Gedoe met ex stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Escada

Berichten: 3860
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 21:42

Hoi iedereen,

Op 8 april ben ik verhuisd naar een nieuwe stal. Op mijn vorige stal liep ik echt op mijn tenen door de eigenaar ervan. Kreeg regelmatig opmerkingen die echt niet door de beugel konden etc.

Ik was niet de enige, het weekend ervoor was de stal eigenaar tekeer gegaan tegen een andere stalgenoot en zij heeft 2 dagen later meteen haar paard verhuisd. Ik ben daarna ook meteen vertrokken en heb niet gewacht tot hij een keer tegen mij zou ontploffen.

Ik heb de stalling opgezegd op 6 april, 8 april meteen vertrokken. Wilde er geen seconde langer blijven. Via bokt meerdere berichten gehad van mensen die hetzelfde met deze man hadden meegemaakt en ook direct waren weg gegaan.

Ik heb de maand april nog betaald. Nu krijg ik net een email dat hij de maand mei ook nog wilt a €405,-.
In het contract staat dat de opzegtermijn 1 volle kalendermaand is.

Andere mensen die er zijn weggegaan hebben 1 maand betaald en zijn vertrokken. Ookal was de maand al begonnen. Alleen aan mij vraagt hij nu nog een maand wat ik dus niet eerlijk vind.

Ik snap het als ik te laat ben met opzeggen en dus 2 maanden moet betalen. Maar ik gun het die man gewoon niet. Heb al 1x €405,- betaald voor de hele maand april dat ik er niet meer stond. Ik vind zelf dat je de rest dan ook een factuur had moeten sturen en 1 rechte lijn moet trekken.

Hij dreigt nu in een email dat als ik niet betaal hij het uit handen gaat geven en de kosten voor mij zijn. Bizar dat iemand die zijn eigen klanten wegjaagt ook nog geld eist.

Wat kan ik het beste doen? Het zal vast betaald moeten worden maar hopelijk heeft iemand goed advies hier mee om te gaan en eventueel tips?
Krijg zoveel stress van die vent ;(

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:48

Ik ben bang dat hoe vervelend het ook is de vorige eigenaar in zijn recht staat:
Opzegtermijn met vast contract
Het gaat om een kalendermaand. De opzegtermijn gaat in vanaf de 1e van de volgende maand.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/ontslag-nemen-opzegtermijn-werknemer#:~:text=Opzegtermijn%20met%20vast%20contract&text=Het%20gaat%20om%20een%20kalendermaand,u%20dan%20gewoon%20nog%20werken.

Hier gaat het dan om een baan maar contract is hetzelfde.
Ik zou gewoon betalen, des te eerder ben je er van af.

Sterkte.

MyChoice

Berichten: 2198
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:49

Heb je een contract ondertekend? Zo ja, dan zal je moeten betalen. Zo nee, dan heeft hij geen poot om op te staan.

Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:08

Als je een kalendermaand opzegtermijn hebt, klopt het dat je nog een maand moet betalen. Opzegtermijn gaat nml pas 1 mei in en dan heb je dus nog 1 maand opzegtermijn.

Nessie

Berichten: 8592
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:13

Een kalendermaand opzegtermijn is gebruikelijk, dus je opzegging moet doorgegeven worden voor de eerste van de maand. Het is vervelend dat het bij anderen anders liep, maar met een contract / overeenkomst kom je er niet onderuit. Wellicht valt er een regeling te treffen als in een middenweg.

BeFunny

Berichten: 10730
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:17

Ik zou gewoon betalen, dan ben je ervan af, geeft zoveel rust.

Escada

Berichten: 3860
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 22:18

Gaat mij er meer om dat ik het oneerlijk vind dat het bij andere niet wordt gevraagd en aan mij wel om te betalen :+
Dan moet je gewoon 1 rechte lijn trekken vind ik -O-

Nessie

Berichten: 8592
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:23

Dat hij bij anderen van de gemaakte afspraken afwijkt, betekent helaas niet dat jij ze niet na hoeft te komen (wanneer er een overeenkomst of contract is).

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:25

Escada schreef:
Gaat mij er meer om dat ik het oneerlijk vind dat het bij andere niet wordt gevraagd en aan mij wel om te betalen :+
Dan moet je gewoon 1 rechte lijn trekken vind ik -O-


Ik zou vragen of het mogelijk is kale boxhuur te betalen, omdat je paard ook niets meer verbruikt. Dat scheelt je in ieder geval iets.

