Hoe ziet jouw dag ritme eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Hoe ziet jouw dag ritme eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 10:48

Na 8,5 jaar is mijn relatie verbroken.
Nu wil ik daar niet veel over kwijt, enkel dat ik mijn eigen ik daarin compleet verloren ben.

Maar nu, nu ben ik alleen en ik weet totaal niet wat ik met mijzelf aan moet.
Hoe ziet een normaal ritme eruit, hoeveel is normaal om te doen op een dag? Al dat soort dingen zijn momenteel een raadsel voor me.

Dus ik stel de vraag hier maar, in de hoop dat ik daarmee ook een beetje een normaal ritme voor mezelf op kan stellen.

Dus. hoe zien jullie dagen eruit?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:56

Alleerst kei naar dat je relatie na zo'n lange tijd is over gegaan. Dat is nooit leuk :knuffel:

Bij mij zien dagen er heel wisselend uit vanwege onregelmatig werkrooster. Maar op een vrije dag is het voornamelijk in de ochtend eerst de hond uitlaten, sporten, eten, redelijke vrije middag, tegen eind de middag of begin avond (afhankelijk van het weer) weer een ronde met de hond.

Op werkdagen met dagdienst (0700-1530) is het hond laten plassen, poging tot ontbijten, richting werk, werken, richting huis, bak koffie en de hond uitlaten. In de avond ga ik dan vaak sporten.

Met een avonddienst (1515-2300)is het in de ochtend de hond uitlaten en sporten. Verder niet veel bijzonders. Eten koken om mee te nemen.

Je moet vooral kijken wat werkt voor jou. Iedereen heeft een ander leefritme en daarin moet je weer even je weg zien te vinden. En ook dat komt goed uiteindelijk. :j

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:59

Wat vervelend dat je relatie verbroken is en hoe je je daardoor voelt nu.

Een ritme is voor iedereen anders en ik denk niet dat er echt een 'normaal' is. Sommige mensen houden van structuur en gaan iedere dag op een vast tijdstip opstaan, eten en naar bed. Voor mij werkt dat niet. Op werkdagen moet ik daar natuurlijk wel wat rekening mee houden. Maar wij eten s avonds wanneer we honger hebben of wanneer we zin hebben om te koken. Soms is dat al om half 6 en soms pas na 9uur. Zo ook met naar bed gaan. Ik ga meestal pas als ik mijn ogen iet meer open kan houden als ik op de bank zit. Ik hou er niet van om wakker te liggen in bed.
Qua activiteiten net zo, soms voel ik me actief en energiek. Dan ga ik in een weekend het hele huis schoonmaken, weekboodschappen doen en nog wat knutselen. Maar ik heb ook dagen dat ik futloos ben en geen inspiratie heb. Dan haal ik boodschappen voor 1 dag en meestal is dat dan een pizza. Zo geld dat ook doordeweeks. Soms heb ik energoe na mijn werk en ga ik s'avonds nog wat doen, en een andere keer zot ik de hele avond op de bank.

Ga vooral kijken wat voor jou goed voelt en hou noet vast aan wat de norm is. Probeer verschillende dingen uit en kijk hoe je daar lichamelijk en mentaal op reageert. In het begin kan alles nog overweldigend zijn maar op den duur zal je jou ritme vinden.

Amber_anne

Re: Hoe ziet jouw dag ritme eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 11:24

Sterkte

Ik sta op werkdagen om 8 uur op en ga dan werken tot in de middag. Daarna ga ik of naar de paarden of ik ga in huis klusjes doen

Als mijn vriend thuis komt van werk, rond 5 uur, gaan we koken en dan de rest van de avond kijk ik of tv of doe een hobby. Rond 10 uit gaan we opruimen en de huisdieren verzorgen en dan naar bed.

