Heb jij een spartamet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Heb jij een spartamet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 16:13

Jaren geleden had ik een spartamet en nooit problemen mee gehad, later ben ik weer gaan fietsen. 2 jaar geleden toch weer een spartamet gekocht bij 2 mannen die zijn met pensioen en ze bouwen fietsen om tot een spartamet. In het begin was er niks aan de hand, maar later begon de ellende. Ze haalden hem op en brachten hem weer thuis, ze vragen daar niet veel voor.
Maar hij deed het weer maar even later deed hij het weer niet dus ik weer gebeld. Ik moest hem wel regelmatig even starten maar er kon ook vuil inzitten. Toevallig had ik hem in die tijd weinig gebruikt dus vuil kon er niet zijn.
Hij haalde hem weer op en bracht hem thuis, hij had veel zand weggehaald. Oh maar ik heb hem weinig gebruikt hoe kan dat dan, zijn antwoord was dat er gewoon veel stof e.d onderweg lag. Nu wil ik hem van de week gebruiken en ja hoor hij deed het niet, ik baalde als een stekker maar hoera even later starte hij wel. Nu wilde ik hem net weer gebruiken en doet hij het weer niet. Ik heb een uitlaatservice en bij mooi weer rijd ik overal heen, ik wil geen elektrische fiets dat is al duidelijk.
Ik heb dus weer die man gebeld en die gaf aan dat hij bij sommige mensen wel iedere maand schoongemaakt moet worden. Ik heb dat vroeger nooit laten doen, ik zit er aan te denken om een andere aan te schaffen want deze is niet betrouwbaar. Ik baal wel want volgende week heb ik hem 5 dagen nodig, ik wil niet vaak mijn auto gebruiken vanwege de benzinekosten.Is dit herkenbaar bij iemand van dat vaak schoon moeten laten maken?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:01

Ik moest Googlen wat een Spartamet is :') Snorfiets dus.

Zou je hem niet beter inruilen voor een elektrische fiets? Die kosten tegenwoordig ook niet veel meer en dan heb je ook geen helm plicht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 17:04

Fietsen is voor mij soms te zwaar ook electrisch vandaar een spartamet.

verootjoo

Re: Heb jij een spartamet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:08

Spartamet wordt helemaal niet meer gemaakt dus je bent altijd afhankelijk van mensen die het kunnen en niet van een fietsenmaker.

Als fietsen te zwaar is kan je een scooter of scootmobiel overwegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:14

marleen_usar schreef:
Fietsen is voor mij soms te zwaar ook electrisch vandaar een spartamet.

E bike met goede accu en in de hoogste stand dan hoef je eigenlijk alleen je benen te bewegen. Wanneer dat te zwaar is kun je beter een 25 km auto aanschaffen , zit je ook nog droog . Maar als je niet op zo’n e bike kunt hoe laat je die honden dan uit ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:42

nou ik heb vroeger een spartamet gehad en die deed het gewoon altijd.
breng dat ding naar een erkende fietsenmaker om te laten repareren en niet naar een knutselaar.

dan is een electrische fiets toch echt veel en veel lichter hoor.
ik heb nu een batavus electrische fiets en die is veel makkelijker en lichter dan een spartamet.
als je niet wil trappen dan is een scooter denk ik toch handiger?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:31