Mocht hij echt eisen dat je de volle maand betaald zou ik aangeven dat je dan het (ruw)voer en de bodembedekking komt ophalen die je paard anders zou verbruiken en daar een afspraak voor wilt maken.

Helemaal niet betalen is geen optie als je een contract hebt ondertekend.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 01-05-24 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:25

Maar wie zegt dat de andere dat niet hebben hoeven te betalen?

En even advocaat van de duivel, ook al is het oneerlijk in jouw ogen, het is het recht van de staleigenaar om met verschillende mensen, verschillende afspraken te maken. Ik hanteer ook een kalendermaand opzegtermijn, maar sommige hebben bij mij ook geluk. Als ik de stal gelijk kan vullen de volgende maand, dan laat ik hem ook vervallen. Oneerlijk voor iemand anders die zich wel aan de kalendermaand opzeg heeft moeten houden? Vast. Maar het enige wat telt is dat jij akkoord ging met het contract en nu dus gewoon mei moet betalen.
Wellicht wil hij de fourage eraf halen?

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:27

Is het geen optie om nog te betalen van 1 t.e.m. 8 mei? Dan heb je ook een maand "teveel" betaald, heb jij je goede wil getoond en zal hij misschien niet meer durven "procederen", zeker als je erbij zegt dat je getuigenissen hebt van mensen die niet aan deze eis moesten voldoen (hoewel dat idd mss zoals Nessie zegt, geen verschil maakt, dat hij het recht heeft om uitzonderingen te maken).

En anders is het voorstel van Mavantos idd wel een goede, al denk ik - als de verstandhouding zo slecht is - dat ik het ook niet zou zien zitten om er nog over de vloer te komen.

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:29

Hwn, ze heeft een kalendermaand opzegtermijn, dat staat in het contract. Dat is gewoon heel mei nog betalen, niet 8 dagen.

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:35

Maar is er een geschreven contract? Dat heb ik niet kunnen opmaken uit de teksten (ofwel heb ik erover gelezen). In dat geval zou je kunnen zeggen dat het een misverstand is en dat je dacht dat het gewoon om een maand ging. Als pensionhouder zou ik ermee akkoord gaan, maar ja, ik ben dan ook een zacht eitje in geldzaken.

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:39

Nessie schreef:
Een kalendermaand opzegtermijn is gebruikelijk, dus je opzegging moet doorgegeven worden voor de eerste van de maand. Het is vervelend dat het bij anderen anders liep, maar met een contract / overeenkomst kom je er niet onderuit. Wellicht valt er een regeling te treffen als in een middenweg.


Dit is het enige juiste antwoord. :j

Dit soort topics roepen vaak veel onjuiste antwoorden op. Zoals dat je zonder papieren contract geen verplichtingen zou hebben, zo werkt het niet.

TS, het is vervelend dat het zo is gelopen maar het iemand niet gunnen wil niet zeggen dat diegene er geen recht op heeft. Ik zou dus ook adviseren om in gesprek te gaan. Hierboven staan ook fijne tips over kale boxhuur e.d.
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 01-05-24 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10730
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:41

Escada schreef:
Gaat mij er meer om dat ik het oneerlijk vind dat het bij andere niet wordt gevraagd en aan mij wel om te betalen :+
Dan moet je gewoon 1 rechte lijn trekken vind ik -O-


Maar die anderen hadden dus voor de eerste opgezegd begreep ik.

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:51

Ja, of die hebben extra betaald maar zijn eerder weg gegaan, of hadden geluk.

Het is ook echt niet zo dat als er niets op papier staat, er geen verplichtingen zijn. Mondelinge afspraken zijn ook bindend. En anders is het wettelijk gezien zo dat je opzegtermijn gelijk staat aan de termijn waarin je betaald. Betaal je per kalendermaand? Dan een kalendermaand opzegtermijn.

wildwestwill

Berichten: 435
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:00

denk dat als je kunt bewijzen dat je je niet meer veilig voelde op stal , je dat in een brief moet vermelden
dan zal hij niet snel procederen , misschien alleen lege box

Cambionn

Berichten: 840
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:56

wildwestwill schreef:
denk dat als je kunt bewijzen dat je je niet meer veilig voelde op stal , je dat in een brief moet vermelden
dan zal hij niet snel procederen , misschien alleen lege box
Zou ik wel mee uitkijken. Wie beschuldigd moet bewijzen. Een contractuele betaling is daarin makkelijk, dus voor de stalhouder is dat geen probleem. Een vervelende stalhouder waar jij een gevoel van krijgt is minder makkelijk te bewijzen als wettelijke grond van iets, zeker als het nog niet echt mis is gegaan. Berichten op een forum zullen ook weinig stand houden tenzij ze te verifieren zijn, dus daar zou ik ook niet te veel op vertrouwen. En als hij dan zegt "ze wil me gewoon zwart maken om niet te betalen" loopt het al snel vast. En dan bedoel ik niet te zeggen dat TS dat doet, maar een nare man kan vaak ook liegen.