In het weekend of op een vrije dag dan wijkt dit natuurlijk af

Waar heb jij momenteel precies moeite mee? Heb je een baan? Heb je bijvoorbeeld moeite met het huishouden? Waar loop je vast

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 11:32

Ahh jee, wat jammer dat jullie uit elkaar zijn -O- Na zo’n lange tijd kan ik me goed voorstellen hoe lastig dat is.

Hopelijk kun je je leven snel weer oppakken en vind je een ritme dat bij je past.
Mijn dagen zijn altijd weer anders. Ik begin altijd met dieren voeren, hond uitlaten, en dan zelf wat eten. En dan ga ik eens rustig kijken wat er gedaan moet worden. De ene dag moet ik werken tot redelijk laat, en als ik vrij heb dan kijk ik naar het weer of ik binnen wat ga klussen, of juist buiten in de moestuin of wei wat ga doen. ‘s Avonds op tijd wat koken, en daarna hooguit nog wat hobbyen. En soms heb ik dagen waarop ik nergens zin in heb haha.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 11:36

Heel veel sterkte!
Ik zou willen dat ik een echt ritme heb. Voor mezelf en verder herstel (long covid) erg belangrijk maar erg lastig. Ik heb er zelfs training voor gehad maar ben toch bezig zelf mijn weg te vinden. Hier geen probleem om wat doen maar wel een probleem om voldoende te ontspannen en niet 16 uur aan te staan. Ik bouw nu een ritme in rondom mijn werk en mijn dieren. Op vaste tijden huishouden enz. Dit lukt inmiddels aardig. Eerst de 'moet' dingen inplannen en dan de rest.
Ik start altijd met honden laten plassen, rustig allemaal ontbijten en dan zo'n 5 a 6 kilometer wandelen. Daarna huishouden tot ik moet gaan thuiswerken. Ik sta om 5 uur op en werk start 8 a 8.30 uur. Tijdens werktijd de was eventueel doen in de pauzes en 1x honden laten plassen. Na werk honden 20 a 30 minuten wandelen, koken en daarna douchen of aqua sporten of bank hangen. Woensdag en weekenden vrij. Start is hetzelfde alleen dan nog wel even terug bed in om 5 uur tm 8 uur ongeveer en dan eerst huishouden een uur en daarna op stap met de honden en s middags de paarden altijd aan de beurt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:09

Heel veel sterkte met het opklimmen uit het dal.

Ik werk fulltime dus ma tm vrijdag is 6.30 uur de wekker.
Na het werk ga ik naar huis, spring in mijn rijbroek en ga naar stal.
Ik kook om de dag en altijd 2 of meer porties.
Als ik thuis kom van stal ga ik koken.
Of bij een "magnetron dag" het eten voorbereiden voor de volgende dag. Zoals groenten snijden en dingen afwegen.

Mijn huishouden doe ik in het weekend.
Zaterdag bed verschonen, sanitair schoon maken, was opvouwen en de was doen.
Eventueel doe ik de week boodschappen maar dat doe ik ook nog wel eens op zondag.
Op zondag stofzuigen en in de tuin rommelen.

Ik doe 1x in de week boodschappen, voor mijn eten werk ik met een weekmenu.
Mijn weekmenu's heb ik bewaard. Zo werd het een maandmenu. En inmiddels heb ik een jaarmenu.
Daar wijk ik ook vanaf hoor. Maar ik vind het fijn niet iedere keer te hoeven bedenken wat ik ga eten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:12

Veel sterkte ts!