marleen_usar schreef:
Jaren geleden had ik een spartamet en nooit problemen mee gehad, later ben ik weer gaan fietsen. 2 jaar geleden toch weer een spartamet gekocht bij 2 mannen die zijn met pensioen en ze bouwen fietsen om tot een spartamet. In het begin was er niks aan de hand, maar later begon de ellende. Ze haalden hem op en brachten hem weer thuis, ze vragen daar niet veel voor.
Maar hij deed het weer maar even later deed hij het weer niet dus ik weer gebeld. Ik moest hem wel regelmatig even starten maar er kon ook vuil inzitten. Toevallig had ik hem in die tijd weinig gebruikt dus vuil kon er niet zijn.
Hij haalde hem weer op en bracht hem thuis, hij had veel zand weggehaald. Oh maar ik heb hem weinig gebruikt hoe kan dat dan, zijn antwoord was dat er gewoon veel stof e.d onderweg lag. Nu wil ik hem van de week gebruiken en ja hoor hij deed het niet, ik baalde als een stekker maar hoera even later starte hij wel. Nu wilde ik hem net weer gebruiken en doet hij het weer niet. Ik heb een uitlaatservice en bij mooi weer rijd ik overal heen, ik wil geen elektrische fiets dat is al duidelijk.
Ik heb dus weer die man gebeld en die gaf aan dat hij bij sommige mensen wel iedere maand schoongemaakt moet worden. Ik heb dat vroeger nooit laten doen, ik zit er aan te denken om een andere aan te schaffen want deze is niet betrouwbaar. Ik baal wel want volgende week heb ik hem 5 dagen nodig, ik wil niet vaak mijn auto gebruiken vanwege de benzinekosten.Is dit herkenbaar bij iemand van dat vaak schoon moeten laten maken?

Kan het liggen aan de brandstof? Tegenwoordig wordt er gemengd met bio-ethanol. Dat is mijn Piaggio Ciao vermoedelijk fataal geworden: de bio-ethanol zorgt voor een hogere temperatuur en niet alle motoren kunnen daartegen. Vandaar dat er een hele lijst van brommer- en automerken is, om aan te geven welke wel en welke niet tegen moderne benzine bestand zijn. Als je vervoermiddel niet tegen de moderne benzine kan, moet je Euro 98 tanken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:32

Zoolgangster schreef:
marleen_usar schreef:

Kan het liggen aan de brandstof? Tegenwoordig wordt er gemengd met bio-ethanol bij Euro 95. Dat is mijn Piaggio Ciao vermoedelijk fataal geworden: de bio-ethanol zorgt voor een hogere temperatuur en niet alle motoren kunnen daartegen. Ik tankte mengsmering, en ik vermoed dat iemand daar gemengd heeft met Euro 95 ipv Euro 98. Vandaar dat er een hele lijst van brommer- en automerken is, om aan te geven welke wel en welke niet tegen moderne benzine bestand zijn. Als je vervoermiddel niet tegen de moderne benzine kan, moet je Euro 98 tanken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:33

marleen_usar schreef:

Kan het liggen aan de brandstof? Tegenwoordig wordt er gemengd met bio-ethanol bij Euro 95. Dat is mijn Piaggio Ciao vermoedelijk fataal geworden: de bio-ethanol zorgt voor een hogere temperatuur en niet alle motoren kunnen daartegen. Ik tankte mengsmering, en ik vermoed dat iemand daar gemengd heeft met Euro 95 ipv Euro 98. Vandaar dat er een hele lijst van brommer- en automerken is, om aan te geven welke wel en welke niet tegen moderne benzine bestand zijn. Als je vervoermiddel niet tegen de moderne benzine kan, moet je Euro 98 tanken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:47

Cubone schreef:

Zou je hem niet beter inruilen voor een elektrische fiets? Die kosten tegenwoordig ook niet veel meer en dan heb je ook geen helm plicht.

Tegenwoordig is een goede e bike juist wel duur.
Maar wel heel fijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:33

Cubone schreef:

Nee een Spartamet is geen snorfiets. Het is een fiets met een motortje. Geen helm dus net als bij een elektrische fiets. Volgens mij met een gashendeltje en dat hebben elektrische fietsen ook niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:05

In het pre-elektrische-fiets tijdperk jaren een spartamet gehad. Meestal zonder problemen en als ie niet wilde starten dan even de carbeurateur schoonmaken en de bougie schoonmaken. Goede brandstof is wel van belang met die ouwetjes.
Er ging TTX olie voor een tweetakt in. En gewone benzine.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 21:17

