ik loop al jaren te bekvechten met mijn vriend, en wil het nu eindelijk wel eens weten haha.
Leeftijd speelt denk ik wel een rol, ik ben van '89, mijn vriend is van '75.
Goed, het discussiepunt: ik laat mijn auto vaak bollen in neutraal.
Stel, ik ben onderweg naar een licht, en het is rood. Dan schakel ik van bijvoorbeeld 4de naar neutraal. Tegen dat ik aan het licht ben, zie ik wel wat ik moet doen. Is het nog steeds rood? Rustig remmen tot stilstand. En dan bedoel ik ook echt rustig, ik ga niet van 70 naar 0 ofzo. Ik begin hier "op tijd" aan, zegmaar. Is het ondertussen groen? Dan check ik hoeveel ik ondertussen nog rij, en schakel ik van neutraal door naar de gewenste versnelling. Stel dat ik nog 30 rij tegen dat ik aan het nu groene licht aankom, dan schakel ik dus van neutraal rechtsreeks naar de 3de versnelling en rij zo vrolijk verder.
Ik heb dit geleerd op de rijschool. Ik heb mijn rijbewijs op mijn 19de gehaald, na 20u rijles en bij de 2de poging.
En dit mocht dus gewoon. Ik bol dus in neutraal van een brug richting de lichten, en kijk dan beneden wel wat ik kan doen, hoe snel ik dan nog rij, kan ik doorrijden of is het rood, .. Als er geen lichten staan, rij ik natuurlijk gewoon door in versnelling, dan zet ik de auto niet in neutraal.
Mijn vriend wordt hier doodnerveus van

Hoezo ben ik dan een ongeleid projectiel? Ik stuur nog steeds, ik heb mijn voeten bij de pedalen, mijn hand bij de pook.
Bij ijs of veel water op de baan doe ik dit niet, ik kàn wel afremmen op de motor, dat heb ik ook geleerd, maar als het niet "nodig" is, doe ik het niet, dan doe ik het op mijn luie manier.
Laatst reed een vriendin mee, zij heeft haar rijbewijs nog niet zo lang. Ze dacht echt dat ik met een automaat reed, omdat ze me niet zag terugschakelen, zij vind mij rij-gedrag ook maar vreemd

Dus mijn vraag: ben ik de enige die dit doet?
Is het inderdaad gevaarlijk, zoals mijn vriend steeds zegt?
Waarom mocht/mag het dan wel van de rijschool? Ik heb mijn rijbewijs op deze manier gewoon behaald, ik weet niet beter en ben er nog nooit mee in de problemen gekomen

Edit: Belg hier, geen idee of het in NL anders is?