Gedoe met ex stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kidde
Berichten: 3468
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:11

Je zal inderdaad gewoon moeten betalen. Je had dit alleen kunnen voorkomen door pas per 1 juni te vertrekken of door in maart op te zeggen. Maar ik snap dat je graag weg wilde, dus ik zou gewoon je verlies nemen. Om kale boxhuur kan je vragen, maar dat is ook niet op alle stallen mogelijk.

Vanaf de kant van de staleigenaar is dat ook logisch. Als je 8 april opzegd lukt het de staleigenaar ook niet meer om 1 mei een nieuwe huurder te vinden. Als dit vaak gebeurt loopt hij toch een hoop inkomen mis

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:25

Als de huur betaald wordt voor de maand mei zou ik er ook op staan dat de box leeg blijft, jij betaald en heb dan ook recht op de box, of je er wat in zet of niet.

Kirrietje
Berichten: 513
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:33

Heb je voordat je op deze stal kwam borg moeten betalen? Wellicht dat je dan kan vragen om het openstaande bedrag met de borg te verrekenen.
Verder inderdaad eens met de rest, je had voor de 1e moeten opzeggen en bent helaas nu nog een maand verschuldigd.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:11

meggiemeg schreef:
Als de huur betaald wordt voor de maand mei zou ik er ook op staan dat de box leeg blijft, jij betaald en heb dan ook recht op de box, of je er wat in zet of niet.

Je kunt dat wel willen, maar in de praktijk ga je niet dagelijks naar een stal waar je niet meer staat. Daarnaast is het vooral nodeloze energieverspilling om daar dan nog een eventuele meningsverschil over te laten ontstaan.

Ts zal gewoon de maand mei moeten betalen en een eventuele volgende keer eerder opzeggen wanneer mogelijk.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:14

Klopt dat ze betalen moet omdat ze te laat is, maar er hoeft ook niet dubbel gevangen te worden voor 1 en het zelfde.

purny

Berichten: 27552
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:15

Escada schreef:
Bedankt voor alle reacties, dat ik moet betalen dacht ik al. Heel zuur en vooral omdat die man van meer mensen lekker dubbele stalling opstrijkt en hij haast 'beloond' wordt voor zijn vervelende gedrag. -O-

Kale stalling, kan ik dat wel vragen? Weet niet hoe dat contractueel vast staat.

Dat zie jij nu zo, maar zo is het niet. Jij hebt een overeenkomst met hem afgesloten, getekend om afspraken na te komen.

purny

Berichten: 27552
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:16

meggiemeg schreef:
Klopt dat ze betalen moet omdat ze te laat is, maar er hoeft ook niet dubbel gevangen te worden voor 1 en het zelfde.

Ze heeft in de maand opgezegd, dus is ze nog een maand verplicht om te betalen. Zo werkt het.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:25

meggiemeg schreef:
Klopt dat ze betalen moet omdat ze te laat is, maar er hoeft ook niet dubbel gevangen te worden voor 1 en het zelfde.

Nee stel je toch eens voor dat een ander een financiële meevaller heeft…

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23516
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:32

Ik verplaats dit topic naar forum deel TAO, daar past het beter

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:33

996981 schreef:
meggiemeg schreef:
Klopt dat ze betalen moet omdat ze te laat is, maar er hoeft ook niet dubbel gevangen te worden voor 1 en het zelfde.

Nee stel je toch eens voor dat een ander een financiële meevaller heeft…

Nee meer iets van ieder het zijne.

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:44

Toevallig hier nu ook een verhuizing deze week maar moet nog de rest van de maand volop betalen. Tja, so be it. Ik had het overigens wel netjes gevonden als dat een kale huurprijs zou zijn zonder bodembedekking en ruwvoer maar helaas.. Ze hebben immers geen verbruik aan mijn paard die hele maand. Maar goed, niks aan te veranderen. Het is echt even een financiële tegenvaller, maar ik kies er zelf voor om niet de hele maand nog te blijven staan.

