hem wilt zijn en in die relatie wilt blijven hangen dan kun je niks anders dan dat accepteren tot ze zelf een keer het licht ziet.

Vergeet niet dat narcisten heel goed zijn in manipuleren en je vriendin heeft een zwak voor hem dus hij komt er elke keer weer onderuit.

Ik zou voor jezelf wel je grenzen aangeven, dat je er graag voor haar wilt zijn maar dat je nu na de zoveelste keer er niet zoveel zin meer in hebt om haar elke keer op te vangen als het even niet goed gaat. Zou gewoon aangeven dat je veel waarde hecht aan de vriendschap maar dat je liever niet meer elke keer geconfronteerd wordt als zij weer eens ruzie heeft met haar 'lover'. Dat je je erbuiten wilt houden.

Huertecilla

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:11

JackieT schreef:
Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Ik wil haar ook niet laten vallen.


Vriendschap omvat ook gewoon een luisterend oor zijn, klankbord zijn.
Tegen jou aan kunnen praten is al heel wat.


Verder is het hier jouw versie van haar versie dus ????? inhoudelijk geen mening ;)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-05-24 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10983
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:11

Ik heb in die situatie gezeten als schoonzus.

Wat je iig niet moet doen is je met de relatie bemoeien. Dit is niet iets wat jij op kan lossen. Er kan maar èèn persoon uit die situatie stappen en dat is je vriendin zelf. Zo lang zij nog contact blijft houden met en terug wil zal dit niet stoppen. Hoe vaak je haar ook zal helpen. Helpen kun je wel doen op momenten dat ze het nodig heeft. Maar op haar inpraten heeft geen zin want dan ben jij de boosdoener ;)

Er zijn twee dingen die je kunt doen imo.

Voor haar een goede vriendin zijn en haar zoveel mogelijk steunen juist. Dit klinkt heel tegenstrijdig want jij ziet de situatie anders. Maar daar wil ze nog niet aan. En het is voor haar wel fijn om iemand te hebben die er voor haar is.

Ofwel je doet een stap terug en laat het contact verwateren en desnoods laat je ook weten dat je hier niet op zit te wachten, steeds meer mensen zullen dat doen en dan wordt de situatie lastiger wat mogelijk sneller tot een bepaald inzicht kan lijden maar dat is ook niet altijd zo. Maar dan wordt het voor jezelf iig wel rustiger.

Ontploffen in een app dat voegt niet zoveel toe. Behalve dat je je eigen frustratie kwijt bent.

musiqolog
Berichten: 3379
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:36

Ik heb dat weleens meegemaakt. Vriendin van mij kiest man die totaal niet bij haar past: zij kwam uit een elitair nest, had twee studies gedaan en was in alle vrijheid opgevoed. Hij was slager en orthodox-protestants. Maar ja, ze was teleurgesteld geraakt in jongens/mannen uit haar eigen milieu en ze wilde iets van morele vastigheid, dus op dat moment voelde hij als de juiste man.

Ik vond het vanaf dag 1 al een slecht idee, maar ik dorst dat nooit te zeggen omdat ik a) geen stoker in andermans relatie wilde zijn en b) zelf de ballen ervaring met relaties heb (ik had mijn eerste en laatste relatie 18 jaar geleden) en er dus heel goed naast kan zitten. Maar ik zat er niet naast. Hij begon al heel snel zijn zin door te drammen en ze kregen steeds meer ruzie, tot er een scheiding kwam die hij tot in hoger beroep heeft aangevochten. Inmiddels heeft meneer zelfs een gebiedsverbod. Toen die breuk er eenmaal was, heb ik wel mijn opluchting uitgesproken...

Ik zie hierboven adviezen van "je moet het contact maar laten verwateren". Dat weet ik niet zo zeker. Het is helemaal waar dat jouw vriendin het zelf moet inzien (voelen, en niet alleen verstandelijk begrijpen dat ze zonder die man beter af is), maar dat bereik je niet door haar af te snijden van de wereld buiten haar relatie. Als het echt misgaat, is de kans trouwens groot dat het vanzelf wel verwatert. Zo'n toxische relatie verpest vaak de sfeer in je hele sociale netwerk. :(

BeFunny

Berichten: 10983
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:44

musiqolog schreef:
Ik zie hierboven adviezen van "je moet het contact maar laten verwateren". Dat weet ik niet zo zeker. Het is helemaal waar dat jouw vriendin het zelf moet inzien (voelen, en niet alleen verstandelijk begrijpen dat ze zonder die man beter af is), maar dat bereik je niet door haar af te snijden van de wereld buiten haar relatie. Als het echt misgaat, is de kans trouwens groot dat het vanzelf wel verwatert. Zo'n toxische relatie verpest vaak de sfeer in je hele sociale netwerk. :(



Vandaar gaf ik ook twee opties aan.
Voor vriendin is het zeker fijn om een goede vriendin te hebben.

Maar ts mag ook aan zichzelf denken en dus wel wat afstand nemen van de situatie. Het is echt poedersuiker om continu iemand die je helpt geholpen weer terug te zien vallen en je daar niet mee te kunnen bemoeien. Dan is het vaak wel het verstandigst om daar wat meer afstand van te nemen.