@BigOne als ik inspan dan verlies ik energie en ik laad niet op, ik heb al heel weinig energie. Lopen is voor mij niet inspannend dat gaat goed. Er gaat 2 takt in de tank het wordt dus gemengd, ik heb het nu aan iemand gevraagd die altijd scooters repareert ik wacht op antwoord. En ligt het echt aan deze spartamet zelf dan neem ik een andere. Ik heb ook nog gekeken naar een speed pedelec maar die gaan zo hard dat daar nog al eens een ongeluk mee gebeurd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:24

Maar met een elektrische fiets verbruik je minder energie dan met lopen :?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 21:38

Klopt heel raar maar lopen gaat echt goed.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:57

Hmm mijn spartamet deed het altijd. Ik had deze circa 9 jaar geleden, tweedehands gekocht voor 100 euro, geweldig ding. De bevestiging van het trektouwtje ging weleens los, maar dan maakte ik het kapje even open en dan zette je die er zo weer op.

Staat hij wel goed afgesteld? Verzuipt ie bijv niet en hoe ga je om met de choke?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 00:29

marleen_usar schreef:
@BigOne als ik inspan dan verlies ik energie en ik laad niet op, ik heb al heel weinig energie. Lopen is voor mij niet inspannend dat gaat goed. Er gaat 2 takt in de tank het wordt dus gemengd, ik heb het nu aan iemand gevraagd die altijd scooters repareert ik wacht op antwoord. En ligt het echt aan deze spartamet zelf dan neem ik een andere. Ik heb ook nog gekeken naar een speed pedelec maar die gaan zo hard dat daar nog al eens een ongeluk mee gebeurd.
Ik geef toch aan dat je nauwelijks energie nodig hebt op een goede e bike .

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 05:34

Suzanne F. schreef:
Cubone schreef:

Nee een Spartamet is geen snorfiets. Het is een fiets met een motortje. Geen helm dus net als bij een elektrische fiets. Volgens mij met een gashendeltje en dat hebben elektrische fietsen ook niet.

Volgens de ANWB valt het onder de snorfietsen en is er helmplicht.

https://www.anwb.nl/experts/fietsen/7/helmplicht-gemotoriseerde-spartamet#

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:13

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:17

Hoe laat je in hemelsnaam honden uit met een spartamet?
Je hebt een motorvoertuig en de honden ernaast neem ik aan.
Trouwens als je een uitlaatservice bent kun je de benzine van je auto toch op de zaak gooien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:31

ik denk dat ze het gebruikt om van huis naar huis te gaan en de hond gewoon te voet uit laat?

maar ik zou denk ik als ik nog een spartamet had die niet meer goed was en ik wilde eigenlijk liever niet mee hoeven trappen wat bij een electrische fiets wel moet.
dan zou ik kijken naar een snorfiets.
er zijn hele leuke kleine en goedkope simpele dingetjes te koop die waarschijnlijk nog makkelijker zijn dan een spartamet :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 12-05-24 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Re: Heb jij een spartamet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:43

Ik zou gaan voor een elektrische snorfiets.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:48

Suzanne F. schreef:
Cubone schreef:
Volgens de ANWB valt het onder de snorfietsen en is er helmplicht.

https://www.anwb.nl/experts/fietsen/7/helmplicht-gemotoriseerde-spartamet#

Oh dat wist ik niet. Dat is balen. Kan je beter een elektrisch motortje erop zetten, dan is het een fiets.

Als er een "gas"hendeltje op de elektrische fiets komt, is het óók een snorfiets. Oftewel een e-scooter. En dan moet je ook een helm op.
Een fiets die niet rijdt zonder dat je zelf trapt, mag (nog) zonder helm, als er een motor inzit die je kunt bedienen zonder dat je hoeft te trappen, is illegaal, of is een e-scooter en helm- en verzekeringsplichig.
Dat is het hele gedoe met die fatbikes, die worden voorzien van een illegaal gashendeltje en daar rijden kids ver beneden de minimum leeftijd van 16 jaar op rond te scheuren.