Escada

Berichten: 3860
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 11:04

Ja balen. Ik heb dus de stalling gehad van april van mijn nieuwe stal, en dus april en mei voor mijn ex stal van ruim 800 euro.

Als die man normaal omgaat met zijn klanten dan had ik er nooit weggegaan. Verschrikkelijke kerel en dan ook nog mijn geld krijgen. Het is niet anders

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:29

meggiemeg schreef:
996981 schreef:

Nee stel je toch eens voor dat een ander een financiële meevaller heeft…

Nee meer iets van ieder het zijne.

Het zijne is dat deze man in dit geval recht heeft op het geld. Dat ts kiest de dienst ondanks de betaal verplichting vroegtijdig te beëindigen en niet meer af te nemen waar ze recht op heeft is haar probleem. Op basis daarvan kan ze niet allerlei vorderingen doen naar de andere partij omdat het gevoelsmatig oneerlijk is als hij meer kan verdienen.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:50

TS huurt een stal, of daar nu een paard of een driewieler of niets in staat maakt niet uit. De man hanteert duidelijk niet dezelfde regels naar mensen die vertrekken. Dat maakt het extra zuur voor TS, zij heeft netjes betaald, mag dan ook wat daar tegen over stellen als dat de stal dan ook de hele maand voor haar beschikbaar blijft ook al komt ze niet meer terug.

Westhof

Berichten: 2926
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:58

Zuur TS, ik snap je wel...

Heb je al nagevraagd hoe het zit met kale stalhuur? Dat lijkt me een schappelijke middenweg.

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:03

Ik vraag me wel eens af of er specifiek staat maand of kalendermaand of opzeggen voor de eerste?

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:05

Waarom zou de stalhouder "kale huur" rekenen?
Dan snijdt ie zichzelf toch in zijn vingers voor een X bedrag?
Hij heeft ook een lege stal die de maand eroip nog leeg staat want mensen die willen komen hebben óók een maand opzegtermijn.

TS kiest er zelf voor eerder weg te gaan, als het financieel zo'n ding is had TS gewoon óf voor de 1e moeten opzeggen óf nog een maand moeten blijven staan.
De stalhouder staat gewoon in zijn recht.

Mocht hij de stal wél eerder kunnen verhuren zou het een optie zijn, maar als TS met spoed vertrekt zal dit wel niet bespreekbaar zijn....

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:10

Ik heb nog steeds niet voorbij zien komen of TS een contract heeft getekend waarin het staat verwoord. Wellicht staat daar een bepaling in mbt kale huur oid. Zo niet, dan kan TS altijd een voorstel doen, aangezien voor mei ook volledig is betaald, maar geen voer oid is afgenomen. Als je zelfs nog succesvol zou kunnen stellen dat de stalhouder niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan en je hierdoor bent vertrokken, heb je nog enig kans van slagen:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... mijn&idx=1

Anders zal je moeten betalen, hoe wrang ook. In de praktijk kan je je echter afvragen of de stalhouder (veel) geld zal uitgeven aan het incasseren van het stalgeld. Komt het echt tot een procedure, dan zal je veroordeeld worden in de proceskosten, maar tot die tijd is het ook een redelijk risico voor de stalhouder.

Het is aan TS om de afweging te maken hoe te handelen. In dit topic is echter te weinig informatie om verder iets zinnigs te zeggen.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:14

Hele goede stallen hebben meestal een wachtlijst dus als er iemand weggaat- wat bij goede stallen minder zal voorkomen( althans niet uit ontevredenheid) dan hebben ze meteen een nieuwe erin. En die goede stallen hebben het dus niet nodig om een vertrekkende klant nog lange tijd vol te laten doorbetalen.Dat is slecht voor je goede naam en die persoon zal ook later niet graag terugkomen en geen positieve reclame voor je maken. Het paardenwereldje is maar klein en iedereen kent elkaar.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:31

Escada schreef:
Ik heb de maand april nog betaald. Nu krijg ik net een email dat hij de maand mei ook nog wilt a €405,-.
In het contract staat dat de opzegtermijn 1 volle kalendermaand is.