En die sfeer in dat netwerk dat gebeurd toch wel. Maar niet altijd betekend dat einde relatie. Soms betekend dat dat de relatie alleen nog maar toxischer word en er een keer geïsoleerde toestand ontstaat.

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 22:38

Bedankt allemaal voor jullie tips.

Had beter toxische relatie neer kunnen zetten dan narcist, maar kwam even niet op het woord :o

Ik heb na mijn bericht niks meer van haar gehoord, ben van plan morgen haar even te bellen als ik zelf wat minder boos ben.

Gisteren even ons app gesprek doorgelezen, en de afgelopen 3 maanden heb ik 40x een spraakmemo gehad waarin ze huilde omdat hij haar uitschold. En elke keer schreef ze dat dit zijn laatste kans was. Vooral hier word ik een beetje moe van.

Haar helemaal afkappen wil ik niet doen, wel mijn grens zelf aangeven. En dan stiekem maar blijven hopen dat ze het eindelijk is in gaat zien

fransje23

Berichten: 15442
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:08

Probeer in contact te blijven met haar! Dan kun je haar steunen en helpen als het nodig is!

musiqolog
Berichten: 3379
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:33

JackieT schreef:
Gisteren even ons app gesprek doorgelezen, en de afgelopen 3 maanden heb ik 40x een spraakmemo gehad waarin ze huilde omdat hij haar uitschold. En elke keer schreef ze dat dit zijn laatste kans was. Vooral hier word ik een beetje moe van.

Misschien een domme vraag, maar heb je ooit letterlijk gezegd: "als dit zijn laatste kans is, dan moet je het volgende keer ook echt uitmaken"? Of: "de vorige keer keer was al zijn laatste kans, nu geen woorden maar daden"? Als je alleen maar zegt dat ze beter af is zonder die gozer, komt dat over als jouw mening, terwijl dit een stuk feitelijker is...

Wat mij ook interesseert is: heeft ze ooit tegen haar vriend verteld dat het "zijn laatste kans" was? Of zei ze dat alleen tegen jou? Als je het niet kunt opbrengen om je partner te waarschuwen, kun je het vast ook niet opbrengen om weg te gaan. Misschien heeft hij niet eens het idee dat hij iets fout doet. Ik heb ook weleens last van woedeaanvallen. Maar als iemand op tijd heel duidelijke grenzen stelt (en kalm blijft), dan komt de boodschap echt wel bij me aan en kan ik me al een stuk beter inhouden. (Ik ben trouwens tijdens die ene relatie nooit zo in het gezicht van mijn vriendin ontploft.)

Deze relatie is na de veertigste keer in drie maanden vast niet meer te redden (moet je ook niet willen), maar ik hoop wel dat dit nuttig is voor mensen die ooit in een vergelijkbaar schuitje zitten.

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 00:03

Blijf beschikbaar voor haar op de achtergrond. Maak duidelijk dat je er voor haar bent maar dat je niet meegezogen wilt worden in haar relatie perikelen.

Elisa2

Berichten: 37919
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:32

JackieT schreef:
Bedankt allemaal voor jullie tips.

Had beter toxische relatie neer kunnen zetten dan narcist, maar kwam even niet op het woord :o

Ik heb na mijn bericht niks meer van haar gehoord, ben van plan morgen haar even te bellen als ik zelf wat minder boos ben.

Gisteren even ons app gesprek doorgelezen, en de afgelopen 3 maanden heb ik 40x een spraakmemo gehad waarin ze huilde omdat hij haar uitschold. En elke keer schreef ze dat dit zijn laatste kans was. Vooral hier word ik een beetje moe van.

Haar helemaal afkappen wil ik niet doen, wel mijn grens zelf aangeven. En dan stiekem maar blijven hopen dat ze het eindelijk is in gaat zien


Wat zeg jij dan als zij zoiets zegt? Als mijn vriendin zoiets zeg dan zeg ik gerust..ja dat zei je de laatste 39 keer ook. Gewoon rustig en met een beetje humor, maar wel zodat ze zelf ziet wat ze zegt/ doet.

Je kunt ook vragen stellen als, denk je dat dit patroon ooit gaat veranderen? Vooral prikkelen om haar zelf na te laten denken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110920
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:33

Of vraag haar hoe ze hier over zou denken wanneer de situatie andersom zou zijn en jij in een toxische relatie zou zitten.
Wat zou ze je dan adviseren?

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Vriendin met narcistische? vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:49

Ik heb helaas in diezelfde situatie als jouw vriendin gezeten. Op een gegeven moment begon ik moeilijke punten met mijn ouders te bespreken. Een paar maanden later ook met mijn vriendinnen. Achteraf vertellen mijn ouders en vrienden dat ze alle signalen al lang hadden gezien, maar mij in mijn waarde hebben gelaten. Dit respecteer ik ook enorm. Ik denk dat wanneer mijn vrienden zich inhoudelijk met de relatie hadden bemoeid, of zelfs boos waren geworden, dat ik nog dieper in de put was gezonken en meer contacten had verbroken. Nu, 2,5 jaar later, kijk ik terug op de situatie en denk ik alleen maar; wie was ik??? :wow:
Mijn vriendinnen hebben altijd het lijntje met mij gehouden, zonder bezwaarde onderwerpen over mijn relatie aan te kaarten. Dit adviseer ik ook aan jou, ten opzichte van jouw vriendin :)