Hier geen vast ritme, het hangt van de dag, het weer en mijn energielevel af wat ik doe, hoeveel ik doe en wanneer ik het doe. Dieren blijven een terugkerend item maar de hond gaat soms om half 8 in de ochtend uit maar soms ook om half 10.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:37

Allereerst heel veel sterkte gewenst. Ik herken het wel wat je zegt. Ik heb er ook jaren over gedaan om mezelf weer terug te vinden, of gewoon eigenlijk te ontdekken wie ik was.
Maar wat heeft een dagritme daarmee te maken? Heb je geen baan? Want dat bepaalt al een groot deel je dag als het goed is. Heb je huisdieren?
Voor mij is het 06.30 uur op, werken, dochter naar turnen brengen/halen, eten maken en relaxen en slapen.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:39

Sterkte TS,

Ik sta elke dag rond kwart over 7 op, ga dan eerst het huishouden doen, ontbijten,daarna douchen en opmaken. Moet ik werken dan stap ik om half 9 op de fiets en werk ik tot 6. Ben ik vrij dan ga ik na het douchen ontbijten en schoonmaken iets anders doen, wassen, boek lezen, boodschappen doen, grote klussen , zoals ramen lappen. Om half 5 komt mijn man thuis. Dan eten wij om half 6. Daarna serie kijken en een stukje wandelen. Om half 10 naar boven. ( wekker van mijn man gaat om kwart over 6) . Natuurlijk ga ik soms weg met vriendinnen of familie, maar ik ben eigenlijk een echte huismus.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:46

En wat ik je nog mee wil geven, er is niet zoiets als goed of fout.

Misschien heb je dat anders ervaren.
Maar het is jouw leven, jouw huis, jouw planning.
Als jij je er goed bij voelt is het goed.

Zeker in de huidige omstandigheden heb je misschien soms "geen zin".
En dat is prima. Verwerken kost ook tijd en energie.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:54

Heel veel sterkte TS! Normaal ritme verschilt echt per persoon, en er is geen algemeen goed of slecht. Wat voor de 1 te vol en druk is, is voor de ander fijn en die zou zich weer vervelen met een rustigere dagplanning. Weet dus niet hoe veel het helpt dat we hier ons ritme noemen. Maar wellicht helpt het om ideëen op te doen.

Mijn alarm gaat 1,5 voor ik weg moet, of max 10:00. Precieze tijd hangt dus af van of ik thuis werk of op kantoor, of dat het een vrije dag betreft. Als ik bed uit kom maak ik me klaar en laat ik de hond uit waarna ik vertrek.

Ik werk 5 dagen in de week. 4 dagen 9:00 tot 18:00 (ipv de gebruikelijke 9 tot 5), en dan 1 dag maar 4 uur. Die halve dag gebruik ik om privé paardrijlessen te volgen gezien dit enkel onder werktijd kan. Dat is momenteel om de week.

Buiten de privélessen rij ik nog 3x in de week. Maandagavond in een groeples met 2~5 man. Vrijdag en zondag zelfstandig, hoewel de vrijdag binnenkort naar de donderdag verhuist.

Eten doen we meestal rond 20:00 samen. Mijn man gaat na werk vaak naar de gym, dus is laat thuis en daarna moet er nog gekookt worden. Enkel op maandag eten we niet samen omdat ik weg moet als hij thuis komt, mogenlijk straks ook op donderdag.

Zaterdag heb ik vrij om dingen te plannen zoals familiebezoek of de stad in. Over het algemeen is deze dag om samen met mijn man te besteden, maar soms doen we zelf iets omdat we iets willen wat de ander niet wil wat niet op een andere dag past. Zo ga ik vandaag op buitenrit met mijn oom.

Verder probeer ik 8 uur slaap te hebben elke nacht, dus de uiterlijke bedtijd hangt af van hoe laat ik de volgende dag moet opstaan. En wordt de hond natuurlijk vaker uitgelaten. Winkel komen we ook dagelijks langs voor avondeten en lunch volgende dag enzo. Wonen in de stad en zir om de hoek.

De overige momenten in de avonden en weekenden zijn voor huishouden en relaxtijd. Hoewel het paardrijden ook wel echt relaxmomenten zijn voor mij.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 13:05

Op thuiswerkdagen sta ik om 6u30 op, 45 min sporten, dan douchen en ontbijten. Werken van 8 tot 17u. In de middagpauze wandel ik met de hond, en om 17u opnieuw. Als ik op de baan ga is het wisselend, soms om 7u in de auto en pas om 20u thuis, erna een snelle wandeling met de hond en erna eten en Netflix.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 13:07

Dankjewel voor jullie reacties.