Hij dreigt nu in een email dat als ik niet betaal hij het uit handen gaat geven en de kosten voor mij zijn. Bizar dat iemand die zijn eigen klanten wegjaagt ook nog geld eist.

Volgens mij ben ik de enige die niet van mening is dat je zou moeten betalen. Maar je kan de man niet kwalijk nemen dat hij het gewoon probeert, dat had je misschien zelf ook wel gedaan in zijn plaats. Zou toch mooi zijn dat hij met 1 dreigementje meteen 405 euro extra binnen harkt? Die contractjes zijn leuk, maar ook vrij nutteloos en helemaal niet zo 'rechtsgeldig' als iedereen hier lijkt te denken. Je bent op 1/4 van de maand weggegaan en je hebt wel de rest van de maand betaald terwijl je er niet meer staat. Hij heeft geen werk en kosten meer aan jou en hij zou dus al tevreden moeten zijn. Als er sprake is van nalatigheid of wanprestatie van zijn kant, dan hoef je uberhaupt niks meer en kan je de boel omdraaien. Het dreigement met uit handen geven is banketstaaf, niemand doet dat voor zo'n klein bedrag. Hij moet dan trouwens ook bepaalde stappen zetten en de regels volgen en ik denk zomaar dat hij dat is vergeten.

Malle_meid

Berichten: 199
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:44

Escada schreef:
Ja balen. Ik heb dus de stalling gehad van april van mijn nieuwe stal, en dus april en mei voor mijn ex stal van ruim 800 euro.

Als die man normaal omgaat met zijn klanten dan had ik er nooit weggegaan. Verschrikkelijke kerel en dan ook nog mijn geld krijgen. Het is niet anders


Ik snap je hoor, ik zou dit ook heel zuur vinden. Ik snap dan weer eigenlijk niet dat zoveel in dit topic aangeven dat TS niet moet zeuren en gewoon moet betalen (wordt niet zo gezegd, maar zo "lees" ik dat wel)

Als er inderdaad een contract is getekend met de opzegtermijn van een kalendermaand, dan staat de stalhouder inderdaad in zijn recht. Maar dat doet niets af aan het feit dat TS zo snel weggaat door het gedrag van deze beste man en TS niet kan/wil blijven tot het einde van haar contract. Zou ik ook niet doen als ik zo door iemand wordt behandeld. Dat zal wettelijk misschien niets uitmaken, maar ik snap heel goed dat TS dit onrechtvaardig vindt

Escada

Berichten: 3860
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 13:50

Ik denk dat ik wel genoeg antwoorden heb.
Ik kan echt heel veel hebben hoor maar iemand die tegen je schreeuwt, gemene opmerkingen maakt naar mij en mijn bijrijdster die daardoor het liefst s'avonds kwam want dan is hij er vaak niet. En zo op je tenen lopen, ik pas daarvoor.

Heb genoeg extra dingen betaald aan deze man, hij kaffert iedereen uit. Ik ben niet de enige die zijn paard oppakt en direct vertrekt.

Voor mij zijn er nu genoeg tips gegeven in dit topic en vooral in mijn pb goede tips gekregen. Bedankt!

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:29

Als je 6 april opgezegd hebt, loopt je termijn toch tot 6 mei? Zo was het tenminste op de vorige stal waar ik stond

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:43

Pinacolada schreef:
Als je 6 april opgezegd hebt, loopt je termijn toch tot 6 mei? Zo was het tenminste op de vorige stal waar ik stond

Dat is het verschil tussen een maand opzegtermijn en een kalendermaand opzegtermijn.

Utixo

Berichten: 6604
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:45

Niet als er staat dat het om een kalendermaand gaat.