En als het dan op aanmalingen of zelfs wel tot procederen komt, ben je geen stap verder en ben je naast huur extra kosten kwijt. In het ergste geval moet je zelfs zijn kosten betalen.

TS, het voelt wellicht oneerlijk maar jij hebt enkel met jouw contract met hem te maken. Afspraken met anderen staan daar los van en kun je niks mee. Zuur, maar je moet gewoon betalen dus. Je hebt tot die tijd wel het recht er te blijven staan, maar als jij eerder weg wil is dat helaas niet zijn probleem. Al is het nog zo'n pannekoek en is het logisch dat je weg wil.

Escada

Berichten: 3860
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 06:49

Bedankt voor alle reacties, dat ik moet betalen dacht ik al. Heel zuur en vooral omdat die man van meer mensen lekker dubbele stalling opstrijkt en hij haast 'beloond' wordt voor zijn vervelende gedrag. -O-

Kale stalling, kan ik dat wel vragen? Weet niet hoe dat contractueel vast staat.

sanne1221
Berichten: 514
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:04

Voor de maand mei zou ik een "reserverings"bedrag van de stal betalen. Je paard staat er niet.
Maar ik zou goed lezen wat de afspraken zijn die je hebt gemaakt bij het begin van de huur van de stal.
Verder zou ik kijken in hoeverre de onveiligheid bewijsbaar is en of dit juridisch strafbaar is.
Hoe vervelend ook: ik zou toch proberen om er met deze man uit te komen.

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:10

Vragen staat vrij. Je kunt altijd vragen of je het bedrag zonder fourage mag overmaken. Maar als hij "nee" zegt, staat hij in zijn recht.

BeFunny

Berichten: 10730
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:34

Escada schreef:
Bedankt voor alle reacties, dat ik moet betalen dacht ik al. Heel zuur en vooral omdat die man van meer mensen lekker dubbele stalling opstrijkt en hij haast 'beloond' wordt voor zijn vervelende gedrag. -O-

Kale stalling, kan ik dat wel vragen? Weet niet hoe dat contractueel vast staat.


Dubbele stalkosten?
Het is gewoon een kalendermaand, wat heel reëel is.

Hoe jij het ziet dat is vanuit boosheid en afgunst. Maar hij strijkt niks op waar hij geen recht op heeft.

996981
Berichten: 9822
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:43

Escada schreef:
Bedankt voor alle reacties, dat ik moet betalen dacht ik al. Heel zuur en vooral omdat die man van meer mensen lekker dubbele stalling opstrijkt en hij haast 'beloond' wordt voor zijn vervelende gedrag. -O-

Kale stalling, kan ik dat wel vragen? Weet niet hoe dat contractueel vast staat.

Laat alles emoties eens los. Die gaan je echt niet helpen.

Je hebt een dienst afgenomen bij deze stal, waarvoor een contract getekend is. Aan dat contract heb je je gewoon te houden. Punt.

We schreeuwen met zijn allen moord en brand als stal eigenaren mondelinge afspraken over bijvoorbeeld bijvoeren niet nakomen, maar puntje bij paaltje wenst men zich zelf ook niet aan afspraken te houden als dat nadelig uitpakt. Bijzonder hoe dat werkt altijd.

marleen_88

Berichten: 14097
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:05

Ik denk ook dat je er niet onder uit komt en gewoon moet betalen. Je hebt niet voor de 1e van de maand opgezegd, dus hij heeft nog een maand van je tegoed.
Ik snap je frustratie, maar daar kun je verder niets mee.

Succes.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:08

996981 schreef:
We schreeuwen met zijn allen moord en brand als stal eigenaren mondelinge afspraken over bijvoorbeeld bijvoeren niet nakomen, maar puntje bij paaltje wenst men zich zelf ook niet aan afspraken te houden als dat nadelig uitpakt. Bijzonder hoe dat werkt altijd.


Dit. Laat je niet kennen. Gewoon betalen, die man staat in zijn recht.