En wat heeft een dagritme te maken met mijzelf te vinden. Tja in mijn ogen nu wel redelijk veel.

Om misschien iets meer duidelijkheid te scheppen. Deze situatie heeft er voor gezorgd dat ik eigenlijk al jaren aan de grond zat en me altijd aanpaste aan wat anderen verwachtte. Zelf denken doe ik al jaren niet meer.
Ik heb al die jaren gezorgd voor de partner en mijzelf op de laatste plek gezet. Daar zit nu ook het stukje lastigheid. Deels niet weten hoe ik voor mezelf moet zorgen, maar ook, wat is een beetje gangbaar in hoe andere hun tijd doorbrengen.

Om een beeld te vormen:
Ik heb een vaste baan, hier werk ik 27 uur, verdeeld over 3 dagen en 1 keer per maand een weekenddienst.
Ik sta al jaren iedere dag om 6.20 op. Op werkdagen maak ik mij klaar en ga werken. Daar ben ik rond 5 uur van thuis. Ik at dan en ging met de honden naar het bos en aansluitend voerde ik de paarden.
Thuis deed ik dan vaak nog wat kleine dingetjes, even de vaatwasser en wasmachine inladen en aanzetten, vaak even nog een keer stofzuigen. En dan ging ik tussen 7 en 8 naar bed, keek wat serie en ging slapen.

Op vrije dagen sta ik ook op dezelfde tijd op, laat de honden dan buiten ( hier kunnen ze gewoon los op het terrein en 1 keer per dag gaan ze mee naar het bos/de paarden) douche mij, kleed me aan en ga op de bank een stukje serie kijken tot partner wakker was. En dan liet ik de dag afhangen van wat er gebeurde als zij wakker was.

Maar nu valt dat weg.
Ik doe nog steeds wel gewoon de dingen die ik denk dat andere verwachten. Dus ik sta op, doe het huishouden, doe de honden, doe s' avonds de paarden. Maar voel me een luie slons als ik tussendoor steeds op de bank beland met een serie.
Ik heb heel sterk het gevoel de hele dag door nuttige dingen te moeten doen en dan mag je in de avond een uurtje serie kijken en naar bed. En dat lukt niet. Helemaal nu niet.

Expartner heeft dinsdag medegedeeld dat ik ook niet in het huis kan blijven wonen en op zoek moet naar nieuwe woonruimte. Dit zal, zeker met de honden, mijn huidige ritme ook compleet veranderen. Daarom dat ik het fijn vind om een idee te krijgen van wat 'normaal' is. Ik begrijp dat dat ook per persoon verschild.

Sidenote: Ik ben na het nieuws van de breuk compleet ingestort en heb hulp gezocht bij de huisarts. Zij hebben de crisisdienst ingeschakeld en zij hebben op hun beurt een iht traject opgestart en mij rustgevende medicatie voorgeschreven.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 13:12

Allereerst veel sterkte!

Ik heb een redelijk vast “ritme” haha, dus wellicht heb je er iets aan. Zoek vooral iets wat bij jou past, want iedereen is natuurlijk anders. Ik heb bijv best veel slaap nodig. :o

Doordeweeks gaat de wekker om 6:30. Ontbijten, dieren verzorgen, opfrissen/aankleden en een kwartiertje yoga of schrijven (iets om voor mezelf de dag goed te starten). Om 7:45 vertrek ik richting werk en ik ben dan rond 17:30 weer thuis. Ik werk soms ook thuis; dan begin ik om 8:00 en doe tot 16:30.
Als ik thuis kom verzorg ik de dieren (ook paarden) weer en als het lukt ga ik nog een wandeling maken in het bos hier achterhuis. Dan doe ik aansluitend nog een klusje in huis, koken en avondeten. Meestal eten we rond 19:00/19:30.
Als alles opgeruimd is rond 20:00 dan lees ik vaak. Soms ga ik nog tekenen, schilderen of een half uurtje yoga doen. Soms kijken we een serie of film.
Rond 22:00 ga ik naar bed, lees nog een kwartiertje en dan slaap ik ook echt.
Op woensdag ben ik vrij en dan doe ik het hele huis en ga ik daarna met de paarden bezig (rijden). Dat doe ik op zaterdag of zondag ook. De andere weekenddag houd ik vrij voor gezelligheid/geen verplichtingen als klusjes enzo. ;)

Weet je… het is af en toe best gezond hoor, om te “niksen”. Dan laad je lekker op. Dat kan ook bijv lekker met een glas wijn in een warm bad met een lekkere olie ofzo er in. Screentijd/Social media probeer ik wel te beperken, omdat ik merk dat ik daar snel van leeg raak (op een niet fijne manier).
Laatst bijgewerkt door Kyno op 11-05-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 13:15

mirriejj schreef:
Dankjewel voor jullie reacties.

En wat heeft een dagritme te maken met mijzelf te vinden. Tja in mijn ogen nu wel redelijk veel.

Om misschien iets meer duidelijkheid te scheppen. Deze situatie heeft er voor gezorgd dat ik eigenlijk al jaren aan de grond zat en me altijd aanpaste aan wat anderen verwachtte. Zelf denken doe ik al jaren niet meer.
Ik heb al die jaren gezorgd voor de partner en mijzelf op de laatste plek gezet. Daar zit nu ook het stukje lastigheid. Deels niet weten hoe ik voor mezelf moet zorgen, maar ook, wat is een beetje gangbaar in hoe andere hun tijd doorbrengen.

Om een beeld te vormen:
Ik heb een vaste baan, hier werk ik 27 uur, verdeeld over 3 dagen en 1 keer per maand een weekenddienst.
Ik sta al jaren iedere dag om 6.20 op. Op werkdagen maak ik mij klaar en ga werken. Daar ben ik rond 5 uur van thuis. Ik at dan en ging met de honden naar het bos en aansluitend voerde ik de paarden.
Thuis deed ik dan vaak nog wat kleine dingetjes, even de vaatwasser en wasmachine inladen en aanzetten, vaak even nog een keer stofzuigen. En dan ging ik tussen 7 en 8 naar bed, keek wat serie en ging slapen.

Op vrije dagen sta ik ook op dezelfde tijd op, laat de honden dan buiten ( hier kunnen ze gewoon los op het terrein en 1 keer per dag gaan ze mee naar het bos/de paarden) douche mij, kleed me aan en ga op de bank een stukje serie kijken tot partner wakker was. En dan liet ik de dag afhangen van wat er gebeurde als zij wakker was.

Maar nu valt dat weg.
Ik doe nog steeds wel gewoon de dingen die ik denk dat andere verwachten. Dus ik sta op, doe het huishouden, doe de honden, doe s' avonds de paarden. Maar voel me een luie slons als ik tussendoor steeds op de bank beland met een serie.
Ik heb heel sterk het gevoel de hele dag door nuttige dingen te moeten doen en dan mag je in de avond een uurtje serie kijken en naar bed. En dat lukt niet. Helemaal nu niet.

Expartner heeft dinsdag medegedeeld dat ik ook niet in het huis kan blijven wonen en op zoek moet naar nieuwe woonruimte. Dit zal, zeker met de honden, mijn huidige ritme ook compleet veranderen. Daarom dat ik het fijn vind om een idee te krijgen van wat 'normaal' is. Ik begrijp dat dat ook per persoon verschild.

Sidenote: Ik ben na het nieuws van de breuk compleet ingestort en heb hulp gezocht bij de huisarts. Zij hebben de crisisdienst ingeschakeld en zij hebben op hun beurt een iht traject opgestart en mij rustgevende medicatie voorgeschreven.

Wees niet te hard op jezelf TS. Rustmomenten waar je ff lui op de bank zit zijn ook belangrijk. Die heeft je lichaam juist ook nodig, onderschat dat niet. Altijd nuttige dingen doen is mentaal niet goed voor je, ook als je leven verder perfect zou lopen (en dat doet het eigenlijk ook nooit). Laat staan als het even niet lekker loopt en je meer te verwerken hebt.

Toen mijn vorige relatie net over was zat ik ook even al mijn vrije momenten TV te kijken. Zelfs voor videogames had ik geen energie, moest ik te veel doen/nadenken. Dat is oke, als alles wat móet gebeuren gedaan wordt is dat genoeg op dat moment. Het voelt wellicht nu niet zo, maar komt wel weer goed.

Goed dat je hulp hebt ingeschakkelt trouwens! Dat is vaak een lastige stap, maar wel een goede.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 13:22

Wees naast je verplichtingen zoals werk, paard en dieren, gewoon lief voor jezelf. Zelfzorg heet dat. Tot jezelf komen, lezen, Netflix, wandelen, badderen, maakt niet uit. Je hoeft niet verplicht iets nuttigs te doen. Voor jezelf zorgen is al heel nuttig. Je kan maar beter lief voor jezelf zijn want je zal je hele leven met jezelf moeten doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:00

Een ritme is heel persoonlijk. Sommige mensen hebben ritmes waar ik niet aan moet denken.

Mijn ritme op een werkdag is:
7uur uit bed.
Aankleden
Schooltassen klaarmaken
Eten
8 uur naar werk
18uur thuis
Eten
19.30 kids naar bed
Avonddingen doen: soms afspraken soms niks

Op een vrije doordeweekse dag de was, mijn hobby’s etc.

In het weekend zijn we op zwemles en de kerk na ritmeloos en doen we waar we zin in hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:08

verootjoo schreef:
Een ritme is heel persoonlijk. Sommige mensen hebben ritmes waar ik niet aan moet denken.

Dit!

TS, er is geen 'normaal', er is geen 'standaard' hierin. Je zal zelf moeten ontdekken wat je fijn vindt en wat werkt voor jou.
Ik neem aan dat je een baan/daginvulling hebt? Dat scheelt al veel. Combineer dat met hobby's en vrije tijd en lekker niks doen en een sociaal leven zoals jij wil.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:16

Het 'probleem' is dus eigenlijk de weekenden en de vrije dagen als om het zo lees. Omdat je dan dus geen ritme hebt

Ik zou niet gaan zoeken naar dingen om te doen en proberen vast te houden aan wat anderen doen. Maar terug naar nul. Hele dagen op de bank liggen doe ik ook soms in het weekend, ik ga ook wel eens om 8 uur naar bed en kijk dan serie tot 11 uur. Of doe een middag dutje.
Heerlijk om te doen waar ik op dat moment zin in heb.
Zoals anderen zeggen is dat heel belangrijk en hoef je je echt niet schuldig over te voelen.

Ik lees ook dat je ex partner heeft gezegd dat jij het huis uit moet. Laat je daar niet toe dwingen als je beide recht hebt op de woning

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:58

Roodvos schreef:
En wat ik je nog mee wil geven, er is niet zoiets als goed of fout.

Misschien heb je dat anders ervaren.
Maar het is jouw leven, jouw huis, jouw planning.
Als jij je er goed bij voelt is het goed.

Zeker in de huidige omstandigheden heb je misschien soms "geen zin".
En dat is prima. Verwerken kost ook tijd en energie.

Precies dit.
Een normaal is wat jou werkt!

Ik heb ook wel eens een week dat mijn ritme weg is. Als ik minder fit in mijn vel zit.
En dat is helemaal niet erg.
Soms heb je het ook nodig om even pas op de plaats te maken.